Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiet tok bazookaen min!

NextoN

Anbefalte innlegg

Du kan nok vente deg et brev fra polisen ja. Er du uheldig må du forklare deg i avhør, og bot er vel ganske sannsynlig. *svartmale* tongue.gif

Jeg tror mest sannsynelig at det kommer brev. Jeg forklarte meg ganske bra på stedet syns jeg. De forstod situasjonen og forklarte hvor farlig det er å flyge rundt men den.

En bot for fyverkeriet blir litt rart igjen fordi vi var så mangen. Da må jo alle få en bot. Det blir litt dumt fordi tenk de som ikke hadde med seg fyverkeri da blir jo de uskyldig ?

Endret av NeXtoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor fyrte dere opp fyrverkeri i en parkeringsplass med tak, og hadde du bazookaen under jakka eller blant fyrverkeriet? Noen motstridende greier i forklaringen.

Uansett, idiotisk ting å gjøre, vær fornøyd med bot.

Lenke til kommentar
Hvorfor fyrte dere opp fyrverkeri i en parkeringsplass med tak, og hadde du bazookaen under jakka eller blant fyrverkeriet? Noen motstridende greier i forklaringen.

Uansett, idiotisk ting å gjøre, vær fornøyd med bot.

7630232[/snapback]

Vi fyrte ikke opp der inne da, hvis du hadde tatt deg tid til å lese så hadde du og skjønt litt bedre hva som egentlig har skjedd. "noen motstridende greier i forklaringer" kan du quote det for meg eller?

For ordens skyld Baron Ereksjon. Når vi gikk offentlig på gata var den under jakka, når vi skulle gå i ly for regnet så gikk vi under tak og la alt fyverkeriet i en klynge under en gammel kassemaskin(sånn som de har i butikken). Midt i alt fyverkeriet lå bazookaen.

Lenke til kommentar

For å gå tilbake til det opprinnelige spm'et.

(noe redigert)

Hei

Jeg og noen kompiser var ute på nyttårsaften, og skjøt opp noen raketter osv. Ettersom en av oss hadde en Bazooka som forresten var sikret mot en mulighet til å avfyre noe fra den, akkurat som man har en pistol uten skytemekanisme.

Spørsmålet er om de egentlig har lov til å ta med seg en bazooka, som ikke kunne brukes til å skyte noe med, dvs. den regnes ikke som et våpen. Alle vi var 16 år, så vi hadde ikke noen myndige der, så vi forstod at de tok fyrverkeriet (selv om det var veldig kjipt) men har de egentlig rett til å ta bazookaen?

Har politiet lov til å konfiskere fyrverkeri selv om man ikke er 18 år og hadde de lov å ta bazookaen?

7616650[/snapback]

Konfiskering av fyrverkeri har de lov til når dere ikke er 18 år.

Å ta med seg utstyret som ble brukt til oppskytning av fyrverkeri vil jeg og tro de har lov til. Dersom det hadde lagt et vanlig metallrør sammen med fyrverkeriet som helt tydelig var blitt brukt til å skyte opp fyrverkeri fra ville jeg tro at de hadde hatt lov til å ta det med seg (og jeg tror de hadde gjort det).

Ettersom utskytningsrampen deres var av en noe spesiell karakter vil jeg tro de i denne settingen har flere hjemler til å konfiskere den (ikke myndig/alkohol/fyrverkeri).

At du/dere har krav på å få tilbake dette utstyret er ikke usannsynlig, men regner nok med at du må ta initiativ, de kommer ikke på døren med det og sier "takk for lånet".

Lenke til kommentar

De tok bazookaen min fordi de trodde det var et våpen. Jeg forklarte at det var en engangsbazooka, han nektet. Jeg spurte om han kunne bevise det han mumlet om at det var farlig osv.

De tok rett og slett med seg bazookaen fordi de var usikker på om det var et våpen eller ikke.

Slik som jeg ser det er situasjonen lite alvorlig fordi politiet så ikke at vi gikk med bazookaen på gaten og fyrte opp raketter. Jeg tror at jeg kan passere ned på stasjonen og hente den igjen.

Sånn som du sier de kommer ikke på døren og sier "takk for lånet" de sitter mest sannsynlig å leker med den på jobben selv.

Jeg får ta med broren min som er i militæret, og gå ned og hente den, han har jo legitimasjon at han er i militæret det skal holde.

Endret av NeXtoN
Lenke til kommentar

NeXtoN: Det er vel god grunn å ta med seg M72en hvis de ikke hadde kunnskaper om den var farlig eller ikke, skulle de bare satset 50/50 og gitt den til dere? De skjekker nok opp om den er farlig eller ikke, for så å sende brev til deg/hjemmet at du/dere må komme til politistasjonen for å forklare deg.

Lenke til kommentar
for så å sende brev til deg/hjemmet at du/dere må komme til politistasjonen for å forklare deg.

Vell jeg har en del kunnskaper om M72 selv.

Jeg vet 100% sikkert at det er en engangsbazooka.

Ifølge våpenloven står det følgende:

"Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med."

Er dette tilfelle?

Wikipedia

Der står det følgende: Våpnet er et engangsvåpen og kan derfor ikke lades om.

Da må jeg nesten spørre deg hvorfor jeg skal komme på politistasjonen og forklare meg for noe som ikke er overhode farlig for det offentlige(med mindre jeg bruker den som melee våpen da).

Lenke til kommentar

Har ikke noen erfaring med hva politiet sine rutiner angående dette er, så hvis det er fullt lovlig å bruke M72en slik som folk/politiet oppfattet at dere gjorde så trenger dere sikkert ikke "forklare" noe til dem.

Det var nok noen eldre folk som så at det var en bazooka og trodde ungdommen i dag ikke var fornøyd med det lille smellet en liten rakett gjorde :)

Lenke til kommentar
De tok rett og slett med seg bazookaen fordi de var usikker på om det var et våpen eller ikke.

7633328[/snapback]

Pfft. Alle politimenn har vært i militæret. De vet utmerket godt hva en M72 er.

Spikk fliser så mye du vil, jeg tviler alikevel på lovligheten av å ha en 'tom' M72 i privat eie. Ihvertfall hvis man tar den med seg ut blant folk.

Da jeg var i militæret - både i førstegangstjenesten og senere i FN/Nato-oppdrag i utlandet (hvor man jo gjerne er langt mere romslig enn her hjemme i Norge) var de veldig strenge på at ingen forsynte seg av 'tomgodset' som suvenirer etter at vi hadde testet noen M72 hver. En som hadde tatt med en og hadde den på brakka fikk strekk av en annen verden og ble nesten sendt hjem med annulert kontrakt for utenlandstjeneste.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Pfft. Alle politimenn har vært i militæret. De vet utmerket godt hva en M72 er.

Ja han sa at han viste nøyaktig hvilken våpen dette var og så forklarte jeg at det er en engangsbazooka. Han nektet.

Alle vet at det er en engangsbazooka.

Spikk fliser så mye du vil, jeg tviler alikevel på lovligheten av å ha en 'tom' M72 i privat eie. Ihvertfall hvis man tar den med seg ut blant folk.

Du har helt rett, er fullstendig uaksetabelt å gå rundt med en M72 i det offentlige. Tingen er at de har ikke særlig beviser på at vi har gjort det heller. Er lite de kan gjøre. Tror ikke politiet orker å bry seg med avhør for en sak som allerede er løst.

Jeg tror selv at det ikke skjer noe før jeg selv tar og går ned og henter den.

Lenke til kommentar

Heh, så du kan gamble om du vil hente den eller ikke. Enten bryr de seg ikke om deg og du får tilbake leken din, eller så får du en bot for noe og hvis du ikke vil betalte blir det mye stress for deg. Eller bare spille på den sikre siden og ikke hente den.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Bot er litt urimelig. Jeg tror mer på at de tar fra meg røret mitt. Sånn de har noe å se på der oppe.. Hadde jeg fått bot hadde jeg sikkert fått den på stedet hvis de var sikker på at jeg har gjort noe gale.

Eksempel bli stoppet med trim på moped.

Bot er litt i det lengte laget for en fattig 16 åring...

Lenke til kommentar

Det er bare i spesielle tilfeller man får bot på stedet, du.

Og herregud, innse at du har gått rundt offentlig med et kraftig angrepsvåpen ment for bruk mot pansrede stridsvogner. Hvorvidt våpenet er brukbart lenger er revnende likegyldig, du har like fullt stått på offentlig sted med noe som definitivt ikke misforstås som noe annet enn et våpen.

edit: Og det at du omtaler en M72 som en bazooka (som er et helt annet våpen) sier vel litt om kompetansen din til å fare rundt med sådan.

Endret av Loeve
Lenke til kommentar
Og herregud, innse at du har gått rundt offentlig med et kraftig angrepsvåpen ment for bruk mot pansrede stridsvogner. Hvorvidt våpenet er brukbart lenger er revnende likegyldig, du har like fullt stått på offentlig sted med noe som definitivt ikke misforstås som noe annet enn et våpen.

Du kan ikke kalle det et våpen lenger. Beklager.

Men igjen nokså lite de kan gjøre, og ja jeg skjønner alvoret i det hvorfor i helve**e tror dere jeg gikk med den under jakken min da :hmm:

edit: Og det at du omtaler en M72 som en bazooka (som er et helt annet våpen) sier vel litt om kompetansen din til å fare rundt med sådan.

M72 var en bazooka før. Nå er det et rør. En slags veldig stor tomhylse som kan skremme folk.

Lenke til kommentar

M72 var en bazooka før. Nå er det et rør. En slags veldig stor tomhylse som kan skremme folk.

7638155[/snapback]

Det stemmer vel ikke helt. En Bazooka var mulig å reloade. Det er ikke M72. M72 ble laget for å erstatte Bazookaen.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Tatt fra Wikipedia.org:

In addition to the actual weapon, the word "bazooka" is often incorrectly used to refer to similar weapons, such as Rocket propelled grenades or the M72 LAW.

Altså ikke en bazooka, men uansett, så syntes jeg det er bra å klare å få nesten 100 poster på en tråd som dette :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...