Mister_joney Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Trenger en rimelig fisheye linse. Har Nikon D40 ( 52 mm )... Vil ha den "fisheye effekten" med bue i kantene... Noen som har noen forslag..? Link..? -Jonas Lenke til kommentar
Quadrat Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Ta en titt på ebay.com Lenke til kommentar
pederk Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 For oss vanlige dødelige er det ingen virkelig rimelige fisheyeobjektiver såvidt jeg vet. De billigste ligger på opp mot 5000kr nytt. http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11868 Jeg vet ikke om det er AF-motor innebygd i den der. Det trenger jo du som har D40. Såeeh... Om du vil ha det spesielt rimelig kan det være det må bli brukt. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Trenger en rimelig fisheye linse. Har Nikon D40 ( 52 mm )... Vil ha den "fisheye effekten" med bue i kantene... Noen som har noen forslag..? Link..? Du skriver bue i kantene, kan det være en mellomting mellom fisheye og vanlig vidvinkel du mener? D40 har crop-faktor 1.5, så en 12-14mm vil gi skikkelig vidvinkeleffekt, og med betydelig tønnefortegning. Og hvis det er skikkelig vidvinkel du er ute etter, så er det betydelig billigere enn fisheye. Edit: Etter å ha skrevet svaret slo det meg at dette er ulempen med crop-faktor-kameraer. Det er lite å velge i her. Sigma har et 10-20mm objektiv som vil være godt, men det gjør antakelig en for god jobb med å rette opp linjene, og til snaut 4000,- er det neppe rimelig nok? I stedet bør du kikke etter vidvinkelforsatser som du skrur fast foran på objektivet ditt. 0.2 - 0.3 ganger forstørrelse vil gi ønsket effekt, for i overkant av 1000,- kroner bør du finne noe morsomt. Dette er bare en løsning så lenge effekten er viktigere enn kvaliteten. Endret 31. desember 2006 av kaian Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) en 8mm peleng hadde vel gjort jobben her? http://www.pauck.de/marco/photo/stuff/pele...ng_fisheye.html Endret 31. desember 2006 av MrLee Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Har nettopp kjøpt en Peleng 8mm på eBay.co. Er veldig fornøyd. Hadde en Sigma 8mm som var bra, men solgte den. Lenke til kommentar
nicowiz Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 (endret) Nikon AF DX Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G ED til 5600!, dette er ikke af-s linse men har liten betydning da det er en smalsak å fokusere manuelt med denne Endret 1. januar 2007 av nicowiz Lenke til kommentar
m3 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Kom over dette på dpreview sitt forum se om det kan være noe for deg!? http://forums.dpreview.com/forums/readflat...97&changemode=1 Lenke til kommentar
djain Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei Jeg har ingen tips til deg, for er selv nybegynner. Jeg lurte på om noen kan fortelle meg hva Fisheye er for noe? Er det noe man bør ha? Lenke til kommentar
m3 Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hei Jeg har ingen tips til deg, for er selv nybegynner. Jeg lurte på om noen kan fortelle meg hva Fisheye er for noe? Er det noe man bør ha? 7647958[/snapback] http://en.wikipedia.org/wiki/Fisheye_lens Lenke til kommentar
pederk Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Er det noe man bør ha? Du fikk vel svar på hva fisheye er, og svaret på om det er noe man bør ha er nei. Du vil få mye mer bruk en skikkelig vidvinkel. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Med mindre man er en skateboard fotograf/filmer,da er et Fisheye nesten et must å ha. Lenke til kommentar
djain Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Er det noe man bør ha? Du fikk vel svar på hva fisheye er, og svaret på om det er noe man bør ha er nei. Du vil få mye mer bruk en skikkelig vidvinkel. 7653560[/snapback] Oki. Da satser jeg nok heller på en skikkelig vidvinkel. Noen forslag? (må si at de bildene tatt med fisheye ble utrolig stilige :-) men er nok en smule unødvendig for meg) Har forresten en kusine som vurderer å kjøpe samme kamera som jeg har og hun vil bruke det til å ta bilder av kross-sport (sykler i lufta på ett hopp osv...) og da kunne kanskje fisheye være noe for henne? Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Ja da kan Fisheye være noe for henne siden det skal tas bilder av nærgående action sports. Med et Fisheye kan fotografen være utrolig nært (og ``lavt``) innpå det som det skal tas bilde av,og man får fortsatt med bakken under,hoppkanten,himmelen,deler av landingen,utøveren osv... Samt den fine effekten av buede kanter..... Fisheye og action sports hører sammen som sopp og mose en perfekt symbiose... :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå