inaktiv000 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Hei, har fått tak i et gammelt Canon speilrefleks-kamera. Det bruker "gammeldagse" filmruller, og er temmelig manuelt. Har dere noen tips for hvordan jeg kan komme i gang og lære meg bruk av dette? Gjerne noen linker. Tenker spesielt på innstillinger av blenderåpning, lukkertid, fokusering osv. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det er ganske likt som et digitalt SLR, med unntak av at du har en film som skal fremkalles. Mange her som anbefaler fotokompendiet som kan lastes ned. Har ikke lest hele selv, men det er mye lesestoff der. Blender og lukker er det du må lære. Nå kjenner ikke jeg til Canon og de forskjellige innstillinger kan ha ulike navn, men du har en innebygget lysmåler. Litt avhengig av hvilke modell du har og alder har du innstillinger for manuell, evt. blenderprioritert og/eller lukkerprioritert, enda nyere så kan du ha auto. Har du blenderring på objektivet skal blender stilles her. På et av mine gamle hadde jeg også en auto-innstilling her. Poenget er at blender og lukker er avhengig av hverandre for å få en korrekt eksponering. Har du manuell fokusering er det en form for fokusbekreftelse i søkeren. Innstilling av filmhastighet kan være manuell. Da må du passe på å sette riktig ASA-hastighet (tilsvarer det som idag kalles ISO) som står på filmen du setter inn. Etterhvert kom dette automatisk, men er det gammelt må dette gjøres manuelt. Dette sier fra til lysmåler hvor hurtig filmen er og hvordan lysmåler skal eksponere. Et greit utgangspunkt er å bruke en 200 ISO film hvis du skal ha negativ film, d.v.s. for papirkopier. Selv brukte jeg mest FUJI Superia 200 til papir og FUJI Provia 100 til slides. På den første filmen er det lurt å skrive ned innstillinger du bruker for hvert bilde så du ser hva du gjorde rett/galt. Og husk at en film skal spoles tilbake etter bruk før du åpner kameraet, og ikke skift filmen i direkte sollys. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå