Gå til innhold

Nyttårssalget hos Elkjøp.


Anbefalte innlegg

Hvis dere synes prisene er fryktelig gærne får dere ta det opp med HK i Lørenskog, de kan svare dere (vargaz og kjeklulf) på hvorfor det er som det er.

 

Det er noe som så fint heter kampanjer, disse kampanjene kan omfatte en del produkter i en varegruppe. Disse produktene blir så satt kraftig ned i pris, eks. Nintendo DS. At den ikke blir satt like kraftig ned til nyttårssalget er jo ingen selvfølge. De har en del kjerneprodukter som de selger billig og har genrelt bedre priser.

 

Å gjøre at denne tråden blir en "vi hater -sett inn navn på Elektrokjede her- tråden" er uaktuelt og vil medføre advarsler.

 

Hold dere on topic!

7631745[/snapback]

 

Topic er nyttårssalget hos Elkjøp. Som du ser av linkene har de blitt kraftig kritisert tidligere for den praksisen de fortsatt følger og som Alastor hevder at de aldri har har fulgt. Dette er da helt on topic. Enten får du påvise at det er noe feil eller så får du la være å kommentere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du nå begynner å sverte den største kjeden i Norge pga saker som er 3 og 6 år gamle ser jeg ingen grunn til å skulle legge no vekt eller tillit på/til ditt innlegg. Det er BS å si at Elkjøp aldri har tilbud og at prisene alltid er det samme sånn generelt det vet sikkert du også. Jeg ser ingenting i Alastors innlegg som ikke stemmer mens ditt innlegg er bare et sånt "Jeg hater Elkjøp innlegg" og dette er da ikke rette tråden.

7631613[/snapback]

 

Du får tolke som du vil. Det jeg kritiserer er den praksisen de bruker ved å sette i gang kampanjer som "Nyttårs-fest" etc. hvor det ikke opereres med før- og nå-priser slik at kundene har mulighet til å gjøre en reell sammenlikning. Det er akkurat det linkene omhandler og som de fortsatt gjør.

Lenke til kommentar

Det gjelder i alle kjeder at man skal se på den aktuelle prisen og ikke før prisen. Uansett hvilken kjede kan man aldri stole 100 % på at det er den reelle før prisen.

 

Kjæresten min jobbet før i en butikk der de satt opp den gamle prisen til f. eks. det dobbelte og hadde det deretter på salg med hele 50 % avslag.

 

Når det gjelder Elkjøp har jeg faktisk opplevd at varer jeg har kjøpt har komet på "tilbud" uka etter til hundre kroner mer.

 

Elkjøp er som Biltema, man må vite hva man er ute etter eller så kan man være på tynn is. Blir som når en selger i pc avdelingen spør hvorfor jeg ikke anbefaler at foreldrene mine skulle kjøpe en bærbar med celeron prosessor, fordi det hadde han på sin gaming pc :no: Vi var egentlig ute etter en bærbar de hadde i tilbudsavisa, me nden hadde de selvfølgelig ikke inne. Bestilte heller en acer fra komplett.no.

 

Ellers så vil jeg si at Elkjøp er greiere enn Expert. Jeg spurte en selger om han kunne holde av en pc i to dager til jeg fikk feriepengene mine (hadde bare en på lager igjen), det kunne han ikke. Men selvfølgelig kunne han tlby meg to månedersbetalingsutsettelse til "kun" kr 99. Hos Elkjøp har jeg faktisk fått holdt av ting. Eks. jeg måtte ha en komfyr når jeg skulle flytte for et par år siden. RIngte til en Elkjøp butikk og de holdt den av uten noen pes, slik at jeg kunne få hentet densamme dag som jeg fikk nøklene (tre dager etter).

 

Dessuten er ve heller ikke alle prisene i Expert blekka heller tilbud.

 

Men uansett er dette way off topic.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt ingenting GALT i måten Elkjøp markedsfører og prissetter seg på, det er ingenting som tilsier at de MÅ sette Før og Nå-priser på tilbudssidene sine.

7632743[/snapback]

Dette viser jo at du ikke en gang har tatt deg bryet med å lese vedtaket fra Forbrukerombudet som det linkes til tidligere i tråden. Det er akkurat det de kritiseres for:

 

Når Elkjøp Norge AS igjen, i to markedsføringstiltak, bryter markedsføringsloven på tilsvarende måte finner Forbrukerombudet det nødvendig å fatte forbudsvedtak, jf markedsføringsloven § 14. Bruken av uttrykket "salg" uten angivelse av førpriser på selskapets hjemmeside er isolert sett tilstrekkelig grunnlag for å fatte forbudsvedtak.

 

Forbrukerombudet har langvarig praksis for at markedsføringen må bedømmes ut fra det umiddelbare inntrykk som skapes. Brosjyren gir etter Forbrukerombudets vurdering også et klart inntrykk av at det er tale markedsføring for et januarsalg. Bruken av uttrykk som "2. jan. kl 07.00 braker det løs" og, "Vær rask det er nå det skjer" er sammen med den innarbeidede praksis med januarsalg, og forbrukernes forventning i tråd med dette, meget egnet til å gi inntrykk av at prisene er satt ned.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Det er fortsatt ingenting GALT i måten Elkjøp markedsfører og prissetter seg på, det er ingenting som tilsier at de MÅ sette Før og Nå-priser på tilbudssidene sine.

 

Hva skal en da si om Komplett's kundeaviser hvor 75% av produktene har ny pris hver dag?

7632743[/snapback]

så lenge det er lavere pris så... :)

 

Nå er jeg inge fan av Elkjøp da, men jeg mener at så lenge man ikke fersker dem, så er det lite å kritisere dem for ved det såkalte nyttårssalget. Det som gjør at jeg har satt Elkjøp i vrangstrupen er at jeg har truffet på endel selgere som rett og slett ikke har nok kunnskap om produktene de selger. Skulle nylig kjøpe ny LCD TV, selger anbefalte en TV, men da jeg spurte selgeren om ting som kontrast etc hadde han ikke peiling(begynte å svette), men jeg fikk til slutt svar. Tilfeldigvis stod det en TV på ene siden til omtrent samme pris, men med helt klart bedre specs(på den stod de på plakaten). Han var helt sjanseløs mht å fortelle meg hvorfor jeg skulle velge den ene fremfor den andre, bare at jeg burde gjøre det. TVen ble kjøpt på SIBA... Noe av det samme opplevde jeg i hvitevare avdelingen, endte hos Euronics. I dataavdelingen derimot virker det generelt som de får tak i folk med litt innsikt, uten at jeg har etterprøvd dette veldig mye.

 

Mht utsalg, så fant jeg faktisk ut at Lefdal selger en ADAX vifteovn til 198kroner, noe som er billig dersom de har den :) Utover det er det vel helst klær som er på Januar salg, dvs forrige års moter, upopulære størrelser(type treningstøy i XXXXL :) ). Bare synd at jeg ikke gidder å kjøpe ting på salg, tror faktisk det er endel å spare for den som graver..

Lenke til kommentar

Noe av poenget her er vel kanskje det at Elkjøp er en av de, om ikke den kjeden som profilerer seg sterkest på pris. Med massevis av kampanjer gjennom hele året og tv reklamer der de forteller om store innkjøp som gir lave priser osv osv. Og deres slagord:" Det er dumt å betale for mye" er nok også ment å indikere att Elkjøp er den rette plassen å gå om du skal handle billig.

 

Men dette stemmer ikke alltid med virkeligheten, de har varierende priser mellom alle butikker og prisene deres kan like ofte være høye som lave. Det hender selvfølgelig at de har bra priser på varer, men like ofte er prisene både høyere en tidligere og enn hos konkurenter og de reklamerer like herlig for dette.

 

For noen kan dette oppfattes som villedene reklame...

Lenke til kommentar
Inntil Elkjøp blir dømt i en domstol er det bare å ta Forbrukerombudet med en klype salt...

7632827[/snapback]

 

Så lenge Elkjøp ikke har anket videre til Markedsrådet er vedtaket stadfestet og de har dermed innrømmet at de godtar det. Tror du virkelig de hadde godatt trussel om tvangsgebyr på 700 000 hvis de mente at de ikke hadde gjort noe som helst galt? Eller mener du at FO bare driver med tull og tøys og at alle har lov til å gjøre hva de vil så lenge de ikke blir dømt for det?

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Inntil Elkjøp blir dømt i en domstol er det bare å ta Forbrukerombudet med en klype salt...

7632827[/snapback]

 

Ja vi får nok heller stole på objektive Elkjøp-ansatte.

 

Forbrukerombudet står fritt til å kritisere praksis hos handelssteder. Det er ikke alltid kritikken er like gjennomtenkt men det gjelder først og fremmst mer kompliserte saker, typisk følgeskader og klagerett.

Når de kritiserer Elkjøp som sitert over høres det i min ører dønn saklig og fornuftig ut. YMMV.

 

IMHO lukter det f.eks mye mer av den slags kampanjer enn finnerlønnen til Lefdal som har vært hardt kritisert av enkelte her.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Hvis dere synes prisene er fryktelig gærne får dere ta det opp med HK i Lørenskog, de kan svare dere (vargaz og kjeklulf) på hvorfor det er som det er.

 

Det er noe som så fint heter kampanjer, disse kampanjene kan omfatte en del produkter i en varegruppe. Disse produktene blir så satt kraftig ned i pris, eks. Nintendo DS. At den ikke blir satt like kraftig ned til nyttårssalget er jo ingen selvfølge. De har en del kjerneprodukter som de selger billig og har genrelt bedre priser.

 

Å gjøre at denne tråden blir en "vi hater -sett inn navn på Elektrokjede her- tråden" er uaktuelt og vil medføre advarsler.

 

Hold dere on topic!

7631745[/snapback]

 

Topic er nyttårssalget hos Elkjøp. Som du ser av linkene har de blitt kraftig kritisert tidligere for den praksisen de fortsatt følger og som Alastor hevder at de aldri har har fulgt. Dette er da helt on topic. Enten får du påvise at det er noe feil eller så får du la være å kommentere.

7632689[/snapback]

Kan du fortelle meg hvor jeg hevder at elkjøp aldri har fulgt ulike praksiser? Om du ser mitt innlegg ber jeg deg komme med kilder av _nyere_ datoer. Dette fordi jeg vet om forbrukerombudets vedtak for 3 år siden. Hva får deg til å tro at elkjøp ikke har skiftet praksis etter dette vedtaket?

 

Det vil si at de bøtter på med reklame på tv og i brosjyrer men har akkurat samme priser som ellers i året.

 

Det er ingen som vet hva det kostet før jul, fordi dere ikke opererer med før- og nå-priser.

 

Du sier altså at man ikke kan vite hva førprisene er - men du påsto jo at prisene var de samme hele tiden uansett kampanje? Hvorfor får du lov til å påstå dette, mens jeg ikke får lov til å si at det faktisk er forskjellige priser?

 

Hvorfor blir jeg som faktisk vet hva prisene er før og nå trukket i tvil - mens du som ikke har noen kilder forteller bombastisk hvordan ting er hos elkjøp nå i dag? 2003 er ikke i dag.

Lenke til kommentar

Selv om emnet er "nyttårssalg hos Elkjøp", så er det off-topic å diskutere hvor legitimt det er å kalle det salg og ellers hvor mye man hater Elkjøp. Hvorfor? Fordi det er milevis unna det trådstarter ønsket å diskutere.

 

Fra nå av holder vi oss unna "jeg hater Elkjøp"-innleggene, og fortsetter on-topic. Overtredelser VIL medføre advarsler. Dere er advart.

 

Er dere uenig, ta det i PM med meg. Tas det opp i tråden VIL det medføre advarsler.

Ikke kall meg inhabil til å ta en slik avgjørelse. Jeg jobber for en konkurrent som misliker Elkjøp sine metoder, så ingen kan klage på at jeg tar denne avgjørelsen til min fordel.

Lenke til kommentar
Men dette stemmer ikke alltid med virkeligheten, de har varierende priser mellom alle butikker og prisene deres kan like ofte være høye som lave. Det hender selvfølgelig at de har bra priser på varer, men like ofte er prisene både høyere en tidligere og enn hos konkurenter og de reklamerer like herlig for dette.

jeg sjekker somregel SIBA, Lefdal, Expert og Euronics utenom dersom jeg skal kjøpe dyrere ting, de ligger ganske tett her, så det er ikke ett problem. Man skulle tro at Lefdal og Elkjøp har samme priser(samme eiere), men slik er det veldig ofte ikke, tiltross for prisgarantier etc. Veldig ofte ender jeg opp hos SIBA og Euronics, Expert er somregel dyre. Ett annet problem er at de omtrent aldri har samme modeller av samme merkene engang(den ene har f.eks 9105W, mens den andre har 9105EW). Uansett, det svarer seg å sjekke.

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, det meste er ikke salg, men "kampanje". Jeg hadde en del saker jeg ønsket å kjøpe før jul men ventet til nyttårssalget i håp om bedre priser.

Er vel 5-6 produkter jeg beit meg merke i og ingen av disse har endret pris.

Dette er elektronikk, hvitevarer kan jeg ikke svare for.. Har fortsatt de 4-5 reklameavisene fra før jul og det er ingen forskjell..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...