Gå til innhold

Pentium II

arnir

Anbefalte innlegg

Har et gammelt hovedkort med 66MHz, som jeg har tenkt å prøve å overklokke(virker nok idiotisk for en god del av dere, men dette er første gangen for meg).

Det er et Intel Atlanta AL440LX med en Pentium II 266MHz, har søkt litt på nettet og funnet at det lar seg gjøre å overklokke, hvertfall fsb hastigheten.

Er det slik at PCI-bussen har halvparten av hastigheten til fsb'n? PCI hastigheten bør jo ligge mellom 33MHz 0g 66MHz har jeg hørt.

Har lest at fsb'n må man være forsiktig med å overklokke, fordi den påvirker APG og PCI-bussen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-23 22:36, skrev Arne R:

Det er et Intel Atlanta AL440LX med en Pentium II 266MHz, har søkt litt på nettet og funnet at det lar seg gjøre å overklokke, hvertfall fsb hastigheten.

Brukeromtaler Her som viser at mange har prøvd - kortet egner seg dårlig til overklokking dessverre. PII 266MHz var ofte en unlocka/ overklokka Celeron 233MHz med 128 kB L2-cache. Har den 512 kB L2-cache, er det en ekte PII.

Quote:

Er det slik at PCI-bussen har halvparten av hastigheten til fsb'n?

Kommer an på dividere - ofte 1/2, 1/3 eller 1/4

Quote:

PCI hastigheten bør jo ligge mellom 33MHz 0g 66MHz har jeg hørt.

33MHz, men avhengig av ymse, kan bussen kjøre 41-43 MHz, men neppe mye høyere

Quote:

Har lest at fsb'n må man være forsiktig med å overklokke, fordi den påvirker APG og PCI-bussen.

Du klarer neppe nærme deg noen faregrense med dette kortet likevel - dessverre. ( LX-chippet i seg selv makter neppe raskere enn 83 MHz ).

Lenke til kommentar

Har lest den der brukeromtalen, forstod det slik at kortet lar seg enkelt overklokke ved hjelp av det som er omtalt der, SoftFSB.

Forstår det slik at fsb'n ikke har noen problemer med klare 80MHz.

Det virker som multipliern(?)(4 på kortet mitt), er fast, uansett hastighet på fsb. Hvis jeg da klarer 80MHz fsb, vil hastigheten på prosseroren bli 320MHz. Stemmer det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-24 11:21, skrev Arne R:

Kan legge til litt mer:

Det er en ekte Pentium 2 (512kB L2 Cache).

SoftFSB oppgir PCI-hastigheten som halvparten av FSB.

Bra :smile:

Fsb 80 MHz x1/2 = 40 på PCI-bussen burde gå - 80 MHz på agp-bussen går kanskje, men pass på kjølinga.

Hvis du attpåtil kan sette Cas Latency Time ned fra 3 til 2, og ns ned fra f.eks. 70 til 60 eller 50 ns, så tweaker ram også.

edit: riktig, CPU'n går da på 320 MHz ( last ned SisoftSandra eller CPUID, så ser du eksakt )

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-11-24 12:57 ]

Lenke til kommentar

AGP-bussen på hovedkortet støtter maks 2x , har dette noe å si hvis man bruker kort som støtter 4x?

Cas latency på 2 er ikke noe problem (tror jeg), men jeg skjønte ikke dette med ns. Jeg trodde ns var det samme som hastigheten på ram (har ikke EDO-ram 60-70ns?). 66MHZ=15ns, 100MHz=10ns og 133MHz=7,5ns. Dette er avhengig av Bios'n, ikke sant?

Har planer om å sette inn 2 (80x80) vifter, foran og bak, hovedkortet har kun to ekstra tilkoblinger for vifter (bruker kun prossesorvifte nå). Vet ikke om dette holder. Er det vanlig med tilkoblinger for vifter på strømforsyningen?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-24 13:38, skrev Arne R:

AGP-bussen på hovedkortet støtter maks 2x , har dette noe å si hvis man bruker kort som støtter 4x?

Nei ( det er bakover-kompatibelt )

Quote:

Cas latency på 2 er ikke noe problem (tror jeg), men jeg skjønte ikke dette med ns. Jeg trodde ns var det samme som hastigheten på ram (har ikke EDO-ram 60-70ns?). 66MHZ=15ns, 100MHz=10ns og 133MHz=7,5ns. Dette er avhengig av Bios'n, ikke sant?

Var usikker på hvilken ram kortet tar ( noen tar kombinert EDO/ SDRAM ) - kjører du fsb/ systembussen på 80 MHz, vil ram kjøre på dette også ( kjører den normalt på 66 MHz øker effekten betydelig )

Quote:

Har planer om å sette inn 2 (80x80) vifter, foran og bak, hovedkortet har kun to ekstra tilkoblinger for vifter (bruker kun prossesorvifte nå). Vet ikke om dette holder.

Burde bli bra

Quote:

Er det vanlig med tilkoblinger for vifter på strømforsyningen?

nei, men på hovedkortet ( sjekk at du får vifter med korrekt DC-volt ).

Lenke til kommentar

At APG 4x er bakoverkompitabelt med 2x, er jeg klar over. Det jeg lurte på var, som du skrev at AGP-bussen ville kjøre 80MHz, har dette noe å si for grafikkortet, hvis det klarer 4x?

Hvordan finner jeg spenningen på hk for vifter? (det er likestrøm jeg skal ha, men er det noen sjanse for at hovedkortet har vekselstrøm?)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-24 14:17, skrev Arne R:

At APG 4x er bakoverkompitabelt med 2x, er jeg klar over. Det jeg lurte på var, som du skrev at AGP-bussen ville kjøre 80MHz, har dette noe å si for grafikkortet, hvis det klarer 4x?

80 MHz på agp-bussen får du hvis det mangler divider 2/3 i Bios, og denne frekvensen kan fort føre til agp-kollaps ( svidd skjermkort ).

Poenget med bakoverkompatibelt er, at selv om skjermkortet var designet for 8x, vil det kjøre 2x i h.h.t. hk-specs.

Quote:

Hvordan finner jeg spenningen på hk for vifter? (det er likestrøm jeg skal ha, men er det noen sjanse for at hovedkortet har vekselstrøm?)

Skru av CPU-vifta, og se label på undersiden.

Lenke til kommentar

LX brikkesettet eier ikke andre dividers enn FSB/2 for PCI. Det er den store forskjellen fra LX til BX (at BX fikk flere dividers).

Så med det hovedkortet vil du alltid kjøre på (PCI*2)=AGP=FSB. Dessuten er det som du sier lite sannsynlig at det hovedkortet er stabilt noe særlig over 75-80Mhz fsb.

Du misforstår hvordan AGP funker. 1x/2x/4x/8x kjører alle på 66Mhz. Det er antall signaler per hz som endrer seg. AGP 1x = 133Mb/s. 2x = 266Mb/s. 4x = 533Mb/s og 8x = 1066Mb/s (teoretisk maks).

Det er den laveste av skjermkort/hovedkort som gjelder. Så i ditt tilfelle hvor du har 2x på hovedkort og 4x på skjermkort så ender du opp med 2x.

Med litt flaks bør du klare å overklokke til 75Mhz. Men over det så kan du få problemer med både PCI og AGP enheter. Kanskje går det helt opp til 80-83Mhz. Men da begynner det å bli farlig høy hastighet på AGP og PCI. Spesiellt PCIen er kraftig overklokket. Det finnes AGP skjermkort som takler >100Mhz AGP så du kan være heldig og ha mer å gå på der. Men >40Mhz PCI hastighet er ikke sunt. Du skal være heldig med harddisker osv hvis de henger med.

Lenke til kommentar

Sitat:

"Det finnes AGP skjermkort som takler >100Mhz AGP så du kan være heldig og ha mer å gå på der."

Hvordan vil et kort med 2,1GB/s AGP-bus båndbredde takle dette?

Sitat:

"Men >40Mhz PCI hastighet er ikke sunt. Du skal være hldig med harddisker osv hvis de henger med."

Vil en ny/moderne harddisk som WD Caviar henge med?

Det eneste PCI-kortet jeg skal bruke er et lydkort, SB Live! tror jeg, blir det for høy hastighet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...