Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD

Anbefalte innlegg

Det er faktisk ganske praktisk.  Deilig å slippe å stoppe filmen bare for å skru på teksting f.eks.  Og PiP virker lovende, spesielt etter å ha lest HD DVD reviewet av The Ultimate Matrix Collection.

8631040[/snapback]

Eg brukar berre å trykke på "Subtitle"-knappen på fjernkontrollen til eg får riktig tekst, eg. :)

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjølv ser eg ikkje det heilt store poenget med slik funksjonalitet...når eg ser film, vil eg berre sjå filmen. Å kunne få opp menyane samstundes verkar meir som ein gimmick.

8631032[/snapback]

Det er faktisk ganske praktisk. Deilig å slippe å stoppe filmen bare for å skru på teksting f.eks. Og PiP virker lovende, spesielt etter å ha lest HD DVD reviewet av The Ultimate Matrix Collection.

8631040[/snapback]

PIP funksjonene jeg foreløpig har hatt på HD DVD har vært geniale, og det at menyene er perfekt integrert inn i filme er også veldig praktisk.

Har virkelig ikke Blu-ray disse funskjonene integrert ennå?

Lenke til kommentar
Eg brukar berre å trykke på "Subtitle"-knappen på fjernkontrollen til eg får riktig tekst, eg. :)

8631043[/snapback]

Ja, kan alternativt trykke display og velge subtitle men det er ikke noe lettere. Uansett, det var bare et eksempel. :) Poenget er at man kan gjøre hva som helst i menyen uten å stoppe filmen. Tro meg, når du blir vant med det så er det kjipt å gå tilbake (som jeg gjør når jeg ser vanlige DVDer).

Lenke til kommentar

Et eller annet sier meg at KayAU ikke har prøvd HD-Dvd i praksis.

Ja, det er bare å trykke på subtitles, eller audio-knappen.

Men test systemet, og du vil forstå hvor genialt det er.

Å si at tilgang til menyen mens filmen ruller er en gimmick er langt fra sannheten.

Det er faktisk mege brukervennlig og lettfattelig.

Lenke til kommentar
Ja, kan alternativt trykke display og velge subtitle men det er ikke noe lettere.  Uansett, det var bare et eksempel. :)  Poenget er at man kan gjøre hva som helst i menyen uten å stoppe filmen.  Tro meg, når du blir vant med det så er det kjipt å gå tilbake (som jeg gjør når jeg ser vanlige DVDer).

8631063[/snapback]

Vel, dersom du seier det. :) Eg slit berre litt med å sjå kva konkret det skal brukast til, har aldri følt noko behov for å bruke menyane medan filmen snurrar. Dei få funksjonane eg kan ha bruk for, er allereie enkelt tilgjengelege på fjernkontrollen. Det einaste eg kanskje kunne tenke meg er kjekt, er å kunne ha "Scene selection" oppe samstundes som filmen går når ein leitar etter eit eller anna inne i filmen som ein ikkje hugsar når skjedde. Men det er ikkje noko eg gjer kvart år.

Kay

Lenke til kommentar
Et eller annet sier meg at KayAU ikke har prøvd HD-Dvd i praksis.

Ja, det er bare å trykke på subtitles, eller audio-knappen.

Men test systemet, og du vil forstå hvor genialt det er.

Å si at tilgang til menyen mens filmen ruller er en gimmick er langt fra sannheten.

Det er faktisk mege brukervennlig og lettfattelig.

8631529[/snapback]

Nei, det stemmer, kjenner dessverre ingen som har det. Som sagt, eg ser berre ikkje for meg kva eg skulle bruke det til...når eg ser film, blir hendene mine stort sett brukt til å betjene popkornposen og cola-glaset. Fjernkontrollen ligg på bordet, og blir berre plukka opp når eg vil sette filmen på pause.

Eg er sikker på at det ser stilig ut, men kva skal det brukast til? Kan du gi meg nokon døme?

Kay

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest noe mye i denne tråden, men begynner å lure litt på hvordan det går med disse to nye formatene. Noen som kan oppdatere meg litt med hvilket format som leder/ser ut til å gjøre det best? Er det helt sikkert slik at det bare blir igjen et format eller kan vi bli sittene igjen med både BR og HD DVD?

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje det er mogleg for nokon å vite korleis det vil gå enno. Fram til lanseringa av PS3 var det HD-DVD som hadde overtaket. No er det Blu-ray som leiar. Eg har lest litt forskjellig, men det ser ut til at Blu-ray for tida har noko slikt som to tredjedelar av HD-marknaden, noko som vil seie at det blir solgt dobbelt so mange BD-ar som HD-DVDar. I tillegg har Blu-ray større støtte frå filmindustrien. MEN: HD-marknaden er fortsatt veldig liten, og ting kan snu fort. Dersom ein ser på berre HD-marknaden, verkar ei leiing på 67% mot 33% veldig stor. Dersom ein tek med DVD, og seier t.d. at DVD har 97%, Blu-ray har 2% og HD-DVD har 1%, ser ikkje leiinga so overlegen ut. Dette er sjølvsagt oppdikta tal, men eg trur poenget er gyldig likevel. Det er rett og slett for tidleg å seie noko sikkert.

Personleg trur eg at dersom eit av formata vinn, blir det Blu-ray, takka vere PS3 og støtta frå filmindustrien. Men slik det er no ser det ikkje ut til at krigen vil ta slutt med det første.

Kay

Lenke til kommentar
Det einaste eg kanskje kunne tenke meg er kjekt, er å kunne ha "Scene selection" oppe samstundes som filmen går når ein leitar etter eit eller anna inne i filmen som ein ikkje hugsar når skjedde. Men det er ikkje noko eg gjer kvart år.

Kay

8631586[/snapback]

Det er fullt mulig på HD-Dvd.

Du får opp alle scenene nede på skjermen som en remse frimerker.

Det ligger også ved en tidslinje under, så du også ser hvor mange minutter og sekunder ut i filmen det ligger.

Denne kommer også opp mens filmen spiller.

Meget hending når en skal lete opp noe spesielt for å vise til andre.

Jeg unner deg en test på en HD-Dvd spiller KayAU. Jeg tror du etter hvert vil se hvor genialt dette "in movie"-systemet er.

Er enig om at det meste kan nåes via knapper på fjernkontorllen, men noe jeg hater er nå jeg skal ha tekst. Så trykker man subtitle, og der kommer 42 forskjellige språk og varianter. Så må man bla se gjennom tekst for tekst.

Her får jeg hele listen foran meg, og velger det jeg vil ha.

Lenke til kommentar
iHD eller HDi som det heter nå, er mest menystyring..

Mens Bluray bruker java-menyer, bruker HD DVD Microsoft og Toshibas XML/Emacs-baserte HDi-system..

8630302[/snapback]

Bare en liten rettelse: HDi er ikke basert på Emacs (på noen som helst måte), men derimot ECMAScript, som er standardisert Javascript.

Og utenom ECMAScript så går det i XML, CSS og SMIL.

Lenke til kommentar
Er enig om at det meste kan nåes via knapper på fjernkontorllen, men noe jeg hater er nå jeg skal ha tekst. Så trykker man subtitle, og der kommer 42 forskjellige språk og varianter. Så må man bla se gjennom tekst for tekst.

Her får jeg hele listen foran meg, og velger det jeg vil ha.

8632265[/snapback]

Jeg har en gammel stygg uvane at jeg alltid går inn å ordner før filmen, men i dag glemte jeg å stille det inn før jeg skulle se 'Out of the blue', så når jeg klikket på subtitle-knappen så var allerede Norwegian valgt.

Og da så jeg at jeg hadde allerede ordnet på bluray-settingsene i PS3 sine system settings. BD-subtitle (Norwegian), så nå slipper jeg det tror jeg.. :)

Sikkert det samme på HD-DVD også. :p

Lenke til kommentar
Blu-Ray drar fra i Norge?

8638313[/snapback]

Er nå ikke akkurat en bombe. Tror de fleste som sitter på HD DVD i dag bestiller fra nettbutikker i USA.

De Europeiske utgivelsene som kjøpes bestilles hovedsaklig fra danske, engelske eller tyske nettbutikker. Pr dags dato så er det utrolig få HD DVD utgivelser som kjøpes fra norske butikker eller nettbutikker.

Det er i all hovedsak pga prisingen som norske importører setter på discene.

De fleste utgivelsene koster 299, mens man kan kjøpe samme titlene for 20 dollar eller mindre fra USA. Dette gjelder selvsagt Blu-ray titlene også, men pga soneinndeling på mange (de fleste?) titlene så er vel folk nødt til å kjøpe europeiske utgivelser.

Tror nok også at mange av de som har kjøpt seg PS3 vil bruke maskinen til noe, og ettersom det ikke finnes så mange gode spill på den, da er alternativet å kjøpe seg noen Blu-ray filmer. :p

Det Sony har da klart nå er å få et HD format inn i mange Norske hjem igjennom PS3, og mange av disse nye brukerne er evt ikke folk som er kjent med eller har noen erfaring med å kjøpe/importere filmer selv.

Det er disse brukerne som faktisk kjøper disse utgivelsene i butikk, og som gjør Blu-ray statistikken så pen.

Jeg tror at grovt sett dette er grunnen til Blu-ray sin "forsprang" her i Norge.

Lenke til kommentar

Skriver nesten under på de over som hevder flesteparten av HD DVD eierene kjøper utenlands. Eg er ein av de. 14 filmer, alle får mellom 130-160,- stk Kommer aldri til å kjøpe ein HD DVD her til lands. Derfor lurer eg faktisk på å importere meg ei PS3, utelukkende pga. eg får billigere BR-filmer. Og seff at det er litt billigere også da ;)

Lenke til kommentar

Nettopp. Se heller på statistikken til f.eks. Axelmusic, hvor svært mange europeere hander HD-filmer:

BLU-RAY HD-DVD

Weekly 36.0% 64.0%

Monthly 36.3% 63.7%

Yearly 35.6% 64.4%

Releases 316 275

Grunnen til dette er at PS3 er en mye mer tilgjengelig BD-spiller enn hva f.eks. HD DVD-addonen til 360 er. Folk kjøper seg en spillemaskin, og uten å være klar over det har de plutselig også en BD-spiller. Det er disse som går til den norske butikken for å kjøpe seg HD-film. De som kjøper seg HD DVD-addonen til PS3 (og de som kjøper PS3 vel VITENDE om at den også er en BD-spiller), er litt mer opplyste forbrukere. Disse er av typen som bruker tid på internett for å holde seg oppdatert. Tror dere virkelig at noen av disse vil spasere inn i en norsk butikk og plukke opp en HD-film til 299? Niks. Hadde 360 hatt en intern HD DVD-spiller, ville nok de norske salgstalle vært langt mer balanserte, eller kanskje heller i HD DVD sitt favør, grunnet at 360 har vært ute lengre.

Uansett spiller sonebegrensningen til PS3 en stor rolle her. HD DVD-eiere kan kjøpe seg langt flere filmer, til langt hyggeligere priser over internett. Enda en god grunn til å IKKE betale 299 for dem på Free Record Shop. Selv har jeg et ti-talls HD DVDer, og kun én av dem har jeg kjøpt her i landet. Det var et spontankjøp grunnet lønning.

Lenke til kommentar
Jeg har en gammel stygg uvane at jeg alltid går inn å ordner før filmen, men i dag glemte jeg å stille det inn før jeg skulle se 'Out of the blue', så når jeg klikket på subtitle-knappen så var allerede Norwegian valgt.

Og da så jeg at jeg hadde allerede ordnet på bluray-settingsene i PS3 sine system settings. BD-subtitle (Norwegian), så nå slipper jeg det tror jeg.. :)

Sikkert det samme på HD-DVD også. :p

8636733[/snapback]

Sikkert, som med vanlig DVD. Men pga. prisene her i Norge så har jeg kjøpt alle HD DVD filmene mine fra utlandet, dvs. uten norsk tekst. Og da må jeg velge engelsk tekst manuelt.

Lenke til kommentar

Hva hvis følgende faktisk er riktig, hvor står vi da i ved starten av 2008:

BD gruppen skal ha ut 43 titler til i 2007.

HD DVD har 800 titler som skal ut i 2007, fordelt på følgende måneder:

20 titler denne måneden, 29 i juni, 73 i juli, 57 i august, 77 i september, 115 i oktober, 185 i november, og 240 i desember.

http://www.nxtbook.com/nxtbooks/questex/ho...hp?startpage=34

Med tanke på prisene på HD DVD spillerene, på filmene, på at formatet har all interaktivitet, internett klart, er sonefritt, .. hvilket format vil du ha? :)

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...