Vaio Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 (endret) Beklager at jeg ikke quoter ordentlig, ærlig talt har jeg aldri lært meg det! "Jeg har ofte diskutert med kristne om hvorfor de ikke følger det som står i det gamle testamentet." Hvis din far skriver et testament, men så senere bestemmer seg for å skrive et nytt et, hvilket testament gjelder? "Hvis jeg f.eks velger og ofre min egen sønn, til meg selv fordi at jeg vil bli glad igjen. Lurer på om folk hadde syntes at jeg var så innmari snill og grei da. NEPPE!" Gud, Jesus og Den Hellige Ånd er en, bare i tre forskjellige skikkelser. 7641394[/snapback] ¨ Jeg skal gi dere et svar om hvorfor kristine ikke følger det gamle testamentet. Fordi Det nye og det gamle innholder 2 helt forskjellige GUD. Jødenes Gud som var hevnfult, tøft og strengt. Jesus Gud som var snill, forståelsfult og mykt. Men hvorfor beholde det gamle da? Har dere hørt om en mann kalt Marcians? Han kommer fra Tyrkia, og dro til Roma i året 139AD. Vet dere hvorfor de finner ikke han i noe kristelig litteratur? Fordi, han fant akkurat ut, at Det fantes to helt forskjellige Gud ved å sammeligner "da tidens" Nye og Gammle testamentet. Hva han oppdaget førte til at Kirken forbannet han, og visket han ut av den historien. Et av sammeligning er at Jødens gud var røft, temparert og fordommsfult. Hvordan kan det være samme som Jesus's Gud som var Elskende og tilgivende? Det er så synt at folk flest, inkludert her i Norge ikke har alle fakta på bordet. Endret 4. januar 2007 av Vaio Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jødedommen, Kristendommen og Islam har i seg selv samme " Gud ". Jødedommen er grunnstenen i begge de to andre religionene, vi tolker ting annerleder og vi har forskjellig messias, som utgjør forskjellen. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jødedommen, Kristendommen og Islam har i seg selv samme " Gud ".Jødedommen er grunnstenen i begge de to andre religionene, vi tolker ting annerleder og vi har forskjellig messias, som utgjør forskjellen. Det er den vanlige oppfatningen, men det er ting som tyder på at Jesus ikke er enig. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jødedommen, Kristendommen og Islam har i seg selv samme " Gud ".Jødedommen er grunnstenen i begge de to andre religionene, vi tolker ting annerleder og vi har forskjellig messias, som utgjør forskjellen. Det er den vanlige oppfatningen, men det er ting som tyder på at Jesus ikke er enig. 7645329[/snapback] Jesus er vår messias, som er forskjellen. Lenke til kommentar
Royo Skrevet 5. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2007 Hvis det dreier seg om akkurat den samme guden i islam og kristendommen, hvordan har det seg da at muslimer mener Koranen er direkte diktert av Gud selv, mens det innenfor kristendommen stort sett er akseptert at Bibelen er menneskets tolkning av Guds visdom? Hvem har egentlig rett? Hvilken bok skal man basere sin gudetro på, og hvilken begrunnelse kan gis for det? En kristen venn av meg fortalte at Bibelen egentlig ikke er noe stort mer enn en slags eldgammel avis/tidsskrift der det står om ting folk hadde bruk for på den tiden. Den fungerte både som lovverk for etikk og moral, samtidig som den gav instrukser for hvordan man skulle få det best mulig i hverdagen. Altså var den en måte å samle datidens ideer for så å spre det til hele befolkningen, et slags forum. For eksempel var visst homosex beskrevet som syndig fordi det medførte økt spredning av kjønnsykdommer. I dag er det ikke syndig fordi vi har mye bedre hygiene og har oppfunnet prevensjon. Lurer på når Bibelen går helt tom for kunnskap vi har bruk for i nåtidens samfunn... Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hvis det dreier seg om akkurat den samme guden i islam og kristendommen, hvordan har det seg da at muslimer mener Koranen er direkte diktert av Gud selv, mens det innenfor kristendommen stort sett er akseptert at Bibelen er menneskets tolkning av Guds visdom? Hvem har egentlig rett? Hvilken bok skal man basere sin gudetro på, og hvilken begrunnelse kan gis for det? En kristen venn av meg fortalte at Bibelen egentlig ikke er noe stort mer enn en slags eldgammel avis/tidsskrift der det står om ting folk hadde bruk for på den tiden. Den fungerte både som lovverk for etikk og moral, samtidig som den gav instrukser for hvordan man skulle få det best mulig i hverdagen. Altså var den en måte å samle datidens ideer for så å spre det til hele befolkningen, et slags forum. For eksempel var visst homosex beskrevet som syndig fordi det medførte økt spredning av kjønnsykdommer. I dag er det ikke syndig fordi vi har mye bedre hygiene og har oppfunnet prevensjon. Lurer på når Bibelen går helt tom for kunnskap vi har bruk for i nåtidens samfunn... 7646332[/snapback] Altså Bibelen er en bok full av tidsløse tekster, tekster som kan tolkes i et moderne syn. Den dagen menneskene har kvittet seg med alle nåværende "tidsløse" temaer så er nok trolig Bibelen ubrukelig, for de som ikke er religiøse. Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hvis det dreier seg om akkurat den samme guden i islam og kristendommen, hvordan har det seg da at muslimer mener Koranen er direkte diktert av Gud selv, mens det innenfor kristendommen stort sett er akseptert at Bibelen er menneskets tolkning av Guds visdom? Jeg har vokst opp i en kristen menighet, og diskutert kristendom med haugevis av kristne fra andre samfunn og andre religiøse. Jeg har aldri hørt noen som kaller seg kristne si at Bibelen er menneskelig tolkning. Den generelle oppfatning er nettopp at Bibelen er direkte diktert av Gud, at Gud styrte menneskene som skrev. Det er ikke uten grunn den heter Bibelen - Guds ord. En som mener bibelen stort sett er menneskelig synsing, er vel knapt en kristen i ordets rette forstand. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hvis det dreier seg om akkurat den samme guden i islam og kristendommen, hvordan har det seg da at muslimer mener Koranen er direkte diktert av Gud selv, mens det innenfor kristendommen stort sett er akseptert at Bibelen er menneskets tolkning av Guds visdom? Jeg har vokst opp i en kristen menighet, og diskutert kristendom med haugevis av kristne fra andre samfunn og andre religiøse. Jeg har aldri hørt noen som kaller seg kristne si at Bibelen er menneskelig tolkning. Den generelle oppfatning er nettopp at Bibelen er direkte diktert av Gud, at Gud styrte menneskene som skrev. Det er ikke uten grunn den heter Bibelen - Guds ord. En som mener bibelen stort sett er menneskelig synsing, er vel knapt en kristen i ordets rette forstand. 7646979[/snapback] Ja, men husk at de også sier at Adam og Eva var fullkomne, men det ble værre og værre da de ble fristet av develen og slikt så når årene gikk og nye generasjoner kom til verden ble menneskene mindre og mindre fullkomne. (udødelige og at de gjør alt rett). Når Bibelen ble skrivd er det ikke mulig at noen er fullkomne, så hvorfor kan ikke da Djevelen ha noe med Bibelen's tekster å gjøre? Eller kanskje de bare fant på noe? Dette nekter de såklart, men det er jo mulig siden de selv sier man ikke var fullkommen da! Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hvis det dreier seg om akkurat den samme guden i islam og kristendommen, hvordan har det seg da at muslimer mener Koranen er direkte diktert av Gud selv, mens det innenfor kristendommen stort sett er akseptert at Bibelen er menneskets tolkning av Guds visdom? Jeg har vokst opp i en kristen menighet, og diskutert kristendom med haugevis av kristne fra andre samfunn og andre religiøse. Jeg har aldri hørt noen som kaller seg kristne si at Bibelen er menneskelig tolkning. Den generelle oppfatning er nettopp at Bibelen er direkte diktert av Gud, at Gud styrte menneskene som skrev. Det er ikke uten grunn den heter Bibelen - Guds ord. En som mener bibelen stort sett er menneskelig synsing, er vel knapt en kristen i ordets rette forstand. 7646979[/snapback] Ja, men husk at de også sier at Adam og Eva var fullkomne, men det ble værre og værre da de ble fristet av develen og slikt så når årene gikk og nye generasjoner kom til verden ble menneskene mindre og mindre fullkomne. (udødelige og at de gjør alt rett). Når Bibelen ble skrivd er det ikke mulig at noen er fullkomne, så hvorfor kan ikke da Djevelen ha noe med Bibelen's tekster å gjøre? Eller kanskje de bare fant på noe? Dette nekter de såklart, men det er jo mulig siden de selv sier man ikke var fullkommen da! 7646995[/snapback] Bibelen ble jo skrevet av kirkens menn, ikke noen kriminelle. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hvis det dreier seg om akkurat den samme guden i islam og kristendommen, hvordan har det seg da at muslimer mener Koranen er direkte diktert av Gud selv, mens det innenfor kristendommen stort sett er akseptert at Bibelen er menneskets tolkning av Guds visdom? Jeg har vokst opp i en kristen menighet, og diskutert kristendom med haugevis av kristne fra andre samfunn og andre religiøse. Jeg har aldri hørt noen som kaller seg kristne si at Bibelen er menneskelig tolkning. Den generelle oppfatning er nettopp at Bibelen er direkte diktert av Gud, at Gud styrte menneskene som skrev. Det er ikke uten grunn den heter Bibelen - Guds ord. En som mener bibelen stort sett er menneskelig synsing, er vel knapt en kristen i ordets rette forstand. 7646979[/snapback] Ja, men husk at de også sier at Adam og Eva var fullkomne, men det ble værre og værre da de ble fristet av develen og slikt så når årene gikk og nye generasjoner kom til verden ble menneskene mindre og mindre fullkomne. (udødelige og at de gjør alt rett). Når Bibelen ble skrivd er det ikke mulig at noen er fullkomne, så hvorfor kan ikke da Djevelen ha noe med Bibelen's tekster å gjøre? Eller kanskje de bare fant på noe? Dette nekter de såklart, men det er jo mulig siden de selv sier man ikke var fullkommen da! 7646995[/snapback] Bibelen ble jo skrevet av kirkens menn, ikke noen kriminelle. 7647044[/snapback] Ja, hva så? Prester eller hva det het på den tiden var jo ikke noe mer fullkommen og kunne jo også bruke fantasi eller bli påvirket av djevelen. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Hvis det dreier seg om akkurat den samme guden i islam og kristendommen, hvordan har det seg da at muslimer mener Koranen er direkte diktert av Gud selv, mens det innenfor kristendommen stort sett er akseptert at Bibelen er menneskets tolkning av Guds visdom? Jeg har vokst opp i en kristen menighet, og diskutert kristendom med haugevis av kristne fra andre samfunn og andre religiøse. Jeg har aldri hørt noen som kaller seg kristne si at Bibelen er menneskelig tolkning. Den generelle oppfatning er nettopp at Bibelen er direkte diktert av Gud, at Gud styrte menneskene som skrev. Det er ikke uten grunn den heter Bibelen - Guds ord. En som mener bibelen stort sett er menneskelig synsing, er vel knapt en kristen i ordets rette forstand. 7646979[/snapback] Ja, men husk at de også sier at Adam og Eva var fullkomne, men det ble værre og værre da de ble fristet av develen og slikt så når årene gikk og nye generasjoner kom til verden ble menneskene mindre og mindre fullkomne. (udødelige og at de gjør alt rett). Når Bibelen ble skrivd er det ikke mulig at noen er fullkomne, så hvorfor kan ikke da Djevelen ha noe med Bibelen's tekster å gjøre? Eller kanskje de bare fant på noe? Dette nekter de såklart, men det er jo mulig siden de selv sier man ikke var fullkommen da! 7646995[/snapback] Bibelen ble jo skrevet av kirkens menn, ikke noen kriminelle. 7647044[/snapback] Ja, hva så? Prester eller hva det het på den tiden var jo ikke noe mer fullkommen og kunne jo også bruke fantasi eller bli påvirket av djevelen. 7647054[/snapback] Kristne sterke i troen "kjemper" bedre mot djevelen. Altså jeg er ikke teolog, men jeg tror du må ha synd i sjelen for å "kunne" bli tatt av djevelen. Altså hvis du følger Guds sti, så blir du ikke påvirket. Satan need's some shit on you to make you do bad things, hvis du forstår? Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Så Adam og Eva hadde synd i sjelen? Er det ikke en mulighet for at en eller flere at de mange hundre som skrev Bibelen kunne hatt et hat eller noe til Gud? Lenke til kommentar
toth Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Jeg vet ikke hvorfra du har at Adam og Eva sies å være fullkomne. Fullkomne mennesker, ja, men ikke dermed uten svakheter. Adam og Eva "fikk" arvesynden ved syndefallet, før det var de uten synd. Teorien til Latskap stemmer ikke overens med kristendommen, satan trenger ikke "skittent" grunnlag for å friste deg, han prøvde jo tilogmed å friste Jesus. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Han klarte da å friste jesus, fyren drev rundt å pulte sauer og andre dyr....han ble for fan født i en stall :!: Dette står under "ekstramateriale" i bibelen... Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 (endret) Han klarte da å friste jesus, fyren drev rundt å pulte sauer og andre dyr....han ble for fan født i en stall laugh.gif Dette står under "ekstramateriale" i bibelen... Ville gjerne sett litt moderering her og kanskje en advarsel Mest usakelige og mest spottende inlegget jeg har sett her. Endret 5. januar 2007 av LeanFear Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Jeg vet ikke hvorfra du har at Adam og Eva sies å være fullkomne. Fullkomne mennesker, ja, men ikke dermed uten svakheter. Adam og Eva "fikk" arvesynden ved syndefallet, før det var de uten synd. Teorien til Latskap stemmer ikke overens med kristendommen, satan trenger ikke "skittent" grunnlag for å friste deg, han prøvde jo tilogmed å friste Jesus. 7647784[/snapback] Sant, meget sant. Vel akkurat her lar jeg troen min spille inn;) - Jeg tror og håper for Guds skyld at de ikke var påvirket av djevelen. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Siden du siterer meg antar jeg at også kommentaren om at gud er allmektig var rettet mot meg. Hvis du leser gjennom innleggene mine en gang til vil du se at jeg ikke i et eneste innlegg i denne tråden har nevnt gud i noen som helst form. Jeg har derfor ikke sagt noe om en allmektig gud, og motargumentet ditt blir irelevant. Denne tråden handler om en allmektig gud. Hvis du diskuterer noe annet får du finne deg en annen tråd å diskutere i. Det jeg kommenterte var på grunnlag av hvordan verden er idag, og hvordan jeg ser den fra mitt perspektiv. Og i denne verden er det mange tilfeller hvor ondt vil kunne føre til noe godt, eller til og med at man setter større pris på det gode som tross alt finnes i verden. Dette har ikke noe med religiøsitet å gjøre i det hele tatt, det er bare en generell observasjon. Men vi diskuterer altså dette i lys av en "allmektig gud", og dermed må denne guden kunne omdefinere hva som helst når som helst. Mest usakelige og mest spottende inlegget jeg har sett her. 7648920[/snapback] Det er ikke noe galt i å spotte fantasifostre. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Jeg vet ikke hvorfra du har at Adam og Eva sies å være fullkomne. Fullkomne mennesker, ja, men ikke dermed uten svakheter. Adam og Eva "fikk" arvesynden ved syndefallet, før det var de uten synd. Teorien til Latskap stemmer ikke overens med kristendommen, satan trenger ikke "skittent" grunnlag for å friste deg, han prøvde jo tilogmed å friste Jesus. 7647784[/snapback] Adam og Eva var jo prakteksempler på syndende mennesker. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Adam og Eva var jo prakteksempler på syndende mennesker. Det var strengt tatt bare synd dersom man er religiøs. Det var ikke noe objektivt feil i det de gjorde, med mindre man mener det er synd å tilegne seg kunnskap. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Adam og Eva var jo prakteksempler på syndende mennesker. Det var strengt tatt bare synd dersom man er religiøs. Det var ikke noe objektivt feil i det de gjorde, med mindre man mener det er synd å tilegne seg kunnskap. 7656338[/snapback] Jepp. Akkurat det kan utbrodere veldig mye om, men orker ikke akkurat nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg