Howard Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 Quote: p4power skrev (2002-01-03 13:39):Den nye FCPGA2 cellyen er mye bedre enn Duron. Begrunnes? Jeg synes ikke det ser slik ut hos The Pabster men... :smile: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 3. januar 2002 Del Skrevet 3. januar 2002 En server som bare skal dele internett i et hjemmenettverk trenger da ikke være særlig bra? Spørs vel kanskje litt på linja, men med et bra OS skulle det vel gå fett med alt fra en 486 og oppover... Ingen vits i å ha for bra maskin, er det vel? Blir bare overkill... Lenke til kommentar
p4power Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-03 15:38, Howard skrev:Begrunnes? Jeg synes ikke det ser slik ut hos Vel, i de testene der duron kommer litt bedre ut celly, er pga DDR rammen. I blant annet 3dmark har dette en del og si. Cellyen er bedre pga den nye 0,13 mikron kjernen som bruker lite støm og produrerer mindre varme. Den er vesentlig mer overklokkbar. Prisen er den samme, når du regner med at du må kjøpe vifte til duronen, som følger med cellyen. Og det er jo noe alle vet at Intel er mer stabilt, og har mindre kompabitetsproblemer enn AMD. Dessuten er gode FCPGA2 hovedkort billigere enn socketA, og så trenger man ikke 300W powersuply eller mer hvis man skal ha masse utstyr i kabinettet. Så det så. _________________ Min Kongepc : 486 DX 33, m/ Pentium 83 OVERDRIVE 64MB EDO Kingston SIMM RAM 3,2 GB Seagate Harddisk ATI MachII Skjermkort AWE 64 Soundblaster lydkort 10 Mbit 3com nettverkskort 19" Panasonic skjerm [ Denne Melding var redigert av: p4power på 2002-01-04 11:14 ] [ Denne Melding var redigert av: p4power på 2002-01-04 11:16 ] Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Dersom du bare skal dele Internett kan du klare deg godt med en router, ev. ISDN router.... Lenke til kommentar
Howard Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Vel, i de testene der duron kommer litt bedre ut celly, er pga DDR rammen. Nemlig! Vis meg et stabilt, godt og raskt brikkesett som Celeron kan kjøres på som støtter DDR SDRAM :wink: Cellyen er bedre pga den nye 0,13 mikron kjernen som bruker lite støm og produrerer mindre varme. Jeg tror de fleste bryr seg lite om en CPU forbruker 20W eller 30W eller om den ligger på 25C eller 30C idle. Det er ytelsen og stabiliten som teller. Den er vesentlig mer overklokkbar. Det stemmer. Mens en Duron 1.2 GHz (Morgan-kjerne) når 1.4 GHz, når Celeron "Tualatin" typisk 1.6 - 1.7 GHz (vannkjøling i begge tilfeller). Men hva så, så lenge Duron er raskere? Er en prosessor "bedre" enn en annen fordi den kan overklokkes høyere? Prisen er den samme, når du regner med at du må kjøpe vifte til duronen, som følger med cellyen. Skal vi se (priser fra Komplett): [*] Celeron 1.2 GHz Boxed: 1290 kr [*] Celeron 1.3 GHz Boxed: 1568 kr [*] Duron 1.2 GHz: 971 kr Man får meget gode CPU-kjølere for henholdsvis 597 og 319 kroner. :smile: Og det er jo noe alle vet at Intel er mer stabilt, og har mindre kompabitetsproblemer enn AMD. Eller "alle" tror? Har du testet dette selv eller bare "hørt det av noen"? Antar at du mener hele plattformen, og ikke bare prosessorene fra Intel og AMD. Ofte er det jo dårligere brikkesett som skyldes ustabilitet og inkompabilitet - iallfall var det tildels slik tidligere. Min erfaring er at brikkesett til AMD-plattformen har tatt et langt steg fremover i riktig retning i den senere tid, og med KT266A brikkesettet fra VIA er AMD-plattformen endelig på høye med Intel-plattformen kvalitetsmessig også, ikke bare ytelsesmessig. Dessuten er gode FCPGA2 hovedkort billigere enn socketA, Jaha, et kvalitetskort som Epox EP-8KHA+ KT266A koster kr 1046 på databutikken. Finner du et godt FCPGA/2 basert hovedkort særlig rimeligere enn det er du god. og så trenger man ikke 300W powersuply eller mer hvis man skal ha masse utstyr i kabinettet. Det er en myte at man MÅ ha 300W eller mer for å kjøre Duron-prosessorerer. Det gjelder først og fremst for raske, strøm-sultne Athlon prosessorer. Men for å være på den sikre siden bør man riktignok ha 300W power - det er jo ikke for ingenting at AMD anbefaler det. Mange her inne kjører forresten Duron (og Athlon!) på 250W power. Det er ikke alltid antall Watt det kommer an på, men kvaliteten på poweret (bla hvor mange A det leverer i 12V). Men å gjøre dette til en Intel vs AMD diskusjon er vel det siste vi vil... :smile: Jeg føler bare det er riktig å reagere, når noen kommer med utsagn som "Produkt X er mye bedre enn produkt Y" - uten at dette er særlig begrunnet eller har rot i virkeligheten. [ endret av Howard den 2002-01-05 01:01 ] Lenke til kommentar
Zitoz Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Pentium = Kvalitet AMD = Fjorttis CPU skal ikke gidde å quote alt det Howard sa, men dette må inn. Quote: Det stemmer. Mens en Duron 1.2 GHz (Morgan-kjerne) når 1.4 GHz, når Celeron "Tualatin" typisk 1.6 - 1.7 GHz (vannkjøling i begge tilfeller). Men hva så, så lenge Duron er raskere? Er en prosessor "bedre" enn en annen fordi den kan overklokkes høyere? Dette er det mest latterligste jeg har sett, er ikke "Overklokking" AMD's sterkeste side da? er det ikke det dere argumenterer med HELE tiden, at om man over klokker en Athlon, og IKKE en P4 så vill athlonen være bedre? Dere AMD fjolls er så skrudd i skallen, at det er til å le av.... Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Okay, et seriøst forslag til spørsmålet. Til server anbefaler jeg å kjøre windows 2000 IKKE XP, det er ingen vits, de har akkurat samme funksjoner. (i serversammenheng) En fin server du skal bruke til internett/fildeling hjemme trenger ikke være mer en 133MHz Pentium Det holder. Men den bør ha en god del ram, helst 128MB. Men det holder fint. Harddisken vil være en mulig flaskehals ved filkopiering. Ellers støtter nok ikke HK veldig store disker dersom du skal bruke den til filserver. Men bedre maskin en det der trenger du absolutt ikke til internett-deling. Lenke til kommentar
house Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 Quote: Dere AMD fjolls er så skrudd i skallen, at det er til å le av.... hva skal man si til dette ? jeg har ikke tenkt å si at AMD er bedere en intel.. men kan si det sånn, man kjøper det man vil ha, det som lommeboka tåler, eller, hva du trenger maskina til!.. ditt valg, AMD er minst like bra som intel, og vice versa.... Housey (dere trenger ikke å komme med motargumenter, jeg veit jeg har rett!!) :smile: Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-22 16:45, Zitoz skrev:Pentium = KvalitetAMD = Fjorttis CPUskal ikke gidde å quote alt det Howard sa, men dette må inn. Quote: Det stemmer. Mens en Duron 1.2 GHz (Morgan-kjerne) når 1.4 GHz, når Celeron "Tualatin" typisk 1.6 - 1.7 GHz (vannkjøling i begge tilfeller). Men hva så, så lenge Duron er raskere? Er en prosessor "bedre" enn en annen fordi den kan overklokkes høyere? Dette er det mest latterligste jeg har sett, er ikke "Overklokking" AMD's sterkeste side da? er det ikke det dere argumenterer med HELE tiden, at om man over klokker en Athlon, og IKKE en P4 så vill athlonen være bedre? Dere AMD fjolls er så skrudd i skallen, at det er til å le av.... Skikkelig bra argumentasjon fra en som stempler ca halvparten av europas PC kjøpere som fjortiser. IIRC så hadde AMD ca. 49% markedsandel på hjemmemarkedet i Europa. Men det med ustabile og kompatibilitetsproblemer kjøper jeg ikke. Helt klart at det kan skje om du presse dem maks, men har selv hatt AMD Duron 750, Athlon 1200, XP1800 - og ikke hatt problemer med NOEN av dem. De gikk/går på VIA KT133A og VIA266A. Duron 750 stod som server for internettdeling, og gikk 24/7. Den hadde w2k, og var dønn stabil. Har også PIII 1Ghz, og den har gitt meg "mer" trøbbel enn AMDene. Riktignok er PIIIen mest brukt, men de problemene jeg har hatt med XPen er det Win98 (Gammelt, har ikke gidda lagt in XP) som har forårsaket de fleste. Og ikke skyld "Explorer exe har utført en ulovlig operasjon" på AMD! Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Glemte rent min anbefaling :smile: Slik gjorde ville jeg gjordt det: Billig micro ATX M/vga, lyd og LAN. Stappet inn endel RAM, og evt den gamle disken. Om du vil ha AGP port, fåes billige AGP skjermkort rundt 3-400kr Stapp i den billigste CPUen du finner. Alle Celly, Duron greier er mer enn godt nok. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: Stratos skrev (2002-02-22 16:55):Okay, et seriøst forslag til spørsmålet.Til server anbefaler jeg å kjøre windows 2000 IKKE XP, det er ingen vits, de har akkurat samme funksjoner. (i serversammenheng)En fin server du skal bruke til internett/fildeling hjemme trenger ikke være mer en 133MHz PentiumDet holder. Men den bør ha en god del ram, helst 128MB. Men det holder fint. Harddisken vil være en mulig flaskehals ved filkopiering. Ellers støtter nok ikke HK veldig store disker dersom du skal bruke den til filserver. Men bedre maskin en det der trenger du absolutt ikke til internett-deling. Hvis Pc'en skal brukes til internett server og ikke noe annet så ville jeg kanskje anbefalt linunx? Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg hadde sett etter noe brukt utstyr: F eks. KT133A chipsett og en Duron eller Athlon. BX440 og en PIII eller PII er også greie valg. En PII prosessor kan kjøpes for 200-300Kr, brukt. Hovedkort (BX440) kan kjøpes for 300-500Nkr brukt. Det skal være mulig å få en brukbar server med 1024MB RAM til 2000-4000Nkr. Kjøp moe brukt og noe nytt. Har f eks. selv en BX440 basert PII 450MHz med 1024MB PC100 RAM og SCSI (onboard) på Asus P2B hovedkortet. Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Grunnen til at jeg anbefalte Windows 2000 er at der er flere som kan klare å sette opp en server med det, en med linux. Men kan man linux, er det ingen grunn til å la vær å bruke det. Begge deler funker sånn ca. like bra synes nå jeg. De fleste feilen hos begge systemer er jo tross alt brukerfeil/uvitende brukere :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå