Veritas Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Noen ganger er det kraftig støt, andre ganger bare en prikking. Dette kan da ikke være bra. Noen som har forslag om hva det kan være? Takk! Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Høres ut som om du har en jordfeil, skaff deg et multimeter og mål veggkontakten som pc'n din er tilkoblet mellom fase og jord, får du full spenning mellom den ene fasen og jord så ligger problemet enten der eller før. Du bør ikke kjøre pc'n din på denne kursen hvis du måler en feil. Lenke til kommentar
Veritas Skrevet 23. november 2002 Forfatter Del Skrevet 23. november 2002 broren min kjører en pc på samme stikket. forgreiner. har har ikke samme problemet. Lenke til kommentar
Sirillion Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Da ligger feilen mest sannsynlig i pc'n din eller kabelen som du bruker for å koble den til strømnettet med. Da bør du nok få sakkyndig hjelp til å se på maskinen din. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 La meg gjette..du bruker ikke jordet stikkontakt.. Det er derfor du får støt. Mellom fasene og fase-jord så ligger det små kondensatorer. Disse skal lede harmoniske frekvenser til jord/fjerne dem. Når du får støt nå, så går faktisk strømmen fra den ene fasen, gjennom kondensator, kroppen din og tilbake til nettstasjonen ( transformatoren ) i nabolaget. Kommer litt an på fordelingsnett..menmen =) Det er snakk om veldig små strømmer, så de er ikke skadelig for mennesker, men siden spenningen mellom chassi og jord er såpass høy ( 130v ca ) så kan du skade følsomme datakomponenter ( egen erfaring ). Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Støtet du får, har sammenheng med at chassiet er spenningsførende. Dette varierer tydeligvis fra produsent til produsent, ettersom fenomenet ikke er tilfelle med maskinen til broren din? Medmindre har har samme type maskin som deg da? I så fall bør du gjøre som NeoTech foreslår. Samtidig er det viktig å være klar over at problemet ditt _kan_ ha sammenheng med perifert utstyr som er tilkoblet maskinen. Feilen kan like gjerne ligge i f.eks skjermen din! Rommet du har maskinen i, ligger sannsynligvis i bakkeplan, eller kanskje i en kjeller? I slike områder er gjerne den elektriske kontakten mot jord (bakken under / utenfor huset) gjerne noe høyere enn f.eks i 2.etg i et trehus. På dager med høy fuktighet vil denne egenskapen forsterkes, på samme måte vil også blaute sokker bidra til en øket ledningsevne mot jord. Nettopp dette kan være årsaken til at du føler støtet i varierende grad. Forøvrig går ikke strømmen tilbake mot noen transformator. Det som skjer, er at du faktisk opptrer som jordledning mellom chassiet og bakken utenfor. Alle som pusler litt med elektro vet jo godt at det til enhver tid står en spenning på ca 110volt mellom begge fasene i kontakten, mot jord. Om du har mulighet for å koble maskinen din til en jordet stikkontakt, så vil du høyst sannsynlig være kvitt problemet! [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-11-23 23:02 ] Lenke til kommentar
hva_som_helst Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Quote: Den 2002-11-23 22:59, skrev Skrue:Forøvrig går ikke strømmen tilbake mot noen transformator. Det som skjer, er at du faktisk opptrer som jordledning mellom chassiet og bakken utenfor. Strømmen går nok tilbake til transformatoren. For at det skal gå en strøm, må sløyfen være lukket. Strømmen går fra transformatoren, gjennom fordelingsnettet, gjennom deg, gjennom bakken og tilbake til transf. Hvis du har jordet kabinett, vil strømmen gå gjennom jordkabelen istedet for deg. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Quote: Den 2002-11-23 23:11, skrev Arvid Klavenes: Quote: Den 2002-11-23 22:59, skrev Skrue: Forøvrig går ikke strømmen tilbake mot noen transformator. Det som skjer, er at du faktisk opptrer som jordledning mellom chassiet og bakken utenfor. Strømmen går nok tilbake til transformatoren. For at det skal gå en strøm, må sløyfen være lukket. Strømmen går fra transformatoren, gjennom fordelingsnettet, gjennom deg, gjennom bakken og tilbake til transf. Hvis du har jordet kabinett, vil strømmen gå gjennom jordkabelen istedet for deg. Jaha? Da bør vi vel ha en spenning på 230volt mot jord da? Hvorfor har vi ikke det, i et anlegg uten jordfeil vel å merke? Tar gjerne imot en god forklaring! Jeg er ikke snauere enn at jeg kan innrømme at jeg tar feil, men så langt er dette i allefall min oppfatning. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Får henge meg på med min oppfatning, selv om jeg heller ikke er noen ekspert her. Hvis du har 110V mot jord på begge fasene så er vel det fordi transformatoren jordet midt på sekundærviklingen. Men Norge har flere standarder for elektriske anlegg. Nyere anlegg har 380V mellom fasene og 220V mot nøytral (som er jordet). Da har du 220V mellom den ene fasen og jord, mens den andre fasen (nøytral) er jordet. En tredje mulighet er ikke å jorde (skilletrafo), da har man et flytende anlegg og det kan ikke gå strøm fra en av fasene mot jord. Men dette vil ikke fungere for et større anlegg. Uansett, hvis det skal gå strøm så må jo strømmen gå tilbake til transformatoren. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Quote: Jaha? Da bør vi vel ha en spenning på 230volt mot jord da? Hvorfor har vi ikke det, i et anlegg uten jordfeil vel å merke?Tar gjerne imot en god forklaring! Jeg er ikke snauere enn at jeg kan innrømme at jeg tar feil, men så langt er dette i allefall min oppfatning. 0 punktet i trafoen i nettstasjonen er ofte jordet ( TT anlegg ). Du får 230 volt / roten av 3 på multimeteret ditt nåt du måler mot jord. ( vektor regning ) Når du har jordfeil, så går strømmen tilbake til 0 punktet. Du vet godt, skal det gå strøm et sted, så må det være et potensiale tilstede. Finnes også IT ( isolert nullpunkt ) anlegg, der 0 punktet til trafo ikke er jordet. Da går jordfeil strømmen til kabler som er nedgravd i jord, siden de har en kapasitiv virkning mellom fase/jord. Det er slik det er.. jordfeilstrømen går tilbake til nettstasjon med eventuelt nedgravde kabler..tro det eller ei. Du får låne noen bøker på bibloteket er du int. i dette =) _________________ [ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-11-24 00:11 ] Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Ok, da ble jeg litt klokere i dag også! Var faktisk ikke klar over at man tapper "jord" midt på sekundærviklingen i en transformator. Det forklarer jo påstanden om at strømmen til syvende og sist havner i trafoen igjen. Beklager, Min oppfatning var feil! Men ellers var vel resten av det jeg skrev, relativt vettugt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå