Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Har ip telefon som detter ut etter en stund. Tror det har noe med dhcp leas og gjøre? Dette er hva jeg fant på MS DHCP Lease Process A DHCP-enabled client obtains a lease for an IP address from a DHCP server. Before the lease expires, the DHCP server must renew the lease for the client or the client must obtain a new lease. Leases are retained in the DHCP server database approximately one day after expiration. This grace period protects a client's lease in case the client and server are in different time zones, their internal clocks are not synchronized, or the client is off the network when the lease expires. Men må innrømme selv om det er gått forklart vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Vel en ruter holder orden på hvilke datamaskiner som er koblet på ved å gi dem IP adresser. Disse adressene som er tildelt har som regel en utløpsdato, f.eks. 24timer før ruteren vurderer om adressefordelingen skal endres. DHCP lease er altså tiden som blir en IP blir tildelt en datamaskin (eller IPtelefon adapter). Du kan som regel endre lease-tiden ved å endre instilingene på ruteren din. Men om dette er grunne til at IPtelefonen din har problemer aner jeg ikke. Hvorfor tror du det? Jeg ville tro at sjansen for at det er tilfellet er relativt liten. Det værste som kunne skje er at du snakker i telefonen akkurat når leasen går ut, og du får en ny IP, noe som kunne forårsake at du ble brutt, men som regel er leaser lange, så det skulle ikke vært et problem i praksis. Forklar heller mer detaljer om hva utstyr du bruker og hva som går galt, så kanskje noen har et korrekt svar å komme med for å løse problemet. -Stigma Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Problemer med iptelefoni er som regel pga manglende portforward. Har du en router eller routermodem foran iptelefonboksen må du ofte åpne f.eks port 5060. Oppskrift finner du på portforward.com Lease av DHCP bør ikke være noe problem dersom ikke iptelefonadapteret bytter ipadresse etter at lease perioden har gått ut. Du kan isåfall løse dette problemet ved å sette fast ipadresse i adapteret. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 en annen ting er at når den når 50% av sin leasing tid så spørr pc / ip-telefon om den får beholde IP adressen videre (fornyer IP leasingen). Dersom den ikke får svar da, så prøver den om og om igjen helt til leasingtiden går ut. Dette er kun et problem om du av en eller annen merkelig grunn sperrer på den porten den spørr om IP adresse. Port 67. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Hei dere. Tuusen hjertelig takk for gode utfyllende svar. Legger ved noen bilder av rutern min. Sitter med følgende oppsett: Ruter: Asus WL-700gE Broadrange Wireless Router m/ NAS server, 160 GB HDD, UPnP AV Ip pc asign by dhcp: 192.168.1.2 Ip ruter: 192.168.1.1 Iptelefon fra Telio. Tidligere ruter 3com. Har forsøkt 2 ganger og begge gangene har telefonen ikke virket når jeg har stått opp på morgenen. Det har da stått Expired under Sipura som er boksen til telio. Jeg har forsøkt litt forskjelige kjører jeg kabelen fra netopiaen til lan porten og ikke wan fungerer telefonen fint, men da kommer jeg ikke inn på ruteren mm jeg endrer ip på pccen. Har derfor valgt og kjøre kabel fra netopiaen i wan porten. Slik at jeg har samme ip range på pcen som på rutern. bidler fra Nat oppsette ligger her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=689619&hl= På forhånd takk for tipsene. Endret 30. desember 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Forsøk å sette leasetime til 0. På de fleste routere jeg har vært borti betyr dette at routeren vil forsøke å holde forbindelsen oppe konstant. At du 2 morgener har hatt problemet kan jo stemme med oppsatt leasetime på 24 timer... Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Forsøk å sette leasetime til 0. På de fleste routere jeg har vært borti betyr dette at routeren vil forsøke å holde forbindelsen oppe konstant. At du 2 morgener har hatt problemet kan jo stemme med oppsatt leasetime på 24 timer... 7608983[/snapback] Får ikke endret til 0 men må legge et tall fra 1 - 86400. Så blir kansje feil og legge inn 1? Endret 30. desember 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Sjekk i manualen. Aksepteres et blankt felt? Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) Sjekk i manualen. Aksepteres et blankt felt? 7609037[/snapback] Har testet det må ligge et tall der. Manualen er vedlig enkel og tar kun for seg windows baserte instalasjnonsveiviseren. Jeg er innlogget med ip via IE. Men tror forøverig problemet ligger et annet sted. For nå er det ca 2 timer siden jeg flyttet kabelen fra netopiaen som gikk til lanporten tilbake til wan porten, og nå fungerer det ikke lenger. Merkelig at telefonen fungerer 2 timer også er det slutt. Før når jeg hadde 3com ruteren hadde jeg ip serien 10.0.0.x da fungerte det fint, men nå som jeg kjører 192.168.1.x fungerer det ikke. Endret 30. desember 2006 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Forsøk å sette leasetime til 0. På de fleste routere jeg har vært borti betyr dette at routeren vil forsøke å holde forbindelsen oppe konstant. At du 2 morgener har hatt problemet kan jo stemme med oppsatt leasetime på 24 timer... 7608983[/snapback] Får ikke endret til 0 men må legge et tall fra 1 - 86400. Så blir kansje feil og legge inn 1? 7609005[/snapback] 0 betyr uendelig på min Linksys-ruter. Du kan jo legge inn 86000 da. Men du hadde altså ingen problemer så lenge du hadde den gamle ruteren? Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Forsøk å sette leasetime til 0. På de fleste routere jeg har vært borti betyr dette at routeren vil forsøke å holde forbindelsen oppe konstant. At du 2 morgener har hatt problemet kan jo stemme med oppsatt leasetime på 24 timer... 7608983[/snapback] Får ikke endret til 0 men må legge et tall fra 1 - 86400. Så blir kansje feil og legge inn 1? 7609005[/snapback] 0 betyr uendelig på min Linksys-ruter. Du kan jo legge inn 86000 da. Men du hadde altså ingen problemer så lenge du hadde den gamle ruteren? 7609121[/snapback] det stemmer, antar du postet ditt innlegg i det jeg endret mitt. Se ovenfor. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Hva slags oppsett har du på WAN siden? Det var egentlig den lease-tiden jeg tenkte på... Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Hva slags oppsett har du på WAN siden? Det var egentlig den lease-tiden jeg tenkte på... 7609203[/snapback] Mulig jeg ikke helt forstår hvilket bilde du tenker på nå. Jeg fikk ikke endret til 0 slik du sa så jeg lot den stå på 64000. Men jeg oppdaget nå at på dhsp leases bildet jeg la ovenfor har mistet host navnet? vet ikke om det har noe og si? det første bildet: Nå: Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg har lastet ned manualen til routeren din, men den viser bare en "Wizard". Det skal imidlertid finnes noe under "Internet Settings" uten at jeg vet hvilke opsjoner du har der... Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg har lastet ned manualen til routeren din, men den viser bare en "Wizard". Det skal imidlertid finnes noe under "Internet Settings" uten at jeg vet hvilke opsjoner du har der... 7609268[/snapback] ? hvilken side står dette på. Har ikke noe slik valg i min manual. legger ved manualen jeg:) E_WL700gE_router_quick.pdf Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) På side 4 i menyen til venstre står det "Internet Connection Settings". Edit: Men det var bare Wizarden igjen... Uansett er det garantert et sted hvor du kan endre disse innstillingene "manuelt" ?! Edit2: Har du sett under "System Setup" ? Endret 30. desember 2006 av trn100 Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 På side 4 i menyen til venstre står det "Internet Connection Settings". Edit: Men det var bare Wizarden igjen... Uansett er det garantert et sted hvor du kan endre disse innstillingene "manuelt" ?! 7609396[/snapback] merkelig sikker på at du har rett manual:) Tenker du derimot veiviseren får du et valg som heter "Internett connection settings". Men som tidligere nevnt har jeg ikke brukt veiviseren. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Leasetiden er tiden frem til IP-adressen blir frigitt slik at andre DHCP-klienter kan overta den hvis den ikke lenger er i bruk av den klienten som opprinnelig hadde adressen. Hvis klienten booter etter at halve leasetiden har gått vil den forsøke å fornye leasen. En aktiv klient vil uansett forsøke å fornye leasen når det gjenstår 1/8 av leasetiden. Normalt vil klienten da få fornyet leasen med samme IP-adresse. Hvis fornying av leasetiden feiler vil klientens TCP/IP-stack slutte å fungere. Feile kan skyldes feil på klienten, serveren eller forbindelsen (nettverket) mellom dem. For å sikre at en klient alltid får samme adresse kan du reservere en fast IP-adresse til MAC-adressen til den aktuelle klienten. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 30. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2006 Leasetiden er tiden frem til IP-adressen blir frigitt slik at andre DHCP-klienter kan overta den hvis den ikke lenger er i bruk av den klienten som opprinnelig hadde adressen. Hvis klienten booter etter at halve leasetiden har gått vil den forsøke å fornye leasen. En aktiv klient vil uansett forsøke å fornye leasen når det gjenstår 1/8 av leasetiden. Normalt vil klienten da få fornyet leasen med samme IP-adresse. Hvis fornying av leasetiden feiler vil klientens TCP/IP-stack slutte å fungere. Feile kan skyldes feil på klienten, serveren eller forbindelsen (nettverket) mellom dem. For å sikre at en klient alltid får samme adresse kan du reservere en fast IP-adresse til MAC-adressen til den aktuelle klienten. 7609590[/snapback] Mener å ha prøv det også men kan prøve en gang til jeg siden du har så god forklaring på problemet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Hvis du vil fjerne problemer med lease så kan du sette fast IP. Jeg bruger statisk IP adresser - hvordan sættes de via telefon interfacet? DHCP (101#, 0=disable, 1=enable). IP Address (111# to set, 110# to check) Netmask (121#), Gateway (131#), Primary DNS (161# to set, 160# to check) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå