lain Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Løfte foten litt? Tenker du på helen på skoen? I såfall riktig. Forskjellen ligger jo i kjørestilen, da du svinger på en helt annen måte. Se bildet over. I stedet for som i slalom, der du kjører med beina mer eller mindre paralelt, vil du i telemark sette en ski foran den andre når du svinger. Edit: Fant ingen god norsk forklaring. Men her er en som går fort igjennom hvordan du mer eller mindre tar en telemark sving, da på engelsk (med bilder). http://www.ehow.com/how_11987_telemark-ski.html Endret 7. mars 2007 av lain Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Kva er forskjellen mellom slalom og telemark?vet at telemark kan du løfte foten litt 8101999[/snapback] Telemark Telemark er frihet og følelse. Slalåm er stivt og stramt, og ikke bygget for løsssnø. Og Telemark World Cup er hundre ganger gøyere enn Alpint World Cup. Høy fart, abnormale hopp og en liten skøyteløype i tillegg. Endret 7. mars 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Peprepupp: Skal opp om helgen 24-25. Vogna er campingvogna som står 100 meter unna alpinannlegget... Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Åjaa.. Hehe, at det går ann å være så treig. Men da er nok ikke jeg der, men du får ha det fortreffelig likevel! Telemark (etter det lille jeg har prøvd) er herlig! Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 De som ikke er så langt unna, burde ta seg en tur på skeikampen (Gausdal), vært helt hærlig føre der i det siste. Et par dager med 40-50cm ren sukker pudder en liten stund tilbake til og med. Kanskje den beste dagen jeg har hatt på på flere år. Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Er det verdt turen fremfor Hafjell? (pengesluket med vonde burgere) Endret 7. mars 2007 av Peprepupp Lenke til kommentar
lain Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Tja, prisene er jo mer eller mindre det samme, men du får i allefall god taco på taco baren Har ikke vært i hafjell i vinter, så vet ikke hvordan føret der er. Og nå har det vært noe varmt, så mulig frikjøring ikke er så bra på skei lengre. Hafjell er sikkert bedre når det kommer til ren bakkekjøring. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 drar til skeikampen i morgen...gleder meg Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Vet noen om noen skikkelig butikker som selger telemarksutstyr? Jeg vet bare om Oslo Sportslager Endret 12. mars 2007 av Peprepupp Lenke til kommentar
lain Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Jeg kjøper alt mitt hos den lokale sports butikken, da jeg får veldig gode priser der, og han tar inn mer eller mindre hva jeg vil ha. Fant foresten denne i helgen, viser litt av den nye NTN bindingen til rottefella. Ser ut som at det blir nye sko og ski på meg til vinteren. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. mars 2007 Del Skrevet 18. mars 2007 Platou holder til en god del plasser på vestlandet, og har bra med utvalg, kompetanse og entusiasme. Når det gjelder NTN, synes jeg filmen på rottefella.no er bedre. Lenke til kommentar
torulsko Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Har kjørt litt carving, snowboard i 5-6 sesonger og langrenn fra 2-årsalderen. Men under 'toilldagene' i Trondheim i helga slo jeg til (og jeg tror jeg gjorde et kupp): - Crispi CXP sko: 1200,- (veil. 3995,-) - Linken Binding: 1100,- (veil. 2199,-) - Atomic 520 168cm: 1250,- (veil 2500,-) Skal få testet utstyret til helgen, men det jeg lurte på var rett og slett om noen har erfaringer med noe av dette utstyret. Har hørt litt forskjellig om Linken, men stort sett positivt. Og er det noen som vet hvordan Crispi CXP er på topptur? Skiene er helt basic allround carving-ski, med en lett tupp bak. Nå valgte jeg imidlertid disse kun for å lære meg å stå, så kan jeg heller flytte bindingene over på noen litt mer avanserte ski etterhvert. Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 23. mars 2007 Del Skrevet 23. mars 2007 Dette er kvar dykk skulle vore i helga. Gå innpå media å sjekk trailer/naturfilm. Imponerande omgivelsar i heimbygda mi. ^^ Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Var i Varingskollen sist helg, å da klarte jeg faktisk å kjøre ned hele bakken med bare telemarks svinger *stolt* edit: leif Endret 30. mars 2007 av Eivicious Lenke til kommentar
lain Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Bra jobba Eivicious, trening gjør mester vet du. Gleder meg som en unge til tirsdag/onsdag om en uke, da blir det toppturer i skjåk, med lange vide fjellsider å leke seg i på veien ned igjen. Normal tradisjon i påsken hvert år, så håper det blir et par dager med bra vær i år også. Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 (endret) Det høres deilig ut, lain Endelig har det blitt telemarks utstyr på meg! Bandit B2 + R8 + Garmont Genesis, som skal testes i ferien Noen som veit åssen snøen er i Kvitfjell, Hafjell og Gålå osv sånn rundt torsdag og fredag? Endret 1. april 2007 av Peprepupp Lenke til kommentar
jhking Skrevet 2. april 2007 Del Skrevet 2. april 2007 skal nå invistere i nytt utstyr, men er ikke sikker på hva jeg skal velge. Det skal brukes til noen toppturer og i bakken. Hva skal jeg velge? kanskje jeg kunne fått noen linker til sider som kanskje har tilbud Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 3. april 2007 Del Skrevet 3. april 2007 Prøvde telemark for første gang i dag. Mye vanskeligere enn jeg trodde. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 5. april 2007 Del Skrevet 5. april 2007 Jeg kjøpte meg fjellski av typen Åsnes Combat Cap med Morgedal-støvler og Riva III binding i tillegg til forhøyer og hælløfter. Har gått på telttur fra lørdag nå i påsken til onsdagen, og var veldig fornøyd. Har på langt nær lært meg skikkelig å kjøre telemark, og det er jo ikke akkurat gunstig å lære seg med 30 kg på ryggen heller, men med litt øvelse med disse skia skal det nok gå bra, tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå