Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD

Anbefalte innlegg

Det er nesten litt komisk hvor bekymra folk her er for filmselskapene. Hvorfor i all verden er dere mer opptatte av hva DE vil og ikke hva DU vil?

Det dere egentlig sier er at DERE er vllige til å betale mere penger så DE skal ha det bra.

Hvorfor vil filmselskapene ha Blu-ray? Som sagt tidligere, kopibeskyttelse og soner.

Jeg skjønner godt at dere her har en PS3 og vil ha Blu-ray pga det, men for folk som ikke har PS3, så er Blu-ray DYRT. Og ja, Blu-ray kommer sikkert til å bli billigere etterhvert, men tror dere HD DVD holder de samme prisene evig? De kommer alltid til å være billigere.

Er også endel som drar frem lagringskapasitet her og det er bare BS. HD DVD kommer etterhvert ut med ei plate som er STØRRE enn den nåværende Blu-ray plata, og den vil fortsatt fungere i gamle spillere (Deilig med standarder, eller hva?). Når da Blu-ray vil oppgradere, så må mange folk kjøpe nye spillere.

Og det at det er "mange" andre steder som utpeker Blu-ray som vinner.. tja, som regel er det bare masse tulleting som kommer RETT fra Blu-ray leiren og som aviser bruker som sjokkoverskrift. Feks det med at Target har gått Blu-ray ekslusivt er jo bare piss. Tok jo ikke lang tid før litt mer seriøse steder skrev "eeeh, nei?"

Og at Universal føler seg tvunget til å gå over til Blu-ray er bare FUD.

9159797[/snapback]

Det var da voldsomt.

Først og fremst består minst halve posten din av spekulasjoner og synsing på akkurat samme plan som du beskylder Blu-Ray "leieren" for å drive med.

For det andre er det filmselskapene som lager software, så det spiller ingen trille hvor flott formatet er så lenge det ikke finnes software til det. Majoriteten av forbrukere (ola nordmann), vet ikke hva som er mest forbrukervennelig, og kjøper det som han ser det er mest filmer til. Allerede er 70% av alle filmene som selges Blu-Ray, og enhver individ med litt fornuft skjønner at det tallet kommer til å stige så lenge filmselskapene slipper mer og mer titler ut i HD.

For det tredje kommer selvfølgelig begge format til å få billigere avspillere, men det kommer til slutt en "smertegrense" når asiatiske retail produsenter begynner å spy ut produkter en gitt pris. Filmer koster jo akkurat det samme.

Vi kan diskutere i all evighet hvem format som er "best" for oss, men faktum er at filmselskapene bryr seg nix-nada-null-zero om hva vi "syntes" å måtte mene. De tar et standpunkt, så leverer de filmen i det formatet de føler er mest riktig for dem. At en og annen fanboy fra den ene eller andre siden boikotter nettopp den filmen på grunn av deres valg er uansett en marginal promille i den store sammenheng.

Du sier Universal ikke har noe planer om å gå til Blu-Ray. Nei det er godt mulig, men så lenge du ikke sitter i styret hos Universal, så blir dette også bare spekulasjoner. Saken er (om vi skal være litt realistiske), at Universal står ALENE om å støtte HD-DVD eksklusivt, og som ikke det var nok vil muligens BD+ være effektivt mot kopiering, en debatt Universal selfølgelig også er opptatt av. Flott at HD-DVD har en standard, men det er også det formatet som det allerede flyter piratkopier av rundt på nett.

Jeg var en av de som ønsket seier for HD-DVD i starten. Men slik status er i dag, ser jeg at det skal ikke mange spiker i kista til før det er kroken på døra....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fins det i det hele tatt noen fordeler med BD kontra HD DVD? Antall filmselskap teller ikke, det faktum at de fleste filmselskap velger BD er et sikkert tegn på at det ikke er valgt til fordel for forbrukeren....
Profile 2.0 innfører et par greie ting med Blu-Ray. Profile 1.1 innfører PiP i HD som kan brukes tid mye eye-candy og snedige funksjoner. I tillegg til det, så har Blu-Ray 50gb vs 30gb på HD-DVD. Ikke vesentlig, det er jeg enig i. Men for en storfilm på mange timer, med ekstramatriale kan manglende plass gå på bekostning av kvalitet på for eksempel lyd. Flere vanlige HD-DVD filmer ligger på 25gb uten ekstramatriale, og med kun et lossy lydspor. Forbedrede codec kan gjøre det bedre, men det er en begrensning for hvor langt de kan gå før det begynner å bli synelig på større bildeflater som for eksempel 100" prosjektor. Plass er aldri en ulempe.

Dette med PiP i HD er bare tomt skryt og papirlansering, ingen av de som sitter på informasjon klarer å svare på om dette kommer i det hele tatt eller om selv PS3 klarer denne løsningen...det blir rett og slett for dyrt med to hd-dekodere.

Nå er det slik at mesteparten av filmene på BD har kommet ut på BD25, mens mesteparten av filmene på HD DVD har kommet på HD30, så plasssen ser ikke ut til å spille noen rolle, i tillegg ligger det inne støtte for 3-lag i spesifikasjonene til HD, men det har så langt ikke kommet noe ønske om dette fra de som produserer filmene, det trengs ikke... En HD30-plate har visstnok plass til LOTR ROTK EE med truehd-lyd og gnistrende bildekvalitet, riktignok med ekstramatrialet da sannsyligvis på egen plate...da er det jo ikke så rart at det ikke har kommet krav om større plass..

Teknisk er det ingen store fordeler hverken den ene eller andre veien. Grunnen til at jeg nå håper at Blu-Ray vinner, er fordi HD-DVD er sjangseløs....uansett hvor forbrukervennelig det måtte være. Og jeg er mer opptatt av å forholde meg til 1 format, enn å dra den krigen lengre ut enn den trenger.....
Jeg håper og tror krigen varer mange år enda, om BD skulle vinne i morgen tør jeg ikke tenke på hva som ville skje med priser og kvaliteten på utgivelsene.
Lenke til kommentar
Jeg håper og tror krigen varer mange år enda, om BD skulle vinne i morgen tør jeg ikke tenke på hva som ville skje med priser og kvaliteten på utgivelsene.

9159946[/snapback]

Du har et poeng ift. kvalitet, selv om jeg er usikker på hvor mye dette egentlig har av betydning for massene som sitter med en mindre flatskjerm.

Priser vil uansett ha konkurranse fra DVD. HD vil aldri slå ann uten at prisen går ned, og det forstår selvsagt også både produsenter av hardware/software. Mannen i gata er ikke nok opptatt av kvalitet til at han vil betale ekstra for Blu-Ray/HD-DVD. Skulle BD+ vise seg å være positivt mot kopiering av filmer, så vil bransjen strekke seg langt for å få overbevise folk om at de "trenger" HD.... og en av tiltakene da er selvfølgelig på sikt å senke prisen til DVD-nivå.

Lenke til kommentar
Dette med PiP i HD er bare tomt skryt og papirlansering, ingen av de som sitter på informasjon klarer å svare på om dette kommer i det hele tatt eller om selv PS3 klarer denne løsningen...det blir rett og slett for dyrt med to hd-dekodere.

Tydlig at du ikke følger helt med i timen. PiP i HD er mandatory i hardware for profile 1.1, men om filmselskapene velger å bruke det i software må vi selvfølgelig vente å se.

Det er ikke offisielt kommet fra Sony enda, men det er ingen (teknisk) grunn til at PS3 ikke skal kunne oppgraderes til profile 1.1. Sannsynligheten er også stor for at den også får profile 2.0, da den består alle kravene til specs (2.0 er forøvrig optional).

Lenke til kommentar

Nå har det hele tiden blitt signalisert fra HD-leiren at de ser på dette som et maraton, de er inne for et langt løp så jeg tror nok det er lenge til krigen er over, om den noensinne blir det. Dess lenger tid det tar, dess større er sannsynligheten for at flere studioer går nøytrale, selv om det i dag med Europa er temmelig mange som gir ut på HD DVD, det er langt flere enn bare Universal, f.eks Studio Canal sitter med rettighetene på et enormt filmbibliotek...

Endret av Mo0nH0wL
Lenke til kommentar

Tydlig at du ikke følger helt med i timen. PiP i HD er mandatory i hardware for profile 1.1, men om filmselskapene velger å bruke det i software må vi selvfølgelig vente å se.

Det er ikke offisielt kommet fra Sony enda, men det er ingen (teknisk) grunn til at PS3 ikke skal kunne oppgraderes til profile 1.1. Sannsynligheten er også stor for at den også får profile 2.0, da den består alle kravene til specs (2.0 er forøvrig optional).

9160145[/snapback]

Da er det merkelig at BDA-insider Paidgeek på AVS ikke klarer å svare på om dette virkelig kommer eller om det er bare tom t prat...

Forøvrig følger du ikke helt med du heller, PiP i HD er optional, ikke mandatory...PiP i SD er mandatory.

Edit; jeg tar et lite forbehold ang. det siste, det virker å være et salig rot i hvilke spesifikasjoner som er riktige :whistle:

Endret av Mo0nH0wL
Lenke til kommentar
Da er det merkelig at BDA-insider Paidgeek på AVS ikke klarer å svare på om dette virkelig kommer eller om det er bare tom t prat...

Forøvrig følger du ikke helt med du heller, PiP i HD er optional, ikke mandatory...PiP i SD er mandatory.

Edit; jeg tar et lite forbehold ang. det siste, det virker å være et salig rot i hvilke spesifikasjoner som er riktige :whistle:

9160189[/snapback]

Det er selfølgelig optional for softwareprodusenter om de vil levere PiP i HD eller SD, men slik jeg har forstått alt jeg har lest er det mandatory for Profile 1.1 å støtte både PiP i HD og SD, slik at det blir opp til software-produsenter å velge hva de vil ha på hver enkelt utgivelse.

Uansett er vel PiP neppe avgjørende for HD-krigen. Men det er blitt nevnt hvordan det er mulig å utnytte denne teknologien til å lage litt artig "eye-candy".

Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar
It was pointed out to me that I missed an "optional" statement for HD PiP in one of the annexes of the format books. Specifically, this means that SD PiP is mandatory, HD PiP is optional.

Det er mulig han mener softwaresiden her, litt klønete av ham i såfall, han burde klargjøre om dette gjelder hardware eller software eller begge deler :cry: Pr. idag er det ingen som vet for sikkert, og med BDA's trackrecord med hype så er det nok sikrest å gå utifra at PiP i HD er optional, både på hardware og software siden..

Men uansett, om et lite bilde på skjermen er i HD eller SD, vil nok ikke merkes av de fleste, så det spiller liten rolle, ja...

Endret av Mo0nH0wL
Lenke til kommentar
Det var da voldsomt.

Først og fremst består minst halve posten din av spekulasjoner og synsing på akkurat samme plan som du beskylder Blu-Ray "leieren" for å drive med.

Jasså? Gidder du å utdype den?

Du sier Universal ikke har noe planer om å gå til Blu-Ray. Nei det er godt mulig, men så lenge du ikke sitter i styret hos Universal, så blir dette også bare spekulasjoner.

Sier du det? hmm.. http://www.blu-ray.com/news/?id=180

Saken er (om vi skal være litt realistiske), at Universal står ALENE om å støtte HD-DVD eksklusivt

Vel, du sier dette som om Universal er de eneste som gir ut film på HD DVD.

In terms of major studios in North America, HD DVD is currently exclusively backed by Universal Studios (including subsidiaries Rogue Pictures, Focus Features and Polygram Filmed Entertainment), The Weinstein Company/Dimension Films (through Genius Products), and First Look Studios. The format is non-exclusively backed by Paramount Pictures, DreamWorks, Warner Bros. Pictures (it should be noted that a number of Warner's titles—Batman Begins, V for Vendetta, The Perfect Storm, Troy, Poseidon, Terminator 3: Rise of the Machines, The Matrix Trilogy—are HD DVD exclusive at the present), Warner Music Group, New Line Cinema, HBO, Studio Canal, and Image Entertainment (including the Discovery Channel),[34] Magnolia Pictures,[35] Brentwood Home Video, Ryko, Koch/Goldhil Entertainment.[36] HD DVD does have more studio support worldwide, especially in Europe. HD DVD is currently exclusively backed by several

Det er omtrent like mange filmer ute på hvert format.

og som ikke det var nok vil muligens BD+ være effektivt mot kopiering, en debatt Universal selfølgelig også er opptatt av. Flott at HD-DVD har en standard, men det er også det formatet som det allerede flyter piratkopier av rundt på nett.

Ok.. så du tror at det ikke går an å kopiere Blu-ray filmer? Det ligger MASSE Blu-ray filmer på nettet. Kopisikring har ikke en dritt å si. Det gjør det bare værre for forbrukerne som IKKE kopierer filmer. Jeg syntes det er rart at du syntes kopisikring er så flott. Det var jo ikke lenge siden at Sony ikke greide å spille av Spiderman 3 under en presentasjon.. PÅ DERES EGEN SPILLER.

Jeg skjønner poenget ditt at filmselskapene er opptatte av sikring av filmene sine, og at "alle" helst vil ha best mulig sikring og derfor vil gå over til Blu-ray, men det du i realiteten sier er at vi like greit bare kan gi opp og la filmselskapene få det som de vil.

Jeg var en av de som ønsket seier for HD-DVD i starten. Men slik status er i dag, ser jeg at det skal ikke mange spiker i kista til før det er kroken på døra....

"Krigen" har såvidt starta.

Lenke til kommentar

hadde en prat med venner i dag på treninga om anlegg. Mange har allerede Xbox 360, men ingen har tatt seg bryet med å kjøpe en ekstern HD DVD leser. Derimot hadde samtlige klint til på lefdal tilbudet på PS3.

Nå er ikke dette noen meningsmåling men min erfaring er at av mine 3 vanner gikk alle for Blu-ray og ingen for HD DVD.

Vinneren av denne krigen er derimot ikke hvem som har best og billigst produkt. Eller hvem som har mest titler tilgjengelig akkurat nå. Krigen vinnes av den som er best til å markedsføre seg, og akkurat nå er det uten tvil Blu-ray, med Sony i spissen. Til og med HD DVD fanboysa her inne linker til blu-ray forums/sider for å "dokumentere" påstandene sine. Skummelt...

Lenke til kommentar
Jasså? Gidder du å utdype den?

Jeg håper du skjønner selv at mye av det du sier i posten din er basert på synsing. Måten du skriver på og antyder "oss med PS3" vitner ikke akkurat om utpreget nøytralitet og seriøsitet fra din kant.

Dette er et "gammelt" svar på et rykte som begynte å svirre rundt på div forum om at Universal faktisk hadde bekreftet via Pioneer at de skulle skifte side. Selvfølgelig er det full benektelse fra Universal på slike ting, likt som det har vært fra alle andre.......også før enkelte av de har skiftet side. Det er en del av gamet, og ikke minst kontrakten.

Vel, du sier dette som om Universal er de eneste som gir ut film på HD DVD.
Hvordan kan du misforstå ordet eksklusivt? Eksklusivt betyr at dersom Universal velger å gi ut på begge format/eller skifte side, er det ikke lenger noen filmer man ikke kan få til Blu-Ray.

Det er omtrent like mange filmer ute på hvert format.
Det er godt mulig, men så kom Blu-Ray også alt for sent i gang. Og selv med dyre avspillere, har de allerede 70% av markedet.

Ok.. så du tror at det ikke går an å kopiere Blu-ray filmer? Det ligger MASSE Blu-ray filmer på nettet. Kopisikring har ikke en dritt å si. Det gjør det bare værre for forbrukerne som IKKE kopierer filmer. Jeg syntes det er rart at du syntes kopisikring er så flott. Det var jo ikke lenge siden at Sony ikke greide å spille av Spiderman 3 under en presentasjon.. PÅ DERES EGEN SPILLER.
Ikke legg ord i munnen på meg. Jeg har aldri hevdet at dagens Blu-Ray filmer ikke kan kopieres. Men jeg har tilgang til den nedlastingstjenesten som tilbyr mest filmer fra nye HD-format, og der er det liten tvil om at det er desidert mest populært å kopiere HD-DVD. Dette har selvfølgelig ingenting med kopisikring å gjøre, men det vil ikke akkurat hjelpe at BD+ blir lansert.

At Sony gjorde en general-tabbe på en presantasjon, skjønner alle med litt teknisk innsikt at ikke er representativt for det endelige resultatet. Sony er langt fra perfekt, og jeg kunne listet opp masse kritikk og negativt jeg har mot dem, men det hjelper lite når de sannsynligvis står sterkest i kampen for kopisikring.

Jeg skjønner poenget ditt at filmselskapene er opptatte av sikring av filmene sine, og at "alle" helst vil ha best mulig sikring og derfor vil gå over til Blu-ray, men det du i realiteten sier er at vi like greit bare kan gi opp og la filmselskapene få det som de vil.
Det blir kanskje litt feil av meg å si det. Men jeg tror at en "krig" er såpass skadelig for allmennheten at den truer hele integrasjonen av HD til folket. Ergo risikerer det å bli et "nisje" format, noe jeg definitvt ikke vil... Alternativet er å bite i det sure eplet å ta et standpunkt, så KANSKJE en dag vil et format stå igjen...selv om jeg er enig at det er veldig optimistisk tenkt dersom ikke for eks. Universal gjør noe dramatisk snart. Endret av JohnnyKnoxwille
Lenke til kommentar

En ting må jeg i alle fall få presisert for idiotene som ikke greier å forstå det: De som går for blu-ray elsker ikke kopisikringer. Grunnen til at det er positivt, er at filmstudioene elsker kopisikringer, noe som gir dem økt interesse for å slippe filmer på det gitte formatet. It's a double edged sword.

Lenke til kommentar
hadde en prat med venner i dag på treninga om anlegg. Mange har allerede Xbox 360, men ingen har tatt seg bryet med å kjøpe en ekstern HD DVD leser. Derimot hadde samtlige klint til på lefdal tilbudet på PS3.

Nå er ikke dette noen meningsmåling men min erfaring er at av mine 3 vanner gikk alle for Blu-ray og ingen for HD DVD.

Argumentet til HD-DVD leieren har jo nettopp vært dette at PS3 er for dyr pga Blu-Ray drevet, og derfor ikke kommer til å selge.

Over tid kan dette stuntet til Sony vise seg å være et sjakktrekk. I allefall om PS3 (selvfølgelig over tid) får i nærheten av like stor suksess som PS2. Da har de faktsisk lurt en HD-avspiller inn i stuene til folk, uten at de trenger å ta skrittet å kjøpe en stand-alone spiller. Dine 3 kamerater er jo kremeksempel på en vellykket taktikk fra Sony. Når den lokale videoutleie-sjappa leier ut alle nye filmer på Blu-Ray, og man tilfeldigvis har en avspiller i sin PS3, er veien kort for å velge BD fremfor DVD.

Sony og Pioneer dominerer også store deler av alt-i-ett anlegg som selges på Elkjøp til en billig penge. Det er ikke lenge før BD faller nok i pris til at formatet også inkluderes på de pakkene....nok en snarvei inn i stuene til folk.

Alt dette er selvfølgelig et spill på høyt nivå. Og vi har helt sikkert ikke sett siste åndedrag fra Toshiba heller, men poenget mitt er bare at det å undervurdere den plassen og støtten Sony har fått i markedet er fryktelig naivt.

Lenke til kommentar
En ting må jeg i alle fall få presisert for idiotene som ikke greier å forstå det: De som går for blu-ray elsker ikke kopisikringer. Grunnen til at det er positivt, er at filmstudioene elsker kopisikringer, noe som gir dem økt interesse for å slippe filmer på det gitte formatet. It's a double edged sword.

9160587[/snapback]

Som påpekt tidligere har folk flest ikke peiling på kopisikringer. Dog er den allmenne oppfattning at "sikkerthet" er noe som lyder godt i ørene til de over 30.

Men jeg tror at kopisikringen til Blu-ray er svært så kortvarig .)

Lenke til kommentar

Når det gjelder Toshiba vs Sony er det vel liten tvil om hvem som er best til å markedsføre seg. Toshiba blir ihvertfall hos meg og mine venner forbundet med lavkvalitet. Sony derimot blir forbundet med kvalitet hos mange av mine venner og mine foreldre som valgte Sony flatkjerm nylig. Mitt forhold til Sony er derimot veldig variert. Som tidligere skjermtester erfarte jeg at Sony enten lagde skivebom, eller så hadde de innertier. Sistnevnte var en sjeldenhet.

Men bare for å påpeke det tror jeg Toshiba bør vurdere sin taktik rimelig snart for med solid forsprang på Sony, har de i løpet av den tiden Sony har vært på markedet fått skikkelig juling.

For Sony går inn med full kraft for å gå seirende ut av denne duellen, og her tror jeg det dessverre er davids kamp mot Goliat (hvor david får skikkelig juling)

Lenke til kommentar

9160587[/snapback]

Bingo!

For "oss" (jeg representerer vel det man kan kalle en typisk entusiast innen lyd & bilde), så er det aller viktigste at innføringen av HD til folket ikke blir et nytt nisjeformat som DVD-Audio eller SACD. Det er ingen tjent med, for det er ingen i Hollywood som gidder å bruke enorme summer på lanseringer via et sært format.

Om kopisikring er det som skal til for at filmselskapene gidder å bruke trillioner av kroner på et format, så gjerne for meg. Whatever it takes for at jeg kan spasere inn på den lokale 7-11 sjappa og leie de nyeste blockbusters i HD lyd/bilde.

Lenke til kommentar

Blu-Ray slik det er i dag er ikke noe mer kopisikkert enn HD-DVD. Det som er relevant for filmselskapene er BD+. Dette er ikke "bare" enda en ny kryptering, og derfor er det flere som har lit til at teknologien skal klare å dempe den stadig økende piratkopieringen.

Hentet fra Wikipedia:

BD+ is effectively a small virtual machine embedded in authorized players. It allows content providers to include executable programs on Blu-ray discs. Such programs can:

* examine the host environment, to see if the player has been tampered with. Every licensed playback device manufacturer must provide the BD+ licensing authority with memory footprints that identify their devices.

* verify that the player's keys have not been changed.

* execute native code, possibly to patch an otherwise insecure system.

* transform the audio and video output. Parts of the content will not be viewable without letting the BD+-program unscramble it.

If a playback device manufacturer finds that its devices have been hacked, it can potentially release BD+-code that detects and circumvents the vulnerability. These programs can then be included in all new content releases.

The specifications of the BD+ virtual machine are only available to licensed device manufacturers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...