Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chipping av sugemotor - noen argumenter for?


JimL

Anbefalte innlegg

Ser fryktelig mange som chipper bilene sine, i alle tider har jeg syns det har vært helt greit. Men KUN når det kommer til turbobiler. Har ærlig talt følt det har vært litt feil på sportsbiler osv som gjerne vil få endret oppsett/deler etterhvert, og at man derfor skulle hatt noe mer justerbart enn en "fast" chip. I en diesel stasjonsvogn er det derimot noe jeg absolutt kan stille meg bak og si jeg forstår.

 

Jeg lurte bare på om det var noen her som kunne komme med noen gode grunner til å chippe en na-motor. La oss ta utgangspunkt i en typisk motor å chippe, en 1,6 VTEC fra Honda. Dette er en motor som er bygd for effekt, og jeg vet med hånda på hjerte at Honda vet hva de driver med.

 

Når man tyner effektøkning ned "to the basics", så ender man opp med at for å øke effekten i en motor må man øke mengden luft og drivstoff. Andre faktorer som at motor/drivverk skal holde sammen, og at effekten skal ned i asfalten, faller utenfor diskusjonsområdet her.

 

Jeg føler at vi med en gang kan konkludere med at en chip som skal gi 20hk ekstra i en sugemotor er løgn og bedrag. Det er greit at en chip kan øke turtallsperra litt, samt hive inn litt mer bensin. Men motoren i eksempelet her vil jeg tro er høvelig optimalisert fra fabrikk. Og da skal det godt gjøres å hente ut noe fryktelig mye, det er jo totalt umulig for en chip å legge mer luft i blandinga.

 

Så, kan ikke en chip øke effekten i en na-motor i det heletatt?

 

Joda, det tror jeg. Om man har en over gjennomsnittet trimma bil (uoriginalt inntak/eksos/manifoiler/kammer/osv), så kan man nok få ut siste rest med en chip. Men da må jo chipen være programmert til eksakt samme oppsettet som du har! Altså nytter det dårlig med en spoon-chip til en jun-trimma motor. Sånn for å si det enkelt. Nå er det jo flere som programmerer chip til din bil, men da kan vi jo heller begynne å snakke anskaffelse av datasprut / motorstyring.

 

En liten diskusjon rundt chip/sugemotor hadde vært morsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datasprut! - så slipper du å brenne ny chip hver gang du oppgraderer noe under huven :thumbup:

 

Ellers er jeg enig med deg, på en helt ordinær/standard sugemotor har man ikke spesielt mye nytte av en chip, men med litt modifikasjoner så kan det være greit med mapping som er tilpassa ditt oppsett

Lenke til kommentar

Dere er inne på noe her, men jeg må få arrestere dere litt. Luft og bensin er to viktige faktorer ja, men en annen veldig viktig faktor er NÅR blandinga fyres. En chip kan gjøre det som vi gjør med eldre biler med tenningslampa.

 

Altså, det er om å gjøre å fyre blandinga så tidlig som over hodet mulig, uten å få tenningsbank. Her kan det være en del foler å hente, alt etter bilens oppsett og program. Dog skal sies at en chip beregnet for originalt eller tilnærmet originalt oppsett vil kunne gi tenningabank ved f.eks forbedret fyllingsgrad på en map-styrt motor osv.

 

I alle fall, reduserer du sikkerhetsmarginen/øker tenninga opp mot optimal vil man hente ut mer effekt og få lavere forbruk. Avanserer man tenninga enda mer må man gjerne gå høyere opp i octantall ev. bruke octanbooster, men effekten fortsetter å øke. Kombinerer man dette med litt fetere blanding enn optimalt kan man øke tenninga enda mer uten å få tenningsbank, osv...

 

You get the picture :)

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Joda, tenning er kanskje noe jeg skulle tatt med. Tenkte bare å kjøre på en rimelig enkel linje gjennom posten. Men det er definitivt godkjent å bringe det på banen. Igjen, dette kommer jo an på motoren. En Civic VTi er nok ferdig optimalisert fra fabrikk da den retter seg mot en litt inspirert / rå kjørestil. I motsetning til en toliter Mondeo som retter seg mot familier o.l. der drivstofføkonomi er viktigere enn effekt. Kanskje Mondeoen kunne fått et par ponnier ekstra.

 

Kommer jo veldig an på hvilke prioriteringer som er satt da de bygde den.

 

Flott post :thumbup:

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Datasprut er vi gla i :D

 

Skal selv bestille Hondata utpå nyåret en gang. Er vel ikke helt godkjent fullverdig datasprut, men holder leenge til mitt bruk :)

(dessverre bare til Honda)

7613844[/snapback]

 

Da må det jo være bedre med et megasquirt system, det er ett fullverdig data sprut, og koster langt mindre en det meste annet ;)

Lenke til kommentar

Jeg har kun gjort dette manuellt på sugemotorer ved å justere tenning og bensintrykk.

 

Med tanke på tenninga går det stort sett utt på å avansere tenninga fram til tenningsbank, for så å senke den til den ikke banker lenger. Bensintrykket kan ofte shimses eller jukses høyere. De jeg har vært borti har føltes straks piggere.

 

Ofte går det ut på å optimalisere tenninga for 98 octan i stedet for 95 octan, noe som enkelte chipper gjør.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...