Gå til innhold

Hvor er det blitt av alle nerdene?

Anbefalte innlegg

I julen bestemte jeg meg for å bygge meg HTPC. Greit nok i seg selv, men det hadde seg slik at jeg ikke hadde rørt et PC-kort eller komponent på over 3 år. Det merket jeg ved at alle standardene var utskiftet. Etter mye tid på wikipedia var jeg noen lunde oppdatert (teoretisk i vertfall).

Men så begynnte jeg å tenke på vannkjøling av HTPC'n. Der begynnte problemet. Alle de gode gamle info sidene for overklokking og case mod's var jo borte! Seriøst frustrerende. Til og med de gode gamle IRC kanalene var tomme...

HVOR I ALLVERDEN ER ALLE NERDNE?! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å prøve Google?

7613175[/snapback]

Tidenes idiot svar... Såklart jeg googler. Finner bare ikke det jeg vil finne. Jeg finner for eksempel ingen BRA guide til vannkjøling. Får veldig følelsen av at folk monterer "anlegget" i maskinen og håper på det beste. Jeg finner ikke noen sider som forklarer vannkjøling grundig. Det er somregel en god monteringsguide nesten ned til hvordan man skrur i en skru i skruen, og hvordan man kutter slangen. (noe jeg vil påstå alle fårstår) Men ingen kan skilte med høyere kompetanse enn å kunne lese en installasjons manual.

Det som den virkelige problemstillingen er: Hvor stor er faren for kondens? Hvordan fårebygge problemet? Og når opstår kondens?

Burde kansje flyttet denne til kjøle-seksjonen, men uansett...

Lenke til kommentar

Nå ser jeg at du har registrert deg som bruker i dag. Og det er faktisk ganske mye informasjon å finne på dette forumet. Det lønner seg å ta seg litt tid for å lese undertrådene og kategoriene. Og jo, du finner faktisk en god guide/FAQ til vannkjøling. Også annen type kjøling om du måtte ønske det.

Du oppnår i allefall ingen ekspertguide her ved å spørre etter nørdsa. Men let litt i forumet.

Her har du vannkjølings FAQ

Den generelle vannkjølingstråden

Men et tips, det lønner seg sjeldent å kalle noen for idioter eller at svarene deres er idiotiske. Google har nok hjulpet størsteparten av forsamlingen her.

For øvrig er det retningslinjer for svar og opptreden i dette forumet som du kanskje bør lese.

Lykke til med ervervelse av ny kunnskap! :thumbup:

Lenke til kommentar
Unskyld. Tar sevkritikk.

Men tilbake til innlednings spørsmålet mitt. Hva er de nye super sidene og IRC kanalene  for overklokking? (jeg finner bare slike små hjemmesider med minimalt info :p)

7613515[/snapback]

Hehe, det ER lenge siden du har holdt på gitt. Overklokking.no er jo innrullert i hardware.no. Og de gamle gutta der slutta visstnok å skrive gode artikler. Et eller annet skjedde i allefall.

IRC kanalen, #hardware.no eksisterer ennå. Overklokking er det lenge siden jeg har besøkt..

Alt er nå mer eller mindre forumbasert her. Må innrømme at jeg savner selv de gode gamle artiklene med tweaking og testing. Det var gøy dengang man mekka egne vannblokker og gjorde en god artikkel ut av det.

Lenke til kommentar

ja.... :p Tydelig at PC har blitt mere komersielt enn det var før. På alle måter. Når man ser på forum så er det lissom "mekken-gutta" som har tatt over for elektro gutta i å være teknisk interesserte. Alle spiller dataspill osv. Et TYDELIG generasjons skjifte på datafronten.

Overklokking.no var ganske kos! Det eneste man finner på nett nå for tiden er produkttester... Jaja. times shange. so does the people! ;) Føler meg nesten gammel når jeg sier dette i en alder av 19 år :p

GODT NYTTÅR! ;)

Lenke til kommentar

en teori.

HW.no forumet har fra å bli et orntlig overklokkingsforum til et skikkelig drittforum. man diskutere alt her nå ikke overklokking og HW generelt!

så bytt navn fra HW til Overklokking.no IGJEN!...så slipper vi å få spørsmål om hvordan vidregående er!

Lenke til kommentar
en teori.

HW.no forumet har fra å bli et orntlig overklokkingsforum til et skikkelig drittforum. man diskutere alt her nå ikke overklokking og HW generelt!

så bytt navn fra HW til Overklokking.no IGJEN!...så slipper vi å få spørsmål om hvordan vidregående er!

7671730[/snapback]

Du er ikke særlig gammel på dette forumet ser det ut til. Hardware.no har eksistert siden, rett meg om jeg tar feil, 97/98. Forumet kom et par år senere.

Overklokking er en egen søsteravdeling av hardware, og ble sydd sammen med HW, også programer.no. Dette for å skape et mer oversiktelig område, og jeg mistenker de andre sidene hadde for få "hit" pr dag til at det var forsvarlig å la sidene leve.

Uansett, om jeg har tråkka skikkelig i salaten og pådratt med moderatorenes vrede, så har HW blitt sveisa sammen som et dønn solig nettsted hvor alt er samlet.

Men jeg er enig, dyptgående artikler om overklokking av f.eks en Conroe rigg, har vært savnet. Også guides for innstillinger og sånne ting, som i allefall hjalp meg, da jeg var litt yngre og langt mindre erfaren med maskinvare.

Så dette er en oppfordring fra meg, hvor enn seriøst sånt kan bli tatt, kom med en skikkelig guide for overklokking av "moderne" løsninger. Være seg vannkjøling eller luftkjøling for oss normale. Er ikke alle som har en cascade stående på kjøkkenbenken....

Lenke til kommentar

må si meg litt enig med Skruff. HW er IKKE overklokking.no. HW er etter min mening en solid prisguide med noen andre artige funkjsoner som dette forumet. I det heletatt er forumet og siden alt for generell til å tiltrekke seg normenn med spesiell interesse i PC og bruk/misbruk av den for viderekommende.

Jeg savner virkelig en SOLID side for overklokking! Et forum er etter min mening et diskusjons fora. ikke et oppslagsverk. Og bør ikke forlage å bli tatt som noe annet!

Lenke til kommentar

Overklokking.no hadde riktignok få artikler men det var like spennende hver gang det kom en ny en. Overklokkingsdelen på forumet var også et sted hvor en kanskje litt mer nerdete gruppe holdt til. Jeg tror mesteparten vart inaktive ,eller bare passive som meg, da den vart smelta sammen med det andre. "nerdebula di" ble flytta til OT-baren og ble til "vis fram rommet ditt med Johnny Depp plakater!" istedet..

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
HVOR I ALLVERDEN ER ALLE NERDNE?! :p

7612521[/snapback]

Vi har blitt eldre, med både jobb, utgifter og et sosialt liv, noe som igjen gjør at man får mindre tid til det man interesserer seg for, og pengene strekker ikke til lengere.. var mye greiere når man gikk på skole med mer eller mindre 0 utgifter, og hadde en ekstrajobb i tillegg.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...