Gå til innhold

Sjakk matt mot den kristne gud?

Anbefalte innlegg

"Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til mine disipler."

Visste du ikke at det sto i Bibelen, Vaio? Trodde du hadde lest den jeg...

7915167[/snapback]

Alt folk var Guds disipler, ifølge Bibelen, og det hadde ikke vært nødvendig å dra jorda rundt for å spre troen om ikke Gud hadde spredd folk selv:

Hele verden hadde ett språk og samme tungemål.  2 Da folk brøt opp fra øst, fant de en bred dal i Sinear-landet og slo seg ned der.  3 De sa til hverandre: «Kom, så lager vi teglstein og brenner dem godt!» De brukte tegl til byggestein og jordbek til bindemiddel.  4 «Kom,» sa de, «la oss bygge oss en by med et tårn som når opp til himmelen, og skape oss et navn så vi ikke blir spredt ut over hele jorden!»

5 Da steg Herren ned for å se på byen og tårnet som menneskene bygde.  6 Herren sa: «Se, de er ett folk, og samme språk har de alle. Dette er det første de tar seg fore. Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så finner på å gjøre.  7 La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene ikke skjønner hva den andre sier!»  8 Så spredte Herren dem derfra ut over hele jorden, og de holdt opp med å bygge på byen.

1.Mos 11:1-8

Så Gud vil altså at menneskene skal rette opp feilen hans?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7915167[/snapback]

Kan ikke huske denne setningen.. så dere må quote fra bibelen..

Hvor? Er spørsmålet..

7915180[/snapback]

Da har du ikke lest bibelen godt, for dette er meget sentralt i både bibelen og den kristne tro:

Matteus 28:16-20

Men de elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet der Jesus hadde sagt han ville møte dem. 17 Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte. 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

Forøvrig vil jeg be deg modifisere tonen din litt, formuleringer som "ding i knotten" osv kan med letthet omformuleres til noe mer respektfullt, eller med fordel droppes da det overhodet ikke bidrar positivt til debatten.

Endret av toth
Lenke til kommentar

7915167[/snapback]

Hvor? Er spørsmålet..

7915180[/snapback]

Da har du ikke lest bibelen godt, for dette er meget sentralt i både bibelen og den kristne tro:

Men de elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet der Jesus hadde sagt han ville møte dem. 17 Og da de fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte. 18 Da trådte Jesus fram og talte til dem: «Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. 19 Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn 20 og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»

Forøvrig vil jeg be deg modifisere tonen din litt, formuleringer som "ding i knotten" osv kan med letthet omformuleres til noe mer respektfullt, eller med fordel droppes da det overhodet ikke bidrar positivt til debatten.

7923639[/snapback]

vooppss...! Jeg må har glemt den..hahaha! Og jeg er stolt av det...

Uansett. :!:

Så jeg må være respektfult til faith headene nå de ringer på hos meg 9 om morningen?

Lenke til kommentar
Jeg sa bare at mennesket trenger noe å tro på!

Da er det da bedre å tro på seg selv enn å tro på noe overnaturlig?

Jeg ville ikke si at Gud er perfekt, jeg ville si at han er noe vi ikke forstår, og noe jeg ikke gidder å begi meg ut på.

7901865[/snapback]

Men han står jo utførlig beskrevet i Bibelen? Er Bibelen helt verdiløs den da?

Lenke til kommentar

7915167[/snapback]

Hvor? Er spørsmålet..

7915180[/snapback]

7923639[/snapback]

vooppss...! Jeg må har glemt den..hahaha! Og jeg er stolt av det...

Uansett. :!:

Så jeg må være respektfult til faith headene nå de ringer på hos meg 9 om morningen?

7923772[/snapback]

Da syns jeg ikke du skal diskutere kristendom så veldig bastant, dette er dåpsbefalingen/misjonsbefalingen, som ble sagt når Jesus selv ble døpt. MAO fullstendig sentralt for kristendommen. Har du gått glipp av det, har du sannsynligvis gått glipp av en del mer.

Jeg vet ikke, men tviler på at noen her på forumet har ringt på hos deg. Så med mindre du vet det, bør du være respektfull overfor andre på forumet ja, uavhengig av livssyn. Gjensidig respekt er essensielt for en konstruktiv meningsutveksling.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke si at Gud er perfekt, jeg ville si at han er noe vi ikke forstår, og noe jeg ikke gidder å begi meg ut på.

7901865[/snapback]

7924467[/snapback]

Hvor man vil legge troen sin er da vel opp til mennesket, og om hvor det er best og legge den er det da ingen som kan bestemme. Om du tror at du klarer en ting pga du tror på deg selv, eller om du tror på Gud er da ett fett.

Guds essens er ikke fanget opp i Bibelen. Men den kristene historie er. Noe som gjør den alt annet enn verdiløs.

Lenke til kommentar

7901865[/snapback]

7924467[/snapback]

Hvor man vil legge troen sin er da vel opp til mennesket, og om hvor det er best og legge den er det da ingen som kan bestemme. Om du tror at du klarer en ting pga du tror på deg selv, eller om du tror på Gud er da ett fett.

Guds essens er ikke fanget opp i Bibelen. Men den kristene historie er. Noe som gjør den alt annet enn verdiløs.

7930739[/snapback]

Det er godt at du som kristen sier akkurat det, siden Bibelen viser at kristne er blodtørstige vandaler.

Lenke til kommentar
"Latskap", du ødelegger tråden, les første post igjen eller lag for guds skyld egen tråd. Dette var en bra tråd en gang, uten at jeg skal legge hele skylden på "Latskap" OT må markeres tydelig, og aller helst tas i egne tråder.

7933715[/snapback]

HAHA hva ødelegger jeg tråden med? Jeg bare diskuterer det som diskuteres.

Lenke til kommentar

7901865[/snapback]

7924467[/snapback]

7930739[/snapback]

Det er godt at du som kristen sier akkurat det, siden Bibelen viser at kristne er blodtørstige vandaler.

7933404[/snapback]

Hvor viser de det?

Lenke til kommentar
Hvor man vil legge troen sin er da vel opp til mennesket

Så din religion er noe du finner på selv?!

7930739[/snapback]

Så hva baserer du din tro på da?

Lenke til kommentar

7935709[/snapback]

Oh, mr. Kverulant. NEI! Men du bestemmer selv hvilken religion du vil tro på.

7935745[/snapback]

Men gjør man egentlig det? Jeg kunne gått med på påstanden hvis det hadde vært slik at en hadde tatt valget etter en hadde hatt full informasjon om alle religioner først. Men dette er neppe virkeligheten.

De fleste som er kristne har vokst opp i en kristen familie, evt i et miljø hvor det er sosialt uakseptabelt å ikke være kristen. Hvis en går i kirken hver søndag, en feirer de kristne helligdagene og samtidig har fagt som "kristendom" på skolen, hvor fritt står en egentlig da til å selv velge å være muslim? Eller jøde? Det er jo til og med vanskelig å bli ansett som muslim hvis en ikke er araber, evt fra Afrika! Og de som har blitt kristne i Afrika ble jo ikke det fordi de selv tok valget, men fordi de ble overtalt av en eller annen misjonær!

Lenke til kommentar

7935709[/snapback]

Oh, mr. Kverulant. NEI! Men du bestemmer selv hvilken religion du vil tro på.

7935745[/snapback]

Men gjør man egentlig det? Jeg kunne gått med på påstanden hvis det hadde vært slik at en hadde tatt valget etter en hadde hatt full informasjon om alle religioner først. Men dette er neppe virkeligheten.

De fleste som er kristne har vokst opp i en kristen familie, evt i et miljø hvor det er sosialt uakseptabelt å ikke være kristen. Hvis en går i kirken hver søndag, en feirer de kristne helligdagene og samtidig har fagt som "kristendom" på skolen, hvor fritt står en egentlig da til å selv velge å være muslim? Eller jøde? Det er jo til og med vanskelig å bli ansett som muslim hvis en ikke er araber, evt fra Afrika! Og de som har blitt kristne i Afrika ble jo ikke det fordi de selv tok valget, men fordi de ble overtalt av en eller annen misjonær!

7935935[/snapback]

'

Rofl:p de har da valget om de vil akseptere det misjonæren sier eller ikke?

Takk larzemannen:p orker det ikke mer.

Pricks, jeg baserer min tro på troen om noe hellig, troen på Jesus.

Lenke til kommentar
Rofl:p de har da valget om de vil akseptere det misjonæren sier eller ikke?

7936208[/snapback]

I nøden spiser fanden fluer.

7936685[/snapback]

Ja, men hvis fluer hjelper fanden til å overleve, var det et dårlig valg og spise de da?

7937870[/snapback]

Ser du sammenhengen i det som står over her?

Latskap: De har et valg

kjetil02: De har ikke noe reelt valg

Latskap: Men kanskje det er bra likevel

Problemet er jo at de ikke får velge selv! Om de har mer lyst til å leve i pakt med sin egen religion, hvorfor skal man da på død og liv tvinge kristendommen på dem? Muligens får de høyere levestandard om de godtar den kristne gud istedenfor sin egen versjon, men gjør det dem lykkeligere? Er det sånn at man kan velge den religionen man liker best, på samme måte som man bare plukker de beste tomatene fra grønnsaksdisken?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...