Gå til innhold

Liten vits med 8800GTS/GTX når 19" LCD?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs såklart hva du skal bruke det til..

Du vil såklart få bedre ytelse i spill, men skjermen kommer ikke til å bli noe raskere eller bedre.

Nå sier ikke _19" LCD_ så veldig mye heller da.

Det er ikke ett merke som heter 19" LCD..

19" sier bare hvor stor den er.. ikke hvor god skjermen er.

Lenke til kommentar
Spørs såklart hva du skal bruke det til..

Du vil såklart få bedre ytelse i spill, men skjermen kommer ikke til å bli noe raskere eller bedre.

Nå sier ikke _19" LCD_ så veldig mye heller da.

Det er ikke ett merke som heter 19" LCD..

19" sier bare hvor stor den er.. ikke hvor god skjermen er.

7616878[/snapback]

Tror du missforstår litt. Det jeg mente er om det er noe vits å ha så kraftige grafikkort på så 'små' skjermer på dagens spill. Man får jo kjørt alle dagens spill i 1280x1024 (Optimalt på 19" 'Tommer') på f.eks 7900GT. Så er det noen vits å kjøpe 8800GTS/GTX hvis man ikke har tenkt å bruke en større LCD skjerm, som støtter høyere oppløsninger?

Lenke til kommentar

Oppløsningen i spill er ikke det viktigeste..

Større oppløsning enn 1024x768 gjør ikke grafikken bedre, selv om det ser kanskje slik ut.

Kjøre selv alle FPS spill på 1024x768 pga bedre ytelse, og for mere presisjon. (Har utstyr til å kjøre alt på fult med 1600x1200, men som sagt, det er ikke oppløsningen som teller)

Lenke til kommentar
Oppløsningen i spill er ikke det viktigeste..

Større oppløsning enn 1024x768 gjør ikke grafikken bedre, selv om det ser kanskje slik ut.

Kjøre selv alle FPS spill på 1024x768 pga bedre ytelse, og for mere presisjon. (Har utstyr til å kjøre alt på fult med 1600x1200, men som sagt, det er ikke oppløsningen som teller)

7616935[/snapback]

Når man kjører en LCD skjerm og bruker DVI så ser det best ut når man kjører på den oppløsningen skjermen er optimalisert for. Det blir et mye klarere bilde. F.eks på en 19" tommer så er 1280x1024 det optimale.

Men ellers så trenger ikke spillet få dårligere grafikk i lavere oppløsninger. Som du sier. Hvis man bare har høy nok AA og detaljer.

Lenke til kommentar

7616935[/snapback]

Her må jeg si meg sterkt uenig med deg. Oppløsningen har selvfølgelig en del å si. Mulig at det er vanskelig å se forskjell på f.eks en 17-tommer, men hvis man går opp til 20, 22, 24 (og større) ser man tydelig forskjell på 1024x768 og 1600x1200.

Hvis man lurer på om høyere oppløsning gjør grafikken bedre, kan man jo prøve sitt favorittspill i ulike oppløsninger fra 320x240 og oppover.

Det at man kan like bedre å spille visse spill på en lavere oppløsning enn maksimum, på grunn av ytelse (FPS) og "presisjon", som du sier, er en annen sak. Dette blir mer å prioritere gameplay foran fin grafikk, fordi man ikke har det aller nyeste av HW.

Til trådstarter: Kjøpe nytt eller ikke spørs litt på om du er plaget med lav ytelse på det skjermkortet du har nå. Det er nok svært få av dagens spill som ikke går glatt i 1280x1024 med et 7900-kort, men linken til Steina viser jo at forskjellen i Oblivion er ekstrem - kun 12-15 fps med et G71-kort og 38 med 8800GTX.

Selv har jeg ingen problemer med fps med 7900GTX (kjører 1680x1050), men hvis jeg hadde brukt flere timer daglig på et spill som kjørte med 12 fps, hadde jeg nok kjøpt meg et nytt skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg leste interview med en fra nVidia (har også lagt link til den i en av mine tidligere innlegg) hvor han sier at det er ingen vits i å kjøpe nVidia sitt nyeste kort hvis man ikke skal spille i MINST 1600*1200.

EDIT

Link - http://www.dagbladet.no/kultur/2006/11/16/483135.html

"If you are running games at 10x7 then the 8800 isn't for you, however, if you want to run games at a MINIMUM of 16x12 with all the features turned on then that is when you will see the power of the 8800. ideally a 30" screen at 25x16 4x 16x is perfect! "

Endret av jokab
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...