Hoppesagåsa Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Jeg bruker rm -rf når jeg skal slette ei mappe. Blir denne mappa virkelig slettet for godt? Blir den ikke flytta til noe à la .Trash ? Hos meg ser det ikke slik ut, og da sier det seg selv at rm -rf kan få fatale følger dersom man skulle være litt uforsiktig. Jeg ser meg selv f.eks slette /mnt/dos/MP3/mappe men komme borti ENTER grunnet min dårlige touch når jeg har skrevet /mnt/dos/MP3 . Det må da finnes en mer sikker kommandobasert prosedure for dette? Og finnes det virkelig ingen funksjon i Nautilus som spør om bekreftelse før man sletter ei fil der? Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 rm sletter ja, sletter skikkelig (ikke ibas-sletting, men shift-delete-sletting). for å legge noe i trash skal du ha et system som støtter dette (typisk er det vel KDE/Gnome som støtter det) og da skal du SELV be om å få den til trash. husk det er DU som er in command, ikke pc'en :wink: Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 23. november 2002 Forfatter Del Skrevet 23. november 2002 Er det jeg som 'in command' sier du? Det føles ikke alltid slik, det skal jeg love deg . Vel da legger jeg rm -rf på hylla for godt å bruker istedet mv /mnt/dos/mp3/mappe /root/.Trash neste gang, selv om det innbærer at jeg må trykke på tastaturet hele 9 ganger mer for å gjøre samme jobben. Lenke til kommentar
tore- Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 finnes det en måte å lage en trash på? synes egentlig det er greit, aldri gått skeis but you never know... litt kjiperen hvis du presterer å skrive rm -rf /home Lenke til kommentar
glabba Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Bare vær forsiktig med rm -fr som root ivertfall. Det lærte jeg på den sure måten (riktignok i en undermappe av /, men likevel...). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Quote: Den 2002-11-23 20:21, skrev Hoppesagåsa:Det må da finnes en mer sikker kommandobasert prosedure for dette? Og finnes det virkelig ingen funksjon i Nautilus som spør om bekreftelse før man sletter ei fil der? Hos meg er det omvendt i Nautilus, det er klin umulig å slette en fil ordentlig :sad: Eneste som går er "move to trash", så må man slette filene fra søpleburken etterpå. Når det gjelder sikrere kommandoer så kan jeg sikkert mekke et script hvis jeg kjeder meg en dag :smile: I mellomtiden bør du bruke mitt stalltips: Alltid, jeg gjentar alltid når du skal slette filer (og spesielt rekursivt) bruker du først 'ls' med samme parameter for å se at shell-ekspansjonen har fungert som du håpet og at det er de riktige filene som vil bli slettet. Deretter trykker du pil opp, endrer 'ls' til 'rm -r' og voila... Lenke til kommentar
synfault Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Quote: Den 2002-11-23 22:31, skrev Dj_Offset:Ikke bruk "rm -r" og ikke "rm -rf"... og sett alias "rm" "rm -i" eller bruk "rm -ri" Pffft... Første jeg gjør når jeg setter meg foran en RedHat maskin som root: unalias rm Litt hårete baller skal man ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå