Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD

Anbefalte innlegg

Tror nok de fleste ville ha hørt klar forskjell mellom nåtidens lydformat og framtidens lydformater om de ble satt opp på en blindtest der de fikk høre begge formatene. En annen sak er hvor fort folk kommer til å kjøpe stereoutstyr som kan ta i mot disse lydformatene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kødder du?eller er du dum? eller har du ikke peil?du kan godt komme hjem til meg og se harry potter,polarexpressen eller king kong og sammenligne dolby digital/dts med dolby+/truehd,da tror jeg du driter på draget.Enkelte kjøper seg kostbare anlegg til hjemmekino(se avforum.no) og da forstår du at for de fleste så er lyden like viktig som bildet.

Kødder? nei. Dum? nei. peiling? ja. Har faktisk så peiling at jeg ikke drar på hifi-klubben for å kjøpe lyd. Du tror vel også at Monster Cable er the shit og alt annet er drit fordi det ikke har trippelisolert gullplugg med skru?

Du er kanskje ikke kjent med "hvermannsen?" Hvor mange kjenner du, som ikke er audiofile, f.eks mor/far søster/bror osv, som hører forskjell på f.eks. bra og vanlig kvalitets mp3? Ikke mange nei? Tenkte meg det.

Så tror du virkelig at vanlige folk bryr seg om HD-lyd?

Eller jo, de gjør kanskje det. Du ser jo hvor sinnsykt DVD audio og SACD har tatt av..

Endret av lektroluv
Lenke til kommentar

HD lyd eller ikke...da har iallefall jeg somla meg til å bestille add on til 360 på videogamesplus. Kosta ikke mange kronene så blir det BR som blir enerådene etterhvert så har jeg ikke tapt mange kronene, samtidig som jeg har noen av favorittfilmene mine som er eksklusive for HD-DVD.

Tror forresten VGP selger bra av add on til 360. Vært out of stock flere ganger de siste ukene.

Glede mæ æ :yes:

Endret av Dec
Lenke til kommentar

lektroluv har nok et poeng her.

Men jeg skal innrømme - jeg er langt mere videophil enn audiophil. F.eks. en dame jeg ser på kan jeg synes er driiitfin helt til hun åpner kjeften og begynner å prate. Øh. Kanskje dårlig eksempel.

Åkke som... tross min litt manglende audiophile legning så fikk jeg meg en liten overraskelse i dag. Jeg har en Blu-ray spiller som kan sende ukomprimert 5.1 PCM lyd ut fra analoge utganger - hvilket er på papiret og i følge de audiophile (inkl. eddie sikkert og :) ) totalt overlegent Dolby Digital og DTS. Ikke alle Blu-ray titler har et slikt lydspor, men noen har det.

Men "Særlig det er forskjell... not" har jeg tenkt. Har ikke giddi å koble opp med en haug med ledninger fra BD spilleren og til min forsterker. Men... prøvde i dag - og ikke med all verdens beste kabler heller egentlig. Og forsterkeren er slettes ikke dyr - vil si det er en Hvermanssen-forsterker faktisk. Og høytalerne heller ikke all verden.

Så overraskelsen. Black Hawk Down på Blu-ray (for et bilde foresten!..) . Har spilt den av med 5.1 Dolby Digital noen ganger før, overført via Coax. Kjenner filmen godt. Switched over til det ukomprimerte PCM 5.1 lydsporet og.... forskjell. Hørte det godt med en gang. Det var som noe klarnet opp. Selv mitt øre merket det. Detaljene ble klarere og skilte mere lag, lydbildet ble større i rommet. Hørte det veldig godt i starten der en AK 47 fyres av i luften. På DD sporet så svinner ekkoet fort av, det kuttes før det dør ut naturlig. På PCM sporet så er ikke bare smellet "crispere" (ja teit), men ekkoet på en måte dør ut som det skal. Kuttes ikke før det er ferdig.

Nå - det vanlig lydsporet på Black Hawk Down er ikke dårlig - og hadde jeg ikke hørt PCM sporet så kunne jeg neppe brydd meg mindre. Men når jeg switched frem og tilbake mellom lydsporene var forskjellen åpenbar. Jeg hadde ikke trodd det på et såpass billig lydanlegg som jeg har.

Men vil Hvermannsen bry seg? Det spørs virkelig. Dog - madammen hørte forskjell hun og. Men det "betydde" mindre for henne enn for meg. Jeg ble liksom så glad :) Mens hun "jaja. jammen det var jo fint"... Dere kjenner igjen den? ;)

Lenke til kommentar
Må man ha et annet strømadapter til addonen i Norge. Ska kjøpe i USA

7916880[/snapback]

Det tror jeg faktisk ikke. Men andre gir deg sikkert svar på det.

Skal du kjøpe mens du er der eller importere via nettbutikk?

Hvis import (så noen andre skulle bestille i en annen tråd) så husk at man for kjøpt den med norsk garanti i norske butikker for kroner 1600 om 12 dager. Lansering 23 februar. Langt tryggere, og faktisk billigere enn mange utenlandske nettbutikker. Bare et tips.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Må man ha et annet strømadapter til addonen i Norge. Ska kjøpe i USA

7916880[/snapback]

Det tror jeg faktisk ikke. Men andre får jeg deg sikkert svar på det.

Skal du kjøpe mens du er der eller importere via nettbutikk?

Hvis import (så noen andre skulle bestille i en annen tråd) så husk at man for kjøpt den med norsk garanti i norske butikker for kroner 1600 om 12 dager. Lansering 23 februar. Langt tryggere, og faktisk billigere enn mange utenlandske nettbutikker. Bare et tips.

7916953[/snapback]

Skal få en kompis til å kjøpe med fra walmart! Regnet ut at det ble 1200kr

Lenke til kommentar
Men vil Hvermannsen bry seg? Det spørs virkelig. Dog - madammen hørte forskjell hun og. Men det "betydde" mindre for henne enn for meg. Jeg ble liksom så glad  :)  Mens hun "jaja. jammen det var jo fint"... Dere kjenner igjen den?  ;)

7916910[/snapback]

Jeg kjenner meg litt igjen der ja, hehe. Men dette var jo en gladhistorie da, jeg var ikke klar over at forskjellen var så stor. Det ender nok med at jeg går til innkjøp av et ålreit anlegg etterhvert når PS3 kommer i hus. :)

Lenke til kommentar

Formatkrigen er over, ingen vits i å sitte på gjerdet lengre, i følge Sony Pictures Home Entertainment worldwide president David Bishop.

Seizing on widely reported January sales numbers from Neilsen VideoScan, a Sony executive said Friday that the studio plans to begin marketing Blu-ray as the winner of the high-def format war.

Sony Pictures Home Entertainment worldwide president David Bishop made the comments to trade newspaper Video Business in reaction to widely reported Neilsen/VideoScan sales figures indicating that Blu-ray discs outsold HD DVD in January by a ratio of 2:1.

"The message that we’re going to put out to the consumer now is, now it is safe to make a choice," explained Bishop. "No more fence-sitting is needed... We have a critical mass of content, we have the biggest mass of consumer electronics companies in the world supporting this format. That has moved Blu-ray into the forefront."

Adding further credence to the previously-released VideoScan numbers, studio sources told Video Business that for the first three weeks of January, the top selling Blu-ray title ('Crank') sold 7,500 units, while the top selling HD DVD title ('Batman Begins') sold 4,100 units. In a business traditionally dominated by new release disc sales, 'Batman Begins' on HD DVD is something of an anomaly, as it was released back in November.

And yet while all agree that it was a strong month for Blu-ray, opinion is split on whether the surge in sales is an indicator of stronger user adaption of Blu-ray compared to HD DVD, or simply a reflection of the larger number of new Blu-ray titles that hit the market over the month -- 25 new Blu-ray titles were released in January, compared to just 11 titles on HD DVD for the same period.

One thing is for sure -- after months of playing the underdog to HD DVD, Blu-ray is now the format to beat. And with many more announced titles for Blu-ray in the coming months than there are announced titles for HD DVD, it doesn't look like this overall trend will reverse itself any time soon.

Expect the next round of mainstream punditry to come later this month with the release of the per-format sales figures for two of February's most eagerly anticipated dual format titles, 'Babel' and 'The Departed.' An apples-to-apples comparison of disc sales of the same title on both formats is expected to serve as a leading indicator of consumer acceptance for both HD DVD and Blu-ray.

Kilde

Jeg for min del tror at de som sitter på gjerdet kanskje bør sitte en stund til. Men om man skulle gjette, så ville jeg ha satset på blu-ray slik situasjonen er akkurat nå.

Lenke til kommentar
Ja, og siden de fleste filmstudionene gir ut blu-ray filmer, samt at det er flest og kommer flest blu-ray filmer slik det er nå, så burde hd dvd legge ned å flytte over i blu-ray huset. Så kan de feire med sus og dus.

7917544[/snapback]

Det spiller ingen trille hva det heter for meg, så lenge det er et format vi kan holde oss til

Lenke til kommentar
or the first three weeks of January, the top selling Blu-ray title ('Crank') sold 7,500 units, while the top selling HD DVD title ('Batman Begins') sold 4,100 units.

Javel, så BD sin mest solgte film selger mer enn HD sin, som forøvrig allerede har vært til salg i 3 måneder og dette er bevis for at krigen er over....typisk sony hype...ikke verd papiret det er skrivet på.

Merkelig at filmen 'the departed', som ble utgitt samtidig på begge format, selger like godt i begge formatene, siden krigen er over... :roll:

Lenke til kommentar

Formatkrigen er et luksusproblem for oss som lever i velstand.

Men du har rett i at Sony kan ikke avblåse "krigen" fordi de nå synes de har vunnet. Da må HD DVD partnerne trekke seg først - og ingenting tyder på det ennå. Hvis de vil kan jo de også gå ut å erklære at de har vunnet - men det blir jo ikke mere sant av den grunn.

Lenke til kommentar

Dr. Peedee er virkelig HiFi orakelet her på forumet :)

Så derfor spør jeg deg; vet du om noen surround receivere med 3stk HDMI input (+1 en output såklart)? Hvordan gjør man da hvis man ikke har lyd via HDMI? F.eks jeg har en PC med DVI utgang som jeg da kunne tenke meg å koble via receiveren ettersom jeg kun har en DVI inngang på TV'en. Kan jeg da koble digital lyd til optisk/coax for å samkjøre det med HDMI/DVI, eller må lyd og bilde fra samme kilde gå via HDMI?? Kanskje ikke så lett å forstå hva jeg mener, men verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...