hemi-cuda Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Jeg lurte på om jeg kan skaffe meg skilpadde, jeg er allergisk mot pels. Da har jeg vel lov eller? Tenkte på noe lignende den på bildet. Endret 31. desember 2006 av hemi-cuda Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Søskenbarnet til en jeg kjenner har to skillpader men jeg vet ikke hvordan han har fått tak i de, og ja, jeg vet at han har de, jeg har løfta opp en av de selv Lenke til kommentar
Shikaru Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Mener da å huske at jeg har sett et par i en dyrebutikk en gang. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 I Norge gjelder generelt forbud mot import, salg og hold av eksotiske dyr slik som skilpadder. Unntak fra forbudet kan gis dersom det foreligger et særskilt behov for å holde skilpadde. Allergi mot dyrehår er et slikt eksempel. Skilpadde kan være et alternativ som kjæledyr for barn som er allergiske mot hund eller katt. Uansett er det nødvendig å søke om innførsel eller hold av skilpadde. Det er Mattilsynet i Norge som forvalter regelverket, og eget skjema skal benyttes ved søknad om innførsel av skilpadder til Norge, eller ved overtakelse av skilpadder som allerede er i landet. Vedlagt søknad må være attest fra lege om at den som søker har dyreallergi. Det settes for øvrig strenge krav til innførsel og salg av skilpadder. Dette vil fremgå av skjema fra Mattilsynet. Søknadsskjema om tillatelse til å eie skilpadde fås ved henvendelse til ditt regionale mattilsyn, eller distriktskontor, tlf. 0640. - Kilde: NAAF Mer info finnes hos Norges Zoohandleres Bransjeforbud. Lenke til kommentar
dioX Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) ja du kan få ha russisk/gresk landskillpadde i norge, hvis du er alergisk mot alle pelsdyr og har bevis fra lege. bare og sende en søknad til mattilsynet før du har skaffet dyret. de er koslige dyr. men husk at det er mer jobb enn det virker som og ha skillpadder! EDIT: er lov med noen sump/vann-skilpadder også men dette er ikke og annbefale. EDIT2: sry, leste ikke innlegget over da dette inneholt noe av det jeg også nevnte. Endret 31. desember 2006 av dioX Lenke til kommentar
Skilpadde Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg er fullt lovlig... Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 jeg trur vel det er lov kjenner en som har 4 skilpadder! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 jeg trur vel det er lov kjenner en som har 4 skilpadder! 7617448[/snapback] Om du hadde lest tidligere poster ville du ha funnet ut om det er lov eller ikke. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 kan en kjøpe skilpadde i sverige? Lenke til kommentar
dioX Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Klart du kan Men man må fortsatt søke hos mattilsynet før dyret/dyrene er kjøpt hvis du skal ha den lovlig over grensen. Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg smugla engang 4 skilpadder fra Kina, lett er det. Forresten greide den ene å leve opptil 6måneder før den døde. Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Bare ta dem inn fra sverige uten å søke du:) sjangsen for å bli tatt er veldig liten, og hvis du søker og får avslag så gjør du tilsynet oppmerksom på deg, og da risikerer du at noen kommer på besøk i senere tid. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Jeg smugla engang 4 skilpadder fra Kina, lett er det.Forresten greide den ene å leve opptil 6måneder før den døde. 7618910[/snapback] :ehh: er det ikke dyreplageri å ta med dyr hjem, fra leveområdene deres? eller kanskje du har kjøpt fra butikk?^o) uansett ville jeg nok smugla inn skilpadda.. slik som det ble sagt litt over, så er nok sjangsene for at du blir kontrollert i ettertid ved avslag nokså stor. Endret 1. januar 2007 av EMiRo Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Forresten greide den ene å leve opptil 6måneder før den døde. 7618910[/snapback] Fantastisk! Kan forresten nevne at mora mi hadde en skilpadde som levde i 35 år Endret 1. januar 2007 av L4r5 Lenke til kommentar
Laman Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Klart du kan Men man må fortsatt søke hos mattilsynet før dyret/dyrene er kjøpt hvis du skal ha den lovlig over grensen. 7617956[/snapback] Hehe...skillpaddesuppe. Lenke til kommentar
F.torres Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Forresten greide den ene å leve opptil 6måneder før den døde. 7618910[/snapback] Fantastisk! Kan forresten nevne at mora mi hadde en skilpadde som levde i 35 år 7619139[/snapback] det er ganske lenge! noen som hvet hvor gamle de kan bli? Lenke til kommentar
dioX Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 det kommer ann på hvilken art man har. Den arten jeg har nå kan bli rundt 70 i fangenskap. og er nå 8 år. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hvordan er det med slanger? Er det helt forbudt eller er det lov for folk som er veldig allergiske? Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg vil ha pingvin! Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hvordan er det med slanger? Er det helt forbudt eller er det lov for folk som er veldig allergiske? 7619517[/snapback] helt forbudt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå