Latskap Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 *Alle* viste jorden var rund. Dette var et faktum satt av de tidligste filosofene, senere bekreftet av vitenskapen. At *alle* trodde jorden er flat er en moderne myte! 7793635[/snapback] Ehm.. de tidligste filosofene, altså de som snakket latinsk i hellas? Jaja, det er en liten opplyst folkegruppe. Hva med de som bodde i norden? i england? i asia og resten av verden. De som ikke snakket latinsk, de som ikke var blitt erobret. Hva med alle de i hellas som IKKE kunne lese? 7796000[/snapback] *alle* vet at jorden er rund i dag også, selv om det finnes mange stammesamfunn i Afrika som har bedre ting å tenke på om jorden er rund eller ikke. Faktumet er at "jorden var flat" er kun en moderne myte. Skjønner ikke hvorfor du, av alle, skal ha problemer med å forholde deg til dette, da det "renvasker" de kristne... Det er jo heller ikke slik at en automagisk tar utgangspunkt i at verden er flat. En kan jo faktisk observere at jorden er rund, hvis en står ved et stort hav. 7796069[/snapback] Trodde det var umulig og observere jordens krumming i det heletatt jeg fra jordoverflaten. Nei jeg har ikke problemer med det, bare at folk sier at " alle " ikke kristene "viste" at jorden var rund. Lenke til kommentar
-simon- Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Utifrå Bibelen så kan vel ein finne ganske mange punkt som har vist seg å stemme med framtida. Nei, det stemmer ikke. bare det at du kan si at det ikke stemmer, beviser hvor lite peiling du har.. sier ikke dette for å være stygg i kjeften. les litt i bibelen om Guds folk, Israel, og se på ALLE de tingene det blir profetert om der og som AKKURAT har vært tilfelle de siste årene.. bare 1 bittelite eksempel er at det står noe om at Israel skal bli hatet av alle... Som om vi ikke er på god vei til dette? Det står også: men så, skal Herren reise seg for Israel så alle får se at Herren er Gud.. Det gleder jeg meg fryktelig til, for da blir alle disse *gode* argumentene og *bevisene* imot Gud kasta i dass.. gleder meg:) Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Israel skal bli hatet av alle... 7797122[/snapback] De har jo ikke just oppført seg gjennom tida, da: 1 Sam. 18, 27: Før tiden var ute, brøt David opp og drog av sted med folkene sine. Han slo i hjel to hundre filistere. Så tok han forhudene deres med seg, og la dem alle fram for kongen, så han kunne bli kongens svigersønn. Jos 6, 20-21: Så tok folket til å rope, mens prestene blåste i hornene. Så snart folket hørte hornlåten, satte de i et kraftig rop. Da styrtet muren sammen, og folket gikk rett inn i byen og inntok den. Så slo de alt som fantes i byen, med bann. Både menn og kvinner, unge og gamle, storfe, småfe og esler hogg de ned med sverd. Dom 1, 4-8: Så drog Juda av sted, og Herren gav kanaaneerne og perisittene i deres hånd, så de slo dem ved Besek, i alt ti tusen mann. Der møtte de Adoni-Besek og kjempet mot ham. De slo både kanaaneerne og perisittene. Adoni-Besek rømte, men de satte etter ham, grep ham og hogg av ham tommelfingrene og stortærne. Da sa Adoni-Besek: «Sytti konger med avhogne tommelfingrer og stortær hadde jeg til å sanke smuler under mitt bord. Nå har Gud gjort gjengjeld mot meg for det jeg gjorde.» Siden førte de ham til Jerusalem, og der døde han. Juda-sønnene angrep Jerusalem og inntok byen. De hogg befolkningen ned med sverd og satte ild på byen. Dom 3, 31:Etter Ehud fulgte Sjamgar, Anats sønn. Han felte seks hundre mann av filisterne med piggstav, en slik som oksedriverne bruker. Også han berget Israel. Dette er kun få av utallige eksempler. Lurer du stadig på hvorfor det står i bibelen at alle hater Israel? Det er ingen urimelig påstand, etter alt som skjer i GT. Se for øvrig her for en liste over guds (u)gjerninger ifølge bibelen. Endret 25. januar 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 *Alle* viste jorden var rund. Dette var et faktum satt av de tidligste filosofene, senere bekreftet av vitenskapen. At *alle* trodde jorden er flat er en moderne myte! 7793635[/snapback] Ehm.. de tidligste filosofene, altså de som snakket latinsk i hellas? Jaja, det er en liten opplyst folkegruppe. Hva med de som bodde i norden? i england? i asia og resten av verden. De som ikke snakket latinsk, de som ikke var blitt erobret. Hva med alle de i hellas som IKKE kunne lese? 7796000[/snapback] *alle* vet at jorden er rund i dag også, selv om det finnes mange stammesamfunn i Afrika som har bedre ting å tenke på om jorden er rund eller ikke. Faktumet er at "jorden var flat" er kun en moderne myte. Skjønner ikke hvorfor du, av alle, skal ha problemer med å forholde deg til dette, da det "renvasker" de kristne... Det er jo heller ikke slik at en automagisk tar utgangspunkt i at verden er flat. En kan jo faktisk observere at jorden er rund, hvis en står ved et stort hav. 7796069[/snapback] Trodde det var umulig og observere jordens krumming i det heletatt jeg fra jordoverflaten. Nei jeg har ikke problemer med det, bare at folk sier at " alle " ikke kristene "viste" at jorden var rund. 7797088[/snapback] Såklart det er mulig å se jorden krumming, så lenge du har en lang nok flate, som sjøen har. Har du aldri sett et skip komme opp i horisonten? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Må dessverre være enig med Smoothie, men skipet kommer ikke opp, det dukker opp i horisonten. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Må dessverre være enig med Smoothie, men skipet kommer ikke opp, det dukker opp i horisonten. 7798169[/snapback] Var ment som et "morsomt" ordspill Lenke til kommentar
Guero Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Poenget er at Guero kom med et tåpelig utsagn som ikke hadde noe med saken å gjøre. Han snakker om at vi "visste", men dette var ikke vitenskap. Han prøver å undergrave vitenskapen ved å tillegge vitenskapen overtro som det var religion som sto for. men siden du pricks virker interessert i vitenskap, kan ikke du da forklare meg hvordan bildet av jomfru maria havnet på et tøystykke flere hundre år siden, og at malingen og tøystykket ikke har blitt ødelagt etter så lang tid. Og så kan du forklare hvordan det har seg til at hvis man bruker mikroskop så eller forstørrelsesglass så kan man se bilder i øynene hennes. tar du den utfordringen? 7793756[/snapback] Hvis du her snakker om Guadalupe og kledet som befinner seg i Basilika of Guadalupe, så har jeg allerede forklart i en annen tråd(eller var det denne) at dette er tilbakevist som bløff. Edit: Jeg quoter meg selv jeg, så slipper du å lete: "Nå har det seg slik at jeg tilfeldigvis har vært i Mexico og sett dette kledet med mine egne øyne. 1. Egentlig så er Guadalupe, Tonantzin, ikke Jomfru Maria. Her har de kristne mexicanere stjålet guddomen til andre. 2. Det er ganske fiffig at det mexicanske flagget befinner seg på dette kledet egentlig. Siden Mexico ikke hadde noe flagg på den tiden at Guadalupe angivelig skulle ha laget det. Det betyr mine damer og herrer, at lendekledet er, tamdadam, en forfalskning." Edit2: Nå er vel mexicanere strengt talt ikke kristne, men katolikker. Dessuten så er det merkelig at kristne her bruker andre religioners guddomer som bevis for at den kristne gud finnes. Det er vel egentlig ganske skammelig i seg selv, du skal ikke ha andre guder enn meg vet du. 7794544[/snapback] for det første, jeg ser ikke helt den store forskjellen mellom katolikker og protestanter. Ja, vi litt forskjellige meninger om et par ting, men det har jo også prester i den norske kirker også. fant et par nettsider som omhandler dette temaet: http://www.cancunsteve.com/regina/guadalupe2.htm In 1929 the photographer Alfonso Marcué González discovered a figure in the eye of the image of Guadalupe. Twenty-two years ago José Aste Tonsmann an IBM digital expert investigated for more images in the eyes. The eyes of Guadalupe represents one of the great mysteries for science. In February of 1979 Dr Jose Aste descovered an enlargement of each pupil digitalized contained twelve people. The miracle did not stop here. One of the images was of Bishop Juan de Zumarraga who built the Basilica at Guadalupe's request. When the pupil of the bishop's eye was enlarged 1000 times the image of Juan Diego showing the tunic with the image of the Virgin of Guadalupe reflected in the eyes of the bishop. The image is the size of a micron or 1/4 of a milimeter. In 1936 the Jewish chemist Dr Richard Khun was contracted to analize the fibers of the tunic for which he won a Nobel Prize in chemistry two years later. He discovered the dye had no vegetable nor mineral nor animal origen and was not of the known 111 known elements. IF one approaches the cloth of the tunic the colors of the image dissapears. As though the image is suspended in air not directly on the fabric. NASA did the following experiment. They shown a laser beam on the side of the fabric and the laser beam neither touched the image nor the fabric of the tunic. The image is alive above the fabric and can only be seen as one distances oneself from the tunic. http://www.clairval.com/lettres/en/2003/12/12/2171203.htm The most moving experience of my life In 1936, an examination conducted on two fibers from the tilma, one red and the other yellow, led to an astounding finding—the fibers contained no known coloring agent. Ophthalmology and optics confirm the inexplicable nature of the Image—it seems to be a slide projected onto the fabric. Closer analysis shows that there is no trace of drawing or sketching under the color, even though perfectly recognizable retouches were done on the original, retouches which moreover have deteriorated with time. In addition, the background never received any primer, which seems inexplicable if it is truly a painting, for even on the finest fabric, a coat is always applied, if only to prevent the fabric from absorbing the painting and the threads from breaking the surface. No brush strokes can be detected. After an infrared analysis conducted on May 7, 1979, a professor from NASA wrote, «There is no way to explain the quality of the pigments used for the pink dress, the blue veil, the face and the hands, or the permanence of the colors, or the vividness of the colors after several centuries, during which they ordinarily should have deteriorated... Studying this Image has been the most moving experience of my life.» Astronomers have observed that all the constellations present in the heavens at the moment Juan Diego opened his tilma before Bishop Zumárraga on December 12, 1531, are in their proper place on Mary's mantle. It has also been found that by imposing a topographical map of central Mexico on the Virgin's dress, the mountains, rivers and principal lakes coincide with the decoration on this dress. Ophthalmological tests have found that Mary's eye is a human eye that appears to be living, and includes the retina, in which is reflected the image of a man with outstretched hands—Juan Diego. The image in the eye conforms to the known laws of optics, particularly to that which states that a well-lighted object can be reflected three times in an eye (Purkinje-Samson's law). A later study allowed researchers to discover in the eye, in addition to the seer, Bishop Zumárraga and several other people present when the image of Our Lady appeared on the tilma. And the normal microscopic network of veins in the eyelids and the cornea of the Virgin's eyes is completely recognizable. No human painter would have been able to reproduce such details. Er du fremdeles like sikker på at det er falskt? Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Hehe. Jeg synes historien var morsom, men jeg tror ikke på den. NASA did the following experiment. They shown a laser beam on the side of the fabric and the laser beam neither touched the image nor the fabric of the tunic. The image is alive above the fabric and can only be seen as one distances oneself from the tunic. Edit: Ved andre øyekast så jeg at den første av de to artiklene er så full av skrivefeil og klønete språkføring at det nesten var pinlig å lese den. Endret 25. januar 2007 av kjetil02 Lenke til kommentar
Guero Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hehe. Jeg synes historien var morsom, men jeg tror ikke på den. NASA did the following experiment. They shown a laser beam on the side of the fabric and the laser beam neither touched the image nor the fabric of the tunic. The image is alive above the fabric and can only be seen as one distances oneself from the tunic. Edit: Ved andre øyekast så jeg at den første av de to artiklene er så full av skrivefeil og klønete språkføring at det nesten var pinlig å lese den. 7798723[/snapback] og jeg blir litt pinlig berørt på dine vegne siden du ikke evner å komme med et seriøst svar Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Vanskelig å komme med fornuftige svar på vrangforestillinger. Om f.eks. NASA eksperimentet er sant så venter det $ 1 000 000 hos The James Randi Foundation på den som kan duplikere forsøket... Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 *Alle* viste jorden var rund. Dette var et faktum satt av de tidligste filosofene, senere bekreftet av vitenskapen. At *alle* trodde jorden er flat er en moderne myte! 7793635[/snapback] Ehm.. de tidligste filosofene, altså de som snakket latinsk i hellas? Jaja, det er en liten opplyst folkegruppe. Hva med de som bodde i norden? i england? i asia og resten av verden. De som ikke snakket latinsk, de som ikke var blitt erobret. Hva med alle de i hellas som IKKE kunne lese? 7796000[/snapback] *alle* vet at jorden er rund i dag også, selv om det finnes mange stammesamfunn i Afrika som har bedre ting å tenke på om jorden er rund eller ikke. Faktumet er at "jorden var flat" er kun en moderne myte. Skjønner ikke hvorfor du, av alle, skal ha problemer med å forholde deg til dette, da det "renvasker" de kristne... Det er jo heller ikke slik at en automagisk tar utgangspunkt i at verden er flat. En kan jo faktisk observere at jorden er rund, hvis en står ved et stort hav. 7796069[/snapback] Trodde det var umulig og observere jordens krumming i det heletatt jeg fra jordoverflaten. Nei jeg har ikke problemer med det, bare at folk sier at " alle " ikke kristene "viste" at jorden var rund. 7797088[/snapback] Såklart det er mulig å se jorden krumming, så lenge du har en lang nok flate, som sjøen har. Har du aldri sett et skip komme opp i horisonten? 7798111[/snapback] Ikke komme opp, men komme frem, som at det kommer til syne. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Quale, hahahahaha enda en latterlig setning "Nå er vel ikke mexikanere kristene, men katolikker " HAHHAHAHAH jeg ler mer etter at jeg har skrevet den:P katolikker er kristene, de tror på kristendommen like mye som jeg gjør, bare at de tror feks. på Jomfru maria. + at de har helgener. Get your facts straight boy! Lenke til kommentar
ulrikft Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Dette er en ganske vanlig feiltagelse nordmenn har begynt å gjøre ganske ofte.. de skiller mellom "kristne" og "katolikker".. hvor vanskelig er det egentlig å sette seg inn i LITT grunnleggende religionshistorie før man prøver å belære andre..? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Dersom det stemmer at flagget er synlig, blir eneste forklaring da at de faktisk brukte Guadalupe som inspirasjon til flagget.. 7796800[/snapback] Nei, den eneste forklaring er at kledet er falskt. The eyes of Guadalupe represents one of the great mysteries for science. Nei, det gjør faktisk ikke det. Det er tilbakevist som bløff for lengst. Ubegrunnede påstander i dårlig skrevne tekster forandrer ikke på dette. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Ikke komme opp, men komme frem, som at det kommer til syne. 7800769[/snapback] Faktisk er det rette, som PencilCase sa, at det dukker opp. Opp er fortsatt rett, fordi du ser kun toppen av skipet først, også viser resten av skipet seg gradvis fra topp til bunn. Hvis det kommer til syne, så vil det si at du ser hele skipet med engang, evt bare framdelen. Dette er vel egentlig ikke noe bevis for at jorden er rund, men et bevis for at jorden ikke er flat. Men det mest logiske vil være å annta at jorden er rundt, og ikke formet som en halvkule, da en kan observere krummingen uansett hvor i verden en er, gitt en er ved et stort hav. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Quale, hahahahaha enda en latterlig setning "Nå er vel ikke mexikanere kristene, men katolikker " HAHHAHAHAH jeg ler mer etter at jeg har skrevet den:Pkatolikker er kristene, de tror på kristendommen like mye som jeg gjør, bare at de tror feks. på Jomfru maria. + at de har helgener. Get your facts straight boy! 7800776[/snapback] Så du velger altså å sammenlikne deg med folk som bryter mot guds helligste bud? Det er jo fiffig:) Hedninger hele gjengen med andre ord. Jeg kan god forklare dette nærmere, men orker ikke engang å begynne. Er du fremdeles like sikker på at det er falskt? Det er jeg faktisk, fordi det man ser i øynene til Guadalupe på dette kledet kalles: Religious pareidolia. Kilde: wikipedia.org In response to the eye miracles, Joe Nickell and John F. Fischer wrote in Skeptical Inquirer that images seen in the Virgin's eyes could be the result of the human tendency to form familiar shapes from random patterns, much like a psychologist's inkblots -- a phenomenon known as religious pareidolia. Dette sies også om kledet: Norberto Rivera Carrera, Archbishop of Mexico, commissioned a 1999 study to test the tilma's age. The researcher, Leoncio Garza-Valdés, had previously worked with the Shroud of Turin. Upon inspection Garza-Valdés found three distinct layers in the painting, at least one of which was signed and dated. He also said that the original painting showed striking similarities to the original Lady of Guadalupe found in Extremadura Spain, and that the second painting showed another Virgin with indigenous features. Finally, Garza-Valdés indicated that the fabric on which the icon is painted is made of conventional hemp and linen, not agave fibers as is popularly believed. Jeg velger og tro på kunsteksperter jeg da, fremfor overtro:) Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Dersom det stemmer at flagget er synlig, blir eneste forklaring da at de faktisk brukte Guadalupe som inspirasjon til flagget.. 7796800[/snapback] Nei, den eneste forklaring er at kledet er falskt. The eyes of Guadalupe represents one of the great mysteries for science. Nei, det gjør faktisk ikke det. Det er tilbakevist som bløff for lengst. Ubegrunnede påstander i dårlig skrevne tekster forandrer ikke på dette. 7801125[/snapback] Tror ikke jeg kjenner til noen som er like flinke som deg til å slenge ut påstander uten å vise til kilder.. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 og jeg blir litt pinlig berørt på dine vegne siden du ikke evner å komme med et seriøst svar 7800276[/snapback] Vanskelig å komme med fornuftige svar på vrangforestillinger. Der. Hvis du synes de sidene du linket til var overbevisende nok til at du velger å tro på dem, skal du få lov til å gjøre det. Imidlertid er det du som har bevisbyrden når du påstår at dette er magi og mirakler. Ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis. Jeg har ingen plikt til å svare seriøst på useriøse påstander - er du misfornøyd med at jeg ikke er overbevist, er det du som har ansvar for å forsøke å overbevise meg. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Dersom det stemmer at flagget er synlig, blir eneste forklaring da at de faktisk brukte Guadalupe som inspirasjon til flagget.. 7796800[/snapback] Nei, den eneste forklaring er at kledet er falskt. The eyes of Guadalupe represents one of the great mysteries for science. Nei, det gjør faktisk ikke det. Det er tilbakevist som bløff for lengst. Ubegrunnede påstander i dårlig skrevne tekster forandrer ikke på dette. 7801125[/snapback] Jeg har kommet med flere mulige forklaringer på hvorfor det er slik som det er og kledet er på ingen måte "one of the great mysteries for science". Du er veldig flink til å etterspørre forklaringer, når disse kommer så overser du dem uten å komme med noe tilsvar, det er vel for at det føles ganske kjipt for deg at det finnes noen i dette land som har hørt om dette juksekledet før og kan komme med flere tvilsomme aspekter ved det. Jeg skal ta kontakt med guiden vi hadde under besøket i Basilica of Guadalupe og kommer til å poste det jeg klarer å få ut av denne guiden vedrørende dette kledet. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 Quale, faktum er at Katolikker er kristene. Gjerne fortell om hvorfor " jeg " bryter Guds viktigste bud ( satser på: du skal ikke ha andre guder enn meg ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg