Gå til innhold

Skal kjøpe mikrofon, gode tips?

medlem-82104

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og lager litt musikk! Og tenkte på å legge inn en vokal før eller senere i en låt jeg driver på akkurat nå, men har et par spørsmål.

Det jeg tar opp med for tiden er en crappy mikrofon, som så vidt fanger lyd. Når jeg tar opp får jeg en intens støyende lyd, noe likt "hvitt støy" aka "white noise". Det jeg lurer på: for å få fjernet denne intense lyden, må jeg kjøpe meg bedre mikrofon da? Eller er det lydkortet mitt som må forbedres? Lydkortet jeg bruker er Creative X-FI ExtremeMusic!

Eventuelt hvor høy prisklasse må jeg i for å få en mikrofon som ikke lager slikt støy slik at det blir helt stille?

Noen mikrofoner jeg burde gå for/ ikke gå for?

Jeg skal for det meste ta opp vokal, men litt gitar og andre små instrumenter blir vel også brukt! Så vil ha en mikrofon som tar opp over et bredt frekvensområde.

Kanskje litt mange spørsmål, svar på så mange dere kan! :)

Mvh

Andak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til instrumentopptak burde du vel helst hatt en kondensatormikrofon, men jeg tviler vel egentlig litt på at lydkortet ditt har fantommating?

Du har heller ikke oppgitt noe budsjett.

7612315[/snapback]

Nei, har ingen fantom inngang.

Budsjettet ligger vel på 1000 til 1800 kroner, pluss - minus :)

Lenke til kommentar

Yo..

du kan jo typisk bruke en overgangskabel fra XLR til jack... Men så lenge du ikke har phantommating på noen av kanalene på lydkortet får du ikke gang i stort annet enn dynamiske mic'er, à la Shure SM58 osv - som egner seg dårlig til opptak av lead vocals.. Til backing derimot, kan det være fint å avlaste en kondensator, og få litt variert klang i vokalbildet;)

Uansett, invester i ett lydkort med phantom, og kjøp Sontronics STC-2!! (digg kondensator på ca 2800 kr)

Lenke til kommentar

Nå skal det først sies at jeg ikke har prøvd denne selv, men det sies at denne skal være meget bra på instrumentoppmikking, og spesielt vokal.

B1

En kar jeg kjenner mente at denne eide Røde NT2 lett når det gjaldt vokal.

Har som sagt ikke prøvd selv, men den skal visst være meget bra til prisen.

Lenke til kommentar

Har hørt mye bra om B1 selv. Det at den "eier" Røde NT2 er jeg vel litt i tvil om.

sixx

lydkortet trenger ikke XLR for å bli bra. kjøp deg en grei nok for-forsterker og en mik.Shure SM58 er veldig bra

Du må ikke ha XLR nei, men i ett typisk lavbudsjet-hjemmestudio så gir dette veldig ofte best resultat. Det første utstyret jeg kjøpte var et lydkort uten XLR (echo mia midi) og en liten 6 kanals mikser. pris ca. 2500-3000,- hvis du heller legger 2500-3000 i et lydkort med f.eks. innebygde kombo jack/xlr m\hi-Z så er resultatet av den investeringen langt langt bedre.

"Kjøpe deg en grei nok for-forsterker" Kan du utype dette??

Andak

Hei!

Jeg driver og lager litt musikk! Og tenkte på å legge inn en vokal før eller senere i en låt jeg driver på akkurat nå, men har et par spørsmål. bla bla bla....

Min mening er at både lydkort og mikrofon bør byttes. Nå er jo kvalitet relitivt, men jeg mener at du bør spandere minimum rundt 2000 på lydkort og samme på mikrofon for at du skal kunne oppnå noe bra kvalitet.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Veldig bra og lese dette, og få gode råd.

C-Angel, har du noe forslag til lydkort og mikrofon?

Som sagt kunne jeg tenke meg å ta opp både gitar og vokal! Og litt penger er jeg villig til å offre for å få litt kvalitet på sakene :)

Andak

Lenke til kommentar

B1 har en god 5db "bump" ved 10000hz, noe som kan oppfattes som "bedre" særlig på vokal. Nt2-a er mer nøytral og passer bedre til instrumentopptak. Kanskje mer riktig å sammenlikne med Nt1-a siden Nt2-a har masse knapper med variabel pad, basskutt og ikke minst karakteristikk.

Nok en fortapt sjel som kaster seg ut i dødsspiralen av opptaksutstyr...

Det er konstruert et par USB-mikrofoner (dvs lydkort, preamp og mikrofon i ett), f.eks samson C01U som er tålelig bra hvis den er rettet rett mot det du skal ta opp. (ca 1000kr).

Dette er greit hvis du bare skal teste ut litt og ikke har for høye kvalitetskrav. Billig løsning siden du slipper å bytte ut X-fi (som er uegnet for lydopptak).

Med en gang man beveger seg inn i separat-eksternt-lydkort-og-mikrofon-land så flyr tusenlappene litt fortere, og det er vanskelig å komme unna minimum 3- 4000 som C-angel er inne på.

Hvis jeg skal komme med en anbefaling får du strekke budsjettet litt, Presonus Firebox og Studio Projects B1 eller Røde Nt1a vil gi deg flotte resultater hvis du tar opp i riktig rom. (SE og Sontronics kan også være fine) Ofte har plassering og rom mer å si enn hva slags utstyr man har (innenfor rimelighetens grenser såklart).

Du må nok også regne med iallfall 3-500 kr til mickabel, og hodetelefoner til monitoring hvis du ikke har et skikkelig bra anlegg å ta monitoringen på. Sony 7506 eller AKG K240 er gode monitorheadset.

Vær advart, med en gang du kommer i gang vil det svi i pengpungen. Det er alltid en eller annen dings eller mic som vil gjøre opptaket bare litt bedre.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...