NextoN Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hei Jeg og noen kompiser var ute på nyttårsaften, og skjøt opp noen raketter osv. Ettersom en av oss hadde en Bazooka som forresten var sikret mot en mulighet til å avfyre noe fra den, akkurat som man har en pistol uten skytemekanisme. Etter vi hadde skutt opp litt raketter fra denne bazookaen (brukte den som oppskytningsrampe) så kom polititet, og skulle "tøffe" seg, og tok med seg nesten alt fyrverkeriet og bazookaen. Spørsmålet er om de egentlig har lov til å ta med seg en bazooka, som ikke kunne brukes til å skyte noe med, dvs. den regnes ikke som et våpen. Alle vi var 16 år, så vi hadde ikke noen myndige der, så vi forstod at de tok fyrverkeriet (selv om det var veldig kjipt) men har de egentlig rett til å ta bazookaen? Purken mente at den kunne brukes til å skyte med, men jeg vet at den ikke kan brukes til det, ettersom min onkel - som er oberst i militæret brukte den da han tjenestegjorde. Etter han var ferdig fikk han alle avfyringsmekanismene fjernet/blokkert. Har politiet lov til å konfiskere fyrverkeri selv om man ikke er 18 år og hadde de lov å ta bazookaen? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Purken mente at den kunne brukes til å skyte med, men jeg vet at den ikke kan brukes til det, ettersom min onkel - som er oberst i militæret brukte den da han tjenestegjorde. Etter han var ferdig fikk han alle avfyringsmekanismene fjernet/blokkert. Har politiet lov til å konfiskere fyrverkeri selv om man ikke er 18 år og hadde de lov å ta bazookaen? 7616650[/snapback] Angåande fyrverkeriet: Ja. Angåande "Bazookaen" din, som då truleg var ein M-72, vil eg tru dei òg har lov å ta, sida den med enkle inngrep kan brukast på nytt. I det heile tatt har vel ikkje 16-åringar lov å ha våpen i noko form, med eller uten avtrekkermekanisme. Endret 1. januar 2007 av Arve Systad Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Stemmer sikkert det du sier men utifra wikipedia står det følgende: "M72 er en panservernrakett som benyttes i Forsvaret. Våpnet har 66 mm kaliber. M72 produseres på Raufoss. Våpnet er et engangsvåpen og kan derfor ikke lades om. Det har en hulladningsrakett som detonerer når det piezoelektriske elementet treffer målet. M72 er beregnet på lettpansrede mål, bunkere osv. M72 er også en av de mest eksporterte våpene fra Norge." Vær obs på at det står at "våpenet er et engangsvåpen og kan derfor ikke lades om." Jeg er ikke sikker på om det er den, men det ligner værtfall utifra bildene. Dessuten, hvilke inngrep kan en 16åring klare å lage den brukbar igjen. Hvis dette er "alvorlig" hvilke konsekvenser vil det få eks rulleblad osv? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Eg kan ikke henvise til noen lover eller paragrafer, men at det skal være tillatt å løpe rundt med blokkerte, plomberte og ubrukelige våpen fritt tviler eg sterkt på. Den sykologiske effekten av et våpen er like reell enten den har en avfyringsmekanisme eller ikke. Og om den faktisk kan brukes eller ikke tviler eg på er synlig utenpå, hvertfall på lang avstand eller av 95% av Norges befolkning. Og tenk litt på hvilke situasjoner dere setter dere selv i. Hva om en nabo hadde ringt angående bråk i nabolaget og at en del mindreårige sprangt rundt og lekte med fyrverkeri. Så kommer Politiet kjørende og får se dere stå der med en bazooka? Tror du at de løper bort til dere og spør dere om avfyringsmekanismen fungerer og om den er ladd, for så å løpe tilbake igjen? Og at dere i det hele tatt fikk lov til å løpe rundt med den av onkelen din overrasker meg.. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Ja det fortalte politimannen meg. At at de hadde ikke nølt med å sette to skudd i brystet på meg og et i hodet. Men tingen er jo at vi gikk jo ikke med den i det frie. Gikk med den skjult under jakken min. Politiet så ikke at vi brukte den eller noe. Jeg stod ikke med bazookaen i hånden når de kom. Fordi jeg var fullstendig klarover at det man blir sett som en slags "terrorist" når man går med en sånn og skyter rakketer ut fra den. Men politiet var bare og patrulje så tok de tilfeldigvis oss. Bazookaen lå litt "gjemt" med resten av det andre fyverkeriet. Han fikk seg et lite sjokk når han så hva som lå der. Hvilke konsekvenser vil det ha? Jeg må jo få bazookaen tilbake? Eller skal de beholde den selv? Dessuten det har ikke jeg på noe måte fått lov å gå rundt med den bazookaen av noen, heller ikke av onkelen min. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Fra våpenloven: § 1. Med skytevåpen forstås i denne lov: a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler, b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere). c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres. Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med. -- Det er jo åpenbart tilfellet her. Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro du kan gå ned på politistasjonen og få den tilbake når de har sjekket at den er avfyrt og ubrukelig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Ja det fortalte politimannen meg. At at de hadde ikke nølt med å sette to skudd i brystet på meg og et i hodet. Men tingen er jo at vi gikk jo ikke med den i det frie. Gikk med den skjult under jakken min. Politiet så ikke at vi brukte den eller noe. Jeg stod ikke med bazookaen i hånden når de kom. Fordi jeg var fullstendig klarover at det man blir sett som en slags "terrorist" når man går med en sånn og skyter rakketer ut fra den. Men politiet var bare og patrulje så tok de tilfeldigvis oss. Bazookaen lå litt "gjemt" med resten av det andre fyverkeriet. Han fikk seg et lite sjokk når han så hva som lå der. Hvilke konsekvenser vil det ha? Jeg må jo få bazookaen tilbake? Eller skal de beholde den selv? Dessuten det har ikke jeg på noe måte fått lov å gå rundt med den bazookaen av noen, heller ikke av onkelen min. 7617853[/snapback] Skjult eller ikke. Skjønner du ikke alvoret av det? Å bortforklare det med at "våpenet" var skjult viser bare at du ikke forstår alvor eller konsekvenser av det du gjør/gjorde. Og en terrorist er noe langt mer en bare en kar som skyter raketter rundt seg. En terrorist kan like fylt ut være en nabo som truer deg med "lekevåpen"(bazooka uten avfyringsmekanisme?) i ny og ne. Såklart finnes det farligere terrorister en andre, og det de gjør er både mer eller mindre alvorlig. Men tenk litt etter da. Så lenge bazookaen ikke er din eller du har tillatelse til å ha den kan de ta den i fra deg og beholde den. Hva som skjer etterpå er eg litt usikker på, men det stor faren for at den enten blir returnert til opprinnelig eier(onkelen din eller forsvaret), destruert(ødelagt) eller auksjonert bort(etter plombering). At du heller ikke hadde lov til å ha den taler ikke akkurat for din sak. Og så litt i lovverket: litt sent ute Men eg mener, og håper, at mindreårige ikke bare kan gå ned til politistasjonen og få "våpenet" utlevert igjen. Endret 1. januar 2007 av nomore Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Hadde ikke regnet med at politiet kom. Jeg sier at jeg hadde våpenet skjult fordi jeg pekte mer mot det politiet sa, altså at de hadde skutt meg hvis jeg gikk med den synlig og noen hadde ringt til politiet og sagt at det er en mann med et våpen uti gaten her. Så igjen jeg er fullstendig klar over at det er ikke lovlig å gå med et brukbart eller ikke brukbart våpen offentlig. Tingen er at jeg gikk med det skjult for å ikke bli skutt ned av noen. Jeg bortforklarer meg ikke på noen som helst måte ved å si at det var skjult, poenget med det var å vise at jeg skjønner at det er ikke så lurt å gå med et våpen offentlig. Blir det samme som å gå med finlandshette i en bank på en varm sommerdag. Men vær obs på at dette her en engangsbazooka, meningen med den er å kaste den fra seg med en gang du er ferdig å skyte(i krigen). Det er godt mulig jeg er ikke sikker men hvis onkelen min fant bazookaen og tok den med seg, fordi jeg tviler egentlig litt på at den står på hannes navn. Hva som skjer etterpå er eg litt usikker på, men det stor faren for at den enten blir returnert til opprinnelig eier(onkelen din eller forsvaret), destruert(ødelagt) eller auksjonert bort(etter plombering Vell de kan vell egentlig ikke auksjonere noe bort som ikke tilhører de. Igjen vær obs på at denne bazookaen er helt ufarlig. Forsvaret har heller ikke bruk for en engangsbazooka i 2007. Det er mer logisk at den blir gitt tilbake til en i familien min altså en som er over 18 år og er myndig som kan komme og hente den. Endret 1. januar 2007 av NeXtoN Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Spørsmålet er vel om pilitiet kan bruke lovverket for forstyrrelse av offentleg ro mot at ein ungdomsgjeng springer rundt med ein M-72. Med litt "flaks" kan det vanke fine bøter på gjengen (eventuelt foreldra) for dette litt "kule" stuntet med å ha ein M-72 med seg under fyrverkeriet. Personleg håper eg at dere aldri får igjen dette og at det blir sak ei lita sak kvifor forsvarets materiell er i henda på ein gjeng 16-åringer. Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Spørsmålet er vel om politiet kan bruke lovverket for forstyrrelse av offentleg ro mot at ein ungdomsgjeng springer rundt med ein M-72. Med litt "flaks" kan det vanke fine bøter på gjengen (eventuelt foreldra) for dette litt "kule" stuntet med å ha ein M-72 med seg under fyrverkeriet. Personleg håper eg at dere aldri får igjen dette og at det blir sak ei lita sak kvifor forsvarets materiell er i henda på ein gjeng 16-åringer. 7618380[/snapback] Vell er mer jeg som setter mitt liv i fare. Men igjen, dette her er ikke lenger forsvaret sitt materiell. Dette her kan man mer kalle "boss" pga den er ikke brukelig igjen. Forsvaret går ikke rundt og samler på alle engangsbazookaene de brukte på 80 tallet. Spørsmålet som du sier er om de kan bruke det lovverket. Men jeg ser enda ikke helt hva vi har forstyrret av ro og orden på selve nyttårsaften. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Spørsmålet er vel om pilitiet kan bruke lovverket for forstyrrelse av offentleg ro mot at ein ungdomsgjeng springer rundt med ein M-72. Med litt "flaks" kan det vanke fine bøter på gjengen (eventuelt foreldra) for dette litt "kule" stuntet med å ha ein M-72 med seg under fyrverkeriet. Personleg håper eg at dere aldri får igjen dette og at det blir sak ei lita sak kvifor forsvarets materiell er i henda på ein gjeng 16-åringer. 7618380[/snapback] Jeg var med her når NeXtoN ble tatt med bazookaen, og de tok fra oss alt fyrverkeriet (utenom det vi hadde i veskene, siden da må de anklage oss og ta oss ned på stasjonen og ransake oss der, for å få lov til det mener jeg). Og jeg tviler sterkt på at det i det hele tatt blir noen sak eller bøter. Det jeg tror skjer er at de sjekker opp regnummeret på våpenet, og finner ut den oppriktige eieren (som er onkelen til NeXtoN) og gir den til han. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 politiet kan ta fyrverkeriet viss de tror det brukes uvettig eller at personer under 18år skyter opp uten tilsyn av foreldre! Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Stemmer nok det vikingz. Lenke til kommentar
Dr.Gonzo Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Nominerer denne til årets topic Lenke til kommentar
NextoN Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Hva tror dere kommer til å skje? Så enkelt som at jeg får den tilbake, og må hente den på stasjonen? Får jeg brev fra de? Ringer de? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Bazookaen blir nok sendt tilbake til Forsvaret, med beskjed om å ta passe bedre på den slik at den ikke havner blant sivile igjen. At onkelen din fikk den i sin tid, vil jeg tippe var imot diverse regler. Destrueres med andre ord, siden det er et engangsvåpen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Bazookaen blir nok sendt tilbake til Forsvaret, med beskjed om å ta passe bedre på den slik at den ikke havner blant sivile igjen. At onkelen din fikk den i sin tid, vil jeg tippe var imot diverse regler. Destrueres med andre ord, siden det er et engangsvåpen. 7620375[/snapback] det kan da ikke være ulovlig å ha et våpen da det ikke er brukbart? Så du mener at alle våpen som kommer fra forsvaret i det hele tatt, plombert eller ikke er ulovlige? Dessuten kjenner jeg mange som har slike bazookaer helt lovlig. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Dessuten kjenner jeg mange som har slike bazookaer helt lovlig. Da kan du kanskje forklare hva som gjør at de har dem på lovlig vis, og dermed oppklare diskusjonen? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Dessuten kjenner jeg mange som har slike bazookaer helt lovlig. 7620408[/snapback] Dette må du fortelle oss litt om. Da jeg var i forsvaret var det strengt forbudt å ta med denne typen ting hjem - selv om det jo i prinsippet er en diger tomhylse. Endret 1. januar 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Dessuten kjenner jeg mange som har slike bazookaer helt lovlig. 7620408[/snapback] Jeg skjønner det. Jeg kjenner 2 stk som har en sånn brukt M-72 hjemme, helt lovlig. Det er jo ingen lover som sier noe mot å ha dem hjemme, men loven sier noe mot å gå med våpen på gaten eller ting som ser ut som våpen. En brukt M-72 regnes jo ikke som et våpen i det hele tatt i lovens forstand, så å ha den hjemme er ikke noe problem. Endret 1. januar 2007 av christopher909 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå