_mEsUsah Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Etter å selv ha spekulert endel, og ikke minst tvilt på om vannkjøling er trygt lager jeg dette sammendraget om kondens faren ved PC vannkjøling i denne posten. Hva er Kondens? Kort sakt kan man si at kondens skjer ved at luft reager med noe som er mye kaldere. Vannet i luften samler seg på den kalde gjenstanden. På fryserskap og kjøleskap kan man se dette som "rim". Rim er kondensvann som har blitt så nedkjølt at det har blitt til iskrystaller. Ved hvilken temperatur luft kondenserer på en gjenstand ser du på denne tabellen. Er det kondensproblemer i PC? I PC-vannkjølings sammenheng er dette gjerne vannblokken, vannslangen eller vannet. Som du kan se utifta denne tabellen må temperaturen på kjølesystemet ganske lavt for kondens skal oppstå. Så med mindre man har radiatoren utenfor huset eller et sted utenfor rommet du har pc'n i får du aldri temperaturen på kjølingen lavere enn 4-10c OVER romtemperatur. Dermed ingen problem med kondens. Endret 4. januar 2007 av _mEsUsah Lenke til kommentar
mikie91 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Lurer på mye av det samme, bare med væske som holder minusgrader. Holder det med en vifte som blåser på kjøleblokka, eller må jeg isolere? Tenker bare på å gå ned til ca. -4C. Så over til ditt spørsmål: Det er ikke noe problem med kondens, ettersom hva jeg har forstått, så lenge det ikke er en betydelig forskjell i temperatur på gjenstanden og romtemperaturen. Kondensoversikten er et godt hjelpemiddel for å se når kondens oppstår. Correct me if i'm wrong Endret 31. desember 2006 av mikie91 Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Trådstarter med normal vannkjøling så oppstår ikke kondens så du er trygg på den fronten...det som kan oppstå er lekasjer ved uforsiktig eller feilaktig bruk eller produksjonsfeil. Lenke til kommentar
_mEsUsah Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 Det er ikke noe problem med kondens, ettersom hva jeg har forstått, så lenge det ikke er en betydelig forskjell i temperatur på gjenstanden og romtemperaturen. Ok. Men hvor mye er betydelig? Jeg forstår ikke helt den tabellen. Er de sorte tallene temperaturen på; vesken eller vannblokken? *lost* Trådstarter med normal vannkjøling så oppstår ikke kondens så du er trygg på den fronten...det som kan oppstå er lekasjer ved uforsiktig eller feilaktig bruk eller produksjonsfeil. Seriøst? blir det ikke kondens? hmm... Har snakket med noen old school overklokkere. De snakket om bruk av en slags gummi spray på kretskort så det ikke ble vannovergang ved kondens på banene. Hvilken temp har kjølemediet/vannet? Jeg er kuldemontør lærling. Vi bruker litt vannkjøling av kjøleskap osv på jobb. det vannet ligger på -4c. Hvis vi ikke isolerer rørene kondenserer det jo i romtemp. såpass mye at det blir store dråper under rørene. Mulig jeg tenker for vanskelig, og er for engstelig ang PC-vannkjøling, men føler det er bedre å vite hva man gjør enn å gå på en smell senere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det blir selvfølgelig ikke kondens når vannet holder litt OVER romtemperatur og luftfuktigheten er normal. Lenke til kommentar
mikie91 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det er ikke noe problem med kondens, ettersom hva jeg har forstått, så lenge det ikke er en betydelig forskjell i temperatur på gjenstanden og romtemperaturen. Ok. Men hvor mye er betydelig? Jeg forstår ikke helt den tabellen. Er de sorte tallene temperaturen på; vesken eller vannblokken? *lost* Begge deler. Sett at du har en romtemp på 24 C og en luftfuktighet på 50%. Da vil kondens oppstå hvis slangen, blokka, væsken, iskremen, skjermen, hånda di, eller hva du vil, er på 12,9 C eller lavere. Det er det samme hvilken gjenstand det er. Viktigst er det nok å holde slanger, vannblokk, væske og elektroniske komponenter tørre. Lenke til kommentar
_mEsUsah Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 TAKK, TUSEN TAKK! for et skikkelig svar! hvor lavt pleier tempen på et vannkjølings anlegg å ligge på i en pc da? Oh hvor høy er luftfuktigheten i en stue? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Vanntemperaturen ligger vel 5-10 grader OVER lufttemperatur ved full load. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Temperaturen i et vannkjølingsanlegg ligger alltid OVER romtemperatur, med mindre du bruker waterchiller eller har radiatoren utenfor vinduet. Tror du kanskje blander litt med fasekjøling, som aktivt kjøler ned komponentene. Vannkjøling er bare vann som transporterer varme vekk fra komponentene som genererer varme. Så med mindre du kjøler ned vannet med fasekjøling eller utetemperatur, får du ikke kondens. Lenke til kommentar
_mEsUsah Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 NICE! ah. utrolig mye mere informert. Men en ting da. Ved all type veske/gass kjøling transporterer man bort varmen. Siden det kaldere mediet roer ned de "ville, varme" molekylene i varmekilden, blir mediet varmet opp og båret bort til radiatoren; for å så bli nedkjølt igjenn. Dette skjer i en syklus, og tempen på varmekilden vil synke helt til kjøle-mediet og varmekilden utlignes i temperatur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå