jolly Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Nummereringen blir ikke riktig når jeg kopierer bilder fra mitt Panasonic FX01 til PC ved hjelp av Windows "veiviser for scanner og kamera". Dermed blir det vanskelig å vise de i kronologisk rekkefølge. På selve minnekortet ligger de tilsynelatende i riktig rekkefølge, men jeg synes det er greit å gi bildene unike filnavn for hver ferietur ol. Hvordan løser jeg dette problemet? Kanskje det er på tide å benytte et annet program til å organisere bildene mine? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Finnes mange bra programmer for organisering av bilder, blant annet Adobe Album. Men vær klar over at du ikke bør bruke den innebygde brennefunksjonen i alle slike programmer da de gjerne lagrer flere eksempler av hvert bilde på CD'n og et filsystem du skal slite med å finne igjen bildene dine i. Så om du leverer en slik CD med bilder til fremkalling, kan du risikere å måtte betale for tre ganger så mange bilder som du egentlig skulle ha, fordi bildene ligger opp til tre ganger på samme CD'n (for eksempel original, album og thumbnail). iPhoto er det desidert mest håpløse programmet på denne fronten, og bør egentlig unngås også av andre grunner. Jeg bruker bare Windows Explorer til å organisere bildene mine. Mye mer "clean" og jeg har full kontroll. Filnavnet mitt består av <årstall>_<bildenr>_<beskrivelse>.jpg 2006_001_Ferietur.jpg På denne måten kommer de i riktig rekkefølge. Men mange foretrekker å organisere det med en mappe per event. F.eks: C:\Bilder\<årstall>_<mappenr>_<beskrivelse\<bildenr>_<beskrivelse> C:\Bilder\2006_01_Ferietur\001_På flyet.jpg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå