Gå til innhold

Sjakk matt mot den kristne gud?

Anbefalte innlegg

Hvorfor insisterer kristne på at det de tror er riktig/sant/fakta da?

For dem er det jo MYE mer enn tro.. det er rett å slett ting like reelt som dem selv! Og det skal de prøve å lære oss andre også.. Og om vi ikke vil, nei da truer de oss med helvete!  :!:

7877757[/snapback]

Nei. Seff finnes det ekstremistiske tullinger som vet at Gud finnes. Men de fleste kristne tror at Gud finnes, uten å være sikre på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For dem er det jo MYE mer enn tro.. det er rett å slett ting like reelt som dem selv! Og det skal de prøve å lære oss andre også.. Og om vi ikke vil, nei da truer de oss med helvete!  :!:

7877757[/snapback]

Nei. Seff finnes det ekstremistiske tullinger som vet at Gud finnes. Men de fleste kristne tror at Gud finnes, uten å være sikre på dette.

7882792[/snapback]

Da vet jeg bare om eksremister jeg da, for alle de kristne jeg har snakket med VET at Gud finnes, de har møtt ham også faktisk.

Lenke til kommentar

7877757[/snapback]

7882792[/snapback]

Da vet jeg bare om eksremister jeg da, for alle de kristne jeg har snakket med VET at Gud finnes, de har møtt ham også faktisk.

7883066[/snapback]

Skjerp dere. Det er da stor forskjell på sterk + konservativ tro og ekstremisme

Lenke til kommentar

Er det egentlig det? Alle former for tro på en guddom er like irrasjonelt. Hva slags gud du tror på er lite relevant. Både ekstreme og moderate religiøse har på et plan forlatt fornuften og hoppet inn i en vrangforestilling. At disse leser religiøse tekster forskjellig er en annen sak.

Lenke til kommentar
Det er 2 milliarder mennesker som tror på samme Gud, ikke akkurat særlig induvidielt.

7881799[/snapback]

Hvordan kan de tro på samme gud når det er tusenvis, hvis ikke millioner, av måter de tolker ham forskjellig på? Noen mener at helvete eksisterer, og at Gud sender folk dit. Andre gjør det ikke. Noen tror bokstavelig på noe i Bibelen, men ikke på andre ting. Andre tror bokstavelig på noe annet igjen. Og så videre. Det er antakelig nesten like mange versjoner av kristendom som det er mennesker!

Lenke til kommentar
Det er 2 milliarder mennesker som tror på samme Gud, ikke akkurat særlig induvidielt.

7881799[/snapback]

Hvordan kan de tro på samme gud når det er tusenvis, hvis ikke millioner, av måter de tolker ham forskjellig på? Noen mener at helvete eksisterer, og at Gud sender folk dit. Andre gjør det ikke. Noen tror bokstavelig på noe i Bibelen, men ikke på andre ting. Andre tror bokstavelig på noe annet igjen. Og så videre. Det er antakelig nesten like mange versjoner av kristendom som det er mennesker!

7885094[/snapback]

Det er veldig trolig at det ikke er.

Altså når alle erkjenner at de tror på Kristendommen, så tror de da på samme Gud

Endret av Latskap
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

At alle som bekjenner seg til kristendommen tror på den samme gud er mer enn lite trolig, fordi idag blir religioner som salgsprodukt gjenstand for samme gransking som ethvert annet produkt. Da skjer det at produktet tilpasses markedet/behovet(er). Dermed tilpasses prinsippene etter kundens behover.

Var det ikke slik at den katolske kirke avskaffet helvete for noen år siden, og betyr ikke det at "paradiset" dermed fulgte med ned i sluket? Hvis ikke det er markedstilpasning så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
At alle som bekjenner seg til kristendommen tror på den samme gud er mer enn lite trolig, fordi idag blir religioner som salgsprodukt gjenstand for samme gransking som ethvert annet produkt. Da skjer det at produktet tilpasses markedet/behovet(er). Dermed tilpasses prinsippene etter kundens behover.

Var det ikke slik at den katolske kirke avskaffet helvete for noen år siden, og betyr ikke det at "paradiset" dermed fulgte med ned i sluket? Hvis ikke det er markedstilpasning så vet ikke jeg.

7885627[/snapback]

Så vidt meg bekjent så har ikke den katolske kirken avskaffet helvete. Det som var snakk om var vel at dersom små barn døde ville de komme til himmelen.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/worl...ticle659379.ece

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Tja ...mulig det, men etter hukommelsen så mener jeg å huske at pave Johannes Paul uttalte at "helvete ikke er en fysisk tilstand". Dette tror jeg ble sagt i 1999.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at kristne avfeier Guds ord egentlig? Kristendommens Gud er en hevngjerrig og ond Gud. Hvorfor kristne ønsker å tilbe ham er helt uforståelig for meg. Jeg oppfører meg heller skikkelig jeg, enn å tilbe en ondskapsfull f"#¤.

7889457[/snapback]

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Hvordan kan det ha seg at kristne avfeier Guds ord egentlig? Kristendommens Gud er en hevngjerrig og ond Gud. Hvorfor kristne ønsker å tilbe ham er helt uforståelig for meg. Jeg oppfører meg heller skikkelig jeg, enn å tilbe en ondskapsfull f"#¤.

7889457[/snapback]

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

7889772[/snapback]

Jeg vet meget godt hva jeg snakker om, gjør du?

4. Mosebok 22.

20 Om natten kom Gud til Bileam og sa til ham: «Hvis disse mennene er kommet for å hente deg, så stå opp og gå med dem! Men gjør ikke noe annet enn det jeg sier til deg!»

21 Om morgenen stod Bileam opp, salte sin eselhoppe og drog av sted sammen med Moabs høvdinger. 22 Men Gud ble brennende harm fordi han fulgte med. Derfor stilte Herrens engel seg foran ham på veien som en motstander. Da han kom ridende på sitt esel sammen med sine to tjenere, 23 fikk eselet øye på Herrens engel som stod der på veien med løftet sverd i sin hånd.

Jeg ønsker også å referere til at Gud straffer meg for at Adam og Eva spiste epler. Å la 1000 generasjoner lide for 2 menneskers ønske om kunnskap er ondskap og hevngjerrighet.

1. Samuelsbok 15.

2 Så sier Herren, Allhærs Gud: Jeg vil straffe amalekittene for det de gjorde mot Israel, at de la hindringer i veien for israelittene da de drog opp fra Egypt. 3 Dra nå ut og slå amalekittene. Bannlys alt som hører dem til, og vis ingen barmhjertighet. Drep menn og kvinner, småbarn og spedbarn, okser og sauer, kameler og esler!»

Matt 10

33 Men den som fornekter meg for menneskene, skal også jeg fornekte for min Far i himmelen.

34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.

35 Jeg er kommet for å sette skille:

Sønn står mot far,

datter mot mor,

svigerdatter mot svigermor,

36 og en manns husfolk er hans fiender.

37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd. 39 Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det!

Her oppfordres det altså til å miste sitt liv i Jesu navn, fiffig at kristne ikke driver med selvmordsbombing o.l.

Jeremia 48

Så sier Herren, Allhærs Gud, Israels Gud:

2 Det er slutt på moabittenes ry.

I Hesjbon la de onde planer mot dem:

«Kom, la oss utrydde dem som folk!»

Også du, Madmen, skal bringes til taushet,

sverdet skal forfølge deg.

Her oppfordrer altså Gud til å utslette et helt folkeslag, er jo nesten som Hitler dette.

Esekiel 5

8 Derfor sier Herren Gud: Se, nå kommer jeg imot deg. Jeg vil holde dom hos deg mens de andre folkene ser på. 9 Fordi du har gjort så mye stygt, vil jeg gjøre mot deg noe som jeg ikke før har gjort og aldri mer kommer til å gjøre. 10 Derfor skal foreldre hos deg spise sine barn, og barn skal spise sine foreldre. Jeg holder dom hos deg, og de som da blir igjen, sprer jeg for alle vinder.

11 Derfor, så sant jeg lever, lyder ordet fra Herren Gud, fordi du har gjort min helligdom uren med alle dine avskyelige guder og all din styggedom, skal jeg sannelig hogge deg ned. Jeg vil ikke vise medlidenhet eller skånsel. 12 En tredjedel av dere skal dø av pest eller omkomme av sult i byen; en tredjedel skal falle for sverd rundt omkring den; og en tredjedel vil jeg spre for alle vinder og forfølge med løftet sverd. 13 Min vrede skal få fritt løp. Jeg vil stille min harme på dem og ta hevn. Da skal de få sanne at jeg, Herren, har talt i min brennende iver, når jeg lar min harme gå ut over dem.

Så Gud er GOD og BARMHJERTIG? Jeg vil heller kalle det hjerterå, hevngjerrig og ondskapsfull. Egosentrisk og selvopptatt er også ord som er nærliggende.

3. Mosebok 26

27 Hvis dere enda ikke hører på meg, men setter dere opp mot meg, 28 da vil jeg bli vred og sette meg opp mot dere og tukte dere sju ganger så hardt for deres synder. 29 Da blir dere nødt til å spise kjøttet av deres sønner og døtre.

Å tvinge folket til å spise sine egne barn er vel også å være snill regner jeg med. Hvor ble det så av den frie viljen som de kristne skryter av? Her ser vi at Gud ganske enkelt sier, tilbe meg eller spis dine egne unger. Forøvrig så er hele kapittel 26 fult av koselige straffemetoder Gud har.

1. Mosebok 1

26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.»

Hvem er det Gud snakker til? Vårt bilde og avbilde av oss! Gud har altså en partner? DHÅ, Jesus og Gud er jo samme "person". Det finnes altså flere guder?

Vet du hva jeg foreslår Latskap? At du kaster latskapen din på sjøen og faktisk leser litt i Bibelen - det har jeg gjort. Jeg har lest, tenkt og forstått at om det skulle vise seg at Gud finnes, så er han ond! Jeg vil ikke beskrive slike trussler og handlinger som gode, men det er mulig at DU er av en annen oppfatning. Du står selvsagt fritt til å ha en annen oppfatning enn meg, men jeg synes det er litt for banalt å si at Gud er god, når du ser hvordan han driver på. Du tilber altså en psykopat!

Lenke til kommentar
Quayle, man skulle tro du hadde en master i teologi. :)

7890003[/snapback]

Eller ikke?

Når det gjelder alt fra GT: Samfunnet på den tiden var langt fra så sivilisert som den er nå. Folk forstod èn ting: vold. Når israelsfolket ikke oppførte seg, så var det kun en måte å få dem til å vende om - straff.

Etter pinsedagen fikk alle troende Den Hellige Ånd til å rettlede oss. Derfor trenger ikke Gud å straffe oss for å få oss til å vende om. På grunn av Den Hellige Ånd trenger vi heller ikke samlende lover, som rent/urent, ofring etc.

3 Men den som fornekter meg for menneskene, skal også jeg fornekte for min Far i himmelen.

34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.

35 Jeg er kommet for å sette skille:

Sønn står mot far,

datter mot mor,

svigerdatter mot svigermor,

36 og en manns husfolk er hans fiender.

37 Den som elsker far eller mor mer enn meg, er meg ikke verd. Den som elsker sønn eller datter mer enn meg, er meg ikke verd. 38 Og den som ikke tar sitt kors opp og følger etter meg, er meg ikke verd. 39 Den som finner sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det!

Her blir som vanlig vers tatt ut av sammenheng.

"Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd."

Etter at Jesus kom ble det mye forfølgelse ja - MOT DE KRISTNE. De kristne har blitt forfulgt i alle tider. Dette sier Jesus i fra om. Å følge han blir ingen dans på roser.

Når det gjelder "å miste sitt liv" så betyr ikke det å ta sitt liv fysisk. Det handler om å "dø i kjødet", altså legge av seg det gamle mennesket og "bli født på ny i ånden".

Jeg vet meget godt hva jeg snakker om

Nei, det gjør du ikke ;)

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar
Quayle, man skulle tro du hadde en master i teologi. :)

7890003[/snapback]

Jeg har lest en og annen side i Bibelen, men har langt fra noen master i teologi, men takk for oppmerksomheten:)

Når det gjelder alt fra GT: Samfunnet på den tiden var langt fra så sivilisert som den er nå. Folk forstod èn ting: vold. Når israelsfolket ikke oppførte seg, så var det kun en måte å få dem til å vende om - straff.

Etter pinsedagen fikk alle troende Den Hellige Ånd til å rettlede oss. Derfor trenger ikke Gud å straffe oss for å få oss til å vende om. På grunn av Den Hellige Ånd trenger vi heller ikke samlende lover, som rent/urent, ofring etc.

Du sier altså at Gud frarøvet Isralittene deres frie vilje for at det var den eneste måten å vende dem om på? Dette må være det dummeste jeg har hørt på lenge. Hva var vitsen med å gi oss fri vilje hvis han ikke ønsket at vi skulle velge? Å tvinge folk til å spise sine barn, drepe dem med pest hvis de ikke hører etter kan vel knappest kalles å gi dem et valg eller en mulighet til å bruke sin frie vilje.

Så du innrømmer at Gud var hevngjerrig FØR? Vittig hvordan en snill og god Gud har hatt onde egenskaper hvis han er "allgod" som kristne så ofte kaller det. Noe som er "allgodt" betyr i allefall i mitt hode at det er ute av stand til å gjøre vondt, eller at det aldri gjør vondt. Alle disse sitatene er uansett hvordan du snur og vender på det Guds ord. Hvis du fornekter Guds ord, så skal det ikke gå deg godt. Jeg kan godt finne noen sitater til deg hvis du ønsker det.

Hva Gud har sagt er ikke så viktig for kristne har jeg fått intrykk av, det er tydligvis viktigere for kristne å tolke det de vil ut av hva Gud har sagt. Jeg skulle tro at Gud selv vet best hva som er rett og hvis han mente noe annet enn det han sa, så er han vel en løgner da? Det er jo det du sier hvis du sier at Guds ord ikke gjelder, eller at han mente noe annet enn det han sa.

Fornekter du Herrens ord, ja da kommer du til å brenne for evig - akkurat som meg!

Snakkes i helvete:D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...