Dr.Peedee Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Angående interaktiviteten på HD-DVD formatet; hva innebærer dette utover at man kan hente frem menyen under avspilling? Kanskje Dr. Peedee kan svare på dette.... 7900276[/snapback] Nei, det går på sånne ting som f.eks picture in picutre, man kan se filmen på vanlig vis - og istedet for bare lydkommentar (som på DVD) så kan man f.eks se et lite vindu samtidig med hvordan de spilte inn scenen eller andre ting. Dette vinduet kan skurs av og på uavhengig av resten - HD DVD har nemlig som krav å kunne spille av to videostreams i sanntid. Dette kravet har ikke Blu-ray. Det finnes jo en BD tittel med picture in picture - men det var litt bløff fordi disk'n var laget med to versjoner av filmen - en med et lite vindu sittende fast i hjørnet (som selvfølgelig ikke kunne flyttes eller endres størrelse på) og en valig versjon uten dette vinduet. Så skulle man f.eks skru det av da, så måtte man stoppe filmen og starte den andre versjonen. (Ikke rart BD trenger 50gb da ) Så det var ikke ekte picture in picture - bare to versjoner av samme film..hehe. Lagring av bokmerker - mener ikke vanlig resume, men lagre flere (mange - har ikke testet hvor mange som går men det er en del) scener fra filmene sine som man kan (vinduer kommer opp som man ruller mellom) finne fram i og senere starte filmen fra disse punktene. Kult hvis man har noen favorittscener som man skal imponere venner med uten å spille av hele filmen. Disse blir lagret slik at hvis man plukker fram filmen måneder etterpå så er de der. Har gjort dette med noen av filmene mine. Ikke alle HD DVD titler støtter dette ennå. Må kodes på de enkelte disker. Men spillerne må støtte det. Obligatorisk nett-tilgang gjør at man kan f.eks kan laste ned nye trailere, teksting på nye språk f.eks. Nettilgang er ikke obligatorisk for BD. Er andre ting også som er mulig. F.eks i The Fast and the Furios på HD DVD kan man følge bilene via kart og ha picture in picture videointervju mens filmen går som vanlig. Kan skrus av og på når som helst. Storyboardvisning er mulig underveis. Siste på HD DVD nå er at det skal gå ann å sende sine favorittklipp (bokmerker) via nettilgangen til andre med samme film. Da jeg kjøpte min Pansonic Blu-ray fulgte det med en demodisk som reklamerte for i hvert fall noen av lignende funksjoner. Bare så synd at min Panasonic ikke (og heller ikke de andre også til nå) støtter Javafunksjonen for Blu-ray. Bare PS3 som greier/kommer til å greie å gjøre javafunksjon i denne generasjon Blu-ray spillere. I mine øyne er HD DVD leieren mye mere gjennomtenkt på dette punktet i og med at alt dette er obligatorisk. Det samme gjelder lydstøtten også. EDIT: skriveleifer og ufullstendige setnigner.. Endret 8. februar 2007 av Dr.Peedee Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Okei. Blir billig å utnytte sin HD lyd fullt ut altså. Like greit at 360 ikke har den muligheten kanskje, så vi med "budsjett anlegg" sliper å selge oss på kaia 7900437[/snapback] Njaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Jeg er ikke så audiofil som en del andre. Men jeg har jo ett 5.1 surround høytaleroppsett. Så alt man kan trenger i så tilfelle er en forsterker som kan ta imot lydstrømmen via HDMI og de behøver ikke kost 20.000 altså. Får de for under 10k også. Selge seg på kaia? He he. Da jeg så projektoren min (på Eletroworld messa sammen med Avanore i høst) sammen med HD DVD så var det like før jeg valgte den løsningen for å få råd... var så lekkert. Men løste det på andre mere humane vis.. Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Njaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. 7900529[/snapback] Naturligvis satt litt på spissen. Jeg tror også det er mulig å skvise seg under den magiske 100k grensa, men likevel. Spektakulært å lese hvor viktig det er for folk med alle slags duppeditter, 1080p og HD DTS, når man for eksempel kjører lyden gjennom sine 10w høyttalere som fulgte med flatskjermen osv. Får helt fnatt jeg :!: Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Njaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. 7900529[/snapback] Naturligvis satt litt på spissen. Jeg tror også det er mulig å skvise seg under den magiske 100k grensa, men likevel. Spektakulært å lese hvor viktig det er for folk med alle slags duppeditter, 1080p og HD DTS, når man for eksempel kjører lyden gjennom sine 10w høyttalere som fulgte med flatskjermen osv. Får helt fnatt jeg :!: 7900586[/snapback] Har ikke så mange andre pengekrevende hobbyer, for å si det sånn. Det har jeg ikke råd til. Og er jo "gammal" og godt etablert. Kunne bare drømme om dette da jeg var yngre. Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Ja, jeg holder meg unna andre pengesluk selv. Ikke noe er artigere enn å svi av et par lapper på "unyttig dill", skal være enig i det. Går vel 3-4 laken i ny stereobenk, så er det slutt for ei stund heldigvis. Men mange ser jo bare på "stats" når det gjelder de nye formatene, uten å tenke over hva det faktisk innebærer. Det har fint lite å si hvorvidt en spiller støtter HD lyd hvis man ikke har utstyr til å spille det av, og ikke vil få det i overskuelig fremtid. Men for all del, jeg husker selv når jeg var liten gutt og kikket inn på speedometeret på fine biler. "Åååhhh, sjekk a, går helt opp til 250 km/h det speedometeret der." Mye samme greia med de fine nye formatene som diskuteres her ofte, har jeg inntrykk av. Lenke til kommentar
eddie1 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Okei. Blir billig å utnytte sin HD lyd fullt ut altså. Like greit at 360 ikke har den muligheten kanskje, så vi med "budsjett anlegg" sliper å selge oss på kaia 7900437[/snapback] med thosiba sin dyreste hddvd spiller så får man også ekte hdlyd gjennom de analoge utgangene. Lenke til kommentar
eddie1 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Kan bare si at forskjellen på lyden i Polarexpressen i truehd og dolby digital er ganske bra hørbart.For meg så er lyden like viktig som bildet men det er jo en smaksak. Endret 8. februar 2007 av eddie1 Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Men så har du også utstyr til å faktisk vise forskjellen. Spørs om det er like facinerende med true HD for den gjengse nykomfirmant som har Eltax (for å ta et kjent eksempel) i full stereo uten sub. Da vil jeg våge å påstå at HD DTS er perler for svin. Endret 8. februar 2007 av freke Lenke til kommentar
sageman Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det er ikke så utrolig dyrt å få hd lyd, det absolutt billigste alternativet å oppleve det på er hvis du har et 5.1-anlegg på datamaskina og koble til en 'xbox360 hd dvd add-on' og sette igang en film Holder man seg til rimelige(brukte?), men fullt brukbare komponenter, så er det fullt mulig å få 'hd-opplevelse' i stua, både for lyd og bilde, for under 20 000kr Lenke til kommentar
BlastyTrasty Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Uff... No når eg endeleg har gått til innkjøp av HD prosjektor -- må eg altså begynne å grubla på HD lyd og? *Sigh* Eg har forøvrig aldri hatt noko surround før, og kjøpte for nokre månader tilbake eit Z-5500 sett ifrå Logitech, og er faktisk veldig nøgd med det. Noko gale med øyrene mine..? Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Greier meg fint uten HD lyd selv. Og CD platene mine høres fine ut selv om jeg (antakelig) ikke har HD lyd fra recieveren min. Lenke til kommentar
eddie1 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Greier meg fint uten HD lyd selv. Og CD platene mine høres fine ut selv om jeg (antakelig) ikke har HD lyd fra recieveren min. 7900876[/snapback] dvd(ikke dvdaudio) har mye lavere oppløsning i lyden enn en cd,hddvd har lyd tilnærmet cd men du burde ha et brukbart anlegg Lenke til kommentar
eddie1 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Men så har du også utstyr til å faktisk vise forskjellen. Spørs om det er like facinerende med true HD for den gjengse nykomfirmant som har Eltax (for å ta et kjent eksempel) i full stereo uten sub. Da vil jeg våge å påstå at HD DTS er perler for svin. 7900752[/snapback] Er hddts sony sitt svar på truehd så er det sikkert noe av det samme. Lenke til kommentar
ps33sp Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg ler meg ihjel over manglende HD lyd på Xbox 360. Nestegenerasjon? Ja, hvis du lever på 90-tallet. Lenke til kommentar
_norse_ Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg ler meg ihjel over manglende HD lyd på Xbox 360. Nestegenerasjon? Ja, hvis du lever på 90-tallet. 7901137[/snapback] Det vet vel du neppe noe om. Da var du vel ikke født engang Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg ler meg ihjel over manglende HD lyd på Xbox 360. Nestegenerasjon? Ja, hvis du lever på 90-tallet. 7901137[/snapback] Vis frem anlegget ditt isteden du, så skal jeg le med deg og ikke av deg. Lenke til kommentar
ps33sp Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Jeg ler meg ihjel over manglende HD lyd på Xbox 360. Nestegenerasjon? Ja, hvis du lever på 90-tallet. 7901137[/snapback] Det vet vel du neppe noe om. Da var du vel ikke født engang 7901184[/snapback] Det nytter ikke med personangrep. MS har driti på draget, og all verdens utskjelling av meg vil ikke endre noe på det. Vis frem anlegget ditt isteden du, så skal jeg le med deg og ikke av deg. 7901228[/snapback] Ja, du har selvsagt rett. Å tenke på en konsolls fremtidige muligheter er bare latterlig. Dersom jeg ikke har et HD lydanlegg nå, så kommer jeg aldri til å få det! At jeg ikke tenkte på det, jeg må jo være helt idiot Endret 8. februar 2007 av ps33sp Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Men så har du også utstyr til å faktisk vise forskjellen. Spørs om det er like facinerende med true HD for den gjengse nykomfirmant som har Eltax (for å ta et kjent eksempel) i full stereo uten sub. Da vil jeg våge å påstå at HD DTS er perler for svin. 7900752[/snapback] Er hddts sony sitt svar på truehd så er det sikkert noe av det samme. 7901074[/snapback] Enten svarte du på feil innlegg, eller så må du formulere deg på nytt, for jeg skjønte ikke helt hva du svarer på her... Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Ja, du har selvsagt rett. Å tenke på en konsolls fremtidige muligheter er bare latterlig. Dersom jeg ikke har et HD lydanlegg nå, så kommer jeg aldri til å få det! At jeg ikke tenkte på det, jeg må jo være helt idiot 7901246[/snapback] Altså ble det alternativ 2. :!: @ you edit: glemte det nesten; gratulerer med ny tomt edit2: dersom jeg ikke regner helt feil nå, så sier du at du selv lever på 90 tallet. Skremmende. Endret 8. februar 2007 av freke Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg ler meg ihjel over manglende HD lyd på Xbox 360. Nestegenerasjon? Ja, hvis du lever på 90-tallet. 7901137[/snapback] Hva f... skal Xbox 360 med HD lyd?? Nå falt jeg av her.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå