Gå til innhold

vil lære om kjemiske ting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan lage røyk ved å mikse sammen kaliumnitrat og sukker.

kan jeg kjøpe dettei en vanlig mat butikk?

vetat jeg kan kjøpe sukker men det andre?

7621249[/snapback]

Kaliumnitrat får du kjøpt på apoteket under navnet "salpeter". Sukker får du kjøpt i matbutikk, ja. Koster for øvrig rundt 80 kroner for 100g med salpeter på apoteket, så om du har planer om å lage mange røykbomber kan det være lurt å dra på Felleskjøpet e.l og kjøpe en stor pose til industribruk. (Det er ikke fullt så rent, men skal visstnok være okei)

Lenke til kommentar
Kaliumnitrat får du kjøpt på apoteket under navnet "salpeter". Sukker får du kjøpt i matbutikk, ja. Koster for øvrig rundt 80 kroner for 100g med salpeter på apoteket, så om du har planer om å lage mange røykbomber kan det være lurt å dra på Felleskjøpet e.l og kjøpe en stor pose til industribruk. (Det er ikke fullt så rent, men skal visstnok være okei)

7621787[/snapback]

Joda.. Funker greit nok det, men du må prøve deg fram litt med blandingsforholdet, da..

Smelt kalksalpeter i en gryte, mens du rører godt (viktig!!), og bland etterpå i omtrent like mye sukker. (Samme masse.. Altså samme vekt på det.) Kok opp dette mens du rører godt. Vent til det størkner, og tenn på.

Og for all del, vær forsiktig! Røringa er veldig viktig. En kompis av meg fikk andregradsforbrenning på arma fordi han ikke rørte.. (kalksalpeteret spratt opp fra gryta..)

Vernebriller er heller ikke å forakte.. ;)

Lenke til kommentar

Da jeg lagde "røykbombe" back in the days gjorde jeg ikke annet enn å ha omtrent like mye sukker og salpeter på et fat, rista det sammen og kjørte en fyrstikk rett ned i blandingen. Det tok fyr det. Men jeg skulle kanskje ha gjort det utendørs 8)

Lenke til kommentar
Da jeg lagde "røykbombe" back in the days gjorde jeg ikke annet enn å ha omtrent like mye sukker og salpeter på et fat, rista det sammen og kjørte en fyrstikk rett ned i blandingen. Det tok fyr det. Men jeg skulle kanskje ha gjort det utendørs 8)

7622090[/snapback]

Ah.. Men det var vel ren salpeter?

Lenke til kommentar

7622090[/snapback]

Ah.. Men det var vel ren salpeter?

7623107[/snapback]

Yes. Kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar

Til trådstarter: bor du eller har en mor i Bergen? Jeg mener bestemt at en mor kom inn i bokhandleren jeg var i og spurte etter kjemibøker før jul.

I såfall, hvis du bor i Bergen/Oslo/trondheim eller noen andre store byer, så ta turen innom ett av hovedbibliotekene, der har de veldig gode lærebøker om alt mellom himmel og jord, uansett hvilket nivå du er på. Evt. kan du prøve å kontakte noen ungdomsskoler - spørre etter gamle bøker du kan låne/få, eller noen på videregående med grunnboken i naturfag eller 2KJ.

Lenke til kommentar

Jeg vil sterkt anbefale å bruke "rein" kaliumnitrat(gjødsel fra fk,98%) istede for kalsiumnitrat.(gjødsel fra fk, kalksalpeter)

Krista-k fra felleskjøpet holder til det meste du skal lage pyrotekniske eller kjemiske ting av, viss ikke er det ikke vanskelig å skille kno3 fra kalksalpeter.

Og forresten, salpeter er et navn på en gruppe stoffer, som en sjanger. De fleste mener kaliumnitrat når de sier salpeter, så er nok lurt å lære seg navnet ;)

Skaff deg tørris ja, er morsomt. Bruk hansker når du behandler det, og ikke steng det inne i noe!(flaske etc)

Kjøpe kjemiutstyr fra kptnaturfag.no og kjemikalier fra svenskakemi!

Endret av varmit
Lenke til kommentar
Og forresten, salpeter er et navn på en gruppe stoffer, som en sjanger. De fleste mener kaliumnitrat når de sier salpeter, så er nok lurt å lære seg navnet ;)

7629110[/snapback]

Dette er vel feil. Salpeter ER kaliumnitrat, enkelt og greit. Det er mange som bruker det feil, men salpeter er og blir kaliumnitrat. ;)

Men det var vel litt OT.. :)

Lenke til kommentar

Tja, du får ikke nødvendigvis kaliumnitrat når du spør etter salpeter.

Kalsiumnitrat, er et eksempel på noe du helst ikke vil ha.

Finnes sikkert hundre typer salpeter, så det er greit å bruke KNO3 eller kaliumnitrat så man får riktig type ;)

Kansje han bør si hva han vil ha mer hjelp til!

Lenke til kommentar
Tja, du får ikke nødvendigvis kaliumnitrat når du spør etter salpeter.

Kalsiumnitrat, er et eksempel på noe du helst ikke vil ha.

Finnes sikkert hundre typer salpeter, så det er greit å bruke KNO3 eller kaliumnitrat så man får riktig type ;)

7634294[/snapback]

Da spør du på feil sted. Om du spør en kjemiker hva salpeter er, så får du høre at det er KNO3, altså kaliumnitrat. Enkelt og greit. ;)

Edit: Quote..

Endret av karlpeder
Lenke til kommentar

Oki, la oss nå få dette klart:

Salpeter= en sjanger

Kalksalpeter= Ca(NO3)2 kalsiumnitrat evt. CaNO3 x x H2O. Finnes også en annen versjon: Ca(NO3)2 x 4 H2O

Kalisalpeter= KNO3 kaliumnitrat

Chilesalpeter= NaNO3 natriumnitrat

Natriumnitrat har veldig like egenskaper med KNO3, bare at det er mer hygroskopisk.

Vi gidder ikke diskutere dette mer nå, blir litt ensformig. Back to topic ;)

Lenke til kommentar
Oki, la oss nå få dette klart:

Salpeter= en sjanger

Kalksalpeter= Ca(NO3)2 kalsiumnitrat evt. CaNO3 x x H2O. Finnes også en annen versjon: Ca(NO3)2 x 4 H2O

Kalisalpeter= KNO3 kaliumnitrat

Chilesalpeter= NaNO3 natriumnitrat

Natriumnitrat har veldig like egenskaper med KNO3, bare at det er mer hygroskopisk.

Vi gidder ikke diskutere dette mer nå, blir litt ensformig. Back to topic ;)

7636994[/snapback]

Ja, la oss nå for all del få dette klart:

Salpeter @ Nynorsk Wikipedia

Salpeter @ Bokmål-Wikipedia

Og gir du meg litt tid, kan jeg helt sikkert få backet opp denne informasjonen av min tidligere kjemilærer. :)

Uansett så er jeg enig: Back to topic.. ;)

Edit: Bokmåls-kilde også..

Endret av karlpeder
Lenke til kommentar

Hahahahah, knallbra Wiki-artikkel. Åpenbart at forfatter gir beng i alle andre formål enn produksjon av røykbomber, der han skriver hvor det kan kjøpes under hvilket navn samt blandingsforhold for å lage røykbombe. Tror for øvrig ikke profesjonelle pyroteknikere bruker denne blandingen, videre finner jeg varmits forklaring mer plausibel enn Wiki-oppfatningen.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig det er grums i min mening her, men jeg synes vi burde få noe avgjørende her. :)

Jeg har spurt flere proffe innen kjemi, og venter spent på deres mening.

Fullt mulig jeg har feil, skal komme tilbake til dette senere når jeg får svar ;)

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig det er grums i min mening her, men jeg synes vi burde få noe avgjørende her. :)

Jeg har spurt flere proffe innen kjemi, og venter spent på deres mening.

Fullt mulig jeg har feil, skal komme tilbake til dette senere når jeg får svar ;)

7645579[/snapback]

Ja, nå skal ikke jeg være tverr, heller. Tar jeg feil, så tar jeg feil.

Jeg ser fram til svaret.. ;)

Lenke til kommentar

Vel, da er jeg fått svar på mailene mine her.

2 av de jeg spurte var usikre, men de forbinner salpeter med kaliumnitrat når de hører ordet.

Så fikk jeg en 3 mail:

"Salpeter_er_en fellesbetegnelse på nitrater ;)

Salpeter stammer fra latin og fransk og betyr egentlig "saltstein". Salt er en gruppe forbindelser kalt ioneforbindelser og i stein finner vi metaller.

Da blir det metall i ioneforbindelse med nitrat."

Så da ser det ut til at KNO3 går under salpeter, sammen med andre nitrater som f.eks ammonium nitrat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...