Skinney Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Compiz og Beryl er såkalte Vindushåndterere som bringer 3D effekter til ditt skrivebord(ala Windows Vista sitt Aero brukersnitt). Compiz har nylig kommet i version 0.3.6 og noen av de nye egenskapene er bedre støtte for Metacity(GNOME sin vindushåndterer) themes og KDE støtte(endelig er ikke compiz KUN for GNOME brukere). Full changelog finnes her. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Trodde Beryl tok over for Compiz, jeg; at Compiz var helt dødt... EDIT: Google is my friend: Først og fremst: Jeg er alt annet en objektiv i denne diskusjonen, men jeg skal forsøke å være så upartisk som mulig. - Beryl benytter ren GPL kode, compiz benytter MIT og GPL. Dette fører til problemer for Compiz om de ønsker å porte beryl-core kode til compiz, det skaper derimot ikke problemer for plugins. - Beryl er mindre redd for å prøve utradisjonelle metoder for å finne løsninger på reelle problemer. Vi annser at en utradisjonell løsning er bedre enn ingen løsning. Vi implementerer heller den "riktige" løsningen og fjerner den "gale" når en mer korrekt løsning skulle finnes. (Eksempler på dette er f.eks input enabled zoom som egentlig ikke skal være mulig fordi X.org ikke har input redirection enda. ) - Beryl har et betydelig større community enn compiz, som muligens holder ett litt lavere aldersgjenomsnitt enn compiz. - Det er stort sett vanskligere å få ting inn i Compiz enn Beryl, ikke nødvendigvis fordi Compiz er mer stabil, men fordi utvelgingen er mer selektiv. - Begge prosjektene sliter med generelt rotete og fullstendig udokumentert kode. - Compiz er orginalen. Beryl ble skapt som en fork av Compiz som et resultat av problemene med å få patcher inn i Compiz. Før forken fant sted eksiterte "compiz-quinn" som var Quinn Storm sine compiz-patcher, og forskjellen var så stort at det etter hvert var umulig å fortsette som ett og samme prosjekt. Compiz-quinn løste typisk irriterende problemer og implementerte nye features fortere enn Compiz gjorde på den tiden. - Ryktene skal ha det til at compiz har færre features en Beryl, men dette er en sannhet med modifikasjoner. Å porte plugins mellom Beryl og Compiz er svært enkelt, og vi ser typisk at Beryl plugins portes innen en uke etter de dukker opp i Beryl sin svn trunk (den aktive arbeidskopien av Beryl). Det samme gjelder også andre veien, selv om en av compiz-utviklerene forsøker å aktiv motarbeide dette ved å benytte en MPL lisens som ikke er kompatibel med GPL. Dette gjelder derimot kun hans plugins, alle andre er fullt lovlige å porte til Beryl. - Stabiliteten på begge er tilnærmet lik den samme. Hvis du opplever problemer med 0.1.3 som du ikke hadde i 0.1.2 så anbefaler jeg deg å spørre om hjelp på Beryl sitt forum eller på IRC kanalen. Jeg har selv brukt både compiz, compiz-quinn og Beryl i lengre tid nå og har deltatt aktivt i utviklingen av Beryl siden rett før 0.1.2 ble sluppet, og 0.1.3 har ikke gjort annet enn å forbedre stabiliteten for folk flest. Du kan eventuelt poste her så skal jeg forsøke å hjelpe deg. Sist men ikke minst er det viktig å merke seg at Beryl hittil ikke har sluppet en "stable" release. 0.1.0, 0.1.1, 0.1.2 og 0.1.3 er alle development releases. Vår første stable release er planlagt i Februar (0.2.0), og fram til da vil kode-basen i Beryl gjennomgå en god del viktig arbeid. Med development releases ligger det at versjonen er brukbar, men vi gir ingen garantier for stabiliteten, tvert i mot; dette er kode som typisk har blitt frosset bare et par dager før releasen gjøres, og vi slipper disse development releasene til tross for kjente bugs og problemer. Likevell er det meningen at Beryl sine development releases skal være brukbare uten større problemer, problemene du beskriver virker relativt unike, og det er nettopp slike ting vi ønsker å få vite om ved å slippe development releases. Problemet med OpenOffice er forøverig et problem jeg har forsøkt å engasjere meg i personlig, men da ingen av utviklerene opplever dette eller kan reprodusere det er det litt vanskelig å gripe fatt i. Det vil derimot være løst innen 0.2.0 (Hvis ikke vil 0.2.0 bli forsinket, så enkelt er det). En av de største problemene når man jobber med Beryl er at koden ikke er dokumentert, så man vet ikke egentlig hva den opprinnlige utvikleren (Som i de fleste tilfeller er David R. fra Compiz) har tenkt. Når man legger til at koden er "noe" rotete så blir det en uheldig kombinasjon. Brukerene merker det best med at merkelige bugs kommer og går uten at noen helt vet hvorfor, eller at en bug kan løses men dukke opp i en annen situasjon fordi den opprinnlige koden rett og slett bare er copy/pastet. Endret 1. januar 2007 av Judofyr Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) - Ryktene skal ha det til at compiz har færre features en Beryl, men dette er en sannhet med modifikasjoner. Å porte plugins mellom Beryl og Compiz er svært enkelt, og vi ser typisk at Beryl plugins portes innen en uke etter de dukker opp i Beryl sin svn trunk (den aktive arbeidskopien av Beryl). Det samme gjelder også andre veien, selv om en av compiz-utviklerene forsøker å aktiv motarbeide dette ved å benytte en MPL lisens som ikke er kompatibel med GPL. Dette gjelder derimot kun hans plugins, alle andre er fullt lovlige å porte til Beryl. Nåja... hvis du prøver Compiz vil du med en gang finne ut at Compiz har langt færre plugins enn Beryl, det skulle ikke mye til for at jeg til slutt ikke merket at Compiz en gang kjørte. En av de største problemene når man jobber med Beryl er at koden ikke er dokumentert, så man vet ikke egentlig hva den opprinnlige utvikleren (Som i de fleste tilfeller er David R. fra Compiz) har tenkt. Når man legger til at koden er "noe" rotete så blir det en uheldig kombinasjon. Brukerene merker det best med at merkelige bugs kommer og går uten at noen helt vet hvorfor, eller at en bug kan løses men dukke opp i en annen situasjon fordi den opprinnlige koden rett og slett bare er copy/pastet. Det stemmer, jeg hørte på #beryl på irc at teamet brukte svært mye tid på å rydde opp i koden til compiz. Du har også ikke nevnt at Beryl ikke er avhengig på noen måte av Gnome i forhold til Compiz som avhenger av gconf. Endret 1. januar 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Uinteresant nytt for min del egentlig. Mange sier at Beryl inneholder veldig mange feil og utvikler-teamet bare er interisert i å legge ved nye plugins. Denne påstanden bruker compizbrukere hele tiden, men dette stemmer ikke. I berylbloggen rapporterer utviklerne med at de fokuserer mye på bug fix hver uke. og som roberth1990 skriver at berylteamet rydder opp i compiz-coden som beryl er forka utav. dette er bunn i grunn et spørsmål om smak og behag etter min mening. jeg har fallt for beryl og holder meg til det. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Og i tillegg i følge http://www.beryl-project.org/roadmap.php blir plugin'sene i Beryl frosset ved release av versjon 0.1.5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå