Montag Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Jeg våknet opp til at dvd brenneren min (LG GSA 4040B med siste firmware installert) nekter å brenne dvd filmer. Annen brenning (datafiler f.eks) ser ut for å gå greit, men brenning av dvd filmer går slett ikke (stopper opp etter analyse og kompilering). Sys restore er ikke mulig da jeg slettet alle sys restore points i går kveld. Har prøvd diverse ting uten hell: 1) installere siste chipset drivere 2) full virus/spyware-sjekk 3) resette dma modus for brenneren i enhetskontroll 4) flashe BIOS 5) installere siste versjon av Nero Jeg tror at problemet kan ligge i dma overføringen. Se bilder under: Det ser ut for at brenneren står i PIO modus på sekundær IDE kanal. Får ikke til å sette den tilbake i DMA modus. Ved brenning av dvd filmer klarer forresten ikke brenneren å identifisere dvdplatens brennerhastighet, noe den imidlertid klarer ved vanlig databrenning. Ifølge NeroInfoTool er Nero ASPI installert og fungerer fint, men System ASPI fil(er) mangler. Noen ideer om hva jeg bør gjøre? Vil det være lurt å avinstallere sekundær IDE kanal? Endret 2. januar 2007 av Montag Lenke til kommentar
KAS Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Noen ideer om hva jeg bør gjøre? Vil det være lurt å avinstallere sekundær IDE kanal? 7614771[/snapback] Ingen fare. Windows vil reinstallere den når du starter opp igjen etterpå. Det er dette du må gjøre for å få den tilbake i DMA-modus. Lenke til kommentar
mago Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Muligen kan et installert spill med starforce (antipirat beskyttelse) ha skapt problem for dvd drevet http://www.kvasir.no/nettsok/searchResult....world&x=49&y=20 http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;817472 kansje RootKitRevealer finner noe interessant http://jonhoo.web.surftown.nu/?p=download&a=12 Lenke til kommentar
Montag Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Noen ideer om hva jeg bør gjøre? Vil det være lurt å avinstallere sekundær IDE kanal? 7614771[/snapback] Ingen fare. Windows vil reinstallere den når du starter opp igjen etterpå. Det er dette du må gjøre for å få den tilbake i DMA-modus. 7617018[/snapback] Tror jeg skal gå for denne løsningen, men har hørt at man ikke skal avinstallere IDE kanalen hvis Windows ligger der. Går utfra at Windows ikke ligger på sekundær IDE kanal, eller? Edit: Jeg har ingen Starforce spill installert og har også scannet maskinen med Sophos Anti-rootkit uten å finne noe. Har også prøvd følgende uten hell: - Sette sekundær IDE kanal til PIO only, reboot og så tilbakestille kanalen til DMA modus for så til slutt å reboote. Dette skal gjøre susen, men ikke for meg. Takk for alle innspill så langt. Endret 1. januar 2007 av Montag Lenke til kommentar
Montag Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Deilig å starte et nytt år med dataproblemer. Vel, etter å ha slettet sekundær IDE kanal og restartet har jeg nå fått aktivert DMA igjen. Saken er imidlertid den at jeg fortsatt ikke får brent dvd filmer (bruker siste versjon av Nero 6 og filmene er ikke kopibeskyttet), men regulære datafiler går greit å brenne. Ved brenning av førstnevnte stopper prosessen opp etter analyse og kompilering. Feltet for skrivehastighet er samtidig deaktivert (noe som kun skjer ved brenning av dvd filmer) og dette for media som jeg vet er kompatibel med flere hastigheter på min brenner. Noen forslag til hva jeg kan gjøre videre? Edit1: Ser at under primær IDE-kanal, enhet 1, står følgende: 1) under "Overføringsmodus": DMA hvis tilgjengelig og 2) under"Gjeldende overføringsmodus": Gjelder ikke. Har dette noe å si? Edit2: Har nå avinstallert også den primære IDE-kanalen, men status etter er fortsatt som beskrevet i edit 1. Endret 1. januar 2007 av Montag Lenke til kommentar
KAS Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Det kunne være interessant om du forsøkte med Nero 7.. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 2. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Etter å ha innstallert Nero 7 ser alt ut til å fungere igjen, noe som var bra da jeg har et 10talls dvd filmer på disken jeg må få brent ut snarest. Avinstallering av sekundær IDE kanal resulterte forresten i at jeg gikk fra PIO modus til DMA 4 modus på brenner - merkbar forbedring det ja. Takker for alle svar. Endret 2. januar 2007 av Montag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå