Gå til innhold

PS3 Blu Ray vs Xbox 360 HD-DVD vs DVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
futureproof  Slik er ps3 en meget bra avspiller, da firmwaren kan endres og blu-ray delene utvikles over tid. Så ps3 vil nok være blant de beste blu-ray spillerene i en god tid framover.

Dette er faktisk mitt hovedargument også for PS3 som Blu-ray spiller kontra standalonespillere (som kanskje blir dumpet av produsenten så snart en ny revisjon kommer ut) :)

Endret av Bubba-S
Lenke til kommentar

Enig at PS3 kan virke "future proof".

Men produsentene av stand alone spillere kommer ikke til å droppe sine produkter når nye kommer. Det har ikke skjedd tidligere, og det ville være særdeles dumt ved introduksjonen av et nytt format.

Og firmware kan endres på stand alone spillere også. Har oppgradert min blu-ray spiller 2 ganger allerede og enda ny firmware kommer i april med enda flere nye funksjoner. Så det er ikke bare bug-retting heller. Jeg må riktig nok laste ned firmware på PC og brenne på CD-R som jeg stapper i spilleren for å oppdatere min Panasonic Blu-ray, men det er jo fort gjort det også.

HD DVD eiere har det lettere jevnt over fordi nettverkskort er påbudt i følge HD DVD standarden, og min Toshiba hd dvd laster ned alle firmware direkte fra nettet selv. PS3 blu-ray har det vel på samme måte.

PS3 ser ut som å være et godt kjøp i denne generasjon blu-ray spillere helt klart!

Lenke til kommentar

Det er bare så synd ps3 som liksom retter seg inn mot å være en multimedieboks, ikke engang klarer å oppskalere vanlige dvd'er..! Hva med dem som har endel dvd-filmer og ikke har planer om å kjøpe alt om igjen i HD, de må altså beholde sin gamle dvd-spiller i tillegg for å få med noe så selvsagt...helt på trynet vil jeg si. I det minste gir den mulighet for hd-lyd ut, noe x360 ikke gjør, men til gjengjeld oppskalerer x360 en dvd helt til 1080p, om du vil det....så vil du ha bra bilde, så velger du x360 og vil du ha god lyd velger du ps3.

Tror jeg hiver ut alt og kjøper toshiba hd-ex1, både fantastisk bilde og lyd...

Lenke til kommentar

Værre med PS3 er vel at hvis du setter den til 720p ut (hvilket vil si de fleste HDTV'ene solgt her i landet) så nedskalerer den Blu-ray filmene til 480p. Sånn var den ved launch, men er dette rettet på i firmware oppdatering ennå? Dog ikke et kjempeproblem uansett kanskje da HD-ready TV'ene kan ta imot 1080i og nedskalere selv hvis det behøvs.

Lenke til kommentar
Det er bare så synd ps3 som liksom retter seg inn mot å være en multimedieboks, ikke engang klarer å oppskalere vanlige dvd'er..! Hva med dem som har endel dvd-filmer og ikke har planer om å kjøpe alt om igjen i HD, de må altså beholde sin gamle dvd-spiller i tillegg for å få med noe så selvsagt...helt på trynet vil jeg si. I det minste gir den mulighet for hd-lyd ut, noe x360 ikke gjør, men til gjengjeld oppskalerer x360 en dvd helt til 1080p, om du vil det....så vil du ha bra bilde, så velger du x360 og vil du ha god lyd velger du ps3.

Tror jeg hiver ut alt og kjøper toshiba hd-ex1, både fantastisk bilde og lyd...

7882090[/snapback]

Støtter deg i HD XE1! Men... vil du virkelig gå glipp av alle filmtitlene fra Sony, Fox, Disney? :)

Oppskalering av DVD kan nok være et poeng. Men oppskalering gjort av avspiller er ikke derved sagt rent magi. Det er mye forskjellig kvalitet ute å går på disse skalerne i avspillerne. Noen ganger kan det være like greit å la TV'n oppskalere selv.

Og jeg har litt vanskelig for å tro at de som kjøper seg PS3 - for spill og blu-ray film, ville kastet ut sine gamle DVD spillere selv om den hadde oppskalert DVD helt til 1080p. Hvor mange av Xbox 360 eierne kastet sin gamle DVD spiller da de fikk spillmaskinen sin? ;)

Lenke til kommentar
Støtter deg i HD XE1! Men... vil du virkelig gå glipp av alle filmtitlene fra Sony, Fox, Disney?  :)
Tror faktisk ikke dette blir noe særlig til problem, siden mange av de utgivelsene som er BD-only i usa, kommer ut som HDDVD i europa, f.eks gjennom studio canal mm. Ser ikke bort ifra at BD vil vinne i usa og japan, men HDDVD vil ta seieren i Europa, spesielt når du ser prisnivået på ps3, så begge formatene kan nok leve lenge enda.

Oppskalering av DVD kan nok være et poeng. Men oppskalering gjort av avspiller er ikke derved sagt rent magi. Det er mye forskjellig kvalitet ute å går på disse skalerne i avspillerne. Noen ganger kan det være like greit å la TV'n oppskalere selv.
Det kan det nok, spørsmålet er jo om kvaliteten på den er noe særlig... Hd-E1 har jo fått mye skryt for sin oppskalering av sd dvd og x360 skal ligge omtrent på samme kvalitet og det sier jo litt. HD-EX1 skal jo være enda mye bedre..

Og jeg har litt vanskelig for å tro at de som kjøper seg PS3 - for spill og blu-ray film, ville kastet ut sine gamle DVD spillere selv om den hadde oppskalert DVD helt til 1080p. Hvor mange av Xbox 360 eierne kastet sin gamle DVD spiller da de fikk spillmaskinen sin?  ;)

7882258[/snapback]

Det var iallefall det første jeg heiv ut, deretter cd-spilleren...hvem gidder å ha en haug med forskjellige avspillere, når en spiller burde klare å ta seg av alt sammen, greit nok hvis det du har er referansespillere, men det er det ikke de fleste som har.

Lenke til kommentar
Værre med PS3 er vel at hvis du setter den til 720p ut (hvilket vil si de fleste HDTV'ene solgt her i landet) så nedskalerer den Blu-ray filmene til 480p. Sånn var den ved launch, men er dette rettet på i firmware oppdatering ennå? Dog ikke et kjempeproblem uansett kanskje da HD-ready TV'ene kan ta imot 1080i og nedskalere selv hvis det behøvs.

7882235[/snapback]

Dette er vel hva vi kan kalle en storm i et vannglass, siden dette "problemet" er nærmest ikke-eksisterende med hd-tv'ene vi har i Norge. Hvis du nekter PS3 å vise 1080i vil den vise Blu-rayfilmer i 480p, det er sant. Men løsningen er latterlig enkel, siden alle HD-tv'er som er solgt i Norge både støtter 720p og 1080i:

"Just go to "Settings""Display Settings">"Video Output Settings">Choose (HDMI, or component) and select "Custom" and check 720p and 1080i.

That way when you watch a Blue-Ray movie it will play on 1080i and if you play a game it will play it on 720p." :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Hvis tv'ens innebygde scaler er god skulle det vel bli like godt, siden spillerne som støtter 720p ut likevel må downscale internt. (Siden Blu-ray ikke har 720p på disken, men bare 480i/p og 1080i/p) De fleste mener derimot at det å se blu-rayfilmer i 1080i ser bedre ut enn å skalere til 720p, uten at jeg har personlig kjennskap til dette.

Lenke til kommentar

Jeg har valgt xbox fremmfor pl3 dette på grunn av pris og at jeg tror på hddvd.De fleste filmer jeg har sett på begge format så gir hddvd rett og slett et bedre bilde,hva grunnen til dette er vet jeg ikke.Men til de som har tenkt og kjøpe seg en hdspiller til sin xbox så hver klar over en viktig ting.Nemlig lyden,en xbox addone klarer ikke avspilling av verken dolby+ eller true hd,gjennom component

Lenke til kommentar

7882235[/snapback]

Dette er vel hva vi kan kalle en storm i et vannglass, siden dette "problemet" er nærmest ikke-eksisterende med hd-tv'ene vi har i Norge. Hvis du nekter PS3 å vise 1080i vil den vise Blu-rayfilmer i 480p, det er sant. Men løsningen er latterlig enkel, siden alle HD-tv'er som er solgt i Norge både støtter 720p og 1080i:

"Just go to "Settings""Display Settings">"Video Output Settings">Choose (HDMI, or component) and select "Custom" and check 720p and 1080i.

That way when you watch a Blue-Ray movie it will play on 1080i and if you play a game it will play it on 720p." :)

7882405[/snapback]

Ja, det var vel akkurat det jeg skrev om. :)

Lenke til kommentar
Støtter deg i HD XE1! Men... vil du virkelig gå glipp av alle filmtitlene fra Sony, Fox, Disney?  :)
Tror faktisk ikke dette blir noe særlig til problem, siden mange av de utgivelsene som er BD-only i usa, kommer ut som HDDVD i europa, f.eks gjennom studio canal mm. Ser ikke bort ifra at BD vil vinne i usa og japan, men HDDVD vil ta seieren i Europa, spesielt når du ser prisnivået på ps3, så begge formatene kan nok leve lenge enda.

Det kan det nok, spørsmålet er jo om kvaliteten på den er noe særlig... Hd-E1 har jo fått mye skryt for sin oppskalering av sd dvd og x360 skal ligge omtrent på samme kvalitet og det sier jo litt. HD-EX1 skal jo være enda mye bedre..

Og jeg har litt vanskelig for å tro at de som kjøper seg PS3 - for spill og blu-ray film, ville kastet ut sine gamle DVD spillere selv om den hadde oppskalert DVD helt til 1080p. Hvor mange av Xbox 360 eierne kastet sin gamle DVD spiller da de fikk spillmaskinen sin?  ;)

7882258[/snapback]

Det var iallefall det første jeg heiv ut, deretter cd-spilleren...hvem gidder å ha en haug med forskjellige avspillere, når en spiller burde klare å ta seg av alt sammen, greit nok hvis det du har er referansespillere, men det er det ikke de fleste som har.

7882404[/snapback]

HD XE1 har samme de-interlacer og scaler som Denons nye "referanse" spiller 2930 (og min projektor Mitsubishi HC5000 -hi hi :!: ) Silicon Optix Reon VX. Så ja, den blir nok noe av det råeste til den jobben!

Xbox 360's DVD avspilling har jo nettopp fått mye pepper på nettet i det siste. Men man behøver ikke tro på alt det om man ikke vil. Men for meg var valget veldig enkelt... Fyr opp 360'n. Fyr opp Toshiba HD E1. Hva ser best ut? HD E1 med god margin. Personlig synes den er langt under min Toshiba HD E1.

(Og bråket da man.. oj oj.)

CD? Toshiba HD E1 låter ikke spesielt vakkert der dessverre. Og det er uaktuelt med 360'ns bråk når jeg hører musikk. Behøver ikke ha referansespiller for å slippe det altså. :)

Jeg er også av den mening at begge formatene kommer til å eksistere side om side en god stund ennå. Derfor invisterte jeg i begge. Likevel, jeg tviler på at Studio Canal greier å slukke min tørst etter alle de Blu-ray titlene fra Fox, Sony, MGM og Disney som jeg ønsker ved sine HD DVD utgivelser.

Har foresten fått "The Pianist" på HD DVD fra studio canal. Skal kanskje se den i kveld. Spent på kvalliteten - dog ingen grunn til å dro at den skulle være noe dårligere enn de andre.

Lenke til kommentar

Dr.Peedee;

Det er ikke slik å forstå at jeg mener x360 er noen fantastisk maskin til alt mulig, men i det aller minste så har den med en rimelig bra oppskaleringsbrikke som idag er nærmest et minstekrav for en dvd-spiller, her svikter ps3 totalt og dette er veldig skuffende av en maskin som liksom skal være såå multimedia...

Bråket og mangelen av hd-lyd er grunnen til at jeg vurderer en standalone-spiller, du vil ikke selge din HD-E1 veldig billig vel? :innocent:

Når det gjelder musikk, så har jeg likegodt lagt musikken inn på data'n og streamer denne til x360, ikke minst mye enklere. Bruker ikke drevet da og bråket blir mindre.

Så V for Vendetta(HD DVD) igår kveld, fantasisk bra, en salig opplevelse :D

Lenke til kommentar
Hmm vet ikke om denne artikkelen har blitt postet før, men det var noe jeg tilfeldig kom over etter litt "internetting".

http://www.audioholics.com/news/editorials...DDVDsfailed.php

Synes det er en rekke bra argumenter, selv om den er litt gammel.

7883079[/snapback]

Den er gammel som du sier. Juni 2006. Den første Blu-ray spilleren var ikke ute på gata ennå en gang. Så nær som alle de 10 punktene hans ikke er gyldige lenger. De løste seg allerede utover høsten/vinteren 2006. Så den artikkelen har ingen relevans nå. Man får finne på andre grunner til at HD vil floppe. :)

Lenke til kommentar

7882258[/snapback]

7882404[/snapback]

HD XE1 har samme de-interlacer og scaler som Denons nye "referanse" spiller 2930 (og min projektor Mitsubishi HC5000 -hi hi :!: ) Silicon Optix Reon VX. Så ja, den blir nok noe av det råeste til den jobben!

Xbox 360's DVD avspilling har jo nettopp fått mye pepper på nettet i det siste. Men man behøver ikke tro på alt det om man ikke vil. Men for meg var valget veldig enkelt... Fyr opp 360'n. Fyr opp Toshiba HD E1. Hva ser best ut? HD E1 med god margin. Personlig synes den er langt under min Toshiba HD E1.

(Og bråket da man.. oj oj.)

CD? Toshiba HD E1 låter ikke spesielt vakkert der dessverre. Og det er uaktuelt med 360'ns bråk når jeg hører musikk. Behøver ikke ha referansespiller for å slippe det altså. :)

Jeg er også av den mening at begge formatene kommer til å eksistere side om side en god stund ennå. Derfor invisterte jeg i begge. Likevel, jeg tviler på at Studio Canal greier å slukke min tørst etter alle de Blu-ray titlene fra Fox, Sony, MGM og Disney som jeg ønsker ved sine HD DVD utgivelser.

Har foresten fått "The Pianist" på HD DVD fra studio canal. Skal kanskje se den i kveld. Spent på kvalliteten - dog ingen grunn til å dro at den skulle være noe dårligere enn de andre.

7882837[/snapback]

Ser at du skriver at dvd avspillingen på 360 har fått mye pepper på nettet. Mener du da egentlig HD-DVD avspillingen? Lest stort sett positivt om add on når det gjelder avspilling. Noe annet er bråket fra konsollen selvsagt.

Vinglet voldsomt i lengre tid iforhold til add on til 360, og hvis jeg hører at flere "entusiaster" begynner å uttrykke misnøye iforhold til bildekvaliteten blir det definitivt lettere å velge på en standalone blue-ray her i gården iallefalll.... :)

Lenke til kommentar
Dr.Peedee;

Det er ikke slik å forstå at jeg mener x360 er noen fantastisk maskin til alt mulig, men i det aller minste så har den med en rimelig bra oppskaleringsbrikke som idag er nærmest et minstekrav for en dvd-spiller, her svikter ps3 totalt og dette er veldig skuffende av en maskin som liksom skal være såå multimedia...

Bråket og mangelen av hd-lyd er grunnen til at jeg vurderer en standalone-spiller, du vil ikke selge din HD-E1 veldig billig vel? :innocent:

Når det gjelder musikk, så har jeg likegodt lagt musikken inn på data'n og streamer denne til x360, ikke minst mye enklere. Bruker ikke drevet da og bråket blir mindre.

Så V for Vendetta(HD DVD) igår kveld, fantasisk bra, en salig opplevelse :D

7883232[/snapback]

Xbox 360 er ikke fantastisk til alt mulig. Helt enig. Men den er jo en fantastisk maskin fordi man har så mange muligheter med den!

Selge min HD E1 billig? Nope. :D Ikke før 3. generasjon hd dvd spillere kommer... Den har virket så prikkfritt at den kvitter jeg meg ikke med, nei. Hehe. Du får vente litt så faller nok prisene på HD E1 utover våren. Har allerede falt i USA (dvs for HD A2) og England. Dessuten - følg med på bruktmarkedet på avforum.no når HD XE1 kommer imidten av måneden...

Jeg og fattern så på Casablanca fra 1942 på HD DVD i går. Humphrey Bogard og Ingrid Bergman. Vi hadde først hoppet litt rundt på King Kong HD DVD fordi jeg ville vise han hvor bra det nye formatet så ut. (Han er litt som han i reklamen som er innom på postkontoret.. "njaaaa. skeptisk"). Og joda. King Kong så jo bra ut, syntes han. Men mest imponert ble han over altså denne svart/hvitt tittelen, i 4:3 format og monolyd fra 1943. "Så bra så den aldri ut da den gikk å kino", gjentok han gang på gang. Og jeg er helt enig. De hadde ikke lagt til noe på bildet, det var orginalen. Men altså masteren har måttet blitt renset opp på alle tenkelige vis. Tenk hvis alle gamle filmer fikk samme opppussingsarbeid? Oh lala. Jo - nye titler kommer til å drive formatene framover. Men du verden så fantastisk å få se gamle klassikere i et format og billedkvalitet som man bare kunne drømme om tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...