TBJ Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg har en disk med NTFS som jeg vil sjekke om det er noe galt med. På gamle FAT32 husker jeg at jeg kunne bruke CHKDSK og få opp rapport etter en skanning, men det fungerer ikke med NTFS. Velger jeg verktøy og feilsøking, vil den ta å feilsøke når maskinen startes. Men det er en stor partisjon (1.4TB), så det tar tid. Når den endelig er opp i windows, finner jeg ingen rapport. Det er da ikke meningen at jeg skal stå og se på at den kontrollerer...? Uansett... Det finnes sikkert andre "enkle" programmer som kan ta en disk-kontroll (scanning etter evt. feil / bad blocks)? Noen som kan anbefale et? Lenke til kommentar
KAS Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Du kan dra opp et konsollvindu og skrive chkdsk <stasjonsbokstav:> /r. Da får du status og en rapport i samme vindu når den er ferdig. Alle harddiskprodusentene har et eget diagnoseverktøy for funksjonaliteten du etterspør. Noen av disse programmene gir også anledning til å fikse problemet. Er disken f.eks av merket Western Digital, tar du turen innom support/download-seksjonen hjemmesiden deres. Når du sier at du har en partisjon på 1,4 TB, er det da snakk om en ekstern disk? De fleste av disse verktøyene må kjøres utenfor Windows. Seagate har et ActiveX-verktøy som kjøres fra hjemmesidene deres. Jeg lurer på om ikke dette funker med alle disker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå