Gå til innhold

Lov med skilpadde?

hemi-cuda

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Norge gjelder generelt forbud mot import, salg og hold av eksotiske dyr slik som  skilpadder. Unntak fra forbudet kan gis dersom det foreligger et særskilt behov for å holde skilpadde. Allergi mot dyrehår er et slikt eksempel.

Skilpadde kan være et alternativ som kjæledyr for barn som er allergiske mot hund eller katt. Uansett er det nødvendig å søke om innførsel eller hold av skilpadde.

Det er Mattilsynet i Norge som forvalter regelverket, og eget skjema skal benyttes ved søknad om innførsel av skilpadder til Norge, eller ved overtakelse av skilpadder som allerede er i landet. Vedlagt søknad må være attest fra lege om at den som søker har dyreallergi.

Det settes for øvrig strenge krav til innførsel og salg av skilpadder. Dette vil fremgå av skjema fra Mattilsynet. 

Søknadsskjema om tillatelse til å eie skilpadde fås ved henvendelse til ditt regionale mattilsyn, eller distriktskontor, tlf. 0640.

- Kilde: NAAF

Mer info finnes hos Norges Zoohandleres Bransjeforbud.

Lenke til kommentar

ja du kan få ha russisk/gresk landskillpadde i norge, hvis du er alergisk mot alle pelsdyr og har bevis fra lege.

bare og sende en søknad til mattilsynet før du har skaffet dyret.

de er koslige dyr.

men husk at det er mer jobb enn det virker som og ha skillpadder!

EDIT: er lov med noen sump/vann-skilpadder også men dette er ikke og annbefale.

EDIT2: sry, leste ikke innlegget over da dette inneholt noe av det jeg også nevnte.

Endret av dioX
Lenke til kommentar
Jeg smugla engang 4 skilpadder fra Kina, lett er det.

Forresten greide den ene å leve opptil 6måneder før den døde.

7618910[/snapback]

:ehh: er det ikke dyreplageri å ta med dyr hjem, fra leveområdene deres? eller kanskje du har kjøpt fra butikk?^o)

uansett ville jeg nok smugla inn skilpadda.. slik som det ble sagt litt over, så er nok sjangsene for at du blir kontrollert i ettertid ved avslag nokså stor.

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...