hendelsesløysa Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg har èn MAC og èn PC. Jeg skal gå til innkjøp av en ekstern harddisk (av ukjent slag) for å kunne dele filer mellom PCen og MACen. Harddisken må stå på hele tiden slik at filene er tilgjengelig til enhver tid. Backup kan også være et viktig poeng, men ikke avgjørende. Spørsmålet er da; Hva skal jeg velge? 1) NAS enhet for disklagring. Disse kjører også Linux operativsystem (EXT2 eller EXT3). Her finnes de utallige bokser. Har sett på SYNOLOGY DISKSTATION og DLINKs DNS323. 2) Kjøpe en ekstra PC og kjøre Windows med fildeling på denne. Fordeler er at backup er enkelt, samt at jeg kan kjøre Skype telefoni uavhengig av de andre PC-ene etc. Er Windows stabil nok til å stå på 24timer i døgnet dag ut og dag inn? -------- Hvilke erfaringer har dere, og har dere noe tips? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jada, windows er stabil nok til å bare stå å dele filer døgnet rundt. Jeg har selv windows på serveren min, og det fungerer greit nok. Har ikke hatt noe problemer med ustabilitet. Men så er spørsmålet, trenger du en tredje pc å kjøre skype på? Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Jada, windows er stabil nok til å bare stå å dele filer døgnet rundt. Jeg har selv windows på serveren min, og det fungerer greit nok. Har ikke hatt noe problemer med ustabilitet. Men så er spørsmålet, trenger du en tredje pc å kjøre skype på? 7617197[/snapback] Skype blir en bonus som egentlig ikke er nødvendig. Poenget er å ha harddisker koblet opp i nettverket kontinuerlig, slik at både MACen og PCen kan dele filer. Lenke til kommentar
Charmed Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 1) NAS enhet for disklagring. Disse kjører også Linux operativsystem (EXT2 eller EXT3). Her finnes de utallige bokser. Har sett på SYNOLOGY DISKSTATION og DLINKs DNS323. -------- Hvilke erfaringer har dere, og har dere noe tips? 7617189[/snapback] Ville helt klart gått for en synology Disk Station DS-106. I den er det en web server til din egen side, det er mulighet for å sette opp en slimserver for deling av musikk til andre maskiner eller en squeezbox. Mulighet for backup, download redirect, multimedia server, FTP mm. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jepp, den du nevner der Charmed virker jo helt ypperlig. Billigere enn å kjøpe en helt ny maskin for å bare dele filer. Eneste aberet er jo at det ikke er muligheter for å koble på flere disker kansje? Må kjøpe enda en boks da. Lenke til kommentar
eberland Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Har selv en Disk Station DS-106. Funker ypperlig. Satt opp på 10 min. Anbefales Lenke til kommentar
Charmed Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Er ikke noe problem å koble til flere disker, er mulighet for flere usb disker, 1 eata disk eller flere synology stasjoner. Har nettopp kjøpt en slik så har ikke satt meg for nøye inn i den enda men så langt er eg meget fornøyd. Har ingen problemer med å anbefale den for andre som trenger noe enkelt ifm. fildeling web foto mm. Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 Går DiskStation bra mot MAC også? Har lest et par plasser at EXT2/3 filsystemet ikke støtter norske tegn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå