DrSilence Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Dette finner jeg ikke ut av; Har en K6-III 400, på et Asus P5A. Alle jumpere er satt korrekt til 100Mhz/4.0x/2.4V. Ved oppstart rapporterer Bios at prosessoren kjører på 400Mhz, som jo skal være helt korrekt. Problemet er at i windows er FSB konsekvent rapportert til 50Mhz (Og CPU på 200)! Både windows selv, Wcpuid og Sandra påstår dette. BIOS rev. 1011 Beta 5 W2k SP3 Noen som har en forklaring? DrS Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Windows styrer ikke FSB - dette er en målingsfeil. Det er også naturlig å tro at såpass *klassisk* utstyr kanskje ikke måles best og mest korrekt av dagens programmer :wink: Lenke til kommentar
DrSilence Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Dollar skrev (2002-11-24 13:17):Windows styrer ikke FSB - dette er en målingsfeil.Det er også naturlig å tro at såpass *klassisk* utstyr kanskje ikke måles best og mest korrekt av dagens programmer :wink: Målingsfeil, ok. Men jeg må innrømme at jeg har litt trøbbel med å sluke helt rått at dagens programmer bommer på målskiven. Så vidt jeg husker ble vel min pII 266 målt korrekt av sandra? Og den er eldre enn K6en. :smile: velvel, den er i småbiter akkurat nå, så jeg får ikke verifisert det, men dersom noen kunne forklare hvordan/hvorfor K6-oppsettet blir målt feil, så hadde jo det vært interessant. DrS Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 P2 kjører på i440 BX og LX kort - disse var vel 80-90% av *alt* som blei solgt i 2 år, og gjennomgående fulgte de Intel specs - mao, standard kort som *alt* funker mot. For K6 gjaldt socket7 - dette er egentlig eldre og her er iallfall 4-5 chipsett-fabrikanter som støtte dem, og med drøssevis av forskjellige løsninger. Dårligere støttet med tanke på drivere og trolig også måleprogrammer, siden disse heller ikke hadde noen felles specs for monitorering (så vidt jeg vet). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Verdiene 100MHz og 400MHz skal ligge i bios-minnet en eller annen plass. Når SiSoft sandra eller andre programmer vil vite frekvensen så sjekker den bare verdiene i dette minnet. Det kan virke som om programmene ikke får den riktige infoen fra biosen. Det kan f.eks være at minnet har fått en "død" minnecelle (1 bit) eller at den bit'en ikke kommer frem til programmet på et vis. Det kan hende det hjelper å oppdatere biosen en gang selv om du allerede har den nyeste. Da kanske minnecellen får korrekt info igjen. Du kan jo også sjekke om benchmarkene i SiSoft står i stil til 400/100MHz eller 200/50MHz. Det kan jo hende at det er klokkegeneratoren som får feil info og går på halv hastighet, men at bios viser det biosen tror CPU'en går på (fordi multiplieren er korrekt) Sisoft Sandra (selv den nyeste) takler alle prosessorer og chipsett fra de tidligste pentiumene til nå. Den støtter også 486, men jeg vet ikke om støtten er like komplett der. Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Nyere versjoner av WCPUID skal ha en funksjon som heter "Real Time Clock Checker" under menyen "Tweaks", den burde vise riktig frekvens. Lenke til kommentar
DrSilence Skrevet 24. november 2002 Forfatter Del Skrevet 24. november 2002 Greit, her er det noe virkelig galt. Og det er i alle fall åpenbart at Sandra ikke fatter bæret av dette K6-oppsettet: http://home.powertech.no/steffan/K6III400.jpg Hvem hadde vel trodd at K6III skulle banke både PIV 2.0, og XP1800? Som dere ser oppgir Sandra speed til 210MHz. (Jeg har forøvrig satt opp FSB til 105MHz for å se om det kunne endre på noe, men det gjorde det ikke). FSB er som dere ser rapportert til 1x53MHz. Forklar det den som kan. Kan det kanskje være Win2k som ikke støtter HWen ordentlig og gir feil data videre til sandra og wcpuid? DrS Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Kanskje det har rablet litt for frekvens-kontrolleren og du har fått 40x multiplier i stedet for 4? Jeg ville blitt imponert om den K6-III'en klarte 4100 MHz.... Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Quote: Den 2002-11-24 13:17, skrev Dollar:Det er også naturlig å tro at såpass *klassisk* utstyr kanskje ikke måles best og mest korrekt av dagens programmer :wink: :lol: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 400MHz er da ikke _så_ gammelt. Sisoft sandra 2003 pro har da en 486 som laveste sammenlignings-grunnlag. Så jeg tror ikke det skulle ha noe å si. (Har selv kjørt SSS 2003 pro på en Pentium 100 og der viste det alt riktig.) Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 24. november 2002 Del Skrevet 24. november 2002 Som sagt - det er et mylder av standarder i socket7 verdene, noen blir *rare* andre ikke. P1 133+OPI chipett får jeg ikke lest korrekt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå