Gå til innhold

Hjelp til nytt hjemmekino anlegg

Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke noe dedikert hjemmekino emne, så fant ut at stereoanlegg passet best.

Det gjelder hjemmekino anlegg til en kjellerstue, og først som sist, jeg har ikke mye peiling på slik, hva man skal gå etter o.l.

I første omgang er jeg/vi på utkikk etter reciever og to gulvhøyttalere, og dvd/cd/mp3-spiller.

(Altså ikke sub eller bak/center osv).

Jeg hadde i utgangspunktet satt et tak på 7-8 tusen, men det er noe sprengt, så det er til en viss grad slingringsmon. Jeg er også mer på jakt etter GOD lyd framfor høy lyd, det er ikke så veldig store stua det er snakk om. Etterhvert blir det nok også koblet til platespiller.

Når jeg/vi først skal ha noe slikt tenkte jeg at det kan være like lurt å ha noe med kvalitet, framfor et "3.000,- surround anlegg" fra elkjøp/expert o.l. Jeg har kikket litt rundt på hifiklubben.no, og funnet dette:

DENON AVR-1707 Hjemmekinoreceiver 3.698,-

DALI Concept 6 Høyttalere 4.396,-

Totalt: 8.094,-

DALICONCEPT6CH_1_b.jpgDENAVR1707SI_1_m.jpg

Recieveren er av de i samme serie den svakeste med 7-kanaler og med mulighet for bi-amping av fronthøyttalere. Effektmessig tror jeg AVR-1707 er mer enn nok for vår del. De som er hakket større, DENON AVR-1907 og DENON AVR-2307, har kanskje flere funksjoner og muligheter, men er disse forskjellene så veldig vesentlige?

I og med at jeg ikke skal ha med sub, ihvertfall ikke i første omgang, så er jeg litt i tvil om Concept 6 høyttalerene har god nok kraft i bunn. Samtidig synes jeg det var et noe stort prishopp opp til Concept 8, så her er jeg litt i tvil, får kanskje tak på en brukbar sub tilsvarende prishoppet?

Er litt usikker på om vi skal ha en ren DVD/CD/mp3-spiller eller om vi skal ha opptager når vi først skal anskaffe slikt. Men slikt kan vel også kjøpes andre steder til en rimeligere penger uten at det gjør noe? Forslag?

Er også fullt åpen for andre "sammensetnings-forslag", alle råd og tips mottas med takk! :)

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du ha en surroudreciver når du ikke skal ha ett 5.1 oppsett??

Kjøp heller en stereoforsterker for mye mer for pengene da!

Hva med NAD C325BEE i stede for den reciveren? Der er det Pre Out så du kan koble på en sub.

Hvis du er redd for at høyttalerene går dypt nok kan jeg tipse om PSB T45. (tror du får de billigere på nettet). Når Lyd og bildet testet disse ble det veldig overasket over hvor god og dype bassen var. Og de står på listen over anbefalte høyttalere på hjemmesiden deres. Fidelity skrøt også masse av disse høyttalerene når de hadde de til test med Thule Spirit IA60. Jeg har disse høyttaleren selv med Thule IA100. Jeg opplevde engang at jeg hadde glemt å stå på subwooferen min (med en 15"bass). Dette oppdaget jeg ikke før etter å ha hørt gjennom ett helt album. Fordi det er så god bass i T45

Men husk når du skal koble til platespiller trenger du en RIAA (platespiller forsterker). Hvis det ikke er integrert i platespilleren eller forsterkeren du ender med å kjøpe

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Takker for svar! :)

De to forsterkerene er sikkert bra, men grunnen til at jeg så på en hjemmekinoreciever er at tanken var å ha mulighet til å bygge ut seinere, med bakhøyttalere/sub/center, uten å nødvendigvis måtte bytte ut reciever/forsterker.

Jeg og vet at en får best musikklyd med en god stereoforsterker, men anlegget vil bli aller mest brukt til tv og film. Åsraken til at jeg ikke anskaffer alt på en gang, er selvsagt økonomien.

Jeg er og klar over det med phonoinngang, og det tas egentlig som en selvfølge at det er innebygd. Men det er jo heller ikke verre enn å anskaffe en slik separat når platespilleren skal tas i bruk.

Den PSB høyttaleren du viste til var en tusenlapp rimeligere på komplett, alle tre i den T-serien var det faktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...