Gå til innhold

Hva er typiske klisjeer i fantasybøker? (negative)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på jakt etter hva folket mener er typiske klisjeer i fantasyfortellinger og hovedsakelig de klisjeene som dere føler gjør bøkene dårligere. Men andre spørsmål er: er det noen klisjeer som er uunværlige og er det noen klisjeer dere føler bare må være der? Ønsker diskusjon rundt dette.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"All hope is lost - men det orden seg allikevel"

Synes iallefall jeg går veldig igjen, i alt, sånn egentlig. Men det er vell kanskje noe som må til.

7612759[/snapback]

Jepp, må vel til for å skape den 'episke' dimensjonen i fortellingen. En annen klassiker er at det alltid er en eller annen 'vanlig' gutt/jente etc som viser seg å ende opp som helten, typisk ofte at han/henne egentlig har vært den tapte arvingen til kongedømme, født med magiske krefter som materialiserer seg utover fortellingen.

Det er vel et ganske vanlig grep ut i fra det jeg har lest, og gir desverre en viss forutsigbarhet spesielt hvis det er ledsaget med for mye bitching av helten om hvor 'vanlig' og uverdig denne er i løpet av historien.

Lenke til kommentar

:!:  :!:  Da burde du ikke lese flere fantasy bøker i det hele tatt  :p

7613001[/snapback]

Det gjelder bare å finne de rette fantasy bøkene, finnes mange som ikke er fult så klisjéfulle. Dark Tower serien for eksempel.

For å svare på topic så syns jeg hele konseptet med alver, orker og dverger er blitt en stor oppbrukt klisjé

Endret av Goz
Lenke til kommentar
Farmboy-cliche.

7612976[/snapback]

Lest Eragon? :p Frodo i Ringenes Herre kom i det minste fra en velstående hobbitfamilie hvor ingen i familien blir drept.

Som enkelte har vært inne på er det jo enkelte klisjeer som er nødvendige. Du har tre valg når du skal skrive en storslagen fantasy. (slik jeg ser det) Du kan skrive en tragedie, du kan skrive om noen som vinner mot umulige odds eller du kan gjøre det hele humorisitisk og paroriederende.

Lenke til kommentar

Som enkelte har vært inne på er det jo enkelte klisjeer som er nødvendige. Du har tre valg når du skal skrive en storslagen fantasy. (slik jeg ser det) Du kan skrive en tragedie, du kan skrive om noen som vinner mot umulige odds eller du kan gjøre det hele humorisitisk og paroriederende.

7613039[/snapback]

Du tenker alt for enkelt. Les litt annen fantasy enn Tolkien og de som har kopiert han.

Det er ingeting som taler i mot at fantasy kan være like dyp som all annen litteratur.

Lenke til kommentar

7613039[/snapback]

Du tenker alt for enkelt. Les litt annen fantasy enn Tolkien og de som har kopiert han.

Det er ingeting som taler i mot at fantasy kan være like dyp som all annen litteratur.

7613057[/snapback]

Har jeg noen gang lest en fantasy-bok som har et annet budskap enn de The Strategy Player nevner her, nei (kanskje er det jeg som har lest for få også).

Kan du gi meg et eks. på en fantasy-bok som tar for seg et emne som avspeiler samfunnet vårt i dag?

Fantasibøker skal først og fremst spille på fantasien vår - ta med oss til en verden som vi ikke kan oppleve i virkeligheten. Skal man lese dyp litteratur, velger man romaner.

Lenke til kommentar

7613039[/snapback]

7613057[/snapback]

Hvis du forkorter og forkorter en historie, til det kun er en linje igjen, vil du ende opp med for eksempel: "Hobbitten Frodo vinner mot umulige odds ved å kaste en ring i en vulkan", "Eragon hevner sin familie ved å vinne mot umulige odds med sin drage Saphira", "Fire barn som er kommet til en annen verden gjennom et klesskap i England, befrir rare vesener fra en ond heks, noe som virker umulig i utgangspunktet" dette er da selve grunnideen i historien, historien kan helt sikkert ha vært meget dyp av seg underveis, men det spiller ingen rolle for hva grunnideen går ut på.

TSP :)

Lenke til kommentar

Har jeg noen gang lest en fantasy-bok som har et annet budskap enn de The Strategy Player nevner her, nei (kanskje er det jeg som har lest for få også).

Fantasibøker skal først og fremst spille på fantasien vår - ta med oss til en verden som vi ikke kan oppleve i virkeligheten. Skal man lese dyp litteratur, velger man romaner.

7613157[/snapback]

Tja, jeg er vel delvis enig. Jeg foretrekker absolutt skikkelig litteratur i form av Romaner, noveller og ikke-fiksjonert prosa. Men av og til kan det være gøy å lese litt fantasy, og da liker jeg best fantasybøker som er relativt dype, med interesante karakterer og gripende plott. Akkuratt som jeg gjør med all annen litteratur.

Kan du gi meg et eks. på en fantasy-bok som tar for seg et emne som avspeiler samfunnet vårt i dag?

Må de avspeile samfunnet vårt for å være dype? Poenget mitt er bare at jeg egentlig er fryktelig lei den tradisjonelle klisjéfylte blockbuster fantasyen som de fleste forbinder med sjangeren. Dark Tower av Stephen King og Song of Ice and Fire av George Martin er eksempel på god fantasy, Eragon er eksempel på det motsatte.

Lenke til kommentar
Terry Pratchett bøkene har Ingen klisjeer, men den havner vel under humoristisk fantasy ^^

7613396[/snapback]

De har plenty av klisjeer, men heldigvis er de ikke selvhøytidelige i motsetning til det aller meste av fantasy. I den grad det er klisjeer i dem, er Pratchett så klar over det selv, at det som regel ikke er hemmende, men tvert imot hylende festlig.

Lenke til kommentar

bøker hvor folk kommer inn i en annen verden og tiden der går fortere og så kommer de tilbake for så å ¨gå inn igjen i oppfølgeren for å finne ut at det har gått sykt med tid. Narnia bøkene og de bøkene med Lepra fyren om noen har lest de :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...