Minty123 Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 Haha, dæven, liten verden. Bor i Ørsta selv! Får ta meg en titt og håpe det blir kaldere i været Lenke til kommentar
lain Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Bruker feller, men skiene/bindingene har ikke hælløftere. Hælløftere kommer på de neste skiene.Jeg har gått masse med fjellstøvler (lærstøvler) tidligere, så det er nok derfor jeg ikke har blitt helt vant med høye plastsko på tur enda. Men som du sier selv, så kan de innimellom bli litt høye når det er veldig lange turer. En stor fordel med plastsko er at det er nærmest umulig å få gnagsår i de. Jeg er ikke spesielt plaget med det, men kjenner en som alltid fikk det i fjellstøvlene sine. Han byttet til T3 og fikk aldri gnagsår igjen. 7966996[/snapback] Dette kommer av at du snører som oftest innerskoen skikkelig på foten, så skallet rundt kan vandre, men innerskoen sitter fortsatt i ro. Mens i en lærsko, vil foten din vandre, og da er faren for gnagsår større. Viktig at du vipper opp avstiverne bak på skoen, regner med at du er klar over de, hjelper endel. og om du har litt oppbygning, sjekk om det er hull på hælen der, om det er plass, kan du alltids lage hull selv. jeg kjøpte mine stålbøyler i tillegg når jeg startet å bruke skiene for topturer. Lenke til kommentar
Pañolada Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg står på telemark ski, klarer ikke å svinge så bra men prøver klarer venstre sving men ikke høyre Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg står på telemark ski, klarer ikke å svinge så bra men prøver klarer venstre sving men ikke høyre 7989107[/snapback] Trening min gode venn, trening Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg skriver meg herved opp på listen. Etter å ha tilbragt en uke i Telemark ble det mye kjøring på brett, en del på alpint og altfor lite på telemarkski. Kjørte på et par Blizzard Rodeo 175 og ble hekta. Tenkte å kjøpe meg et par twintip, Rossignol Scratch for eksempel, og kjøre telemark på dem. Det går fint det, gjør det ikke? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Rossignol Scratch BC er rimelig brede, men om du har litt erfaring fra før går det veldig fint. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 24. februar 2007 Del Skrevet 24. februar 2007 Jeg har som sagt stått på telemarkski i 2 dager ca. Men jeg er jo født med ski på beina. Har stått på brett siden '98, på tide med en forandring. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Min erfaring er at de som har stått litt på brett har det litt lettere når de skal lære seg telemark. De er mer vant til å bevege hoftene osv. Hadde det vært meg hadde jeg nok gått for noen litt smalere ski, da det gir bedre kontakt med snøen. Salomon teneighty er gode ski, om du vil ha twintip. Lenke til kommentar
Hawkeye1990 Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Hvor mye erfaring kreves for å delta i et fjelltelemarkrenn? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Det kommer vel an på vanskelighetsgraden. Jeg antar at du bør like og beherske løssnøkjøring godt, og ikke minst like å gå opp på høye topper. Jeg har aldri vært med på noe renn, men jeg har lyst. Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 I går prøvde jeg telemark for første gang, og jeg er frelst! Teknikken er ræva, men etter å ha gått langrenn på aktivt nivå fra jeg var 10 til jeg var 16, håper jeg det lar seg gjør å ta en skikkelig telemarksving etterhvert Til helgen blir det tur til Hafjell, og uka etter er det tur til Valdres med klassen (idrettslinje), så da skal det stå telemark på programmet Gleder meg helt fantastisk! Men når jeg ser noen her snakker om ski; jeg ønsker meg selv ski etterhvert, og da lurer jeg på om noen vet hva som er bra? Er vel mer den som drar i preppa bakker enn den som drar til uberørte fjell.. Har hørt at dette skal være bra. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Kanskje vi møtes da, står selv i valdres og skal opp den helgen. Vært der og stått før? Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Kanskje vi møtes da, står selv i valdres og skal opp den helgen.Vært der og stått før? 8100769[/snapback] Hmm.. Til helgen er det Hafjell, mens Valdres blir fra onsdag til fredag.. Men for all del, hvis du er der da Men som sagt, foreløpig suger jeg i telemark. Men noen fler som vet om den pakken i forrige posten min er bra eller? Rossignol Bandit b2 med Rottefella Cobra R8 binding til 5000? EDIT: feil navn på bindingen gitt Endret 7. mars 2007 av Peprepupp Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Ser ut som en grei pakke det der. Hvilke sko tenkte du å gå for? Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Ser ut som en grei pakke det der. Hvilke sko tenkte du å gå for? 8101181[/snapback] Tja.. Jeg har bare sett rundt på hjemmesidene til Oslo Sportslager, og støvler koster jo flesk! De billigste på hjemmesiden er disse . Er de duganes? Evt hvilke andre butikker har de peiling på telemark? (Hvis moderator vil det kan jeg flytte tullpraten til en ny tråd, så jeg ikke ødelegger tråden fullstendig) Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jeg kjører med T3 selv, veldig gode sko, og blir ikke for høye/stive om du vil ta deg en topptur med frikjøring f.eks. Har heller ikke noe problem i bakke, med tanke på å ligge på skikkelig og få bra med trykk. Så de er egentlig bare å anbefale. Jeg er i allefall godt fornøyd med mine, kjørt med de i 3 eller 4 år nå, tror dette er 4. sesongen. Lenke til kommentar
Ondskapen Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Kanskje vi møtes da, står selv i valdres og skal opp den helgen.Vært der og stått før? 8100769[/snapback] Hmm.. Til helgen er det Hafjell, mens Valdres blir fra onsdag til fredag.. Men for all del, hvis du er der da 8101158[/snapback] Kommer opp til vogna på fredagen og skal være der hele helgen jeg... Lenke til kommentar
Peprepupp Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Jeg kjører med T3 selv, veldig gode sko, og blir ikke for høye/stive om du vil ta deg en topptur med frikjøring f.eks. Har heller ikke noe problem i bakke, med tanke på å ligge på skikkelig og få bra med trykk. Så de er egentlig bare å anbefale. Jeg er i allefall godt fornøyd med mine, kjørt med de i 3 eller 4 år nå, tror dette er 4. sesongen. 8101458[/snapback] Okei! Men merkes det godt i den preppa bakken, at de ikke er så høye? Er mye jo lettere å "kjøre" telemark med høye skøytestøvler til langrenn, enn lave klassiskstøvler.. Kommer opp til vogna på fredagen og skal være der hele helgen jeg... 8101546[/snapback] Hey, du forvirrer meg Er du i Valdres i helgen, eller på fredag? Og hva er vogna? Endret 7. mars 2007 av Peprepupp Lenke til kommentar
lain Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Blir feil å si at de ikke er så høye, fordi de er høye og stive i forhold til lærsko, og er vel en tomme eller no mindre plast enn T2. Men du merker såklart litt i forhold til T1 og de som er så høye. Ikke at jeg tror du vil angre deg no senere. Lenke til kommentar
wilai Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Kva er forskjellen mellom slalom og telemark? vet at telemark kan du løfte foten litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå