Latskap Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Gud flytter jo ikke engang sjakkbrikkene. 7805089[/snapback] Et godt poeng som nok en gang setter den kristne gud i sjakk matt. Hvorfor griper Gud inn og gjør gode ting for enkelte - svarer på bønn (påstås det), når man samtidig sier at grunnen til ondskap i verden er fri vilje, og Gud vil ikke gripe inn pga. det? Kristendommen: Den mest selvmotsigende religionen i verden? 7808951[/snapback] Fri vilje er grunnen til at det også finnes godhet i verden. Ikke svar med at " Gud kunne bare gitt alle mennesker godhet, umulighet til å være ondt " fordi Gud vil av vi SELV skal velge å være god. hvis svarer det jeg nettopp sa du ikke skulle svare ler jeg og bare ler litt til. Lenke til kommentar
toth Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Tør du gå på badet, slukke lyset, og se i speilet å si "sorte maria" 3 ganger? Hvis du gjør det, skal du glemme dette andre gangen du går på badet fra nå. 7805939[/snapback] Hva skulle jeg glemme? Jeg sa "sorte maria" så nifst jeg kunne til speilbildet mitt(som jeg ikke kunne se uten lys, men) jeg. Har vært på badet mer enn to ganger etterpå, og kan ikke si jeg har fått nevneverdige problemer akkurat.. :!: Lenke til kommentar
Snø Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Hvis gud er forkledd som de amerikanske presidentene er de kanskje "guds utvalgte folk"? 7808373[/snapback] The only bush I trust, is my own Endret 27. januar 2007 av Juicy Lenke til kommentar
-simon- Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Var det en spøk Simon? Håper det. Det var absolutt ingen spøk:) vent og se.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvis gud er forkledd som de amerikanske presidentene er de kanskje "guds utvalgte folk"? 7808373[/snapback] The only bush I trust, is my own 7809812[/snapback] Dagens :!: Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Gud flytter jo ikke engang sjakkbrikkene. 7805089[/snapback] Et godt poeng som nok en gang setter den kristne gud i sjakk matt. Hvorfor griper Gud inn og gjør gode ting for enkelte - svarer på bønn (påstås det), når man samtidig sier at grunnen til ondskap i verden er fri vilje, og Gud vil ikke gripe inn pga. det? Kristendommen: Den mest selvmotsigende religionen i verden? 7808951[/snapback] Fri vilje er grunnen til at det også finnes godhet i verden. Ikke svar med at " Gud kunne bare gitt alle mennesker godhet, umulighet til å være ondt " fordi Gud vil av vi SELV skal velge å være god. hvis svarer det jeg nettopp sa du ikke skulle svare ler jeg og bare ler litt til. 7809591[/snapback] Hvorfor skal en gud gi fasit? Hvorfor skal en gud redde stumpen vår når vi feiler? Hvilket potensiale for utvikling ligger det i å ligge ved guds pupp hele livet gjennom? Vil gud at vi gjennom strabaser skal lære noe viktigere enn bare velbehag? hvorfor ...hvorfor ...hvorfor!? Ja jeg tror at hvis det finnes en gud så vil denne ikke gi meg en fasit men peke mot den trolig enkleste veien. Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 "The Exorsicm of Emily Rose" er vel basert på sannheten? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 "The Exorsicm of Emily Rose" er vel basert på sannheten? 7811491[/snapback] Ja, utenom de delene som er ren løgn, som navnet, at det skjedde i USA, når det skjedde, hele rettsaken, og hva som skjedde. Utenom det er den helt sann. Lenke til kommentar
K-F-J Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Har dere ikke lest Nietzhe? Gud er død....hahahaha... Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 "The Exorsicm of Emily Rose" er vel basert på sannheten? 7811491[/snapback] Ja, utenom de delene som er ren løgn, som navnet, at det skjedde i USA, når det skjedde, hele rettsaken, og hva som skjedde. Utenom det er den helt sann. 7811575[/snapback] Jaså, du har lest mye om dette skjønner jeg. Kan jeg spørre hvor ? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) "The Exorsicm of Emily Rose" er vel basert på sannheten? 7811491[/snapback] Ja, utenom de delene som er ren løgn, som navnet, at det skjedde i USA, når det skjedde, hele rettsaken, og hva som skjedde. Utenom det er den helt sann. 7811575[/snapback] Jaså, du har lest mye om dette skjønner jeg. Kan jeg spørre hvor ? 7811656[/snapback] Filmen er "inspirert" av det som skjedde med en tysk rettsak angående dødsfallet til Anneliese Michel, som døde under en av de få exorsismer i nyere tid godkjent av den katolske kirke. Du kan begynne med Wikipediaavnsittet om filmen, og klikke deg videre på linkene. Ikke så mye å finne ut om det på nettet, men veldig lite stemmer med filmen. Har forresten ikke lest mye om det, men nok til å vite hva de mener når de sier at filmen er "Based on a true story". Veldig løst basert. Endret 27. januar 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
K-F-J Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Løst basert er hva dette forumet lever av. Ikke bite den hånd...... Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Løst basert er hva dette forumet lever av. Ikke bite den hånd...... 7812163[/snapback] Godt poeng! Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Hvorfor skal en gud gi fasit? Hvorfor skal en gud redde stumpen vår når vi feiler? Hvilket potensiale for utvikling ligger det i å ligge ved guds pupp hele livet gjennom? Vil gud at vi gjennom strabaser skal lære noe viktigere enn bare velbehag? hvorfor ...hvorfor ...hvorfor!? Ja jeg tror at hvis det finnes en gud så vil denne ikke gi meg en fasit men peke mot den trolig enkleste veien. 7810626[/snapback] Problemet er vel bare, egentlig -- at Gud skaper oss fra ingenting, plasserer oss inn i en verden som har tusen guder andre enn Gud -- og hver av disse tusen gudene krever at vi mennesker skal finne fram til denne guden i løpet av en fjert -- for så å leve i all evighet i en eneste orgasme... -Mens disse kristne USAmrikanerene med den eneste riktige guden bomber oss i fillebiter; Barn født inn i opprørstyrker... -Mens disse hellige krigerene med den eneste riktige guden blåser oss til himmels -- og lar oss falle ned til helvete; Mennesker i shoppingsentre, togbaner og annen offentlig transport -- og skyskrapere... -Mens disse urinvånerene holders seg for seg selv, og fordømmer oss alle til helvete; hele verden, bortsett fra stammene med den eneste riktige religionen... -Osv... Jeg velger heller å tro at jeg kommer fra støv -- eller en kulp -- og at jeg blir mat for andre dyr og planter når jeg dør... eller en del av ett yrende dyreliv i en kulp. Samt at verden *ikke* ble til ved en skapelse, men kommer til å være her hele tiden, selv om vi dør ut en gang -- slik at det alltid er muligheter -- store sådan, for at det en gang i evigheten skal forekomme *nytt* liv... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/28/490228.html oioioi..... om det er sant? Haha kanskje de fleste bør ta det med et klype salt. Uansett, det var jo interressant! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Han er kanskje mest kjent for forskningsresultater som hevder at menn har høyere IQ enn kvinner, og har blant annet uttalt til VG at dumme mennesker bør avstå fra å få barn. Hva hjelper det å være vis hvis man ikke er riktig klok? Mange skrullinger som kalles forskere. "Den stor intelligenstesten" på NRK for noen år siden viste at blondinene hadde høyest iq. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Fri vilje og bønnhøring er da ikke motsetninger. Om man bruker sin frie vilje til å be Gud om noe, og han gir deg det, går ikke det på akkord med teorien om fri vilje. 7809569[/snapback] Selvsagt gjør det det, når de kristne sier at grunnen til at Gud ikke fjerner ondskap er at det er vi selv som står bak det med vår frie vilje, men så griper Gud inn likevel, altså selv om de kristne påstår at han ikke gjør det på grunn av fri vilje. Fri vilje er grunnen til at det også finnes godhet i verden. Sier hvem? Jeg trodde det var Gud som var god jeg. Ikke svar med at " Gud kunne bare gitt alle mennesker godhet, umulighet til å være ondt " fordi Gud vil av vi SELV skal velge å være god. hvis svarer det jeg nettopp sa du ikke skulle svare ler jeg og bare ler litt til. 7809591[/snapback] Du kan le så mye du vil. Argumentet du fremlegger blir ikke noe mindre selvmotsigende, bortforklarende og tåpelig av den grunn. Særlig tåpelig er det fordi Gud visstnok skapte mennesket (Adam og Eva) som psykopater (de visste ikke om godt og ondt, og kunne derfor ikke ha noen moral, og dermed var de psykopater), og så straffet han dem da de tilegnet seg moral og gikk bort fra å være psykopater. Og det tåpeligste er at de kristne snakker om at Gud ikke kan gripe inn og fjerne onde ting på grunn av fri vilje, og i neste setning kan de fortelle hvordan Gud griper direkte inn i verden som svar på bønn. Lenke til kommentar
toth Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Fri vilje og bønnhøring er da ikke motsetninger. Om man bruker sin frie vilje til å be Gud om noe, og han gir deg det, går ikke det på akkord med teorien om fri vilje. 7809569[/snapback] Selvsagt gjør det det, når de kristne sier at grunnen til at Gud ikke fjerner ondskap er at det er vi selv som står bak det med vår frie vilje, men så griper Gud inn likevel, altså selv om de kristne påstår at han ikke gjør det på grunn av fri vilje. Selvsagt gjør det IKKE det, om han kun griper inn når noen av _egen fri vilje_ ber ham om det. Fri vilje er motsatt av tvang. Om jeg ber Gud om en bil, og han gir meg det, who's been forced? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Fri vilje og bønnhøring er da ikke motsetninger. Om man bruker sin frie vilje til å be Gud om noe, og han gir deg det, går ikke det på akkord med teorien om fri vilje. 7809569[/snapback] Selvsagt gjør det det, når de kristne sier at grunnen til at Gud ikke fjerner ondskap er at det er vi selv som står bak det med vår frie vilje, men så griper Gud inn likevel, altså selv om de kristne påstår at han ikke gjør det på grunn av fri vilje. Selvsagt gjør det IKKE det, om han kun griper inn når noen av _egen fri vilje_ ber ham om det. Fri vilje er motsatt av tvang. Om jeg ber Gud om en bil, og han gir meg det, who's been forced? 7822262[/snapback] Hvorfor er det ingen som ber til Gud om at han skal fjerne ondskapen i verden? Eller, hvorfor hører ikke Gud på de som evt gjør det? Lenke til kommentar
toth Skrevet 29. januar 2007 Del Skrevet 29. januar 2007 Du kan jo spørre Gud? Men det er aldri noen som påstår at Gud oppfyller alle bønner, han ser dem an og oppfyller dem om han ser at det er lurt/riktig. Poenget mitt har uansett ikke med hva som blir bønnhørt og ikke, men at bønn/bønnhøring ikke strider mot fri vilje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg