lyckorus Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 hej! jag är en finländsk flicka som skulle behöva MYCKET hjälp med att välja en videokamera. hoppas att ni förstår min svenska. jag skulle alltså vilja köpa en kamera som mest skulle användas till egna amatörfilmer. jag har inte tänkt filma "familjen på semester" så mycket så kameran skulle gärna få vara lite bättre. jag har editerat 3st kortfilmer förut så jag kan lite om kameror, men ingenting när det gäller vilken det skulle löna sig att köpa. kamerans pris skulle få vara kring 500-700€ (vet ej vad det är i norska kronor) så mycket har jag lyckas komma fram till att kameran skulle vara antingen med miniDV eller hårdskiva. alltså ingen DVD. jag läste just att miniDV skulle vara bättre. vet någon mycket om det här? och hur kommer situationen att se ut i framtiden månne? man vill ju inte köpa något "gammalt". funktioner jag anser vara viktiga: -optisk zoom -filmning i mörker -batteri -enkel att använda -bra bildkvalitet hoppas ni förstår och tack på förhand! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Mini-DV er kvalitetsmessig det beste, spesielt om du skal redigere, samtidig som det er lettere å redigere film fra et miniDV kamera enn harddisk. Vil anbefale Panasonic GS280 eller GS300 som vel skulle ligge cirka i den prisklassen du nevner. De har 3CCD funksjon, noe som betyr at det er tre sensorer som registrerer bildet i stedet for kun en, noe som gjør at fargene blir separert og gir derfor meget god fargegjengivelse. I tillegg blir bildet veldig skarpt og fint ved 3CCD. Det har også optisk bildestabilisator som hjelper deg å holde kameraet rolig (spesielt viktig når du zoomer) og Leica-lisensiert objektiv som sikrer at objektivet ikke gjør bildene uskarpe. Eneste forskjellen på de to modellene jeg nevner, er at GS280 kun har mulighet for å overføre digitale signaler ut fra kameraet til PC, DVD recorder eller lignende, mens GS300 også kan motta digitale signaler fra PC om du f.eks ønsker å lagre en ferdigredigert film på miniDV (som gir bedre kvalitet enn lagring på DVD). Lenke til kommentar
lyckorus Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 tack för svaret! märker att det är många som rekommenderar panasonic-kamerorna så jag skall ta och titta lite närmre på vad det står skrivet om dem. är 10x optisk zoom okej, eller på gränsen till dålig? GS300 verkar vara bra eftersom den har digital överförning pc->kamera. för övrigt verkar funktionerna du nämnde vara något att satsa på. tack ännu en gång! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) är 10x optisk zoom okej, eller på gränsen till dålig?Grunnen til at Panasonic "kun" har 10x optisk zoom på mange av sine dyrere kamera, er fordi de vektlegger kvalitet fremfor å gjøre spesifikasjonsjegerne fornøyd. Jo mer zoom du dytter inn i et objektiv, jo dårligere blir kvaliteten. Derfor er det ikke bare "ok" at de har 10x zoom... det er faktisk "jättebra" som dere sier :!: 30x zoom og sånt finnes stort sett på de billigste kameraene, og det er fordi kvaliteten ikke er i høysetet der... der selger man nesten utelukkende på spesifikasjonene. Og har du noen gang prøvd å zoome noe særlig mye nærmere enn 10x og prøvd å holde kameraet stødig nok, så skjønner du at det ikke er noen vits med mer enn 10x zoom heller. Selv med optisk bildestabilisator, er det veldig vanskelig å få noe brukbart ut av det. EDIT: Her er link til Panasonic GS300 produktside http://www.panasonic.se/servlet/PB/menu/11..._l15/index.html Endret 31. desember 2006 av Afseth Lenke til kommentar
lyckorus Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 det har jag inte tänkt på. jag har hittills inte behövt zooma så hemskt mycket, men jag tänkte på något sätt att "det kan vara bra att ha". min fotokamera har dålig zoom och jag tänkte att jag inte skall göra samma misstag att köpa en videokamera med dålig optisk zoom. men det tycks ju ligga någonting i det, eftersom de flesta dyrare kamerorna har en sådan zoom. bra att här finns experter som jag kan lyssna på innan jag går och köper nåt. tack igen! Lenke til kommentar
lyckorus Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 förresten, vet du eller någon annan om GS280 och GS300 filmar bra i mörker? personliga erfarenheter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 förresten, vet du eller någon annan om GS280 och GS300 filmar bra i mörker? personliga erfarenheter? 7612052[/snapback] Filmer vel bra i mørket til den prisklassen.. men krever likevel mye lys. Nattmodusen er veldig dårlig, så hvis du skal bruke det mest i mørke så tror jeg nesten jeg ville sett på et Sony kamera. Har ikke peiling på hvilke modeller... Lenke til kommentar
lyckorus Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 (endret) Filmer vel bra i mørket til den prisklassen.. men krever likevel mye lys. Nattmodusen er veldig dårlig, så hvis du skal bruke det mest i mørke så tror jeg nesten jeg ville sett på et Sony kamera. Har ikke peiling på hvilke modeller... 7612536[/snapback] jag skall nog inte filma mest i mörker, men skulle uppskatta om kameran ändå filmade okej i mörker eftersom jag antagligen också kommer att behöva det till mina filmer. så detta är en grej sony är bättre på? hoppas att GS300 ändå är ganska bra, för nu har jag nästan bestämt mig för att det är den jag skall ha Endret 31. desember 2006 av lyckorus Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Filmer vel bra i mørket til den prisklassen.. men krever likevel mye lys. Nattmodusen er veldig dårlig, så hvis du skal bruke det mest i mørke så tror jeg nesten jeg ville sett på et Sony kamera. Har ikke peiling på hvilke modeller... 7612536[/snapback] jag skall nog inte filma mest i mörker, men skulle uppskatta om kameran ändå filmade okej i mörker eftersom jag antagligen också kommer att behöva det till mina filmer. så detta är en grej sony är bättre på? hoppas att GS300 ändå är ganska bra, för nu har jag nästan bestämt mig för att det är den jag skall ha 7613234[/snapback] Det jeg mente var at Sony har bedre nattmodus på kameraene sine. Nattmodusen på mitt NV-GS500 gjør alt alt liksom går i slow-motion, og det suger. Lenke til kommentar
lyckorus Skrevet 31. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2006 Det jeg mente var at Sony har bedre nattmodus på kameraene sine. Nattmodusen på mitt NV-GS500 gjør alt alt liksom går i slow-motion, og det suger. 7613689[/snapback] aa, okej, nu förstår jag Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det jeg mente var at Sony har bedre nattmodus på kameraene sine. Nattmodusen på mitt NV-GS500 gjør alt alt liksom går i slow-motion, og det suger. 7613689[/snapback] Men nattmodus er jo en funksjon man bør unngå å bruke så lenge som mulig da den gir uheldige effekter samme hvilket kamera man bruker. Sony er bedre på nattmodus, men det er fortsatt en funksjon man bør unngå så lenge som mulig. Jeg har filmet i nesten totalt mørke uten nattmodus med min GS120 og det gikk faktisk overraskende bra. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Det jeg mente var at Sony har bedre nattmodus på kameraene sine. Nattmodusen på mitt NV-GS500 gjør alt alt liksom går i slow-motion, og det suger. 7613689[/snapback] Men nattmodus er jo en funksjon man bør unngå å bruke så lenge som mulig da den gir uheldige effekter samme hvilket kamera man bruker. Sony er bedre på nattmodus, men det er fortsatt en funksjon man bør unngå så lenge som mulig. Jeg har filmet i nesten totalt mørke uten nattmodus med min GS120 og det gikk faktisk overraskende bra. 7615065[/snapback] Hvordan kan det ha gått bra? GS500 trenger ihvertfall MYE lys... Du hadde vel gain på 18dB kanskje? Det blir totalt ubrukelig for min del.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hvordan kan det ha gått bra? GS500 trenger ihvertfall MYE lys... Du hadde vel gain på 18dB kanskje? Det blir totalt ubrukelig for min del.. Nesten totalt mørke er vel relativt, men man så ihvertfall nesten like godt som det øynene oppfattet. Hadde kameraet på automatisk, og ikke noe gain så vidt jeg vet. Har vært borte i kamera fra flere andre produsenter som sliter betraktelig mer. Canon har blant annet en lei tendens til å begynne å hakke, selv uten nattmodus, når det blir normal innebelysning. Lenke til kommentar
lyckorus Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 nå nattmodusen kommer jag antagligen inte att ha så stor användning för, så det gör inte så mycket. man får väl hoppas att jag lyckas med att filma i mörker eftersom åsikterna verkar vara lite spridda angående det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hvordan kan det ha gått bra? GS500 trenger ihvertfall MYE lys... Du hadde vel gain på 18dB kanskje? Det blir totalt ubrukelig for min del.. Nesten totalt mørke er vel relativt, men man så ihvertfall nesten like godt som det øynene oppfattet. Hadde kameraet på automatisk, og ikke noe gain så vidt jeg vet. Har vært borte i kamera fra flere andre produsenter som sliter betraktelig mer. Canon har blant annet en lei tendens til å begynne å hakke, selv uten nattmodus, når det blir normal innebelysning. 7617712[/snapback] Hm... Når mitt kamera står på automatisk så fyrer den opp med gain når det er lite lys.. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hm... Når mitt kamera står på automatisk så fyrer den opp med gain når det er lite lys..Du har et mer avansert kamera enn meg, og mulig GS500 legger på masse gain når det er litt mørkt. Mitt GS120 (forgjenger av minstebror i 3CCD-serien, GS180) har så vidt jeg vet ikke denne muligheten. Der er det vel bare blender og lukker som endres. Du kan sikkert slå av gain på GS500, og oppnå noe mørkere video, men samtidig uten så mye støy og mer "ekte" sortnivå Skal sies at jeg ikke er helt sikker på dette, men det ble ikke kornete når jeg filmet i mørke... bare mørkt. Helt sort ble sort, men paret som danset som jeg filmet, var lett å se. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå