Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp badet, noen innspill?

Anbefalte innlegg

Heioghå!

Har et bad på 1,8x2,5m som skal pusses opp. Det er ført opp i 92' og har våtromstapet og belegg på gulvet. Jeg antar at det er membran bak, så jeg kan legge fliser rett på. (Skal sjekkes opp). Skal forøvrig legge varmekabler også. Er det noen kreative sjeler som har noen tips til hvilke fliser (størrelse/fargekombinasjoner) som ser bra ut på et lite bad? Har lyst til å klemme inn et badekar der, eventuelt et badekar med sånn "integrert" dusjkabinett for å unngå å spurte så mye vann. Noen som har erfaring med sånne kombi-badekar/dusj? Alternativet er jo et dusjhjørne hvis jeg ikke får plass til badekar. Noen som har noen innspill på ting jeg bør tenke på, eller noen linker til andre fora der det finnes litt info?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mening er at du burde ha 10x10cm fliser, som er neongrønne og har store runde gule prikker i assortert størrelse.

Ta deg en tur i butikken og kikk på fliser, er ingen vits i at vi pøser ut med størrelser og farger egentlig. Men sånn generelt er det blå eller hvit som passer best på bad.

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert det er smurt membran på baksiden av tapet og gulvbeleget, da disse i seg selv er tette og fungerer som membran. Regner nesten med det ligger fuktbestandige sponplater på både vegg og gulv hos deg. Om så kan du legge på gips før du smør med membran. Evt. så har glava kommet med ett nytt og enkelt membransystem som heter litex.

I og med att du også ønsker varmekabler, vil jeg anbefale deg å bruke såkalt tyntflytende gulv, og legge en armeringsmatte som du setter fast varmekablene i. Men sjekk først om du har svikt i gulvet, er jo så utrolig kjipt å komme i den situasjonen att fugene på gulvet sprekker opp pga. litt svikt.

Ellers er det store fliser som gjelder :) 25x25 på gulvet, og veggfliser med bredde som gulvflisene.

Av fargevalg kan jeg anbefale deg grønt på gulv og vegg delt i 2 med grønt neders og hvitaktig over, med en bord rundt i skillet.

Håper du får noen ideer ihvertfall, og lykke til ;)

Lenke til kommentar
Heioghå!

Har et bad på 1,8x2,5m som skal pusses opp. Det er ført opp i 92' og har våtromstapet og belegg på gulvet. Jeg antar at det er membran bak, så jeg kan legge fliser rett på. (Skal sjekkes opp). Skal forøvrig legge varmekabler også. Er det noen kreative sjeler som har noen tips til hvilke fliser (størrelse/fargekombinasjoner) som ser bra ut på et lite bad? Har lyst til å klemme inn et badekar der, eventuelt et badekar med sånn "integrert" dusjkabinett for å unngå å spurte så mye vann. Noen som har erfaring med sånne kombi-badekar/dusj? Alternativet er jo et dusjhjørne hvis jeg ikke får plass til badekar. Noen som har noen innspill på ting jeg bør tenke på, eller noen linker til andre fora der det finnes litt info?

Takk :)

7607897[/snapback]

vel, det er mye en kan si om våtrom.

men en ting er sikkert. ang flis legging så er det lurt å få en som har erfaring i det til å gjøre det. ikke at jeg skal si du ikke klarer det... men utrolig mye en kan bomme på når en smekker opp flisene. hvordan en starter f.eks.. du starter aldri i hjørnet med ei hel flis, alltid midt på veggen, ergo like hjørner osv.

mange utrolig flinke flisleggere rundt om , som har spesialisert seg på det. de kan få til den virkningen i rommet som de vil, rene kunstnerne :-D

videre ang varme kabler , mye fint som har kommet på markedet der. men igjen er det fagfolkene som kan hjelpe deg best der.

og stol ikke på gammel membran. ha på ny, ingen garanti for at den gamle membran holder tett om den er der i det hele tatt.

lykke til med nytt bad :-)

Endret av noehetje
Lenke til kommentar

Hvis du skal ha flis på gulvet bør du ikke ha støøre enn 20x20 flis pga fall mot sluk og slikt, spesielt på et lite bad er det viktig. Og det med membran og forarbeid/grunnarbeid MÅ man være sikker på at det er i orden. Det er utrolig mye slurv på våtrom og du vil ikke ha slurv der.

Lenke til kommentar

Mitt råd vil være og ta en tur til en forhandler som driver med våtrom og fliser,

De har som regel god greie på dette.

Da kan du også få sett på endel fliser, det er mange faktorer som spiller inn når du skal velge flis.

Bare dette med lys kan være avgjørende.

Vil anbefale lyse farger, særlig i fugene da dette blir fort møkkete og syns mye bedre på mørkere farger.

Jobber selv med vannskader og vil anbefale sveisemembran, dette er endel dyrere da du ikke kan gjøre det selv men blir mye bedre resultat.

Ang varmkabler så ikke kjøp sånn gjør det selv pakke, vil anbefale å ta kontakt med en elektriker på det området.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Er veldig i tvil om jeg skal ta den ekstra kostnaden å legge ny membran over belegget og tapeten som er der i dag, får stikke innom ei sjappe og høre hva de har å si. Har lest flere steder at man ikke trenger, men å "blaske" på smøremembran i våtsonen kan jeg da alltids gjøre :)

Lenke til kommentar
Bare dette med lys kan være avgjørende.

Vil anbefale lyse farger, særlig i fugene da dette blir fort møkkete og syns mye bedre på mørkere farger.

For all del, ikke ta hvitt gulv slik som vi har. Du ser støv og hår på det med en gang. Grå er fargen som er lurest, etter min erfaring. På veggene har vi selv hvite fliser med en grå/sort bård. Så lenge man har bård kan man ha helt enkle hvite fliser ellers. Har man ikke bård blir det lett litt sterilt med helt hvite fliser.

Lenke til kommentar

Aha. Det er jo mulig å få hvit fug også, men jeg vil anbefale grå fug i hvert fall. Kommer såklart an på hvilken farge man har på flisene. Svigerinnen min har sorte blanke, ikke helt slette, italienske fliser. Utrolig lekre! Ikke sikker på hvilken farge det er på fugen, dog.

Lenke til kommentar

Har gjort litt grundigere undersøkelser og det ser ut som gulvbelegget går langt oppover veggen. Veggen ser ut som et belegg-aktig materiale det også, og det er ikke antydninger til fuktskader i skjøtene, så mye tyder på at det blir et lite oppussingsprosjekt iløpet av vinteren. Noen som vet om det er krav til "inspeksjons-luke" på sånne innbyggings-toaletter?

Lenke til kommentar

Søren og. strømmen gikk da jeg var nesten ferdig med en 10 siders avhandling om bad :p

Bare rett opp i noen ting her.

1. små fliser på "små" bad (ikke mosaikk da)

2. innebygget dass er ikke sååå veldig mye mindre enn en vanlig en, også er de mye dyrere

3. lyse farger og eller speilflater hjelper på romstørrelsen

4. gjør det skikkelig fra begynnelsen så slipper du dyre ergrelser senere. Som f.eks å ta vekk belegg og tapet istedet for å flise oppå.

Ja, jeg hadde mye mer på hjerte, men luften gikk litt ut av ballongen da strømmen gikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...