Gå til innhold

Sjakk matt mot den kristne gud?

Anbefalte innlegg

anietsoj, kanskje du kan svare på de mildt sagt pinlige problemene som eksisterer for den kristne gud som er nevnt over? Hvorfor er Gud så ulogisk? Hvis han vil at vi skal tro, hvorfor gjør han det så fryktelig vanskelig hvis man faktisk bruker hjernen og tenker logisk og rasjonelt? Mener han at vi skal tro blindt? At vi ikke skal bruke vår frie vilje til å spørre, grave og undersøke?

Når det gjelder hvorfor du skal gi opp din tro, så spørs det jo om du ønsker å se virkeligheten eller om du vil leve på noe som ikke er sant. Det er opptil deg, men så lenge det finnes religion så vil det gå ut over de som ikke er religiøse, så det er et poeng å få religiøse til å faktisk begynne å tenke kritisk og ikke bare tro blindt.

Forresten så kan det godt være du finner ut hvis du tar feil hvis du først tror på Gud. Det er ikke sikkert du tilber riktig gud, vet du... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder hvorfor du skal gi opp din tro, så spørs det jo om du ønsker å se virkeligheten eller om du vil leve på noe som ikke er sant. Det er opptil deg, men så lenge det finnes religion så vil det gå ut over de som ikke er religiøse, så det er et poeng å få religiøse til å faktisk begynne å tenke kritisk og ikke bare tro blindt.

7769515[/snapback]

Mener du at alle religiøse bare tror blindt? da tror jeg du har missforstått..

Lenke til kommentar

Pricks, leste du innlegget mitt? Du klarte faktisk å komme med argumentet "virkeligheten", selv om jeg sa det var til ingen nytte.

Du klarte faktisk å be meg svare på "problemene", selv om jeg klart og tydelig sa jeg ikke har dem.

I tillegg klarte du å anta at kristne tror blindt.

*Applaus*

Om jeg tilber feil Gud? Da har jeg i det minste driti meg mindre ut enn deg!

Forresten, du må ikke tro at spørsmålene som her blir stilt til kristendommen, ikke er blitt stilt før. Ærlig talt lo jeg litt da jeg leste det første innlegget, hvor Royo påstar HAN har funnet på dette argumentet : "Hvorfor lar Gud onde ting skje i verden".

Det har ikke fått meg til å stille spørsmål til kristendommen nå, i likhet med de 100 gangene jeg før har hørt det "argumentet".

Det er INGENTING du kan si, som får meg til å forandre min tro. Jeg foreslår at du holder kjeft, før du får meg til å se enda mer ned på deg.

Lenke til kommentar
"Hvorfor lar Gud onde ting skje i verden".

Det har ikke fått meg til å stille spørsmål til kristendommen nå, i likhet med de 100 gangene jeg før har hørt det "argumentet". 

Det er INGENTING du kan si, som får meg til å forandre min tro. Jeg foreslår at du holder kjeft, før du får meg til å se enda mer ned på deg.

7771070[/snapback]

Hvis jeg har evnen til å la vær å drepe mennesker, men dreper dem for morro skyld allikevel, vil du da påstå at jeg er ond? Manglende evne til å stille spørsmål er gjerne årsaken til at man ikke får fornuftige svar. ;)
Lenke til kommentar

7769515[/snapback]

Mener du at alle religiøse bare tror blindt? da tror jeg du har missforstått..

7770713[/snapback]

Selvsagt. Det er det religiøs tro er. Det er derfor det heter tro. I og med at religiøse ikke har fysiske beviser for at Gud eksisterer, så må det nødvendigvis være snakk om blind tro. For hadde det eksistert beviser, så kunne vitenskapen undersøkt disse og funnet ut mer.

Videre så har jo spesielt kristendommen et enormt og uoverkommelig problem i det at Bibelen er ekstremt selvmotsigende, og kristne ignorerer store deler av den. Man velger seg liksom ut en liten del og ignorerer de delene man ikke føler for å følge. Hva er poenget da? Hvis religionen ikke engang kan defineres ut fra dens hellige skrifter, hva er det da religionen er basert på?

Pricks, leste du innlegget mitt? Du klarte faktisk å komme med argumentet "virkeligheten", selv om jeg sa det var til ingen nytte.

Hva mener du?

I tillegg klarte du å anta at kristne tror blindt.

Religiøse tror blindt. Hva er det kristne baserer troen sin på? Fysiske beviser?

Om jeg tilber feil Gud? Da har jeg i det minste driti meg mindre ut enn deg!

Ikke egentlig. Du vil brenne like mye som meg.

Forresten, du må ikke tro at spørsmålene som her blir stilt til kristendommen, ikke er blitt stilt før.

Da burde det jo være veldig enkelt for deg å svare på dem, eller hva?

Men problemet er vel at det beste de kristne har å komme med er bortforklaringer. Gud er fullstendig ulogisk, og dette gjør det umulig for mennesker som tenker logisk å rasjonelt å tro på ham.

Ærlig talt lo jeg litt da jeg leste det første innlegget, hvor Royo påstar HAN har funnet på dette argumentet : "Hvorfor lar Gud onde ting skje i verden".

Så svar på det da. Og på dette:

"God either wishes to take away evils and is unable; or he

is able and is unwilling; or he is neither willing nor able;

or he is both willing and able. If he is willing but unable

he is feeble, which is not in accordance with the character

of God. If he is able and unwilling, he is envious, which

is equally at variance with God. If he is neither willing

nor able, he is both envious and feeble, and therefore not

God. If he is both willing and able, which alone is suitable

for God, from what source then are evils? Or why does he

not remove them?"

7771070[/snapback]

:lol:

Du reagerer slik fordi du vet at du kun har unnskyldninger og bortforklaringer å komme med? Eller kanskje du rett og slett ikke aner hva du skal si? ;)

Lenke til kommentar

Nå må du slutte, før jeg "slutte å ser på deg" :innocent:

En ting at du ser ned på andre, men deg selv, er så langt nede at jeg slutter snart å se på.. :D

Hva er egenltig så synsfult med religion? Altså at dere tror ikke blindt?

Hvilken fysisk, kjemisk, historisk og logisk påstander er deres tro basert på?

Kanskje alt er psykologisk?

Fra den berømte sosial psykologen: Dr Stanly Milgram

"Hva om det finnes en tilstand hos mennesker, der de lyder blindt uten hensidige fornuft? Så han kan oppføre seg (....), uten å blir begrenset av følser, fornuft osv... "

Dessverre er finnes en slik tilstand, og han påviste det med et eksperiment.

Det er INGENTING du kan si, som får meg til å forandre min tro.

Psykologisk avhengighet av et stoff aka. Crack Head

Psykologisk Blindt Lydighet, som religion er:

Det er Ordet: Faith Heads definere.. :thumbup:;)

Likhet med begge er at de kunne aldri tenke seg å slutte på hva "what ever" de driver med... Og det beste av alt?

It's in your mind.....

Det er ikke nok bare å tro... Jeg forstå egentlig ikke hvorfor Norske skole servere løgn til alle med de dere KRF fagene... huff huff... :thumbdown:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

ja den ser jeg, litt feil formulert, mens det eksisterer på den måten at de tror det så sterkt at han/henne eksiterer i hodene på relgiøse, for og si at noen ikke kan skape gud så må du først vite hva gud er og består av... kansje gud bare er en tro...

good -o = god

evil +d = devil

placebo effekten kan gjelde alt, akkurat som du kan sjenke ett menneske på vann bare du overbeviser det menneske 100% om at vannet er alkoholholdig

Endret av donsai
Lenke til kommentar
Hvorfor er skilsmisseraten blant kristne like høy som blant andre? Skal ikke Gud liksom beskytte ekteskapet da? Hvorfor har Gud ingen målbar effekt på ekteskapet hvis han eksisterer?

7772958[/snapback]

Til informasjon varer 99,2% av ekteskapene til den enes død i den menigheten jeg er oppvokst i.

Lenke til kommentar
Hvorfor er skilsmisseraten blant kristne like høy som blant andre? Skal ikke Gud liksom beskytte ekteskapet da? Hvorfor har Gud ingen målbar effekt på ekteskapet hvis han eksisterer?

7772958[/snapback]

Til informasjon varer 99,2% av ekteskapene til den enes død i den menigheten jeg er oppvokst i.

7773337[/snapback]

Kan det være på grunn av plikt og sosial aksept?

Spør bare.

Lenke til kommentar

7772958[/snapback]

7773337[/snapback]

Kan det være på grunn av plikt og sosial aksept?

Spør bare.

7773776[/snapback]

Plikt, nei.. Sosiale hensyn, ja. Absolutt. Men det er ingen tvil om at man jobber mye mer med ekteskapet før man gir opp, når det å skille seg regnes som absolutt siste utvei.

Lenke til kommentar
Plikt, nei.. Sosiale hensyn, ja. Absolutt. Men det er ingen tvil om at man jobber mye mer med ekteskapet før man gir opp, når det å skille seg regnes som absolutt siste utvei.

7773797[/snapback]

Noe som iogforseg er ganske logisk. Men jeg føler det kan være delvis at man blir skyvd ut av det sosiale samværet om man gjennomgår skillsmisse i noen trossamfunn.

Lenke til kommentar

Det er ingen "regler" på det i menigheten jeg vokste opp i, som i f.eks Jehovas vitner.

For meg og mine venner og familie som står i menigheten, vil det være uaktuelt å fryse ut noen fordi de melder seg ut, skiller seg eller annet. Dog kan man ikke skille seg og gifte seg på nytt med en annen i menigheten, da ekteskapet ses som en pakt med Gud, som ikke kan brytes på det nivået. Derfor, om man ønsker å fortsette i menigheten, har man én sjanse til ekteskap. Noe som selvsagt kan slå begge veier, men som i de aller aller fleste tilfeller fører til at folk tenker seg godt om før de velger ektefelle, og jobber hardt med ekteskapet de har når det trengs.

Selv om jeg er uenig i en del av det denne menigheten står for, synes jeg akkurat holdningen til ekteskap med fordel kunne overføres til samfunnet generelt. Altså hvor seriøst man tar et ekteskap.

Lenke til kommentar
Selv om jeg er uenig i en del av det denne menigheten står for, synes jeg akkurat holdningen til ekteskap med fordel kunne overføres til samfunnet generelt. Altså hvor seriøst man tar et ekteskap.

7774362[/snapback]

Det er jeg faktisk helt enig i. Det er flere ikke-kristne som velger å ikke gifte seg på nytt fordi de synes det blir feil å love "evig troskap" gang nr. 2. Så har du j de som gifter seg annenhver uke... :(
Lenke til kommentar

Bla bla. Ekteskapet som sådan er en formalitet.

Det som er viktig er at man tar hensyn til eventuelle barn. Jeg mener det er viktigere å være gode foreldre enn gode ektefeller. Da sier jeg ikke at kjærligheten til sin partner er mindre viktig, men at om man gifter seg eller ikke i verste fall er upraktisk. Et ekteskap kan man oppløse. Ikke barn.

Altså: Vente med å gifte seg? Uvesentlig. Vente med å få barn? Ja.

Lenke til kommentar
Forresten, du må ikke tro at spørsmålene som her blir stilt til kristendommen, ikke er blitt stilt før. Ærlig talt lo jeg litt da jeg leste det første innlegget, hvor Royo påstar HAN har funnet på dette argumentet : "Hvorfor lar Gud onde ting skje i verden".

MUY enig.. Dere tror dere endelig har klart å komme opp med gode motargumenter for at Gud ikke kan finnes... De er like dårlige og beviser like lite som alle andre argumenter mot Gud.. og hvorfor? Fordi det er klin umulig å motbevise en Gud som faktisk finnes.. og jeg har MANGE bevis som dere kan velge å tro var tilfeldig, men som jeg VET min Gud sto bak!

Dere kan selvfølgelig velge og tro at dette er vås, men så får vi vente da og se:)

Lenke til kommentar
jeg har MANGE bevis som dere kan velge å tro var tilfeldig, men som jeg VET min Gud sto bak! 

Dere kan selvfølgelig velge og tro at dette er vås, men så får vi vente da og se:)

7780942[/snapback]

Hvis man (med rette) kan velge å tro at bevis er vås, er det ikke bevis.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...