Gå til innhold

Ta godebilder på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å ta noen bilder i morgen og tenkte med dette å forberede meg litt.

Hvilken ISO verdi, blenderåpning og lukkertid er anbefalt å bruke på kvelden uten at fyrverkeriene på himmelen vil bli utydelige?

Jeg har stativ men er ikke sikkert jeg vil ha dette tilgjengelig hele tiden :)

Har forresten Canon EOS 350D

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det er såpass mye mørkt bør du ha lavest mulig ISO innstilling, du kan til nøds dra den opp litt men det blir fort kornete (støy).

Om du ikke bruker stativ er det praktisk talt umulig å ta bilde av fyrverkeri (bilder hvor fyrverkeriene blir prangene). Ellers er lengste anbefalte lukkertid som oftest 1/60, det kommer selvfølgelig ann på brennvidden :) blenderen stiller du etter hva som gir deg akseptabel eksponering :)

Når det gjelder lukkertiden når du tar vilder av fyrverkeri bør du eksprimentere med lukkertider på mellom 10 og 30 sekunder. dette går naturligvis kun når du har stativ :)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Det beste tipset kom litt høyere opp, gå ut og prøv selv.

Ellers er et annet triks(som jeg dessverre ikke har prøvd selv) å ta bilder med stativ med lukker stilt til "bulb", bruke fjernkontroll/snorutløser og bruke et stykke papp som du holder foran objektivet mellom rakettene. På denne måten skal en kunne fange flere raketter svært bra, har sett svært gode resultater.

Nevnte ikke blenderverdi, men kan tenke meg blenderverdier mellom f/4 til f/11 burde være et sted å starte..

Vel - uansett lykke til til dere som benytter det neste døgnet til fotografering. Og selvfølgelig et godt nytt år!

Mvh LM

Lenke til kommentar
Hei, tenkte å ta noen bilder i morgen og tenkte med dette å forberede meg litt.

Hvilken ISO verdi, blenderåpning og lukkertid er anbefalt å bruke på kvelden uten at fyrverkeriene på himmelen vil bli utydelige?

Jeg har stativ men er ikke sikkert jeg vil ha dette tilgjengelig hele tiden :)

Har forresten Canon EOS 350D

Takker for svar!

7610443[/snapback]

Samme spørsmål er nettopp blitt besvart på foto.no. Fra hukommelsen fra den diskusjonen:

- Laveste ISO

- Blender f/8 - f/11 for å unngå utbrenning av rakettlysene

- Lukkertid på bulb og fjernutløser hvis du har (helmanuell eksponering)

og la lukkertiden gjerne bli 5-30 sek, alt etter hvor mye raketter du vil ha med på bildet.

- Fokuser først og skru over på manuell fokus, så slipper du risiko for at

autofokus prøver å fokusere omigjen når bildet skal tas.

- Stativ selvsagt.

Lenke til kommentar

Berland har en fin oppsummering.

Det er ingen heksekunst i grunn. ISO 100, f/11 og 15-30s er en vinner. Det største problemet er å time det rett. Treffe der rakettene ekspoderer, med andre ord. Et tips i så måte er å bruke videre vinkel slik at en får større sjans for å treffe noe interessant.

Lenke til kommentar

Hva med oss som ikke kan (så vidt jeg vet iallefall) stille inn iso, blender, lukkertid osv.. ^^ Har et Nikon coolpix L4 (JA, jeg er nybegynner :p) og et lite spinkelt stativ.. er det bare å la kameraet gå varmt o håpe på noen blinkskudd? Eller.. noen andre tips?

Lenke til kommentar
Hva med oss som ikke kan (så vidt jeg vet iallefall) stille inn iso, blender, lukkertid osv.. ^^ Har et Nikon coolpix L4 (JA, jeg er nybegynner :p) og et lite spinkelt stativ.. er det bare å la kameraet gå varmt o håpe på noen blinkskudd? Eller.. noen andre tips?

7612089[/snapback]

Da har du et problem...

Hvis kamera ikke har mulighet for manuell innstilling av ISO så vil jeg tro det er stor sannsynlighet for at kamera velger høyeste ISO.

Men så er vel høyeste ISO skjelden over 400 på kompaktkamera så det kan kanskje funke.

Stativ MÅ du ha.

Sett fokusmodus på uendelig (vanligvis bilde av to fjelltopper ^^ )

Ta bildet rett før raketten sprenger.

Mange timer å øve på før det virkelig store rakettregnet kommer opp mellom halv 12 og halv et. :)

EDIT: På L4 skal det være 11 Scene Modes hvorav en heter "Fireworks Show"

Endret av Rivers
Lenke til kommentar

Har googlet og lest endel om dette idag, legger ved noen linker:

http://www.photojojo.com/content/guides/11...reworks-photos/

http://www.photobird.com/learn/top5tipsfireworks.html

http://photos.si.edu/firew/firew.html

"Kreative ideer" fra Photojojo:

Creative Ideas

Here are a few more ideas to get your creative juices flowing:

* Portrait-oriented shots will typically work best to capture a single rocket’s rise and explosion. If multiple shells are going up at once, try shooting in landscape.

* Don’t forget that the best is often saved for last. Don’t run out of space on your memory card before the finale!

* Water, buildings, and landmarks make excellent backdrops for photos and help create more interesting compositions. Try to frame some shots with landmarks in the foreground and fireworks in the background.

* Similarly, try silhouetting people against the fireworks glow for a neat effect.

* Use longer shutter speeds to capture multiple explosions.

* Use really long exposures (20-30 seconds or more) and a black piece of cardboard or a black hat to capture lots of explosions in one frame. Simply cover your lens with your cardboard or black hat in between explosions to prevent light from entering your camera. If you’ve got a “bulb” setting, you can use it to keep your shutter open continuously until you close it.

* If your fireworks start before it gets dark, use the sunset setting on your camera to get some great shots at dusk.

* Use flash to get some audience and people shots. They make great diptychs with fireworks.

Aldri tatt bilde av fyrverkeri selv, skal prøve meg med D50'n ikveld. :)

EDIT: En ting jeg lurer på; hvilken hvitbalanse gir best resultat?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
EDIT: En ting jeg lurer på; hvilken hvitbalanse gir best resultat?

7613840[/snapback]

På nattbilder pleier jeg å bruke innebelysningsmodus. Det er jo tross alt kunstig belysning som brukes.

Ikke sikker på hvor stor betydning det vil ha på fargene på rakettene... sikkert ikke mye.

Kommer til å prøve dagslysmodus og innemodus selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...