skvallerkaal Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Ser alle er happy med dette kameraet og anbefaler det. Eneste jeg lurer på er om det er lett å overføre filmene til pc/dvd og om det blir noe kvalitet tap, vanskelig konvertinger av formater osv? Er liksom så greit å ha slikt på digitalt media(hd/dvd) og ikke "tape" som bruker evigheter på å spole frem til ett spesielt punkt osv. Ville det ikke vært lettere med opptak direkte på dvd/hd? Vurderer forresten også ett Sony DCR-DVD205, er dette ett bra kamera? Correct me hvis det jeg sier er feil, men hadde vært fint med tilbakemelding på dette :=) Endret 31. desember 2006 av seaweed Lenke til kommentar
coban Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Du bruker firewire grensesnitt til å overføre fra kamera til video, du må huske å kjøpe denne kabelen ved siden av. Kan være greit å ta med et videoredigerings program da det som følger med ikke er allverdens. Selve overføringen gjøres bilde for bilde, dvs at et 20min opptak tar 20min å overføre til pc'en. Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Oki, da er det nok ikke aktuelt. Hva med Sony DCR-DVD205 eller DVD305 eller DVD405? Disse ligger og innenfor min prisklasse, er disse noe å satse på? Så DVD205 scoret høyt på dinside test, best i test faktisk. Ser netonnet selger DVD405 til 5 195,-, det virker som ett godt kjøp. Endret 31. desember 2006 av seaweed Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Ett DVD kamera er det nok få inne her som vil anbefale deg, rett og slett fordi det er tungvint med tanke på redigering. Hvis du skal få det over på pcn så kommer det MPEG2 format, og for å få det over til redigerbare .avi filer tar den prosessen lengre tid enn å overføre direkte fra DV gjennom FireWire.... Men, på en annen side hvis du ikke har planer om å redigere noe, så er det jo en annen sak da, men de fleste her vil jeg tippe anbefaler deg DV og antageligvis et Panasonic kamera i denne prisklassen. NV-GS280 er et meget bra kamera, så jeg vil anbefale deg det Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Oki, da er det nok ikke aktuelt. Hva med Sony DCR-DVD205 eller DVD305 eller DVD405? Disse ligger og innenfor min prisklasse, er disse noe å satse på? Så DVD205 scoret høyt på dinside test, best i test faktisk. Ser netonnet selger DVD405 til 5 195,-, det virker som ett godt kjøp. 7612753[/snapback] Søk på forumet, så ser du hvorfor vi ikke anbefaler DVD kamera, og spesielt ikke hvis du skal redigere... av flere grunner: 1.Lagres mer komprimert enn mini-DV, og når det så må pakkes opp, redigeres og så komprimeres ned til DVD på nytt for annen gang, får du et betydelig kvalitetstap. 2.Kan ta like lang tid (eller mer) som overføring via firewire, fordi du må kopiere DVD'en over til datamaskinen, og det må deretter konverteres til .avi, noe som tar lang tid. Også MYE lettere med firewire å velge hvilke klipp man skal ha over til datamaskinen, og når du da kan spole over de klippene du ikke vil ha, er det nok betydelig raskere enn DVD. 3.Mindre holdbart, og du får ikke mulighet til å lagre sluttresultatet i full kvalitet da DVD i utgangspunktet er sterkt komprimert. En times opptak i mini-DV er 13GB, mens en times opptak i DVD er 2,6GB. Det sier litt om hvor mye informasjon du mister på en DVD. Når vi snakker om tester, og spesielt på Din Side, så skal man være veldig forsiktig med å tro på disse. Her testes pølser, is, biler og kamera om hverandre. Skal du i det hele tatt basere ditt kjøp på tester, så les flere tester. Da finner du fort ut at de tre første plassene i de fleste seriøse stortester nesten alltid kapres av Panasonic GS180, GS280/300 og GS500. Det er sjelden DVD kamera kommer helt opp i toppen, blant annet på grunn av mediet det lagres på. Harddisk-kamera kommer enda lengre ned. ENESTE grunnen til å kjøpe DVD kamera, er at du kan se på opptaket i en vanlig DVD spiller og at du i de tilfellene slipper å spole. Men også et mini-DV kamera kan kobles direkte til TV'n. Ha TV kabelen (som følger med) liggende ved siden av tv'n ferdig koblet til TV'n, så er dette en veldig enkel sak det også. Det er også dyrere med DVD enn mini-DV, og ikke så lett tilgjengelig. Mini-DV vil også være tilgjengelig mye lenger enn DVD da det er et mye mer utbredt format. DVD er og blir en døgnflue da harddiskkamera nå tar over for disse. Om et par år er det ikke sikkert du helt uten videre kan kjøpe en DVD til kameraet ditt (kan være vanskelig selv nå), mens mini-DV vil være lett tilgjengelig i et par tiår. Det mest utbredte formatet for 20 år siden, Video8, er fortsatt lett å få tak i. VHS-C (20 år siden) og SVHS-C (10 år siden), som var mindre vanlig, kan være verre. Foresten så er mini-DV også et digitalt medie. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Det er no etterkvart ein del program som støtter redigering av MPEG2, so ein må ikkje nødvendigvis konvertere. Likevel ville eg valgt eit DV-kamera. Overføringa er ikkje vanskeleg, og det kan no ikkje vere so ille at den «berre» går i sanntid. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Det er no etterkvart ein del program som støtter redigering av MPEG2, so ein må ikkje nødvendigvis konvertere. Men fortsatt står man ikke fritt til å velge akkurat det programmet man vil. Uansett mister man kvalitet i en slik prosess på grunn av MPEG2 systemet sin måte å behandle video på. Vil også tro at dette krever mer ressurser fra datamaskinen også, ettersom det er komprimert og at komprimeringen må behandles i real-time. Kan føre til at redigering blir en treg og kjedelig prosess.Likevel ville eg valgt eit DV-kamera. Overføringa er ikkje vanskeleg, og det kan no ikkje vere so ille at den «berre» går i sanntid. 7618096[/snapback] Nei, og da har man jo mer kontroll over klippene når man overfører... en slags forklipp som letter selve redigeringsjobben betraktelig. Sånn sett kan man spare flere timer på å bruke mini-DV. Lenke til kommentar
skvallerkaal Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Skjønner at dere liker DV best ja Men hvis dere måtte velge, ville dere valgt Panasonic VDR-D250 eller SONY DCR-DVD405? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Både Panasonic og Sony lager gode kamera. Gi meg link til de, så kan jeg se på de EDIT: Fant link til Panasonic kameraet selv: http://www.panasonic.no/servlet/PB/menu/11..._l13/index.html Dette har 3CCD teknologi, som jeg sterkt vil anbefale både for fargegjengivelse og skarphet. Sony'en har 1CCD, noe som gir mer blasse bilder. Ellers har jeg ikke testet noen av de selv, så jeg kan ikke si noe annet enn generelt om 1CCD vs. 3CCD (3CCD kamera har tre sensorer som fanger opp hver sin primærfarge, og brukes i alle profesjonelle kamera). Endret 1. januar 2007 av Afseth Lenke til kommentar
coban Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Panasonic ville jeg valgt uansett:-) Veldig gode kameraer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå