Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva er en dhcp leas?

Anbefalte innlegg

Har ip telefon som detter ut etter en stund. Tror det har noe med dhcp leas og gjøre?

Dette er hva jeg fant på MS

DHCP Lease Process

A DHCP-enabled client obtains a lease for an IP address from a DHCP server. Before the lease expires, the DHCP server must renew the lease for the client or the client must obtain a new lease. Leases are retained in the DHCP server database approximately one day after expiration. This grace period protects a client's lease in case the client and server are in different time zones, their internal clocks are not synchronized, or the client is off the network when the lease expires.

Men må innrømme selv om det er gått forklart vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel en ruter holder orden på hvilke datamaskiner som er koblet på ved å gi dem IP adresser. Disse adressene som er tildelt har som regel en utløpsdato, f.eks. 24timer før ruteren vurderer om adressefordelingen skal endres.

DHCP lease er altså tiden som blir en IP blir tildelt en datamaskin (eller IPtelefon adapter). Du kan som regel endre lease-tiden ved å endre instilingene på ruteren din.

Men om dette er grunne til at IPtelefonen din har problemer aner jeg ikke. Hvorfor tror du det? Jeg ville tro at sjansen for at det er tilfellet er relativt liten. Det værste som kunne skje er at du snakker i telefonen akkurat når leasen går ut, og du får en ny IP, noe som kunne forårsake at du ble brutt, men som regel er leaser lange, så det skulle ikke vært et problem i praksis.

Forklar heller mer detaljer om hva utstyr du bruker og hva som går galt, så kanskje noen har et korrekt svar å komme med for å løse problemet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Problemer med iptelefoni er som regel pga manglende portforward.

Har du en router eller routermodem foran iptelefonboksen må du ofte åpne f.eks port 5060. Oppskrift finner du på portforward.com

Lease av DHCP bør ikke være noe problem dersom ikke iptelefonadapteret bytter ipadresse etter at lease perioden har gått ut.

Du kan isåfall løse dette problemet ved å sette fast ipadresse i adapteret.

Lenke til kommentar

en annen ting er at når den når 50% av sin leasing tid så spørr pc / ip-telefon om den får beholde IP adressen videre (fornyer IP leasingen). Dersom den ikke får svar da, så prøver den om og om igjen helt til leasingtiden går ut.

Dette er kun et problem om du av en eller annen merkelig grunn sperrer på den porten den spørr om IP adresse. Port 67.

Lenke til kommentar

Hei dere.

Tuusen hjertelig takk for gode utfyllende svar.

Legger ved noen bilder av rutern min.

Sitter med følgende oppsett:

Ruter:

Asus WL-700gE Broadrange Wireless Router m/ NAS server, 160 GB HDD, UPnP AV

Ip pc asign by dhcp:

192.168.1.2

Ip ruter:

192.168.1.1

Iptelefon fra Telio.

Tidligere ruter 3com.

Har forsøkt 2 ganger og begge gangene har telefonen ikke virket når jeg har stått opp på morgenen. Det har da stått Expired under Sipura som er boksen til telio.

Jeg har forsøkt litt forskjelige kjører jeg kabelen fra netopiaen til lan porten og ikke wan fungerer telefonen fint, men da kommer jeg ikke inn på ruteren mm jeg endrer ip på pccen. Har derfor valgt og kjøre kabel fra netopiaen i wan porten. Slik at jeg har samme ip range på pcen som på rutern.

bidler fra Nat oppsette ligger her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=689619&hl=

dhcp.JPG

dhcp2.JPG

ipconfig1.JPG

ipconfig2.JPG

port.JPG

summery.JPG

På forhånd takk for tipsene.

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar
Forsøk å sette leasetime til 0. På de fleste routere jeg har vært borti betyr dette at routeren vil forsøke å holde forbindelsen oppe konstant.

At du 2 morgener har hatt problemet kan jo stemme med oppsatt leasetime på 24 timer...

7608983[/snapback]

Får ikke endret til 0 men må legge et tall fra 1 - 86400.

Så blir kansje feil og legge inn 1?

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar
Sjekk i manualen. Aksepteres et blankt felt?

7609037[/snapback]

Har testet det må ligge et tall der.

Manualen er vedlig enkel og tar kun for seg windows baserte instalasjnonsveiviseren.

Jeg er innlogget med ip via IE.

Men tror forøverig problemet ligger et annet sted. For nå er det ca 2 timer siden jeg flyttet kabelen fra netopiaen som gikk til lanporten tilbake til wan porten, og nå fungerer det ikke lenger.

Merkelig at telefonen fungerer 2 timer også er det slutt. Før når jeg hadde 3com ruteren hadde jeg ip serien 10.0.0.x da fungerte det fint, men nå som jeg kjører 192.168.1.x fungerer det ikke.

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar
Forsøk å sette leasetime til 0. På de fleste routere jeg har vært borti betyr dette at routeren vil forsøke å holde forbindelsen oppe konstant.

At du 2 morgener har hatt problemet kan jo stemme med oppsatt leasetime på 24 timer...

7608983[/snapback]

7609005[/snapback]

0 betyr uendelig på min Linksys-ruter. Du kan jo legge inn 86000 da. Men du hadde altså ingen problemer så lenge du hadde den gamle ruteren?

Lenke til kommentar

7608983[/snapback]

7609005[/snapback]

0 betyr uendelig på min Linksys-ruter. Du kan jo legge inn 86000 da. Men du hadde altså ingen problemer så lenge du hadde den gamle ruteren?

7609121[/snapback]

det stemmer, antar du postet ditt innlegg i det jeg endret mitt. Se ovenfor.

Lenke til kommentar
Hva slags oppsett har du på WAN siden? Det var egentlig den lease-tiden jeg tenkte på...

7609203[/snapback]

Mulig jeg ikke helt forstår hvilket bilde du tenker på nå.

Jeg fikk ikke endret til 0 slik du sa så jeg lot den stå på 64000.

Men jeg oppdaget nå at på dhsp leases bildet jeg la ovenfor har mistet host navnet? vet ikke om det har noe og si?

det første bildet:

dhcp.JPG

Nå:

dhcp3.JPG

Lenke til kommentar

På side 4 i menyen til venstre står det "Internet Connection Settings".

Edit: Men det var bare Wizarden igjen... Uansett er det garantert et sted hvor du kan endre disse innstillingene "manuelt" ?!

Edit2: Har du sett under "System Setup" ?

Endret av trn100
Lenke til kommentar
På side 4 i menyen til venstre står det "Internet Connection Settings".

Edit: Men det var bare Wizarden igjen... Uansett er det garantert et sted hvor du kan endre disse innstillingene "manuelt" ?!

7609396[/snapback]

merkelig sikker på at du har rett manual:)

Tenker du derimot veiviseren får du et valg som heter "Internett connection settings". Men som tidligere nevnt har jeg ikke brukt veiviseren.

Lenke til kommentar

Leasetiden er tiden frem til IP-adressen blir frigitt slik at andre DHCP-klienter kan overta den hvis den ikke lenger er i bruk av den klienten som opprinnelig hadde adressen. Hvis klienten booter etter at halve leasetiden har gått vil den forsøke å fornye leasen. En aktiv klient vil uansett forsøke å fornye leasen når det gjenstår 1/8 av leasetiden. Normalt vil klienten da få fornyet leasen med samme IP-adresse. Hvis fornying av leasetiden feiler vil klientens TCP/IP-stack slutte å fungere. Feile kan skyldes feil på klienten, serveren eller forbindelsen (nettverket) mellom dem. For å sikre at en klient alltid får samme adresse kan du reservere en fast IP-adresse til MAC-adressen til den aktuelle klienten.

Lenke til kommentar
Leasetiden er tiden frem til IP-adressen blir frigitt slik at andre DHCP-klienter kan overta den hvis den ikke lenger er i bruk av den klienten som opprinnelig hadde adressen. Hvis klienten booter etter at halve leasetiden har gått vil den forsøke å fornye leasen. En aktiv klient vil uansett forsøke å fornye leasen når det gjenstår 1/8 av leasetiden. Normalt vil klienten da få fornyet leasen med samme IP-adresse. Hvis fornying av leasetiden feiler vil klientens TCP/IP-stack slutte å fungere. Feile kan skyldes feil på klienten, serveren eller forbindelsen (nettverket) mellom dem. For å sikre at en klient alltid får samme adresse kan du reservere en fast IP-adresse til MAC-adressen til den aktuelle klienten.

7609590[/snapback]

Mener å ha prøv det også men kan prøve en gang til jeg siden du har så god forklaring på problemet.

asign.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...