Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp badet, noen innspill?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, genialt med sluk som tar hele badet ja, så man bare kan spyle ned omtrent hele badet. Det irriterer meg på badet mitt. Sluken er inni dusjen, og dusjen er tett. Så må bestandig bruke håndduk til å tørke opp vann som blir sølt ut på badet, istedenfor å skyve det ned i sluken.

Lenke til kommentar
Ja, genialt med sluk som tar hele badet ja, så man bare kan spyle ned omtrent hele badet. Det irriterer meg på badet mitt. Sluken er inni dusjen, og dusjen er tett. Så må bestandig bruke håndduk til å tørke opp vann som blir sølt ut på badet, istedenfor å skyve det ned i sluken.

7725586[/snapback]

Det er egentlig ikke helt etter forsikriftene. Sluket skal alltid være laveste punkt. De fleste har vaskemaskin på badet, og da må enten sluket i dusjen være tilgjengelig, eller det må være eget sluk for vaskemaskinen.

Lenke til kommentar

Pris på innebygget toalett? Aner ikke. Edit: Eller for å si det sånn; Jeg vill heller valgt ett vanlig toalett framfor ett innebygd. Så sant en ikke er fullsjæten i peng da :p

Det skal være minimum 30 mm fall fra døråpning til sluk.

En dusj kan være tett nedentil, men ikke slik at vannet vil renne ut døren før det renne over terskelen i dusjen.

F.eks det er 100mm opp til døren og 40mm terskel i dusjåpningen:)

Sjekke litt i priser på innebygget dass.

Selve enheten som bygges inn ligger på ca 3000,-

Enheten som blir synlig ca 3000,-

Arbeid Det kommer litt an på om det e rny bygg eller gammelt men det ryker fort par 3 tusen til også alt av tilbehør som da må gjøres for å få en sånn dingz til å se skaelig ut inni veggen++++ :whistle:

Endret av regga
Lenke til kommentar

Jeg ville hatt grå fliser med lyse fuger på golvet, og en fin lys panel på veggen.

En slags kremhvit panel. Kanskje det ville vært pent med brystpanel og fliser opp til taket igjen?

Selve innredningen ville jeg tatt en helt enkel en, to skap og vask. Gjerne litt moderne med noe stålgreier. F.eks dør-"knottene". Spotter i taket med trinnløs lysstyrkeregulering ser pent ut.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke det toalettet vi har var så mye mer billig enn 5000kr. Men hvis man først er i gang med å fliselegge resten av badet blir det ikke særlig dyrere å fliselegge det innebygde toalettet.

7732143[/snapback]

Det kommer litt abn på flere ting. Den enhetene som skal bygges inner 180 mm dyp, dvs at veggen må være minimum 180mm tykk eks plater og fliser. Ikke alle som har så tykke vegger og damå du enten fòre ut hele veggen, (de tblir da lettere å flise) eller du må lage kasse rundt doen, som da blir en god slump dyrer hvis får folk til å gjøre det for deg.

Fliser du selv blir det bare kostnaden med material.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vil anbefale deg vegghengt toalett. Det er både penere (iallefall min mening) og lettere å holde rent. Klarer du å pusse opp badet selv klarer du garantert å lage en kasse for toalettet også. Mener at det ikke skal være så veeldig mye dyrere enn vanlig.

Ang. membran så er som sagt sveisemembran det aller beste, men om du ikke skal dysje rett på gulvet, men i badekar/dysjkabinett, så syntes jeg smøremembran er helt OK.

Om du skal ha varmekabler må du nok rive opp gulvbelegget. Evt. kan du legge på depron(eller heter det tepron)-plater og legge kabelen på det, men da bygger det jo gulvet opp enda mer. Kan tenke meg det er vanskeligere og støpe også da.

Spotter i taket ser jeg ikke på som noe problem (med mindre det er kaldt tak). Iallefall ikke om det er skikkelig utført. Spottkassene skal være diffusjonstette (stavet riktig?), dvs at vann eller vanndamp ikke skal kunne komme seg ut av kassen. Mange elektrikere som ikke er helt oppegåendes på dette.

Fliser er jo i grunn en smakssak, men jeg liker løsninger med

- Mørkt gulv, f.eks. veldig mørk blå, kanskje med litt svakt mønster av en litt lysere farge.

- Samme fargen litt oppover veggen, for å så ha en overgang til en lysere farge, eks hvit med litt mønster av grå lyseblå.

Litt vanskelig å forklare, men så en rå utstilling en gang. Ta en kjøretur rundt på forskjellige flisesenter, der har de mange utstillinger til inspirasjon.

Lenke til kommentar

Har ikke gjort no med badet enda, er veldig i tvil. Blir mye ekstra jobb hvis jeg skal rive av gulvbelegget. Det belegget som er der i dag + veggene er jo helt tett, så hvis jeg tar av gulvbelegget så øker jo risikoen for å ikke få det tett igjen...

Har prøvd å finne ut om det er noe krav til hvor høy dørterskelen må være i forhold til gulvet, men finner ingenting, noen som har info? Anngående sluk og vaskemaskin; er det krav til eget sluk til vaskemaskinen? Slik det er i dag så er det sluk i dusjen, men ikke et eget sluk til vaskemaskinen, den går ut samme rør som vasken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var i Tyrkia en uke i juni, og da hadde jeg folk hjemme til å montere veggmontert toalett, samt en flislegger som la fliser og ny sluk på gulvet - oppå det gamle, men tette, våtromsbelegget.

Jæv... kjekt å få gjort en slik jobb når man ikke er i huset selv, og ikke får brukt dusjen på noen dager.

Vi har en 7-åring i huset, som ikke er så flink til å holde styr på snurrebassen, så et veggmontert toalett er SÅ mye bedre angående renhold.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har vært innom tanken, og det er fristende. Har du sett disse platene og kjent på strukturen de har? Virker den natur-tro? Finnes det liknende system for gulv? Finner ikke våtromsgulv-plater fra Alloc...

9414125[/snapback]

Naturtro, som i "ser ut som fliser" tro?, tja ved første øyekast så kan det se ut som det. Har ikke sett noe slikt system for gulv.

Vi kommer til å gå for vinylgulv, men skal ha fagfolk til å legge det.

Synes fliser er litt oppskrytt, kaldt å gå på, "vanskeligere" å holde reint - møkk legger seg igjen i fugene, fuger som blir misfarget og sprekker etter en tid.

Lenke til kommentar

Ang.sluk og dusjhjørne så er det i de tilfellene det er hindringer i gulvet slik at vannet ikke renner fritt til sluk krav til sluk både utenfor og inni dusjen.

Angående innfeltbelysning og diffusjonssperre så kan det lett bli et problem om taket er et yttertak.

Hjelper i grunnen lite med både baderomsspotter eller spottkasser da.

Baderomsspotter har ingen andre krav på seg en at de skal være sprutsikre mot elektrisk ledende deler og intet annet.

Når det kommer til kassene så vil de ALDRI bli damptette så lenge du ikke kommer til de ovenfra og får tettet ovenfra etterpå.

Rørføringene til kassene lekker og de vil ikke under normale omstendigheter ligge tett mot taket heller, sånn er det bare.

Når det er sagt så ville jeg personlig heller droppet dampsperra i taket slik at fukt som fant veien opp der tørket opp etterhvert istedenfor at den blei liggende bak plasten.

Og glem nå for all del ikke avtrekket.

Med godt avtrekk så reduserer du fuktbelastningen på rommet betraktelig sammenlignet med dårlig ventilasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...