Mister_joney Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Jeg skal ha 3 slaveblitzer til action fotografering (skating). Fant en fyr som solgte en blitz for 250,- , men de var fra gammle SLR kamera. Bør jeg kjøpe de, eller kjøpe 3 nye slaveblitzer til nesten 2000 spenn..? Jeg er bare 17 år, så det er en begrenset inntekt. Jeg må også ha sånn man setter på kameraet, og på slavene som utløser alle blitzene samtidig. Har hørt at infarød er best. Hva heter de, og hva koster de..? Link..? - Jonas Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Mja. Hvorfor skal du ha tre blitzer? Jeg har hatt speilrefleks i snart 27 år og har aldri hatt bruk for mer en en blitz! Vel vel. Nå sier du ikke noe om hvilket kamra du har. Men kjøp blitz som passer til kamraet ditt. Hvis du bruker gamle blitzer som er beregnet på gamle slr. kan du rett og slett ødelegge kamraet ditt hvis du har digital speilrefleks! (pga høy spenning på polene) Jeg kjenner ikke til noe infrarødt system, men det høres dyrt ut. (og et sabla styr å plassere rett hvis du skal fotografere skating.) Jeg har Nikon D70 med SB800, denne blitzen kan fungere som master og styre flere blitzer. Jeg kan også få kamraet til å fungere som master og styre SB800. Da kommuniserer kamraet med usynlige blink fra kamraets intern blitz. (men ikke med blitzer til 250 kr. pr. stk.) Tror det vil være billigere å prøve lyssterk optikk og høy ISO eller fotografere under bedre lysforhold... Det beste er å kjøpe noen gode bøker innen fotofaget og lære foto før du brenner av så alt for mye penger på utstyr. Det siste sier jeg ikke for å virke belærende men jeg tror ikke løsningen på din case er å kjøpe tre ekstern blitzer som er kompatible med kamraet. DYRT, bruk heller pengene på bedre optikk + EN blitz!! Endret 31. desember 2006 av TOH65 Lenke til kommentar
pederk Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 De(n) gamle blitzen(e) du ble tilbudt duger ikke. Gamle blitzer vil ikke tillate kameraet ditt å tilpasse eksponeringen til lysstyrken fra blitzen, så du må isåfall gjøre alt helt manuelt, og det er vel ikke særlig aktuelt når du skal ta skatebildet. Blitzene må ha E-TTL, ikke TTL. Og TOH65 har helt rett: du må kjøpe ting som passer kameraet ditt. Ut i fra det lille jeg vet om skatefotografering trenger du ikke mer enn tre blitzer, hvor en sitter på kameraet og to er slaver, men hva vet vel jeg. Du kunne jo ha sett på tacky.no eller lignende sider om du fant noen som vet mye om skatefotografering som kunne ha anbefalt deg noe? Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 De(n) gamle blitzen(e) du ble tilbudt duger ikke. Gamle blitzer vil ikke tillate kameraet ditt å tilpasse eksponeringen til lysstyrken fra blitzen, så du må isåfall gjøre alt helt manuelt, og det er vel ikke særlig aktuelt når du skal ta skatebildet. Blitzene må ha E-TTL, ikke TTL. Og TOH65 har helt rett: du må kjøpe ting som passer kameraet ditt. Ut i fra det lille jeg vet om skatefotografering trenger du ikke mer enn tre blitzer, hvor en sitter på kameraet og to er slaver, men hva vet vel jeg. Du kunne jo ha sett på tacky.no eller lignende sider om du fant noen som vet mye om skatefotografering som kunne ha anbefalt deg noe? 7612323[/snapback] Les signaturen hans og du ser at har NIKON, og ikke CANON. NIKON har vel ikke ETTL. Og gamle blitzer som er i orden, duger som slaveblitzer med fotocelle fra f.eks. HAMA. MEN, en må bare beherske manuell eksponering. Lenke til kommentar
pederk Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Visste at han hadde Nikon, men ikke at Nikon ikke har E-TTL. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Tja, jeg brukte i lang tid 2 gamle blitzer på mitt D70 før jeg kjøpte en Sigma blitz. Den ene brukte jeg på kamera og den andre sammen med en optisk utløser fra Hama. Vet ikke om den produseres lenger, men disse 2 fungerte helt greit sammen. Problemet med gamle blitzer er at du ikke får TTL så du er låst når det gjelder blenderåpning. Selvom de blitzene jeg har og brukte har innebygd auto er det begrenset hvor mye justeringer du kan gjøre på blenderen. Derfor kjøpte jeg en Sigma, og det er veldig mye lettere å være kreativ når du kan justere blender og blitzen følger etter. Det jeg også har oppdaget er at det er umulig (jeg har ihvertfall ikke funnet en løsning på det) er å blande en TTL blitz med en manuell. Det blir aldri rett eksponering. Mulig det hadde funket dersom jeg hadde satt TTL blitzen på manuell, men da detter poenget med TTL. D40 har vel ikke støtte for trådløs blitz? Har den det er et mulig alternativ en del Sigma 500 etellerannet Super. Bare kjøpe så mange du kan, men dette blir jo dyrt da de koster rundt 2K pr. stk. Tror også disse kan brukes som "dumme" slaver. Får du tak i 2 optiske triggere type Hama e.l. koster de nesten ikke noe, så kan du kjøpe 2 gamle blitzer og bruke den innebygde til å fyre disse. Den innebygde bør nok også stå på manuelt. Mener helt klart at dette skal gå, men du må fyre noen testbilder for å sjekke eksponering først og styre alt manuelt. Det er helt rett at enkelte gamle blitzer KAN ødelegge nye DSLR, men har du disse på en optisk trigger blir det aldri et problem. Koster ikke så mye å prøve.......... Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Hva med å kjøpe en eller flere arbeidslamper? De er billige (et par 100,-),muligens kraftigere enn blitz,finner sikkert noen arbeidslamper som også går på batteri for bruk der stikkontakter ikke er tilgjengelige..... Endret 31. desember 2006 av naits81 Lenke til kommentar
pederk Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Arbeidslamene er nok ikke kraftigere enn blitz, og med batteri er de vel enda svakere, men en dårlig idé var det ikke. Lenke til kommentar
Mister_joney Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Er litt ny i gamet... Hva er TTL blitz. og hvilken betydning har det på bildet? -Jonas Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 TTL står for "through the lens", i dette tilfellet betyr det at lyset måles igjenom selve objektivet sånn at man kan få en automatisk eksponering som er så perfekt som mulig. En ekstern blitz tilsvarer fort arbeidslamper på 10 000W og mer så det er ikke spesielt praktisk med sånne lamper. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Visste at han hadde Nikon, men ikke at Nikon ikke har E-TTL. 7613411[/snapback] Nikon sitt nye TTL-system, heter iTTL. Heller ikke Nikon blitser beregnet på eldre TTL systemer fungerer optimalt. Det er kun SB400, SB600 og SB800 som støtter dette systemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå