Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis BD hadde blitt lansert med ferdige og ikke minst mere komplette obligatoriske spesifikasjoner, samt mere forbruker vennelig pris, så hadde dette vært over for lenge siden. Hvem sier vel neitakk til ca 20Gb mere per dual layer plate, noe høyre overføringshastighet, større studiostøtte?

Jo - de av oss som har gleden av HD DVD er skæptisk fortsatt fordi: HD DVD har for forbrukerne:

Obligatorisk nettverksport for LAN og internett

Obligatorisk, fullverdig, og mere spennende, støtte interaktivitet fra dag 1

USB porter for fremtidig utvidelse med eksterne disker

Til dels langt rimeligere hardware

Regionfrihet (liten edit inn her..)

For produksonsselskapene har det vært:

Billigere å legge om produksjonen til HD DVD da det kreves minimalt av innsats og utstyr og gjøres på kort tid, i motsetning til BD som krever langt mere økonomisk, utstyrs- og tidsmessig for å få i gang en produksjonslinje.

Derfor drøyer dette ut.

50Gb vs 30gb har vært diskutert til det døde her og andre steder. Men jeg har ennå til gode å se en HD DVD tittel lide av 30Gb størrelsen kvalitetsmessig på lyd og bilde - ei heller ser det ut til at noe mindre max overføringshastighet har hatt noe innspill i disse tingene. Således mener jeg at disse spesifikasjonene for HD DVD er mer enn tilstrekkelig for filmavspilling i fullverdig HD lyd og bilde.

Så i mine øyne står vi igjen med studiosupport som det å bry seg om - der de store - Fox, Sony, Disney aldri kommer til å gi ut på HD DVD. Dog Disney har vært veldig nære i sitt samarbeid under utviklingen av interaktivitetsplattformen til HD DVD sammen med Microsoft - så ryktene har svirret. Men det løpet er nok kjørt alikevel.

Derfor er jeg "tja" til BD. Har begge format i heimen, hatt BD spilleren lengst, siden i desember i fjor, HD DVD siden januar. Har flest BD filmer, men hjertet pumper litt mere for HD DVD pga de forbrukertingene jeg ramset opp over. Billedmessig og lydmessig vil jeg si de kommer likt ut hos meg. Dog - jeg har flest balubahalubahvorforgiddelagehd titler på BD. Men BD leieren kan hvis de vil, og de har villet oftere og oftere etter nyttår.

Jeg fatter og begriper ikke hvorfor BD fansen på forumene jubler slik de gjør. Man burde egentlig være lei seg for at det dyreste formatet for forbrukere og produksjonsselskapene, det med regionstøtte, manglende interaktivitet, nettverk og ekstern diskstøtte har mest studiostøtte.

(Jada, PS3 kan oppgraderes, har USB, har nettverk, men når samme krav ikke gjelder for alle BD spillere... Og det er et liv utenfor gaming forumene også, og forbrukere som bryr seg nada om en TV spillmaskin).

Det blir den beste filmavspilleren som går dukken. Så slutt jublingen - start gråtingen.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

meget godt oppsummert, dr.peedee....det ser desverre ut til at det minst forbrukervennlige formatet kan gå av med seieren(selv om salget fortsatt er minimalt i forhold til dvd), og kundene jubler...

Skal bli spennende å se nå når BD+ blir implementert, hva det vil medføre for de som kjøpte tidlige versjoner av BD-spillere.

Lenke til kommentar

Den største grunnen til at jeg ikke vil at Blu-ray går av med seieren er at de kommer til å ta av med kopibeskyttelse og annet dritt som bare ødelegger for forbrukerne. Man ser jo allerede nå; HD DVD har AACS.. mens Blu-ray har AACS, BD+, BD-ROM Mark, Mandatory Managed Copy OG soner.

Hvordan i all verden kan dere støtte dette formatet? Skjønner der ikke hvorfor de mest paranoide filmselskapene støtter de (Les Sony, Fox og Disney)?

Jeg vil faktisk heller se begge formatene bli enn at Blu-ray vinner.

Lenke til kommentar
Den største grunnen til at jeg ikke vil at Blu-ray går av med seieren er at de kommer til å ta av med kopibeskyttelse og annet dritt som bare ødelegger for forbrukerne. Man ser jo allerede nå; HD DVD har AACS.. mens Blu-ray har AACS, BD+, BD-ROM Mark, Mandatory Managed Copy OG soner.

Hvordan i all verden kan dere støtte dette formatet? Skjønner der ikke hvorfor de mest paranoide filmselskapene støtter de (Les Sony, Fox og Disney)?

Jeg vil faktisk heller se begge formatene bli enn at Blu-ray vinner.

8911517[/snapback]

Det er nok nettopp pga kopibeskyttelsen at disse studioene støtter BD, ja. Og det er mange som venter seg nå at Fox og andre begynner å pumpe ut BD titler igjen nå som BD+ (eller hva det het igjen) ser ut til å komme på plass, etter at disse studioene tilsynelatende har holdt igjen utgivelser en god stund. Så. Content is King. Uten det har vi ikke noe å se på. Så det er et tve-egget sverd - og det er derfor jeg er tja til BD...

I en perfekt verden ville folk faktisk bare tatt en sikkerhetskopi til seg selv, og filmstudioene kunne levd med det. Men når man har tilstander som i østen, kina - (og her også i mindre skala) så kan man forstå deres bekymring i en bransje der budsjettene på filmene og etterproduksjonen vokser og vokser. Vi ønsker oss bra filmer på kinoene, og vi ønsker oss HD versjoner som er skikkelig gjennomført kvalitetsmessig med spennede ekstramatriale - og et godt utført håndverk tar tid (vi har sett skrekkeksempler på dårlig kvalitet da Sony og andre pumpet ut middelmådigheter i rask rekkefølge på BD for å catche opp HD DVD i antall titler) og ikke minst penger. At disse produksjonene da havner for en femmer i bodene i Thailand er da ikke spesielt artig når man ønsker å tjene penger! Samtidig som vi ønsker oss best mulig produksjoner, så synes vi det er greit at de som lager de, ikke får like mye tilbake som de egentlig skulle hatt.

Jeg synes dette er vanskelig greier selv. Ofte blir det den ærlige forbrukeren som blir straffet. Men med BD+ og de andre teknologiene håper de vel at de store masseproduksjonene av disker ikke så lett lar seg gjennomføre. Og det forstår jeg veldig godt. Men systemen må ikke straffe forbrukerne som ønsker å være ærlig. Og gjør ikke BD's systemer det, så greit nok. Vi får vente å se hva som skjer videre, og hvordan dette vil funke.

Orker ingen piratkopieringsdebatt over 10 sider etter dette. Please.

Lenke til kommentar

Det som er dumt hvis Blu-ray vinner, er ulempene det kan ha for oss forbrukere. Sony er blant de største i filmindustrien, musikkindustrien, spillindustrien, ja - egentlig teknologi generelt. Om Sony får "herredømme" over alt (slik Microsoft har enkelte steder, for eksempel), går prisene opp. Jeg ville heller hatt konkurranse mellom både formater og selskaper, slik at kvaliteten øker og prisene fortsatt konkurrerer.

Det at Blu-ray har kopibeskyttelse er også for oss forbrukere ganske negativt.

EDIT: Ser at mye av dette er nevnt.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Jo - de av oss som har gleden av HD DVD er skæptisk fortsatt fordi: HD DVD har for forbrukerne:

Masse funksjonar, men kva skal eg med desse tinga? Sonefriheit er fint, og rimelegare maskinvare er sjølvsagt ein fordel (sjølv om eg trur dette vil ordne seg sjølv med tida), men alt det andre, ser eg på som til dels svært unyttig. Eg kjøper filmar for å sjå dei. Internett og spennande interaktivitet har eg andre boksar til. Om eg vil ha ein filmavspelar med USB-portar, kjøper eg ganske enkelt ein filmavspelar med USB-portar. Om eg vil ha ein utan, kjøper eg ein utan. Kvifor er det ein fordel at noko slikt er obligatorisk?

Det blir den beste filmavspilleren som går dukken. Så slutt jublingen - start gråtingen.

8911113[/snapback]

Takk for tipset, eg veit ofte ikkje kva som er den korrekte reaksjonen når noko skjer, so det er fint at der er folk som veit betre som kan fortelle meg det. :p

Dersom Bluray går av med sigeren, er det positivt for meg, fordi:

* Formatkrigen då vil vere over.

* Eg har allereie BD-spelar, og slepp då å kjøpe meg HD-DVD-spelar. Pengar spart, ein boks mindre under TVen.

* Formatet eg har investert i større grad er sikra overlevelse (eg har trass alt kjøpt nokre filmar).

* ...eg likar generelt å sjå at Microsoft taper.

Ok, det siste er kanskje ikkje det mest rasjonelle argumentet, men likevel, desse tinga er grunn nok til at eg velger å juble, heller enn å grine, om Bluray vinn.

Kay

Lenke til kommentar

Masse funksjonar, men kva skal eg med desse tinga? Sonefriheit er fint, og rimelegare maskinvare er sjølvsagt ein fordel (sjølv om eg trur dette vil ordne seg sjølv med tida), men alt det andre, ser eg på som til dels svært unyttig. Eg kjøper filmar for å sjå dei. Internett og spennande interaktivitet har eg andre boksar til. Om eg vil ha ein filmavspelar med USB-portar, kjøper eg ganske enkelt ein filmavspelar med USB-portar. Om eg vil ha ein utan, kjøper eg ein utan. Kvifor er det ein fordel at noko slikt er obligatorisk?

8911113[/snapback]

Takk for tipset, eg veit ofte ikkje kva som er den korrekte reaksjonen når noko skjer, so det er fint at der er folk som veit betre som kan fortelle meg det. :p

Dersom Bluray går av med sigeren, er det positivt for meg, fordi:

* Formatkrigen då vil vere over.

* Eg har allereie BD-spelar, og slepp då å kjøpe meg HD-DVD-spelar. Pengar spart, ein boks mindre under TVen.

* Formatet eg har investert i større grad er sikra overlevelse (eg har trass alt kjøpt nokre filmar).

* ...eg likar generelt å sjå at Microsoft taper.

Ok, det siste er kanskje ikkje det mest rasjonelle argumentet, men likevel, desse tinga er grunn nok til at eg velger å juble, heller enn å grine, om Bluray vinn.

Kay

8911918[/snapback]

Hva du skal med HD DVD's funksjoner kan bare du svare på.

Å lansere et uferdig format derimot som gjør dagens spillere utdaterte drøye året etter release - som atpåtil er dyrere...

At noe er obligatorisk på samtlige spillere gjør at de som leverer BD innhold/software trygge og sikre på at det er økonomisk hensiktsmessig å legge det inn i produksjonen. Content is king. Jeg vil se mest mulig av det på plate til plate basis også, ikke bare i antall titler :) Også de tingene du ikke liker.

At du ikke veit hva som er den korrekte reaksjonen når noe skjer er skummelt. Enda mere skummelt er det at etter jeg ba deg gråte så begynte du å juble!? :D

Lenke til kommentar
håper blu-ray vinner jeg  . 8 lags blu-ray plate på 200gb! ja takk

8911990[/snapback]

Kommer vel i en firmware oppgradering etter sommeren det da? ;)

Med en ny BD drive som fysisk greier det ettersendt i posten til alle oss som har handlet allerede - eller går alt å fikse via software?

Lenke til kommentar

TDK announced in August 2006 that they have created a working experimental Blu-ray Disc capable of holding 200 GB of data on a single side, using six 33 GB data layers.[2] Such discs would probably not work on today's players, as these devices are only designed and tested on discs that meet the current specification.

Ja, det høres ut som penger spart. ;)

Lenke til kommentar
Hva du skal med HD DVD's funksjoner kan bare du svare på.

Eg er òg interessert kva nokon eigentleg skal med dei i filmavspelarane sine. Kva skal du bruke den obligatoriske internett-støtta i HD-DVD-spelaren din til?

Å lansere et uferdig format derimot som gjør dagens spillere utdaterte drøye året etter release - som atpåtil er dyrere...

Akkurat det er eg einig i.

At noe er obligatorisk på samtlige spillere gjør at de som leverer BD innhold/software trygge og sikre på at det er økonomisk hensiktsmessig å legge det inn i produksjonen. Content is king. Jeg vil se mest mulig av det på plate til plate basis også, ikke bare i antall titler :) Også de tingene du ikke liker.

So, med andre ord, dess meir som står i funksjons-spesifikasjonen, dess betre? Greit nok, om du verkeleg vil ha med t.d. ein lite spel med online-funksjonalitet saman med filmen din, er det di sak. Men å trekke det fram som ein grunn til at filmformatet HD-DVD er overlegent konkurrenten, synest eg er berre dumt. Det er filmavspeling som er viktig, alt anna er ganske sekundært. Film er ikkje eit interaktivt medium, derfor ser eg ikkje "større interaktivitet" som eit vesentleg poeng når ein skal vurdere to filmformat opp mot kvarandre.

@lektroluv:

Og du meiner at eg på grunn av denne eksperimentelle plata i TDK sine laboratorium snart må ha ein ny spelar for å sjå Bluray-film?

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar
@lektroluv:

Og du meiner at eg på grunn av denne eksperimentelle plata i TDK sine laboratorium snart må ha ein ny spelar for å sjå Bluray-film?

Kay

Stor lagringskapasitet er jo et av tinga som blir dratt frem mest som en avgjørende faktor, men det er veldig få som faktisk nevner at man mest sansynlig må ha en ny spiller for å lese disse platene.

Så ja, om du vil spille av 200gb plater en gang i fremtiden må du nok ha en ny spiller.

"jammen, jeg skal bare se film jeg" ser jeg du skriver? Ok, hva er da vitsen med å ha et dyrer, uferdig og mindre kundevennlig (les DRM) produkt?

Lenke til kommentar
Stor lagringskapasitet er jo et av tinga som blir dratt frem mest som en avgjørende faktor, men det er veldig få som faktisk nevner at man mest sansynlig må ha en ny spiller for å lese disse platene.

Det er då 30 mot 50 GB ein snakkar om. Ikkje eksperimentelle plater på 200GB.

Så ja, om du vil spille av 200gb plater en gang i fremtiden må du nok ha en ny spiller.

Det er eit langt stykke frå at det blir laga ei eksperimentell plate til at dei byrjer å gi ut filmane på slike plater. Eg tvilar sterkt på at PS3-en min vil bli ute av stand til å spele Bluray-filmar med det første.

"jammen, jeg skal bare se film jeg" ser jeg du skriver? Ok, hva er da vitsen med å ha et dyrer, uferdig og mindre kundevennlig (les DRM) produkt?

8912938[/snapback]

At dei ikkje var ferdige med standarden når dei første spelarane kom, er eg einig i at var dumt. Prisen vil bli betre over tid. DRM-en vil eg gjerne høyre dei konkrete ulempene med. Korleis vil eg merke den?

Slik eg ser det, er Bluray og HD-DVD omtrent jamngode. HD-DVD har vore litt billigare, veit ikkje korleis det er no. Bluray har eit større potensiale med tanke på lagring. I utgangspunktet ein vesentleg fordel for eit lagringsformat, men inntil den ekstra plassen faktisk blir tatt i bruk, ser eg ikkje det heller som eit stort poeng.

Men det kan bli det. :)

Kay

Lenke til kommentar

Hehe, les posten et par hakk over deg. :p

Det er eit langt stykke frå at det blir laga ei eksperimentell plate til at dei byrjer å gi ut filmane på slike plater. Eg tvilar sterkt på at PS3-en min vil bli ute av stand til å spele Bluray-filmar med det første.

[...]

Prisen vil bli betre over tid.

Hvis du bare skal se film, så skjønner jeg ikke hvorfor du heller vil ha Blu-ray enn HD DVD? "Jeg har allerede en Blu-ray spiller i PS3'en min" er jo egentlig ikke et særlig bra argument for selve formatet.

DRM-en vil eg gjerne høyre dei konkrete ulempene med. Korleis vil eg merke den?

Noen eksempler:

BD+ is effectively a small virtual machine embedded in authorized players. It allows content providers to include executable programs on Blu-ray discs.

Blu-ray Disc also mandates a Mandatory Managed Copy system, which allows users to copy content a limited number of times, but requiring registration with the content provider to acquire the keys needed

De vil ha mest mulig kontroll over hva du gjør med det du kjøper. Hadde de fått det som de ville hadde de ikke latt deg se din film på kompisen din sin spiller.

Er jo heller ikke lenge siden at Sony ikke greide å få sine egne DVD'er til å spille på sine egne spillere pga DRM.

Og å legge inn malware på pc'ene til folk for å hindre at de kopierer CD'ene sine inn på HDD'en var vel heller ikke noe sjakktrekk.

Selvsagt er det ikke Sony som eier Blu-ray, men de har nok ganske stor makt. Tror heller ikke Fox og Disney sier neitakk til ekstra kopibeskyttelse.

Lenke til kommentar

Hehe, les posten et par hakk over deg. :p

Eg svarte på ditt innlegg, og du framstilte det som om denne eksperimentelle 200GB-plata ville føre til at eg må kjøpe ein ny Bluray-spelar.

Hvis du bare skal se film, så skjønner jeg ikke hvorfor du heller vil ha Blu-ray enn HD DVD? "Jeg har allerede en Blu-ray spiller i PS3'en min" er jo egentlig ikke et særlig bra argument for selve formatet.

Nei, det er det ikkje, og det har eg heller ikkje påstått. Men det er eit godt argument for kvifor eg foretrekk at Bluray vinn formatkrigen.

De vil ha mest mulig kontroll over hva du gjør med det du kjøper. Hadde de fått det som de ville hadde de ikke latt deg se din film på kompisen din sin spiller.

Eit skrekkscenario som har dukka opp eit par gongar. Men so lenge det ikkje er slik det faktisk er, ser eg ikkje problemet.

Er jo heller ikke lenge siden at Sony ikke greide å få sine egne DVD'er til å spille på sine egne spillere pga DRM.

Og å legge inn malware på pc'ene til folk for å hindre at de kopierer CD'ene sine inn på HDD'en var vel heller ikke noe sjakktrekk.

Om vi skal grave i historia til dei forskjellige bedriftene bak formata, er det ikkje berre Sony som hamnar i dårleg lys...

Selvsagt er det ikke Sony som eier Blu-ray, men de har nok ganske stor makt. Tror heller ikke Fox og Disney sier neitakk til ekstra kopibeskyttelse.

8913646[/snapback]

Sjølvsagt ikkje.

Men korleis er det du skriv eksempel på dei konkrete ulempene med Bluray-DRM?

Kay

Lenke til kommentar

Hvorfor vil folk at et av formatene skal vinne? Denne konkurransen har jo en haug med goder for oss forbrukere. Husker dere når DVD kom? Klarer dere å se et par forskjeller på lanseringen til DVD og lanseringen til HD-formatene?

Min far var en av de aller første som kjøpte seg en DVD spiller. Han måtte ut med mange tusenlapper for spilleren sin. Deretter måtte han jo ha filmer til spilleren sin. Disse lå på en pris ifra 300 til 400 kroner. Utvalget var heller ikke noe å hoppe i taket over. Han fikk Travolta-fadesen Phenomenon, Bruckheimer-kalkunen Con Air samt et par andre filmer. Dette var det mest spennende ute på markedet i en ganske lang tid.

Nå knives det mellom gigantene om hvem som klarer å gi forbrukeren flest gode filmer, på utstyr til lavest priser. Allerede har begge formatene omtrent 300 forskjellige titler ute på markedet, og spillerne begynner fra 3000 kroner (1700 om du regner med addon-en). Jeg ser ikke hva dere håper å oppnå med en snar vinner. Når det skjer vil filmene bli sluppet sjeldnere og sjeldnere, og utstyret vil sansynligvis ikke bli billigere. Se over filmlistene til de to formatene, det formatet med flest titler du liker, går du for. Skulle formatet "tape" (noe det garantert ikke gjør innen et år, minst), vil du kunne plukke opp en HAUG med titler til gi-bort pris. Og hva gjør det vel om formatet er dødt om du sitter igjen med en god spiller, samt flere hundre filmer til å se på den?

Husker dere når Sony erklærte seg for vinner tidligere i år? Dette var i en periode hvor de hadde vært eksemplariske med å gi ut en haug med spennende titler over en kort periode, i motsetning til Universal, som ga ut nesten ingenting i samme tidsrom. Etterpå har Sony tatt det svært med ro. For sommeren og utover, har Universal langt større og mer spennende liste over kommende titler, nettopp fordi at Universal sitt format ikke leder lenger. Jeg tror det samme vil skje om et av dem vil vinne. Da vil de - som med DVD - vente til kundebasen blir større, før de tør å gi ut de store perlene. For det er nå, i startfasen, det er viktig å kapre kundene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...