Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD

Anbefalte innlegg

Ok.. så du tror at det ikke går an å kopiere Blu-ray filmer? Det ligger MASSE Blu-ray filmer på nettet. Kopisikring har ikke en dritt å si. Det gjør det bare værre for forbrukerne som IKKE kopierer filmer. Jeg syntes det er rart at du syntes kopisikring er så flott. Det var jo ikke lenge siden at Sony ikke greide å spille av Spiderman 3 under en presentasjon.. PÅ DERES EGEN SPILLER.
Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har aldri hevdet at dagens Blu-Ray filmer ikke kan kopieres. Men jeg har tilgang til den nedlastingstjenesten som tilbyr mest filmer fra nye HD-format, og der er det liten tvil om at det er desidert mest populært å kopiere HD-DVD. Dette har selvfølgelig ingenting med kopisikring å gjøre, men det vil ikke akkurat hjelpe at BD+ blir lansert.

9160503[/snapback]

Grunnen til at HD DVD filmer er mest populært på ymse torrentsider, er rett og slett fordi HD DVD versjonene av filmene er bedre enn BD. BD utgivelsene har blitt bedre i det siste, men størsteparten BD utgivelsene som er på markedet har middelmådig kvalitet.

For meg er ikke BD aktuelt så lenge de har soneinndeling. Det er et helt idiotisk system. Det er noen filmstudioer som ikke opererer med soneinndeling, men jeg støtter ikke et format med soneinndeling. Jeg vil kjøpe filmer uten og tenke på hvilken sone de hører til. Jeg har enda ikke sett noen nettbutikker som oppgir sone heller, de bruker bare sone 1, 2 osv. Og det forteller deg ikke om den er sonefri eller ikke. Og da blir man nødt til å følge med på nettet for å finne ut om utgivelser er sonefrie eller ikke.

Nei, BD er et uferdig format, soneinndelt, mulighet for BD+, og dyre spillere.

Det er så digg å handle HD DVDer, slipper å tenke på soneinndeling. Og det er greit å vite at hvis man kjøper en HD DVD spiller så følger den en viss standard.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker Blu-Ray. Siden så mange filmstudioer støtter Blu-Ray kommer det flest filmer på Blu-Ray. DVD er også soneinndelt men det er jo ikke noe problem. Det er jo bare å kjøpe Blu-Ray til denne sonen. Er det en norsk nettbutikk som selger Blu-Ray da selger de blu-Ray til den sonen vi er. En annen ting er at Blu-Ray tåler mere enn HD-DVD. Den tåler utrolig mye før den blir ødelagt. :) Det er like god kvalitet på Blu-Ray og HD-DVD og det er umulig å se forskjell på de fleste filmene. En fordel med Blu-Ray er også at det er mere plass på enn en HD-DVD. Dermed får de mere film inn på en Blu-Ray. Håper bare de kommer til å benytte seg av all Blu-Ray plassen :)

"Gizmodo today posted a statistical comparison of over 300 HD DVD and Blu-ray reviews published at High-Def Digest since the start of the high-def format wars last Spring. Their findings? Overall video quality between the two formats is nearly identical, however Blu-ray titles were slightly, but definitely superior in audio playback, while HD DVD titles had far superior standard def features and moderately superior high-def features."

Endret av mnorm
Lenke til kommentar
En fordel med Blu-Ray er også at det er mere plass på enn en HD-DVD. Dermed får de mere film inn på en Blu-Ray. Håper bare de kommer til å benytte seg av all Blu-Ray plassen :)

Flesteparten av Blu-ray filmene er på 25gb disker, men HD DVD bruker så og si kun 30gb disker.

Lenke til kommentar
Jeg foretrekker Blu-Ray. Siden så mange filmstudioer støtter Blu-Ray kommer det flest filmer på Blu-Ray. DVD er også soneinndelt men det er jo ikke noe problem. Det er jo bare å kjøpe Blu-Ray til denne sonen. Er det en norsk nettbutikk som selger Blu-Ray da selger de blu-Ray til den sonen vi er. En annen ting er at Blu-Ray tåler mere enn HD-DVD. Den tåler utrolig mye før den blir ødelagt. :) Det er like god kvalitet på Blu-Ray og HD-DVD og det er umulig å se forskjell på de fleste filmene.  En fordel med Blu-Ray er også at det er mere plass på enn en HD-DVD. Dermed får de mere film inn på en Blu-Ray. Håper bare de kommer til å benytte seg av all Blu-Ray plassen :)

9162476[/snapback]

Soneinndeling begrenser tilgjengelighet og utvalg. Jeg skjønner ikke hvordan man kan støtte et slikt format.

Gone In 60 Seconds (Blu-Ray) Sone B/2

cdon: 269 kr

Gone In 60 Seconds (Blu-Ray) Sone A/1

Axelmusic: 193 kr

Sone B filmer er ikke noe spesielt billig. Er ofte opptil 70-80 kr billigere å kjøpe sone A filmer fra utlandet.

En annen ting er at Blu-Ray tåler mere enn HD-DVD.

Den blir du nødt til å dokumentere.

Det er like god kvalitet på Blu-Ray og HD-DVD og det er umulig å se forskjell på de fleste filmene.  En fordel med Blu-Ray er også at det er mere plass på enn en HD-DVD. Dermed får de mere film inn på en Blu-Ray. Håper bare de kommer til å benytte seg av all Blu-Ray plassen :)

Her må jeg bare riste på huet. Det var først da de begynte å bruke samme kodeker som HD DVD at de ble noe tess. Og da ender de opp med 20GB + filmer. Hva er da poenget med Blu-ray sin store lagringskapasitet?

Det er bare enkelte filmer som kan utnytte så stor plass. Å bruke lagringskapasitet som et argument mot HD DVD er bare tullete.

Lenke til kommentar
Soneinndeling begrenser tilgjengelighet og utvalg. Jeg skjønner ikke hvordan man kan støtte et slikt format.

Gone In 60 Seconds (Blu-Ray) Sone B/2

cdon: 269 kr

Gone In 60 Seconds (Blu-Ray) Sone A/1

Axelmusic: 193 kr

Sone B filmer er ikke noe spesielt billig. Er ofte opptil 70-80 kr billigere å kjøpe sone A filmer fra utlandet.

Du kan få Blu-ray sone B filmer til under 200kr, hvis du bare vet hvor da skal kjøpe de. Ta http://www.ezydvd.com.au/ f.eks Her får du en del Blu-ray sone B filmer som koster mindre to lapper.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Uderzo ang. soneinndelingen. Det er selvfølgelig bedre å slippe dette. I sånn måte er HD-DVD et mer forbrukervennelig format. At HD-DVD aldri vil få noe slikt som for eksempel BD+ gjør jo også at det lettere kan kopieres, noe flere mener er sin rett.

Blu-Ray er muligens et noe "uferdig" format, men det garanteres at alle filmer og avspillere en kjøper i dag, vil alltid kunne fungere. Det nye filmer og avspillere vil kunne tilby senere er flere funksjoner som utvidet interaktivitet og flere tjenester opp mot nett. PS3 er i sånn måte en grei innstegsbilett siden den med all sannsynlighet er oppgraderbar.

MEN, og dette er et stort men, HD-DVD mangler støtte til å noensinne kunne vinne krigen. I beste fall vil man kunne ha formatene levendes side om side, slik som DVD-Audio og SACD gjør i dag. Det innebærer at alle uansett må ha en Blu-Ray avspiller hjemme, og da sannsynligvis en HD-DVD avspiller, i allefall om man skal få muligheten til å dekke alt av filmer. Multispillere dukker opp, men slettes ikke fra alle produsenter, og det er selvfølgelig dyrere å produsere.

Og da mine venner kan vi begynne å snakke om forbrukervennelig....

Videre er jeg ikke enig i at HD-DVD generelt har bedre kvalitet enn Blu-Ray. Dette er delvis en myte som fortsatt lever basert på de aller første titlene som dukket opp på markedet der Blu-Ray benyttet "dårlig" mastering på sine MPEG-2 converterte titler. I dag er det en generell oppfatning blant entusiaster at disse formatene er likeverdig bildemessig, selv blant de som "heier" på HD-DVD. Dog, en ting jeg som entusiast syntes er bedre med HD-DVD er de mandatory lydformatene, som garanterer brukeren flere alternativ på en film.

Blu-Ray er blitt demonstrert med et nytt layer på platen som skal ripesikre den på en bedre måte enn DVD. Grunnen til at utviklerne av BD måtte tenke i nye baner, var fordi datalayeret til BD ligger langt tettere mot overflaten enn på DVD og HD-DVD (som er bygget opp på omtrent samme måte). Derfor har de brukt et nytt matriale på coatingen (Blant annet Durabis utviklet av TDK) som er mye hardere enn tidligere. På messer er dette demonstrert med at stålull blir kjørt over en BD plate, og så over en DVD plate, og det er ingen tvil om at BD platen tåler mye.

Personlig tviler jeg på at PS3 blir chippet med det første. Men jeg tror derimot at det sannsynligvis vil komme spesialutviklet Linux software som gjør den sonefri. Spørsmålet er hva som skjer når BD+ kommer....

Lenke til kommentar
De fleste Blu-Ray diskene er dessuten på 50 gb og ikke 25 gb.

9163314[/snapback]

Poenget ditt er? Det er eksempler på Blu-Ray som bruker opp mot 50GB, men du har jo HD DVD versjoner på rundt 27GB som ser minst like bra ut. Lagringkapasitet er ikke et godt argument for Blu-Ray som et film medium. De fyller opp disker bare fordi de kan og at de føler de må, ikke fordi det er nødvendig.

Lenke til kommentar

det er jeg helt enig i Uderzo.

men jeg tror ikke det er så mange her som har både Hd-dvd og Blu-ray, de som har en av tingene synes dette er det beste for dem.

jeg har stand alone spiller av begge parter men kjøper mest Hd-dvd filmer, synes Blu-ray ikke er et så bra format pga av at det er et forbrukerfientlig format.

greit nok at det kan lastes ned oppdateringer men hvem av vanlig man i gata følger med på det og kan det, det tror jeg bare spesielt interesrte er.

pr dags dato er jo de fleste Hd-dvd filmene også bedre kvalitet enn Blu-ray, har testet flere opp mot min Barco cinama 9 i 1080P på 3 meter 200 tommer lerret.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe poeng i det. Det var bare en fyr her som påsto at de fleste blu-ray diskene var på 25 gb og ikke 50 gb. :)

9165669[/snapback]

However the vast majority of Blu-ray titles released before 2007 are in the 25 GB single layer format while almost all HD DVD movies are in the 30 GB dual layer format.[33] The first 50 GB release for Blu-Ray was not made until October 2006. The Blu-ray Disc version of the Adam Sandler movie Click was released on October 10, 2006, as the first ever dual-layer release. So far in 2007 approx 42% of the new releases for Blu-ray movies were released in 25 GB Discs with the other 58% being released in 50 GB dual layer format
Lenke til kommentar
Det er ikke noe poeng i det. Det var bare en fyr her som påsto at de fleste blu-ray diskene var på 25 gb og ikke 50 gb. :)

9165669[/snapback]

However the vast majority of Blu-ray titles released before 2007 are in the 25 GB single layer format while almost all HD DVD movies are in the 30 GB dual layer format.[33] The first 50 GB release for Blu-Ray was not made until October 2006. The Blu-ray Disc version of the Adam Sandler movie Click was released on October 10, 2006, as the first ever dual-layer release. So far in 2007 approx 42% of the new releases for Blu-ray movies were released in 25 GB Discs with the other 58% being released in 50 GB dual layer format

9165801[/snapback]

Dette forteller jo bare at HD-DVD kapasiteten er nesten sprengt allerede, hvis de må bruke dual layer på en vanlig film. Blu-ray derimot, kan doble kapasiteten om nødvendig.

Lenke til kommentar

Håper hd dvd klarer å dra seg opp igjen fra gjørma snart, orker ikke flere kopibeskyttelser(bd+++ som det sikkert blir i framtiden).

Vil gjerne ha muligheten til å legge en film på harddisken eller lage backup av filmen, sånn som med dvd.

Pluss at jeg liker sonefriheten til hddvd og at det er et 100% ferdigutviklet format.

Endret av JOECAMEL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...