Gå til innhold

400d "ubrukelig" Blitz ved lang exponering

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det går an å få blitzen til å fyres av i slutten av en lang exponering på Canon 400d ?

Jeg finner ingen innstillinger angående dette og har måttet nøye meg med at blitzen kommer i begynnelsen av disse lange exponeringene... noe som i mange tilfeller ser helt tullete ut hvis det er objekter i bevegelser.

Jeg har hørt argumenter om at det skal være slik på grunn av at det er vanskelig å vite hvor objektet er i slutten av en eksponering, men alt vil bli bedre en bildene jeg tok av innendørs gocart biler som blir belyst når de er lengst vekk og i tillegg får "fartstripene" foran seg!

Jeg ser ærlig talt ingen fordeler eller situasjoner der det er hensiktsmessig å ha blitzen i starten av en exponering og håper det er en meny innstilling jeg har oversett.

Vil eventuelt en løs blitz som Canon Speedlite 430 EX kunne løse dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk de ulike blitzinnstillingene. Du skal ha en variant som heter 'rear curtain sync' (eller tilsvarende).

Dette står garantert i manualen.

7610366[/snapback]

Takker.. har funnet en manuell bruker funksjon som heter 2 gardin synk - ved bruk av denne fyres det av blitz både i begynnelsen og slutten av eksponeringen, får prøve dette ved neste anledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...