Gå til innhold

Sjakk matt mot den kristne gud?

Anbefalte innlegg

Hvilken bønner er da lurt å oppfylle? Gud høres ut som en syk jævel som sitter og har det morsomt oppe i himmelen sin. En gravid kvinne blir gruppevoldtatt og ber til Gud om at de skal spare livet hennes, men det gjør de ikke. I stedet skjærer de henne opp levende og koker fosteret hennes i en gryte. "Nei, det er ikke riktig av meg å spare henne, hun skal dø en ond og grufull død! HaHAHAhahHAHa!" Kvinnen har levd et eksemplarisk liv, ingen synder, gått i kirken hver søndag, bedt til Gud hver kveld før hun legger seg også videre. Er dette hva Gud vil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fri vilje og bønnhøring er da ikke motsetninger. Om man bruker sin frie vilje til å be Gud om noe, og han gir deg det, går ikke det på akkord med teorien om fri vilje.

7809569[/snapback]

Selvsagt gjør det det, når de kristne sier at grunnen til at Gud ikke fjerner ondskap er at det er vi selv som står bak det med vår frie vilje, men så griper Gud inn likevel, altså selv om de kristne påstår at han ikke gjør det på grunn av fri vilje.

Fri vilje er grunnen til at det også finnes godhet i verden.

Sier hvem? Jeg trodde det var Gud som var god jeg.

Ikke svar med at " Gud kunne bare gitt alle mennesker godhet, umulighet til å være ondt " fordi Gud vil av vi SELV skal velge å være god. hvis svarer det jeg nettopp sa du ikke skulle svare ler jeg og bare ler litt til.

7809591[/snapback]

Du kan le så mye du vil. Argumentet du fremlegger blir ikke noe mindre selvmotsigende, bortforklarende og tåpelig av den grunn.

Særlig tåpelig er det fordi Gud visstnok skapte mennesket (Adam og Eva) som psykopater (de visste ikke om godt og ondt, og kunne derfor ikke ha noen moral, og dermed var de psykopater), og så straffet han dem da de tilegnet seg moral og gikk bort fra å være psykopater.

Og det tåpeligste er at de kristne snakker om at Gud ikke kan gripe inn og fjerne onde ting på grunn av fri vilje, og i neste setning kan de fortelle hvordan Gud griper direkte inn i verden som svar på bønn.

7818868[/snapback]

Det er det latterligste jeg noen sinne har hørt, man er da ikke direkte psykopat hvis man ikke har moral`? en psykopat er en mann som går rundt å dreper uten å bry seg - dermed moral løs. men man er ikke en psykopatisk morder automatisk hvis man ikke har moral? Og selv om man ikke har OPPLEVD godt eller ondt, så vet man da når man gjør noe galt og noe som ikke er galt. det er noe vi har bygd inn i oss som feks. hindrer oss i å drepe mennesker. Nå ville du si at " men det er jo mange som dreper " men det finnes da jo unntak, det er ikke sånn at alle går rundt å dreper folk. Gud kan ikke fjerne all ondskap - fordi uten ondskap så finnes det ikke godt. Men man kan vel hjelpe en person i nød for det? Uansett, så skal du lete lenge etter en kristen som hevder at Gud DIREKTE har gått inn i verden, som feks. Og stoppe en krig ved å vise seg selv å si dette er dårlig. Han blander seg indirekte inn, som via bønn.

Lenke til kommentar
Hvilken bønner er da lurt å oppfylle? Gud høres ut som en syk jævel som sitter og har det morsomt oppe i himmelen sin. En gravid kvinne blir gruppevoldtatt og ber til Gud om at de skal spare livet hennes, men det gjør de ikke. I stedet skjærer de henne opp levende og koker fosteret hennes i en gryte. "Nei, det er ikke riktig av meg å spare henne, hun skal dø en ond og grufull død! HaHAHAhahHAHa!" Kvinnen har levd et eksemplarisk liv, ingen synder, gått i kirken hver søndag, bedt til Gud hver kveld før hun legger seg også videre. Er dette hva Gud vil?

7822770[/snapback]

Skulle gjerne sett kilden til eksempelet ditt.. ;)

Og hvordan vet du at ikke kvinnen tilba satan i sitt stille sinn? Det vet du ikke, men den allvitende Gud gjorde.

Jeg har insett for lenge siden at man ikke kan bruke fornuft når man argumenterer mot religion/tro. Tror det er like greit for de fleste å innse at overbeviste mennesker som f.eks Latskap ikke lar seg overbevise av fornuft og logikk, da de mener Gud/Guds ord står over fornuft og logikk.

Lenke til kommentar

7822770[/snapback]

Skulle gjerne sett kilden til eksempelet ditt.. ;)

Og hvordan vet du at ikke kvinnen tilba satan i sitt stille sinn? Det vet du ikke, men den allvitende Gud gjorde.

Jeg har insett for lenge siden at man ikke kan bruke fornuft når man argumenterer mot religion/tro. Tror det er like greit for de fleste å innse at overbeviste mennesker som f.eks Latskap ikke lar seg overbevise av fornuft og logikk, da de mener Gud/Guds ord står over fornuft og logikk.

7823022[/snapback]

Og jeg har gitt opp å diskutere med folk som kaller kristene dumme ukritiske åndsløse idioter.

Lenke til kommentar
Herregud, du finner milliarder av slike eksempler, toth. Hva hadde liksom spedbarnet som ble kokt i gryten gjort, for ikke å fortjene livet?

Som sagt, spør Gud. Finnes han i den kristne form, vet han uendelig mye mer enn deg, og i så tilfelle vil det være fånyttes å kritisere hans avgjørelser. Finnes han ikke, er hele problemstillingen meningsløs. You see? Ingen vits å diskutere altså.

Og jeg har gitt opp å diskutere med folk som kaller kristene dumme ukritiske åndsløse idioter.

Det holder jeg med deg i. :) Folk som kalle noen som helst dumme og idioter, mao tyr til personangrep fremfor saklighet, er generelt liten vits å diskutere med, uansett tema.

Å ty til personangrep er det samme som å innrømme tap, imo.

Lenke til kommentar
Nå er jeg forvirret. Hvem var Latskap sin kommentar rettet til?

7824472[/snapback]

Det vet man nok selv.

Altså personer som karakteriserer alle kristene som det jeg sa, er den jeg snakket til. Og det finnes det faktisk mange av på dette forumet.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Når det gjelder å motbevise Guds eksistens, slik Kent Hovind har utlovet $250.000 til den som klarer så er det umulig. Ganske enkelt siden det er umulig å motbevise en negativ. Jeg har innsett i de siste dagene at det er umulig å motbevise Guds eksistens, siden det ikke er noe å motbevise. Det finnes ingen beviser for at han eksisterer og det er derfor ikke mulig å finne beviser som beviser at det man ikke kan bevise ikke eksisterer. Ser dere, det er nesten umulig å beskrive hvorfor det er umulig:D

De kristne får leve i sin tro så skal jeg leve i den virkelige verden, med de rosa elefantene som har skapt verden.

Lenke til kommentar
Når det gjelder å motbevise Guds eksistens, slik Kent Hovind har utlovet $250.000 til den som klarer så er det umulig. Ganske enkelt siden det er umulig å motbevise en negativ. Jeg har innsett i de siste dagene at det er umulig å motbevise Guds eksistens, siden det ikke er noe å motbevise. Det finnes ingen beviser for at han eksisterer og det er derfor ikke mulig å finne beviser som beviser at det man ikke kan bevise ikke eksisterer. Ser dere, det er nesten umulig å beskrive hvorfor det er umulig:D

De kristne får leve i sin tro så skal jeg leve i den virkelige verden, med de rosa elefantene som har skapt verden.

7826293[/snapback]

Faktisk er det måter å motbevise Gud, ved rene logiske ressonementer, ved å henvise til at religion er genetisk bestemt, vise til occams razor (Guds eksistens skaper flere spørsmål enn det svarer på) osv.

Gud, slik teistene definerer han, er både selvmotsigende, ulogisk, stridende med de fysiske lover vi har definert i dag, og ikke minst strider det mot hvordan mennesker faktisk er i dag. Hvis det er slik at Gud skapte menneskene med Adam og Eva, så ville menneskene ikke hatt noen genetisk variasjon og ville derfor også død ut som rase ganske fort pga sykdom. De organismer som ikke har genetisk variasjon i dag formerer seg i et enormt tempo, og har også kuttet ut det ene mannlige kjønnet. (Nå skal det innrømmes at dette er mer et argument mot skapelsesberettelsene, enn det er mot Guds eksistens.)

Lenke til kommentar
Nå er jeg forvirret. Hvem var Latskap sin kommentar rettet til?

7824472[/snapback]

Det vet man nok selv.

Altså personer som karakteriserer alle kristene som det jeg sa, er den jeg snakket til. Og det finnes det faktisk mange av på dette forumet.

7825659[/snapback]

[Off topic]

Kristne, ikke kristene.

[/Off topic]

Lenke til kommentar

Jeg regner med det var den kristelige beretningen han siktet til.. :) correct me if i'm wrong! ;)

Det snakkes om at ateistene er usakelige og kommer med personangrep her, og da viser sitt nederlag? Er jo stort sett teistene som må komme med personangrep, siden vi ateistene ikke fatter hvorfor gud og kristendommen er så god, og hvor mye godt som skjer om man tror! :!:

Jeg må le, ellers blir jeg bare irritert og forbanna! :D

Lenke til kommentar
Det snakkes om at ateistene er usakelige og kommer med personangrep her, og da viser sitt nederlag? Er jo stort sett teistene som må komme med personangrep, siden vi ateistene ikke fatter hvorfor gud og kristendommen er så god, og hvor mye godt som skjer om man tror!  :!:

Jeg må le, ellers blir jeg bare irritert og forbanna!  :D

7829132[/snapback]

Sånn for the record, siktet jeg verken til ateister eller teister, men alle generelt, når jeg omtalte personangrep og usaklighet.

Lenke til kommentar
(Nå skal det innrømmes at dette er mer et argument mot skapelsesberettelsene, enn det er mot Guds eksistens.)

7827127[/snapback]

Avviser du alle de skapelsesberetningene som til nu er produsert, eller er det selve [en skaper] som opphav til universet du ikke godtar?

7828896[/snapback]

Jeg avviser de teistiske (og overnaturlige, sprituelle etc) skapelsesberettelsene. Dette inkluderer f.eks. de kristne.

Edit:

Jeg vil også legge til at argumentet først og fremst gjelder mot skapelsesberetninger som inneholder skapelsen av et par mennesker av to forskjellige kjønn.

Jeg avviser også at det er en skaper som har skapt universet, men der blir det andre argumenter. Rett og slett fordi før en kan påstå at en skaper har skapt verden, så må en først vise til at (1) skaperen eksisterer, og derfra vise til at det var denne (2) skaperen som skapte verden. Til nå har ingen klart å bevise verken (1) eller (2), og jeg oppforderer teistene til å i hovedsak fokusere på (1) før de velger å fokusere på (2).

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Jeg avviser også at det er en skaper som har skapt universet, men der blir det andre argumenter. Rett og slett fordi før en kan påstå at en skaper har skapt verden, så må en først vise til at (1) skaperen eksisterer, og derfra vise til at det var denne (2) skaperen som skapte verden. Til nå har ingen klart å bevise verken (1) eller (2), og jeg oppforderer teistene til å i hovedsak fokusere på (1) før de velger å fokusere på (2).

7830867[/snapback]

Det er rett som du skriver at man ikke kan påstå noe som helst uten å argumentere for det. Det har ingen muligheten til i dag, være seg om påstandene er at verden er til ved en gud eller om den ble til ved en annen festlig anledning.

Hva jeg vil frem til er at det ikke er noe iveien for vitenskapsmenn som arbeider etter en hypotese om at verden ble til av en slags gud/skaper/overnaturlig vesen/spagettimonster, eller hva som helst annet, av den grunn at selv den beste fysikeren ikke har den minste peiling på dette spørsmålet. Derfor er per i dag alt og ingenting like sannsynlig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...