inaktiv000 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Vi skal få bredbånd fra Lyse (10 mbit eller noe sånt), og skal la en leieboer få tilgang til dette. Da har vi to krav: - Fordele båndbredden på en slik måte at leieboer ikke bruker alt - Stenge leieboer ute fra vårt nettverk (fra våre PC-er med delte filer osv) Det beste hadde vært en router med et brukervennlig grensesnitt som kan gjøre disse tingene (hhv QoS og DMZ?), men i verste fall kan vi ha en dedikert PC til dette. Når det gjelder båndbreddestyring, hadde det aller beste vært om den gjorde slik at når kun én bruker internett, vil denne få tilgang til alt, men når to skal bruke nettet ville de få halvparten hver (evt. med mulighet for prioritering utover dette). Trenger forslag på routere, evt. programvare som kan utføre disse tingene. Lenke til kommentar
.H.K.O. Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Du har jo et program som heter netlimiter. Men det enkleste er vel å ha to rutere. om du har flere utganger på ruter fra levrandør så kan du jo koble til 2 billige rutere etter denne. Men det løser jo ikke problemet med hastighets deling. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) zyxel har en sånn ruter. Jeg kjøpte en sånn, fikk vist gode skussmål men jeg jeg synes den var litt for avansert. Pluss til kundestøttene som var behjelpelig med oppsettet. Jeg brukte den på akkurat samme måte, begrense bb på enkelte maskiner. Zyxel p-335wt heter den Endret 31. desember 2006 av regga Lenke til kommentar
mrPactoddy Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Vet det er routere som har disse funksjonene du spør etter.. her: http://www.draytek.no/produkter.htm Lykke til! Endret 1. januar 2007 av Pingla Lenke til kommentar
nifty Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 En Linksys wrt54GL, med dd-wrt firmware, gjør det du ber om, du kan definere flere VLAN (på de fire portene ruteren har), du kan også definere båndbredddebegrensning på de forskjellige portene/VLAN'ene. Du kan lese litt om det her : http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php?title=DD-WRT_Docu_(EN) Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Ryddet bort en del off-topic her. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 4. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg endte opp med Linksys WRT54GL, som koster 499 på Komplett.no denne uken. Takk for alle tips! Lenke til kommentar
nifty Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg endte opp med Linksys WRT54GL, som koster 499 på Komplett.no denne uken. Takk for alle tips! 7638553[/snapback] Godt valg synes nå jeg, har kjørt tilsvarende løsning i flere år Flere av mine bekjente har adoptert samme løsning, og det går dønn stabilt, overalt ! Lykke til videre !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå