skylinepower Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) hei hei, jeg kan ikke noe om slikt så derfor spør jeg om det(for og virke smartere i timene ) ser at noen holder på og sier ting*ting,kjønner ikke noe. vet at Co2 er vann eller luft det jeg vil vite om er kjemi hva som skal til for og lage f.eks røyk og slikt. MacGyver bruker ofte kjemi, derfor vil jeg lære litt og for og kjønne det Endret 1. januar 2007 av skylinepower Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) hei hei, jeg kan ikke noe om slikt så derfor spør jeg om det(for og virke smartere i timene )ser at noen holder på og sier ting*ting,kjønner ikke noe. kan noen lage en slik liste der det står forkortelser for tingene? vet at Co2 er vann eller luft 7615577[/snapback] kan du forklare bedre hva du er ute etter og vite? dessuten er ikke Co2 verken vann eller luft, men karbondioksid Dessuten er dette feil del av forumet om du vil vite om atomer og molekyloppbygninger, til det har vi vitenskaps delen. Her kan du få info om elektronikk godt nyttår forresten EDIT: for og lære deg litt med en gang: luft er en blanding av masse forskjellige stoffer som nitrogen osv. Men regner med at du mener oksygen og det skrives med en O. Vann er H2O og Co2 har jeg forklart ovenfor Co er noe som oppstår når noe forbrenner med for lite oksygen, da får du et stoff som kalles karbonmonoksid, et svært farlig stoff Endret 31. desember 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
lazt Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Vil annbefale deg å ta en titt på "periodesystemet" Forstår du denne har du ett godt grunnlag Du kan lese litt her og google er din venn Når du tror du kan det, kan du teste deg HER Endret 31. desember 2006 av loozet Lenke til kommentar
HAG Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det er noen forkortninger på komponenter i en PC, noen av de: MB = "mainboard" - hovedkort CPU = "central prosessing unit" - prosessor GPU = "graphics prosessing unit" - "grafikk prosessor" (på skjermkortet) NB = "nord brikke" - chip på MB som fordeler datastrømmer feks. mellom CPU og de delene den skal "snakke med"; skjermkort, minne ( før i tida, CPU tar minnetrafikken direkte på de som er ferskest), harddisk. HDD = harddisk PSU = "power supply unit" - strømforsyning Det er nok endel flere, de har et utgangspunkt i engelsk - "nynorsk" Vann er vel H2O En kjapp Google Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 slikt som HAG bare det handler om de elektriske greiene ikke gjøre om ditt HAG for det likte jeg Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 slikt som HAG bare det handler om de elektriske greiene ikke gjøre om ditt HAG for det likte jeg 7615701[/snapback] Er det elektroniske forkortelser du er ute etter? Slik som: A - Ampere, som er strøm V - Volt, som er spenning W - Watt, som er effekt Ohm, som er motstand Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) det der viste jeg men slikt som jeg ikke kan som f.eks noe slikt B = 2*k_m*I/R kjønner ikke noe av det Endret 31. desember 2006 av skylinepower Lenke til kommentar
Arne_set Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 hvorfår spør du bare ikke læreren din ? eller ser litt baki registret i natur og miljø boka di, da finner du masse svart og fårklaringer på det du leter etter Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 fordi at jeg kun er et barn på 12år! jeg vil lære det menst jeg lærer mest Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Slettet grunnet idioti. Endret 31. desember 2006 av Atypic Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 fordi at jeg kun er et barn på 12år!jeg vil lære det menst jeg lærer mest 7615830[/snapback] Det er nok veldig smart av deg, men for at folk skal kunne hjelpe deg, må du nok stille litt tydeligere spørsmål. Er det innenfor kjemi eller elektronikk du har spørsmål? Er det ulike formler du lurer på, f.eks. Ohms lov - U=R*I Prøv om du kan formulere spørsmålet klart og tydelig, så får du nok klare og tydelige svar tilbake. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 oki jeg vil lære om kjemi. hva om skal til for og få f.eks røyk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) det der viste jeg men slikt som jeg ikke kan som f.eks noe slikt B = 2*k_m*I/Rkjønner ikke noe av det 7615789[/snapback] du er 12år, tenk deg om, har du virkelig bruk for det? Og du vil lære det senere hvis du går videre innen linjer som krever det. det der er 3fy matte hvis jeg ikke tar helt feil. Og du vil lære det nå? Begynn heller med basic, bli god på det grunnleggende og ta det derfra. Du lærer lite hvis du hopper over på det vanskeligste. Jeg kunne ikke noen av de mest basic formlene som brukes her når jeg først kom hit. Nå går jeg på elektro og skjønner de. poenget er at du ikke trenger og stresse med det, lev livet ha det morro! For du lærer det engang hvis du vil, men når du er 12 år er det unødvendig! Endret 31. desember 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 har du noe som jeg kan tenke på evt en link til en side je kan lese ifra. hva er det som er innen grunnlegende av kjemi da? Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg synes det er kjempefint at du vil lære! Det eneste du kommer til å angre på når du blir eldre, er at du ikke lærte mer. Jo yngre du er, jo fortere lærer du, og lettere husker du. Fortsett med det, det er en veldig sunn holdning du har. De norske sidene på Wikipedia gir deg veldig mange svar. Når det gjelder grunnleggende kjemi, er periodesystemet det første du bør se på. Det finner du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Periodesystemet Det er en oversikt over alle de grunnstoffene vi har på vår planet. Alt som finnes her, er bygget opp av en eller flere av disse grunnstoffene. Et grunnstoff er bygget opp av et eller flere atomer. Et atom er bygget opp av en kjerne, som består av et eller flere protoner, og null eller flere nøytroner. Rundt denne kjernen svever et eller flere elektroner i bane. Elektronene er negativt ladet, og protonene er positivt ladet. Nøytronene har ingen ladning, de er nøytrale. Hvis du ser på Hydrogen, som er det første grunnstoffet du ser i periodesystemet, så har det atomnummer 1. Det vil si at det har et proton i kjernen. Hydrogen er det enkleste grunnstoffet vi har. Atomnummeret forteller hvor mange protoner et grunnstoff har i kjernen. For at atomet skal ha en nøytral ladning, må det ha like mange elektroner i bane rundt kjernen, som antall protoner i kjernen. Hvis det har flere eller færre elektroner, vil det bli negativt eller postivt ladet, og kalles da et ion. Du kan trykke på de forskjellige grunnstoffene i periodesystemet på Wikipedia for å lese mer om det. Håper du skjønte noe av dette, det ble kanskje litt mye. Lenke til kommentar
Idioteque Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?act=Sear...lluser&mid=3851 Masse lesestoff. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 stor takk til gamleerik Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Bare hyggelig. Hvis du skjønner atomets oppbyggning, så vil mange andre ting også komme tydeligere frem. F.eks. hvis du lurer på hvorfor ting utvider seg når det blir varmet opp, og krymper når det blir kjølt ned, så er det fordi elektronene som svever rundt kjernen i atomet vil sirkulere i en hastighet avhenging av temperaturen. Hvis man tilfører stoffet (atomet) varme, så vil elektronene sirkulere fortere rundt kjernen, og vil derfor ha en større bane. Altså vil elektronenes avstand til kjenen bli større. Når alle atomene i stoffet gjør dette, vil stoffet utvide seg litt. På samme måte vil atomene krympe litt når man kjøler stoffet ned, fordi elektronene svever litt saktere rundt kjernen og banen vil bli litt mindre (avstanden mellom elektroner og kjerne blir mindre). Dette kan man f.eks. se i det daglige liv på vanlige veibroer. Når vegvesenet skal bygge broer, må de ta høyde for at om sommeren er broa litt større, og om vinteren er broa litt mindre, derfor lager de en "skli-plate" i hver ende av broa. Rett før og etter man kjører over broa, hører man et lite "bump", det er da denne "skli-platen" man kjører over. Et annet eksempel i dagliglivet, er om du f.eks. fryser ned en saftig biff i fryseren, hvorfor holder det seg bedre, enn om du skulle legge det på kjøkkenbenken? Det er fordi atomene i kjøttet går mye saktere rundt kjernen, og den kjemiske reaksjonen som gjør at kjøttet råtner går mye tregere. Man kan på en måte si at tiden går litt saktere inni fryseren (selv om det selvsagt ikke er sånn). Den absolutt laveste temperaturen man kan oppnå er ca. -273 grader celsius. Dette kalles det absolutte nullpunkt, fordi det hevdes at ved denne temperaturen vil elektronene som svever rundt kjernen stoppe helt opp, de vil altså ikke lenger sirkulere rundt kjernen i det hele tatt. Ved denne temperauren vil det faktisk være mulig å argumenetere for at tiden står stille, ettersom bokstavelig talt ingenting forandrer seg, alt står helt stille. Håper jeg skriver forståelig... Endret 1. januar 2007 av gamleerik Lenke til kommentar
varmit Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Han er nok ute etter å lære mer om de forskjellige stoffene, osv. Jeg vil anbefale at du lærer deg periodesystemet, og leser bøker om kjemi. Å kunne sette opp synteser, forstå synteser++ er jo gøy! Du kan lage røyk ved å mikse sammen kaliumnitrat og sukker. Det som skjer der er at kaliumnitrat(KNO3,K=kalium,NO3=nitrat) virker som en oksygendonor under forbrenningen. Du kan lære om atomer(elektroner,nøytroner,protoner),molekyler,elerktronparbindinger,kjemiske reaksjoner mellom stoffer,grunnstoff osv! EDIT: Kjempebra forklaring gamleerik! Endret 1. januar 2007 av varmit Lenke til kommentar
K.. Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Dersom du får fatt i noe tørris, (som er CO2 i fast form) kan du blande dette med vann for å få en ganske fancy røykeffekt. Om du også får fatt i en indikator (f eks BTB) og har dette i vannet du har tørrisen i, vil du se at det skifter farge fra grønt til gult, grunnet at pH'en i væska endrer seg. pH er forøvrig en måleenhet for hvor sur eller basisk en blanding er. Lav pH indikerer at noe er surt, mens høy pH indikerer at noe er basisk. Skalaen strekker seg fra 0 (surest) til 14 (mest basiskt) Kan forøvrig nevne at cola (som vi nerder drikker uhørt mye av) holder en pH rundt 2. Fysj og fy for tenna, mildt sagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå